Trein stopte NIET op station!

• 14 september 2016
  • 37 reacties
  • 1316 Bekeken

Vanochtend stopte de trein van 08.10 niet op station Rosmalen. Volgens de app zou hij gewoon en zelfs op tijd(!) rijden. Er werd niets omgeroepen en er was niets aangegeven op de vertrekborden. Voor mij reden om naar huis te gaan en vliegensvlug de auto te pakken. Voordat ik vertrok heb ik de medereizigers die nog op her perron stonden geteld; excluis mijzelf 66 mensen. 66(!)
66 mensen die dus te laat op hun werk komen, afspraken missen, te laat op college of school komen! Ik wil graag de reden weten waarom de trein niet gestopt heeft. En ga me nu niet vertellen dat dit een incident is want dit was de 4e keer dit jaar op station Rosmalen. Was de machinist soms dronken of zo? En ik wil mijn extra gemaakte kosten declareren.

37 reacties

Reputatie 7
Badge +3
De IC Zwolle-Roosendaal stopt alleen in de ochtendspits een paar keer in Rosmalen en het meest waarschijnlijke is dat de machinist daarom vergeten is om te stoppen.

Het feit dat er via de omroep niets is gemeld doet iets ernstiger vermoeden namelijk dat het treinpersoneel de fout niet heeft gemeld en waarschijnlijk heeft willen verzwijgen.
Zo te zien is dit de serie 3600. Dit is de Intercity Roosendaal-Zwolle v.v.
Zeer waarschijnlijk is de Machinist vergeten dat die trein daar om die tijd nog moet stoppen. Normaal rijdt die trein daar namelijk gewoon doorheen. Al is het begrip 'vergeten' wel stom, aangezien er (normaal gesproken) op het dienstkaartje ,van de Machinist, vermeldt staat dat te Rosmalen gestopt dient te worden.
Wat naar voor je dat de trein voorbij is gereden Reiziger 1e klas. Ik kan nu niet achterhalen wat de reden is dat dit heeft plaats gevonden maar ik geef dit door.
Volgens mij is dit ook een station met een zogeheten stop-doorschakeling, dat wil zeggen dat een stoppende trein dus een geel sein krijgt en moet afremmen naar 40km/u vanwege een overweg die kort achter het station ligt en pas sluit zodra de trein langs het perron staat. Zover ik kan zien is deze trein vanmorgen ook afgeremd tot 40km/u, maar ging er blijkbaar bij de machinist geen belletje rinkelen dat dit sein een reden had. Doordat de overweg nog een stukje voorbij het station ligt dwingt het rode sein de trein niet langs het perron tot stilstand, en tegen de tijd dat de trein bij het sein aankomt zal de overweg wel weer vanzelf gesloten zijn en het sein weer groen geworden zijn.
Wat naar voor je dat de trein voorbij is gereden Reiziger 1e klas. Ik kan nu niet achterhalen wat de reden is dat dit heeft plaats gevonden maar ik geef dit door.
Zet je ook een signaal door naar de afdeling GTBV zodat de 66 (+ mensen uit de trein zelf) verzoeken die binnen gaan komen niet eerst afgewezen worden?
Reputatie 6
Badge +1
Volgens mij is dit ook een station met een zogeheten stop-doorschakeling, dat wil zeggen dat een stoppende trein dus een geel sein krijgt en moet afremmen naar 40km/u vanwege een overweg die kort achter het station ligt en pas sluit zodra de trein langs het perron staat. Zover ik kan zien is deze trein vanmorgen ook afgeremd tot 40km/u, maar ging er blijkbaar bij de machinist geen belletje rinkelen dat dit sein een reden had. Doordat de overweg nog een stukje voorbij het station ligt dwingt het rode sein de trein niet langs het perron tot stilstand, en tegen de tijd dat de trein bij het sein aankomt zal de overweg wel weer vanzelf gesloten zijn en het sein weer groen geworden zijn.

Ik ben wel benieuwd hoe jij dat kunt zien Bemined. Of ben je een NS-medewerker zonder aanduiding in je naam of onderschrift?
Reputatie 7
Badge +3
@marv87
De volgende trein gaat een kwartier later dus weinig GTBV.
Reputatie 6
Badge +1
@marv87
De volgende trein gaat een kwartier later dus weinig GTBV.

