beantwoord

Trein rijdt op verkeerde spoor binnen op station Bergen op Zoom

• 4 juli 2019
  • 35 reacties
  • 1058 Bekeken

Reputatie 2
18:00 Op station Bergen op Zoom. Mijn trein (18:14 richting Amsterdam) rijdt weer eens niet. Wederom een half uur langer onderweg. Ik besluit wat rond te kijken en om 18:15 sluiten de overwegbomen naar het perron voor de trein van 18:16 naar Vlissingen. En die zie ik vervolgens naar spoor 1 wisselen. Een spoor zonder perron. Machinist is druk met communiceren wat te doen en de trein rijdt heel langzaam......het station voorbij. Mensen draaien om en lopen weg. Een 10 minuten later komt de trein vanuit de richting Zeeland terug gereden. Er is echter niets omgeroepen dus een hoop verwarring op het perron. Om 18:29 vertrekt de trein alsnog richting Zeeland nadat deze merendeels is leeggelopen op dit station. Wat is er aan de hand geweest dat men deze trein op spoor 1 heeft laten binnen komen?

icon

Beste antwoord door Rueben NS 4 juli 2019, 21:49

Ik heb weer terugkoppeling. Naar het schijnt was er dus problemen op het traject tussen Breda en Roosendaal. De VIRM naar Vlissingen moet vanwege die verstoring verderop het spoor dus terug en van spoor 2 af zodat er een andere trein langs kon. Daarom stond die VIRM dus even op spoor 1, zodat die erna weer terug richting Vlissingen kon.
Bekijk origineel

35 reacties

Hoi PaulBSA,

Wat jammer om te lezen dat je 30 minuten vertraging hebt opgelopen. En dit klinkt inderdaad allemaal erg eigenaardig, wat betreft de trein op spoor 1. Vooralsnog heb ik geen oorzaak kunnen vinden. Is dit de eerste keer dat dit gebeurd? Of heb je nog andere data waarop ditzelfde heeft plaatsgevonden? Dan ga ik even op onderzoek uit!
Reputatie 2

Hoi Rueben NS,

Bij mijn weten is dit niet eerder voorgekomen, ik heb het zelf in elk geval nooit eerder gezien. Sterker nog, spoor 1 wordt sinds Philip Morris de zgn “sigarettentreinen” niet meer laat rijden en de stortplaats ook geen treinen meer inzet niet meer gebruikt. Zelfs goederentreinen worden er als ze de personendienstregeling eigenlijk in de weg zitten niet meer geparkeerd maar krijgen dan voorrang met als gevolg dat de trein naar Vlissingen dan vertraging oploopt. Ik stond er daarom zo van te kijken dat deze VIRM doodleuk spoor 1 opgestuurd werd. Roest rijden met een volle trein waarvan 3/4 er in Bergen op Zoom uit moet leek me dan ook geen oorzaak te zijn. Andere foto bijgevoegd waarop de trein op spoor 1 passeert, spoor 2 aan het perron is links voor de trein te zien.
Reputatie 7
Badge +3
Wat betreft die van 18.14 naar Amsterdam,die is zo te zien (met wat vertraging) tot Goes gekomen, heeft daar stilgestaan van 17.49 tot 18.03 en is vervolgens weer (leeg?) terug gereden naar Vlissingen. Wellicht defect?
https://treinposities.nl/ritinfo/20190704/2273
@PaulBSA Ik heb het nagevraagd en ik heb het volgende nog kunnen achterhalen. De trein die jij zou moeten nemen was opgeschort met als reden dat er elders dan de dienstregeling niet rondkwam (waar precies heb ik helaas niet kunnen achterhalen) en de VIRM in jouw verhaal die erna kwam moest inderdaad terugsteken en daar is dus wonder boven wonder spoor 1 voor gebruikt. Waarom spoor 1 werd gekozen durf ik niet exact te benoemen maar ik heb sterk het vermoeden dat is geweest zodat spoor 2 en 3 vrij konden blijven voor de treinen die er normaliter zouden aankomen. Tenminste, dat lijkt mij nog de enige logische reden om hiervoor te kiezen (ik moet wel bekennen dat ik op het vlak van dienstregelingen nog niet zo bekend en ingelicht ben als sommige andere users hier, dus als ik iets mis heb lees ik het graag).
Reputatie 6
Waarom spoor 1 werd gekozen durf ik niet exact te benoemen maar ik heb sterk het vermoeden dat is geweest zodat spoor 2 en 3 vrij konden blijven voor de treinen die er normaliter zouden aankomen. Tenminste, dat lijkt mij nog de enige logische reden om hiervoor te kiezen

