Trein rijdt niet verder, waarom?

• 23 oktober 2016
  • 4 reacties
  • 656 Bekeken

Vandaag in Arnhem rond 20.30 uur de intercity moeten verlaten omdat deze niet verder reed naar Nijmegen. Tijdens de rit was er iets vreemds. Of het informatiescherm in de trein stond al de melding dat Arnhem het eindpunt van de trein was. Er werd echter niets omgeroepen.
In Arnhem aangekomen, zonder vertraging, nog niets aan de hand. En opeens de mededeling dat de trein helaas niet verder rijdt en iedereen de trein moet verlaten.
Navraag op het perron leverde de reactie op dat er een kapotte trein in Elst stond. En de volgende intercity zou wel gaan. Twee problemen, hoe kan een volgende trein nu wel rijden als er een kapotte trein staat. En er stond helemaal geen trein Elst.

Dit is niet de eerste keer, onderwerp is al veel vaker voorbij gekomen. Maar deze situatie vind ik te zot voor woorden. Daarom wil ik nu weten hoe het echt zit. En daarom de volgende vragen:

- wie besluit tot het niet verder laten rijden van een trein?
- welke redenen worden hiervoor gebruikt?
- hoe wordt dit vastgelegd in een logboek oid bij de uitvoering van de dienstregeling?
- hoe is deze informatie toegankelijk zoals de ovtijden informatie ook toegankelijk is?
- hoe wordt dit gecommuniceerd met het NS personeel?
- hoe wordt dit gecommuniceerd met de reizigers?
- waarom vallen treinen zomaar uit, ook zonder vertraging en verstoring?
- wat is belangrijker, de reizigers in de desbetreffende trein of de trein die eerder weer elders is?
- hoe kan het dat de reisinformatie in de trein al ingesteld is op een ander eindstation, terwijl het personeel "van niets" weet?
- wat gaat u er aan doen dat wel nu eindelijk wel eens weten wat er aan de hand is en de prioriteit bij de reiziger komt te liggen?
- wanneer is uw informatievoorziening zodanig efficiënt en transparant dat we eindelijk een weten wat er aan de hand is.

Ik kan je verzekeren dat ik me als reiziger absoluut niet serieus genomen voel. Dat begint al bij een vage melding in de trein, dat wordt bevestigd door het leeghalen van de trein zonder info, het wordt afgemaakt door informatievoorziening op het perron.

Anders moet ik Sharon toch vragen de NS ook weer te nationaliseren..

Groet, een treinpassagier

4 reacties

Reputatie 5
Badge
Het zijn een heleboel (terechte) vragen. Daarmee kan ik u niet helpen, maar wat ik u vanuit mijn ervaring als reiziger wil meegeven is dat de schermen in de trein bijna altijd gelijk hebben als ze halverwege de rit iets afwijkends laten zien. Bijvoorbeeld, als u bent ingestapt in de intercity naar Nijmegen en u ziet halverwege de rit dat de schermen in de trein opeens 'ic naar Arnhem Centraal' tonen, dan kunt er vrijwel zeker van zijn dat uw trein inderdaad niet verder gaat dan Arnhem. De schermen aan de buitenzijde en op de perrons zijn vaak wat minder betrouwbaar, maar in de trein kunt u, bij een afwijkende mededeling, meestal goed vertrouwen.
Reputatie 7
Ik kan misschien niet overal een goed antwoord op geven, maar kan een poging wagen ;)

