Trein rijdt via andere route en er wordt non-informatie gegeven

• 9 juni 2019
  • 23 reacties
  • 1081 Bekeken

Reputatie 1
Vroeger zag ik wel eens dat een trein via een andere route moest reizen en stations moest overslaan. Bijvoorbeeld: de trein van Den Haag naar Rotterdam rijdt via een andere route en stopt niet in Delft. Wat de andere route is (in dit geval de toenmalige Hofpleinlijn) hoeft de reiziger niet te weten.

Nu heb ik meerdere keren gemerkt dat de trein Berlijn-Amsterdam werd omgeleid en daarbij staat dan dat de trein niet stopt in Zwolle en Lelystad en Almere. Dat is non-informatie. Interessant is dat de trein niet stopt in Amersfoort en Hilversum, want dat is een afwijking van de dienstregeling. Dat de trein niet in Zwolle, Lelystad, Almere, Sneek, Goes en Maastricht stopt is niets nieuws.

23 reacties

Kan je me vertellen bij welke trein je dit precies opmerkte, Feico?
Reputatie 4
Het is inmiddels al 10tallen keren gebeurd dat deze IC wordt omgeleid via Zwolle en dan NAAR Berlin wel stopt in -soms-Almere en Zwolle, maar VAN Berlin niet. Ik vermoed dat dit de reden is-want stops in 1 richting wel/niet is erg ongebruikelijk. Maar verder heb je gelijk, het is verwarring nog verwarrender maken. Soms stopt hij NAAR B wel in Zwolle voor overstappers, maar wordt dit niet aangegeven om snuggere binnenlandse reizigers te weren.
Dit keer waren er weer eens werken tussen A'doorn en deVenter.
Badge +3
De IC Berlijn heeft in het verleden wel gestopt in Almere Centrum. Dat was dan voor reizigers uit Hilversum. Blijkbaar wordt dat niet meer belangrijk gevonden. Je kunt vanuit Hilversum via Amersfoort naar Zwolle en daar op de IC Berlijn overstappen.

Ik ben het met @Feico eens dat het tamelijk zinloos is om te melden op welke stations op de omleidingsroute de trein allemaal niet stopt.
Badge +3
... maar wordt dit niet aangegeven om snuggere binnenlandse reizigers te weren.
Haha, laten we de reizigers vooral niet te snugger maken, en informatie achterhouden tot later (wanneer het oNS uitkomt)!
Reputatie 1
Iris vraagt bij welke trein ik dit opmerkte. Bij de trein Berlijn-Amsterdam. Ik dacht dat ik dat heel duidelijk had gezegd.
Ik ga het doorgeven! 🙂
Reputatie 1
Afgelopen donderdag stopte intercity 143 niet op Apeldoorn en Deventer, maar ging deze vanaf Amersfoort via Zwolle en Deventer zonder een tussenstop naar Almelo. In Zwolle en Deventer werd wel door het station gereden, maar niet gestopt. Dit werd in Amersfoort niet omgeroepen in de trein of op het perron. Ook op de borden op het perron kwam het pas te staan toen het vertreksignaal al gegeven was. De conductrice kreeg aan de telefoon te horen dat er geen stop zou zijn op Apeldoorn en Deventer toen alle deuren behalve de hare gesloten waren. Reizigers naar Apeldoorn en Deventer waren hierdoor verplicht mee te reizen naar Almelo.
Hoi Feico,

Met mijn vraag bedoelde ik welke specifieke trein. Wat was je vertrektijd en vertrekstation?
Reputatie 4
De oorzaak daarvan zal een defecte trein Apeldoorn-Deventer geweest zijn: https://www.rijdendetreinen.nl/storingen/27941-13-juni-2019-defecte-trein-apeldoorn-deventer

Overigens wel vreemd dat er in Deventer dan doorgereden wordt zonder stop 🤔
Reputatie 4
Overigens wat de oorspronkelijke vraag betreft: dat komt omdat de reisinformatie tegenwoordig gebaseerd wordt op dagplan in plaats van het jaarplan. In het dagplan staat al dat de trein via Zwolle gaat, dus dat is dan ineens geen afwijking meer. Vervolgens ziet het systeem wel dat er niet gestopt wordt op de IC-stations Almere, Lelystad en Zwolle. Dat is wel een afwijking (tov de rest van de IC's) en wordt dus wel gemeld.
Reputatie 1
De oorzaak daarvan zal een defecte trein Apeldoorn-Deventer geweest zijn: https://www.rijdendetreinen.nl/storingen/27941-13-juni-2019-defecte-trein-apeldoorn-deventer

In het specifieke geval wat ik noemde was deze verstoring inderdaad de reden. Dat op Deventer geen perronspoor werd toegewezen verbaasde mij ook, maar ik kreeg te horen dat dit kwam door kerende treinen op Deventer. Maar ik vind het kwalijker dat de informatievoorziening voor deze intercity dienst tekort blijft schieten. Jij als Twentenaar weet misschien ook dat er meerdere zaken beter kunnen. Dan doel ik bijvoorbeeld ook op het feit dat er regelmatig minuten lang geen informatie op de vertrekborden van onder andere Hengelo staat, terwijl in Duitsland al wel bekend is dat de trein veel te laat uit Duitsland vertrekken zal.