Dat is een onjuiste gedachtegang @Rueben NS , immers de trein van 18.16 uur naar Vlissingen zou natuurlijk gewoon van Spoor 2 moeten vertrekken. Dat spoor hoeft dan niet voor een andere trein te worden vrijgehouden, immers die is er niet.
@Rueben NS ik zou het voorval tbv een correcte vraag afhandeling eens voorleggen aan ProRail.
Immers zei hebben bewust (of onbewust !) voor spoor 1 gekozen.
@AbbeyRoad Bedankt voor je antwoord en feedback. Ik ga dan eens kijken of ik het bij ProRail nog kan uitvragen. Hopelijk kunnen zij dit nog beantwoorden.
Ik heb weer terugkoppeling. Naar het schijnt was er dus problemen op het traject tussen Breda en Roosendaal. De VIRM naar Vlissingen moet vanwege die verstoring verderop het spoor dus terug en van spoor 2 af zodat er een andere trein langs kon. Daarom stond die VIRM dus even op spoor 1, zodat die erna weer terug richting Vlissingen kon.
Badge +3
Hoe zijn de reizigers (die er in BoZ uit wilden) er dan uit gekomen?

Lijkt me wel een belevenis als je 'afgerangeerd wordt' (zonder omroep) 😃
Reputatie 7
Badge +3
Hoe zijn de reizigers (die er in BoZ uit wilden) er dan uit gekomen?
Voorbij rijden (via spoor 1 dus), trein keren, terug rijden, stoppen op spoor 2, weer keren en dan heb je dus vertraging. Maar ja, anders sta je opeens op Rilland-Bath.
https://treinposities.nl/ritinfo/20190704/302252
Reputatie 2
@Rueben NS : De trein is langzaam over spoor 1 het station voorbij gereden en is zonder stoppen na het station weer spoor 2 opgereden. Dit kan je vanaf het station zien. Bij rood sein moet je de achterkant blijven zien maar de trein verdween geheel onder het JF Kennedyviaduct. Er is dus in de tussentijd geen trein gepasseerd op spoor 2. Trein is gekeerd en een 6 minuten later keurig toch op spoor 2 binnengekomen. Opvallend is dat in de link van Momo naar treinposities.nl bij de gegevens als snelheidsverloop, routeverloop en doorkomsttijden station Bergen op Zoom er uit is gehaald. De hele actie (langzaam voorbij rijden, terugsteken en weer richting Zeeland keren) is hier niet terug te zien. Alleen de opgelopen vertraging van 12 minuten wordt weergegeven. Overigens wel netjes dat de terugsteekactie is ondernomen getuige de leegloop op Bergen op Zoom. Het merendeel van de reizigers op dat moment in die trein is hier uitgestapt en dat waren er flink wat. Die waren dan zoals Momo aangeeft in Rilland-Bath City uitgekomen en hadden daar over moeten stappen.
Reputatie 7
Badge +3
Inderdaad staat bij de Treinsposities gegevens de hele stop op Bergen op Zoom er niet bij. Maar daar mist nog meer, namelijk alles vanaf Roosendaal tot aan Rilland-Bath. Het snelheidsverloop van stel 9567 springt van 18.03 Roosendaal naar 18.32 net voor Rilland-Bath en het snelheidsverloop in de rit geeft een rechte rode streep tussen deze 2 stations alsof de GPS niet werkte (of geen data ontvangen was), volgt niet netjes de spoorlijn. Ook via de terugkijk functie is dit stel tussen de tijden niet terug te zien.

Het zou dan best druk geweest zijn op Rilland-Bath, aantal in- en uitstappers op een gemiddelde werkdag vorig jaar 465.

Reputatie 7
Badge +3
Nieuwe trend, bij doorrijden keren en terugrijden?