- wie besluit tot het niet verder laten rijden van een trein?
De treindienstleider van ProRail.
- welke redenen worden hiervoor gebruikt?
Niet beschikbaar zijn van een van de twee sporen tussen Nijmegen en Arnhem, de trein wordt bijvoorbeeld op dat moment weggesleept, of er moet daarvoor ruimte worden gecreëerd. Verder liggen er niet overal wissels, dus dat betekent dat de treinen ook niet makkelijk even om de trein heen kunnen rijden bij de plaats waar hij stilstaat.
- hoe wordt dit vastgelegd in een logboek o.i.d. bij de uitvoering van de dienstregeling?
Bij mijn weten gaat dit allemaal automatisch.
- hoe is deze informatie toegankelijk zoals de ovtijden informatie ook toegankelijk is?
Deze informatie wordt gepubliceerd in de Reisplanner app, maar ook via een API die anderen dan mogen gebruiken. Dit kan ook via NDOV Loket, de bron waar ovtijden.com zijn info uithaalt. https://www.ovtijden.com/avtdag/AH/20161023/
- hoe wordt dit gecommuniceerd met het NS personeel?
Als je het over de verstoring hebt, meestal krijgt of de machinist, of de conducteur een telefoontje net voor aankomst bij Arnhem. Hier wordt zo lang mogelijk mee gewacht, omdat een storing soms net wel of net niet opgelost is en het onzeker is of deze trein al door mag. Weten ze het wel van te voren dan bellen ze ook eerder.
- hoe wordt dit gecommuniceerd met de reizigers?
Informatie door omroep op de stations, reisplanner app, omroep in de trein.
- waarom vallen treinen zomaar uit, ook zonder vertraging en verstoring?
Dan wordt de reden niet gecommuniceerd, maar dat kan omdat bijvoorbeeld er geen personeel is, een trein defect is, een kerende trein met te veel vertraging rijd waardoor hij eerder keert/opgeheven wordt.
- wat is belangrijker, de reizigers in de desbetreffende trein of de trein die eerder weer elders is?
Allebei, we willen reizigers op tijd ergens hebben en zo makkelijk mogelijk. Maar een trein die flink vertraagd rijd, rijd andere treinen ook in de weg - wat betekent dat andere treinen ook vertraagd worden, waardoor je een nog grotere groep mensen dupeert. Soms is het lastig de keuze te maken, maar kan beter 1 trein niet rijden, dan dat die ene wel rijd en potentieel 10 treinen vertraagd.
- hoe kan het dat de reisinformatie in de trein al ingesteld is op een ander eindstation, terwijl het personeel "van niets" weet?
De reisinformatie staat los van de bijsturing personeel, dus het systeem haalt informatie uit een bron. Het personeel dat verantwoordelijk is om het treinpersoneel te verwittigen, heeft misschien nog geen tijd gehad die betreffende trein te verwittigen (er rijden treinen aan allebei de kanten van de verstoring en ze moeten allemaal ingelicht worden.)
- wat gaat u er aan doen dat wel nu eindelijk wel eens weten wat er aan de hand is en de prioriteit bij de reiziger komt te liggen?
Voor zover ik weet probeert iedereen altijd zoveel mogelijk informatie te delen als mogelijk, wat betreft de prioriteit bij de reiziger, soms voelt het zo niet, maar zie ook bovenstaande verhaal, het is soms beter om 1 trein te laten vervallen, hoe vervelend dan ook voor die reizigers, maar de andere treinen van vertraging te besparen..
- wanneer is uw informatievoorziening zodanig efficiënt en transparant dat we eindelijk een weten wat er aan de hand is.
Een verstoring is vaak last-minute en onvoorspelbaar, ook is het onzeker hoelang het precies duurt. Ik ben van mening, ik spreek nu even vanuit mijn eigen situatie, dat alle info die een conducteur heeft, gedeeld wordt. Maar de informatie die jij mist, hebben wij soms ook nog niet. We worden niet overal bij betrokken, soms is voor ons ook iets zoals het is.
Reputatie 3
Badge
Ter aanvulling:
Ik heb in mijn jarenlange dagelijkse treinervaring ook meerdere malen meegemaakt dat werd aangekondigd dat een trein niet zou rijden, en op het laatste moment besloten werd dat hij tóch zou vertrekken. En je wordt er als reiziger ook niet vrolijk van als je de trein, waarvan je dacht dat hij niet zou rijden, voor je neus weg ziet gaan...
Of dat aangekondigd wordt dat een verstoring tot 14 uur duurt, dat ik op basis daarvan een omreisroute neem, om er vervolgens achter te komen dat ik ook de normale route had kunnen nemen omdat alles om 12.30 alweer normaal reed.

