beantwoord

Trein rijdt op verkeerde spoor binnen op station Bergen op Zoom


Reputatie 2
18:00 Op station Bergen op Zoom. Mijn trein (18:14 richting Amsterdam) rijdt weer eens niet. Wederom een half uur langer onderweg. Ik besluit wat rond te kijken en om 18:15 sluiten de overwegbomen naar het perron voor de trein van 18:16 naar Vlissingen. En die zie ik vervolgens naar spoor 1 wisselen. Een spoor zonder perron. Machinist is druk met communiceren wat te doen en de trein rijdt heel langzaam......het station voorbij. Mensen draaien om en lopen weg. Een 10 minuten later komt de trein vanuit de richting Zeeland terug gereden. Er is echter niets omgeroepen dus een hoop verwarring op het perron. Om 18:29 vertrekt de trein alsnog richting Zeeland nadat deze merendeels is leeggelopen op dit station. Wat is er aan de hand geweest dat men deze trein op spoor 1 heeft laten binnen komen?

icon

Beste antwoord door Rueben NS 4 juli 2019, 21:49

Ik heb weer terugkoppeling. Naar het schijnt was er dus problemen op het traject tussen Breda en Roosendaal. De VIRM naar Vlissingen moet vanwege die verstoring verderop het spoor dus terug en van spoor 2 af zodat er een andere trein langs kon. Daarom stond die VIRM dus even op spoor 1, zodat die erna weer terug richting Vlissingen kon.
Bekijk origineel

35 reacties

Reputatie 7
Badge
Wat een slordigheid en dat moet dan zorgen voor de veiligheid van het spoor in Nederland.

Dit heeft natuurlijk niets met veiligheid of onveiligheid te maken @Marcel Stroo maar met het verkeerd instellen van de stop/door schakeling. Eenmaal verkeerd ingesteld is dit niet meer te wijzigen als de betreffende trein eenmaal rijdt.
Wel vervelend natuurlijk dat het is gebeurd.
Badge
@AbbeyRoad dan heb jij dat flink mis, ik weet dat je als machinist toch wel van invloed bent hierop uit eigen ervaring.
Reputatie 7
Badge
Uiteindelijk ligt de beslissing of doorrijden, keren bij ProRail. Dat kan niet anders.
Maar natuurlijk, @Jeroen , als de betreffende machinist aangeeft geen zin te hebben in keren en ProRail komt dat beter uit, dan zal ProRail het zichzelf niet moeilijker maken dan nodig, lijkt mij.
De schuld van het niet stoppen, cq niet opvolgen tijdtafel, ligt natuurlijk ook bij de machinist.
Badge
@AbbeyRoad in deze zal vermoed ik de machinist aangedrongen hebben op het keren, ProRail kiest over het algemeen voor de makkelijkste weg en dat was doorrijden. De machinist heeft meer invloed dan jij denkt, mits het veilig kan en het mogelijk is. Maar over het algemeen is er in overleg veel mogelijk en soms staat een machinist op zijn strepen richting een Trdl. Maar ik ga hier niet verder over uitwijken ik weet hoe de praktijk werkt.

Maar hoezo ligt de schuld nu opeens bij de machinist? De fout door de verkeerde rijweg ligt hier bij de treindienstleider van ProRail. In dit geval is de machinist vermoedelijk opgekomen voor de reizigers en terecht.
Reputatie 7
Badge
De trein maakt in verband met werkzaamheden een paar weken een extra stop op station Harderwijk. De machinist was vergeten te stoppen en heeft met een heel goed hart de passagiers alsnog opgehaald. Super lief. :)
😂
Reputatie 7
Badge
Bedankt voor de aanvulling @Trein-D , mijn opmerking ging over de machinist bij Harderwijk, zo duidelijk @Jeroen
Dat lag toch aan de machinist ?
Reputatie 7
Badge +3
Te Bergen op Zoom begin ik toch zo langzamerhand te denken aan een foute rijweg voor de trein naar Vlissingen.......

Terugzetten (officieel: keren op de vrije baan) van een trein kan alleen in overleg en met toestemming van de Trdl.
Dat de Trdl hiervoor toestemming voor heeft gegeven is uniek te noemen.

Als het gaat om je opmerking over toestemming van de Trdl gaf je niet specifiek Harderwijk aan. Dan kunnen we natuurlijk niet weten dat jij Harderwijk bedoelde.

Maar maakt het dan uberhaupt verschil wiens fout het is of er wel of niet gekeerd mag worden?
Reputatie 7
Badge
Bedankt voor de aanvulling @Trein-D

Graag gedaan beste brave AbbeyRoad. Ik hoop dat je wat hebt aan mijn bijdrage. 😌
Reputatie 7
Badge
Maar maakt het dan uberhaupt verschil wiens fout het is of er wel of niet gekeerd mag worden?

Ik trachte het anders te bekijken, een natuurlijke reactie is het wel om een eigen fout sneller te willen herstellen dan andermans fout, buiten het feit dat je de fout voor de getroffen reizigers wilt herstellen. Immers die zijn het meest gedupeerd door niet te stoppen in Harderwijk.

In Bergen op Zoom is de Trdl meer gebaat bij keren, als de fout bij hem/haar lag, verkeerde spoor op laten rijden.
Badge
Bedankt voor de aanvulling @Trein-D , mijn opmerking ging over de machinist bij Harderwijk, zo duidelijk @Jeroen
Dat lag toch aan de machinist ?

Dan hadden we het beide over iets anders, dat was inderdaad een foutje van de machinist, daar zal ook gewoon vanuit de machinist een verzoek geweest zijn om terug te keren naar het station.

Reageer