Vanmorgen bij Harderwijk ook een IC doorgereden, gekeerd en terug gereden.
https://twitter.com/EABruinier/status/1148452790253084673
https://treinposities.nl/ritinfo/20190709/516
Maar nog best rap gedaan met die 10 bakken ICM🏃🏻

Betrof dan in dit geval een IC die hier normaal niet stopt maar nu vanwege de werkzaamheden bij Zwolle wel.
@Momo Dit ga ik even uitzoeken...
De trein maakt in verband met werkzaamheden een paar weken een extra stop op station Harderwijk. De machinist was vergeten te stoppen en heeft met een heel goed hart de passagiers alsnog opgehaald. Super lief. 🙂
Reputatie 7
Badge +3
Superlief inderdaad. Maar geheel onmogelijk volgens NS. "Zelfs enkele tientallen seconden vertraging kunnen al als een olievlek werken." 😉

Vraag me wel af wie in zo'n geval de beslissing neemt om terug te gaan. Mag de machinist dat op eigen houtje doen? Of gaat zoiets wel altijd via de dienstleiding?
Badge +3
Als Zwolle niet bereikbaar is en je vanuit 't Harde toch niet verder komt zal de gevreesde olievlek daar ongeveer ophouden.

10 minuten later aankomen is dan niet zo'n probleem want de bussen zijn vaak een grotere bottleneck. Wie dat terugrijden beslist ben ik ook wel benieuwd naar, maar ik vind het leuk om te zien.

Neem overigens aan dat het de TDL is die zegt "prima, ga maar terug, dan zetten wij de seinen (en eventueel wissels) wel goed". Op eigen houtje lijkt me nogal riskant. 😂
Reputatie 7
Badge +3
Dat vraag ik me ook af. Misschien dat de machinist toch al snel na het voorbijrijden gelijk remde (oh shit ik moest hier nu stoppen), de afstand afgelegd na het station lijkt me niet heel erg ver.
Maar om dan terug te rijden en 10 minuten vertraging op te lopen is weer wat anders. De sprinter erachter kreeg hierdoor ook +4.

@Jeroen ?

Reputatie 7
Badge +3
Als Zwolle niet bereikbaar is en je vanuit 't Harde toch niet verder komt zal de gevreesde olievlek daar ongeveer ophouden.

10 minuten later aankomen is dan niet zo'n probleem want de bussen zijn vaak een grotere bottleneck. Wie dat terugrijden beslist ben ik ook wel benieuwd naar, maar ik vind het leuk om te zien.

Was de andere kant op naar Rotterdam, trein kwam net van 't Harde vandaan.
Reputatie 7
Badge +3
Deze trein moest nog door naar Rotterdam. Zullen ook reizigers in hebben gezeten die in Amersfoort of Utrecht moesten overstappen.
Badge +3

Was de andere kant op naar Rotterdam, trein kwam net van 't Harde vandaan.

Oh, haha ja inderdaad. Dan is het wel een bijzondere actie.
Reputatie 6
Te Bergen op Zoom begin ik toch zo langzamerhand te denken aan een foute rijweg voor de trein naar Vlissingen.......

Terugzetten (officieel: keren op de vrije baan) van een trein kan alleen in overleg en met toestemming van de Trdl.
Dat de Trdl hiervoor toestemming voor heeft gegeven is uniek te noemen.
Reputatie 2
Dat denk ik ook AbbeyRoad. De als antwoord gemarkeerde reden van Rueben NS kan het niet zijn. Op goederentreinen na is er geen rechtstreeks treinverkeer vanuit Breda richting Zeeland. Een verstoring tussen Breda en Roosendaal zal weinig effect hebben op de verbinding Amsterdam-Zeeland. Daarbij heb ik al aangegeven dat de trein zonder stop van spoor 1 na een aantal minuten weer het juiste spoor 2 is opgereden en daar is gekeerd. Niks aan de kant gezet voor een andere trein. Wellicht wil ProRail niet toegeven dat er een foute rijweg was ingesteld?
Reputatie 3
Prorail maakt er soms een potje van. Op maandag 24 juni j.l. zat ik in de spits-IC die om 18.32 uur vanuit Roosendaal richting Vlissingen vertrok. De trein vertrok al met +10 minuten. Vervolgens werd er gestopt in Rilland-Bath en riep de machinist om dat de verkeersleiding van Prorail deze trein foutief had ingesteld als stoptrein en de achteropkomende stoptrein als intercity. Aankomst in Middelburg werd +25 minuten en jawel.....binnen 5 minuten kwam de volgende trein Middelburg binnenrijden. Wat een slordigheid en dat moet dan zorgen voor de veiligheid van het spoor in Nederland.
Badge

.....
Dat de Trdl hiervoor toestemming voor heeft gegeven is uniek te noemen.

Dit is vast mede gebeurt door een standvastige machinist die gewoon naar het station terug wilde 😃
Reputatie 6
Gelukkig @Jeroen een lachebekje erachter, want zo werkt het denk ik niet. ProRail is hierin de alles beslissende factor. Een machinist heeft in deze qua hiërarchie niets te willen.

Reageer