Er is dus veel voor te zeggen dat besluiten pas op het laatste moment worden genomen en dat steeds de meest actuele informatie wordt verstrekt.
Wellicht zou het geholpen hebben als tussen Ede-Wageningen en Arnhem was omgeroepen "Mogelijk gaan we niet verder dan Arnhem, maar dat weten we nog niet zeker, dus we houden u op de hoogte en informeren u op het moment dat we in Arnhem binnenkomen." Maar ja, waren de reizigers daar nu echt wat wijzer van geworden?

In dit concrete geval: als je weet dat de IC van Arnhem naar Nijmegen vertraging gaat oplopen, en in Nijmegen in tien minuten moet keren om weer naar Schiphol te vertrekken, kan ik me voorstellen dat je hem in Arnhem eruit haalt, zodat je in ieder geval van Arnhem naar Schiphol op tijd kunt rijden. Hoe vervelend dat op dat moment ook is voor reizigers tussen Arnhem en Nijmegen (en reizigers die de kerende IC van Nijmegen naar Arnhem hadden willen nemen; maar als je die op tijd waarschuwt kan een deel van hen wellicht nog met de IC in de richting Zwolle naar Arnhem reizen om daar de aansluiting op de ingekorte IC naar Schiphol te halen).
Dank voor de moeite die je neemt voor aanvulling. Er werd in dit geval op perron verteld dat er een storing was in Elst. En dat was niet zo. Wel kun je zien dat er allerlei vertragingen waren. Maar op dat moment was er geen enkele trein op het baanvak.

Intussen gaan zoeken hoe vaak uitval op dit traject is. Tot nu toe kun je al zien dat dit behoorlijk is. Ga daar verdere analyse naar doen want ik zie hier wel een patroon..

Het informeren van reizigers was toch speerpunt van NS? Waarom wordt je dan zonder aanvullende info de trein uit gebonjourd? Dit kan toch gewoon omgeroepen worden? Denk dat NS en ProRail beide niet snappen dat dit handelen de beeldvorming bij publiek helemaal aan gort helpt. En zodra er iets mis gaat lijkt NS/ProRail te vervallen in onmacht, onkunde en onhandigheid, met een reflexreactie op materieel in plaats van reizigers. En om dat te voorkomen een vreemd risicomijdend gedrag vertonen ten koste van de reiziger. En dan het jargon... een trein wordt er uit gehaald. Misschien dat ze bij iedere keer moet zeggen: "zojuist weer x-honderd mensen niet op hun eindbestemming uit laten stappen omdat ik bang was voor vertraging.."

Maar als ik het goed begrijp, haalt ProRail de trein er al uit als er een kans is op vertraging (binnen 10 min omkeren is geen vertraging). Het bevestigd mijn beeld van NS en ProRail. Treinen zijn belangrijker dan reizigers. De trein zat behoorlijk vol (herfstvakantie). En een enorm aantal mensen mag lekker overstappen en 25 min extra reistijd omdat ProRail geen risico wil lopen? Je zal maar slecht ter been zijn, of in een rolstoel zitten. Of weer lekker met de buggy treintje in treintje uit. Slecht weer ook zoiets.. maar daar heb je bij de regelkamer van ProRail geen last van...

Oh ja, die vraag over het bord, het antwoord verklaart alles.. er is dus al besloten om de trein niet door te laten gaan (info op het bord), maar we wachten zo lang mogelijk om er iets mee te doen. En we zeggen het tegen niemand. En we kijken wel even wie er nog in de trein blijven zitten na de stop. Ook een soort van impactbeperking?

Ik heb maar één tip voor de NS, ga nu echt eens vanuit de ogen van een reiziger naar dit gedoe kijken. En dan vooral door mensen die niets met NS/ProRail te maken hebben. En gewoon beginnen met een top 10 van grootste ergernissen en daar wat aan doen. En praat niet over treinen maar over reizigers..

Reageer