Overigens wat de oorspronkelijke vraag betreft: dat komt omdat de reisinformatie tegenwoordig gebaseerd wordt op dagplan in plaats van het jaarplan. In het dagplan staat al dat de trein via Zwolle gaat, dus dat is dan ineens geen afwijking meer. Vervolgens ziet het systeem wel dat er niet gestopt wordt op de IC-stations Almere, Lelystad en Zwolle. Dat is wel een afwijking (tov de rest van de IC's) en wordt dus wel gemeld.
Is dit niet het gevolg van de aanpassingen die zijn gemaakt na aanleiding van klachten van onder andere Rover dat de vervallen of veranderde stations direct aangepast moeten worden op de borden in plaats van dat de vervallen stations werden doorgestreept etc?
Reputatie 1
Iris vraagt bij welke trein ik dit opmerkte. Bij de trein Berlijn-Amsterdam. Ik dacht dat ik dat heel duidelijk had gezegd.

Ritnummer 242 240 148 146 144 142
Vertrek uit Bad Bentheim 844 1044 1244 1444 1644 1844
Omweg vanaf Deventer via Zwolle en Almere, waar niet wordt gestopt
Aankomst in Amsterdam 1100 1300 1500 1700 1900
Ik denk dat het zo toch echt wel duidelijk genoeg is.
Reputatie 1

Inderdaad vreemd. Het zal wegens de haast zijn geweest. Treinen rijden tegenwoordig zo veel mogelijk op tijd. Komt er nog iemand aanrennen die mee wil? Pech gehad, de trein vertrekt op tijd. Heeft de trein vertraging? Dan ligt het voor de hand dat hij meteen doorrijdt, dat wil zeggen zonder stoppen.
Reputatie 4
@Feico: mag ik opmerken dat je 5 verschillende treinen noemt die een andere route hebben gereden? Hebben er daadwerkelijk zoveel treinen een omleiding gehad?
Reputatie 1
@Feico: mag ik opmerken dat je 5 verschillende treinen noemt die een andere route hebben gereden? Hebben er daadwerkelijk zoveel treinen een omleiding gehad?

Ja, en dat is heel gewoon. Als er ergens onderhoudswerkzaamheden zijn, meestal op zaterdag en zondag, dan rijdt er op dat traject helemaal niets meer. Op het traject Amerfoort-Deventer worden in zo'n geval de internationale treinen omgeleid. De binnenlandse treinen worden opgeheven.
Bedankt voor de specifieke informatie, Feico. Ik heb het nog steeds uitstaan en hoop dat de redenen nog achterhaald kunnen worden. Zodra ik meer hoor, meld ik me weer.
Badge +3
Oei, maakt de editor van Indsided dat daar echt zo'n puinhoop van?
Nog een poging dan (@Iris NS verwijder mijn vorige reactie maar, graag).

Zie ook deze:

[quote]deze dubbele Thalys reed om 15:25 uur langs Asdz richting Shl om rit 9364 te rijden. Waar kwam deze Thalys vandaan? Wgm via Dmnz?[quote]
Bron: https://twitter.com/rogierweb/status/1145330872238952450
Badge +3
Trouble in paradise.. zal wel de warmte zijn 😙
Update: Helaas hebben we deze week nog geen verdere informatie gekregen. Zodra we meer weten zullen we het laten weten!
Update: Ook deze week heb ik helaas nog geen verder nieuws, ik heb nogmaals om een update gevraagd.
Update: Ik ben doorverwezen naar een andere afdeling die mij hopelijk meer kan vertellen.
Update: Deze afdeling kon mij inderdaad meer vertellen. :)

In het kort komt het er op neer dat dit een bekend verschijnsel is in het geval van omleidingen. Helaas is een oplossing niet in zicht, aangezien de oplossing een totaal andere werking van de reisinformatie zou vragen (grote investering) tegen een vrij geringe opbrengst.

Hoe het bericht tot stand komt:
De informatie waar we het over hebben in dit topic (trein stopt ook/niet in XXX) wordt een ‘reistip’ genoemd. Deze komt automatisch tot stand aan de hand van de vervoerssoort en het stationstype. Indien een Intercity ook stopt op een station wat we hebben omschreven als een Sprinter-station krijgt de rit de reistip mee ‘IC XX stopt ook in YY’. En zo zijn er meer varianten te bedenken. De check die het systeem doet kan hij alleen doen met de huidige dienstregeling.

Wat gaat er mis in het geval van de omgeleide IC Berlijn? De IC Berlijn rijdt normaal van Amsterdam via Hilversum, Amersfoort, Apeldoorn, Deventer, Almelo en Hengelo naar Duitsland en vice versa. In geval van een storing ergens tussen Amsterdam en Deventer wordt er soms voor gekozen de IC Berlijn om te leiden via Almere, Lelystad en Zwolle. Dat wordt dan de nieuwe route. Indien de trein niet onderweg stopt, ziet het systeem dat de trein voorbijrijdt aan IC-stations (Almere en Zwolle) waarop dat bij de informatie als reistip wordt geplaatst.

Voor een oplossing zou het systeem moeten gaan onthouden wat eerst de bedoeling was en daarnaast kunnen begrijpen wanneer het passeren van een station op een omleidingsroute wel en niet afwijkend getoond moet worden. Dit is een ingrijpende systeemaanpassing voor slechts enkele gevallen waarin we niet eens echt foute informatie geven, als wel onlogische. Dit komt ongetwijfeld een keer aan de beurt, maar er zijn andere vernieuwingen en verbeteringen die hierop voorrang hebben.
Reputatie 4
Is het dan misschien een idee om een melding aan het treinnummer of de treinserie te hangen? Zoals in dit geval 'Jubileum Express Dresden' vermeld staat, maar dan 'Stopt niet in Apeldoorn en Amersfoort'.

Reageer