Trein rijdt niet - geen geld terug

Goedendag,

gisteren ben ik, zoals velen, getroffen door de storing bij Utrecht. Ik heb 2 uur op Rotterdam centraal gestaan en er werd verteld dat er geen bussen reden en ook werd er elke keer wisselende informatie gegeven over wanneer de treinen weer zouden rijden. Deze treinen zouden om half 9 en 9 uur gaan, maar gingen uiteindelijk niet. Ik had eigenlijk een training in Utrecht, maar na 2 uur heb ik de moed opgegeven (dat is immers lang genoeg wachten toch?) en ben ik weer uitgecheckt en naar huis gegaan. Nu vertellen jullie mij dat ik geen recht heb op vergoeding, terwijl ik 2 uur heb gewacht. Ik krijg te horen via Twitter dat het mij toch niets heeft gekost. Dit verbaast me echt enorm. Ik betaal iedere maand genoeg voor een trajectkaart, dus ik betaal wel degelijk iets! Ik vind het schandelijk dat jullie reizigers in de kou laten staan en daar niets tegen over zetten wanneer het gaat om een vergoeding zoals je normaal gesproken ook zou hebben als je met vertraging aan komt. Na 2 uur wachten is het niet realistisch meer om dan nog te proberen in Utrecht te komen en zit je al ver over de 60 minuten vertraging heen.

En dan heb ik het niet eens over hoe schandalig en klantvriendelijk (NOT!!!) ik het vind dat je het er dan maar op gooit dat het mij toch geen geld kost. Ik sta voor de lol 2 uur op Rotterdam Centraal te wachten op een trein!!!

17 reacties

De NS lijkt nogal veel moeite te doen om onder haar verantwoordelijkheid uit te komen en verspreidt daarom regelmatig geen of onjuiste informatie over de rechten die u (op grond van een Europese verordening) hebt wanneer het treinverkeer weer eens volledig op zijn gat ligt. Ook weigert zij vooralsnog om met een uniform en transparant (web)formulier te komen om dergelijke claims in te dienen, zoals bijvoorbeeld wel kan bij Geld Terug Bij Vertraging (waarvan volgens de NS echter geen sprake is als u helemaal niet hebt kunnen reizen).

Zoals u in dit topic kunt lezen hebt u recht op vergoeding van 1/250 deel van uw abonnementskosten. Hopelijk zal een moderator u op enig moment vragen om een privébericht te sturen, zodat hij of zij dit geld naar u kan overmaken, ik wacht zelf echter ook nog op een bericht van die strekking...
Zoiets dacht ik al te lezen. Ik toon naar mijn weten in dit soort gevallen altijd begrip naar de NS, gisteren nog een interview met een student die onderzoek doet naar calamiteiten, gehad. Daarin aangegeven dat ik begrijp dat de NS alles doet wat betreft informatievoorziening. Hij stelde nog de vraag hoe de NS de klachten kon verzachten. Ook toen was ik positief over de koffie en thee die werd aangeboden (waar ik overigens geen gebruik van heb gemaakt door de lange rij en het feit dat ik gewoon na 1,5 uur alleen maar een trein wilde). Maar nu ben ik vooral kwaad...
Beste khoogmoed, heb je wellicht een link naar je twitter reactie waarin de NS aangeeft dat je geen recht op restitutie hebt? De NS heeft namelijk eerder aangegeven dat er een regeling zou zijn en dat de klantenservice daarvan ook op de hoogte zou zijn. Ben wel benieuwd naar de blijkbaar wederom onjuiste reactie.
Reputatie 6
Mocht NS uw klacht overigens niet naar behoren op willen lossen, kunt u ook nog altijd een klacht indienen bij www.ovloket.nl
Jazeker, hierbij een link naar mijn profiel
https://twitter.com/Delmikra/with_replies

Bedankt wsm! Ik geef de NS nog even een kans (de zoveelste?) om dit zelf op te lossen en anders ga ik daar naar toe.
NS is in dat twittergesprek vergeten te vragen met wat voor vervoerbewijs u wilde reizen. Doordat u een "vrij-abonnement" hebt, was de reis al betaald en komt u in aanmerking voor restitutie van dat bedrag. Dat is anders dan bij reizen op saldo, waar bij het niet maken van de reis ook niets wordt betaald.
Toch wel jammer dat de klantenservice er dus al standaard vanuit gaat dat je geen recht op restitutie hebt, terwijl ze eerst hadden moeten vragen of je met een abonnement reisde en je dan hadden moeten vragen voor een PB voor je NAW/bank rekening nummer om je 1/250 van je abonnement uit te betalen.
Hier schiet Herman ook direct in de ontkenmodus, terwijl hij inmiddels toch ook moet weten dat zijn beweringen pertinent onjuist zijn.
Haha daar reageert de NS in ieder geval nog begripvol. Voor het feit dat ik 2 uur heb gestaan werd niet eens excuses aangeboden 😞
Reputatie 6
Bedankt wsm! Ik geef de NS nog even een kans (de zoveelste?) om dit zelf op te lossen en anders ga ik daar naar toe.Alvorens naar ovloket te stappen dient u formeel een klacht bij NS in te dienen. Ik ga er van uit dat een twitterberichtje daar niet onder valt.

Succes in elk geval!
Badge
Beste khoogmoed, dank voor je vraag. Ik snap dat het niet fijn is om je reis niet te kunnen maken. Ik denk dat mijn collega het inderdaad verkeerd heeft begrepen. Zou je mij een privébericht willen sturen met je NAW-gegevens en kaartnummer? Dan kijk ik wat ik voor je kan betekenen. Een privébericht kun je sturen door op mijn gebruikersnaam te klikken, en daarna te kiezen voor 'stuur bericht'.

Ik heb je topic verplaatst naar 'In de trein'.
Hmm nou stellen ze wel de vraag naar de NAW gegevens, maar vervolgens hoor je niets?
Beste khoogmoed, dank voor je vraag. Ik snap dat het niet fijn is om je reis niet te kunnen maken. Ik denk dat mijn collega het inderdaad verkeerd heeft begrepen. Zou je mij een privébericht willen sturen met je NAW-gegevens en kaartnummer? Dan kijk ik wat ik voor je kan betekenen. Een privébericht kun je sturen door op mijn gebruikersnaam te klikken, en daarna te kiezen voor 'stuur bericht'.
Kunnen jullie jullie klantenservice eens opleiden om ook KLANTENSERVICE te verlenen en niet met een debiel antwoord te komen "Balen Kim, helaas bieden we daarvoor geen restitutie omdat je dan ook geen reis hebt gemaakt. ^SR"

Wat gaan jullie met deze ^SR persoon doen die zijn/haar werk niet naar behoren uitvoert? Hoe kan er een officiële klacht tegen ^SR ingediend worden? :@

Gister hebben jullie een 3 van mij gehad voor de communicatie tijdens verstoringen, een enquête van het NSpanel.
Dat vond ik nog niet eens het ergste. Gewoon de veronderstelling dat je toch geen geld kwijt bent... Sta toch zeker niet voor de lol 2 uur op een station! En dan heb ik het nog niet eens over de training die ik nu niet heb kunnen volgen...
Ik zal het met mijn collega hier bespreken, hij doet hier, naar blijkt, onterecht de aanname dat er sprake is van een reis waarvoor nog niet betaald is. Ik zal Charon vragen even naar je privébericht te kijken.
Ik heb nog steeds niets gehoord Bart!
Badge
Excuses voor de late reactie khoogmoed. Je hebt inmiddels wel een privébericht van mij ontvangen!

Reageer