Dat ligt er natuurlijk aan waar je heen wilt Tamzin!
Reputatie 7
Badge +3
80% gaat naar Den Bosch, Utrecht of Eindhoven en dan is vertraging een kwartier. Naar Tilburg is het inderdaad wel +30.

De reizigers in de trein moeten terugreizen, dan is de vertraging 25 minuten en dus te weinig.
In de logging is niet met zekerheid terug te vinden of deze trein wel of niet gestopt heeft te Rosmalen (heeft te maken met de manier waarop we treinen detecteren). Wel heeft Rosmalen inderdaad een Stop/Doorschakeling in de richting van 's-Hertogenbosch. De trigger ligt echter al vóór het perron, dus als de machinist nog niet bij het perron tot stilstand is gekomen gaat het sein al weer op groen...
Ik ben wel benieuwd hoe jij dat kunt zien Bemined. Of ben je een NS-medewerker zonder aanduiding in je naam of onderschrift?
Binnen NS zijn er systemen voor om snel en eenvoudig terug te kunnen kijken, en tegenwoordig kan een buitenstaander het in principe ook bouwen op basis van reisinformatie-data, want GPS-posities van reizigerstreinen staan gewoon online. Mis je alleen het een en ander van niet-reizigerstreinen.
Reputatie 6
Badge +1
tegenwoordig kan een buitenstaander het in principe ook bouwen op basis van reisinformatie-data, want GPS-posities van reizigerstreinen staan gewoon online. Mis je alleen het een en ander van niet-reizigerstreinen.

Ik ken wel ovtijden.com (daar heb jij toch iets mee te maken Henk?), maar daar staan geen GPS-gegevens op, evenmin als info over stop-doorschakelingen. Wat voor websites gebruiken jullie?
'Iets mee te maken', correct 😉 En nee, ik publiceer die informatie inderdaad niet. Het zou prima kunnen, vanuit NS is er een gefilterde datafeed beschikbaar waarbij het ook zou mogen.

Ik heb al eerder vervoerders op de kast gehad omdat ik vrij veel informatie log (en nog veel meer niet publiceer). Een aantal partijen maakt het weinig uit hoe vervoerders erover denken. Ik heb er wél baat bij om vervoerders te vriend te houden, dus ik houd me enigszins in.

Informatie over stop-doorschakelingen is er niet, maar in de hobbyscene gaat nogal wat "informatie" rond.
Collega Erryt heeft het inmiddels doorgegeven. We kunnen de precieze reden echter niet achterhalen. Als ik je nog tegemoet mag komen met een maatwerkoplossing - Reiziger 1e klas - klik dan op mijn naam en stuur mij een privébericht. Noteer daarin NAW-gegevens, geboortedatum, ov-chipkaartnummer en IBAN.
Ik heb geen privébericht meer ontvangen. We willen dit soort zaken het liefst voorkomen. Het is niet altijd met zekerheid te zeggen waarom een stop gemist wordt. Heel soms, maar dat zijn incidenten, is het een bewuste keuze in verband met overig treinvervoer. Denk bijvoorbeeld aan goederenvervoer op hetzelfde baanvak dat niet zo simpel stilgezet kan worden. Ook al zijn het incidenten, er mag altijd melding bij ons van worden gemaakt.
Ook vandaag, dinsdag 11 oktober reed er weer een trein door op station Rosmalen zonder te stoppen. Het betrof de trein van 08.40 uur. Volgens de reisplanner zou deze trein gewoon rijden maar met 5 minuten vertraging en er werd zelfs omgeroepen dat deze trein "over ongeveer 5 minuten zou vertrekken".
Mooi niet dus, hij raasde ons keihard voorbij, er stonden veel mensen dicht bij de rand vanhet perron omdat men verwachtte gewoon te kunnen instappen maar hij reed weer eens gewoon door.
Weer een gevalletje "vergeten"? Of een niet werkend stopsein? Of een machinist die met zijn telefoon bezig was? Of is het nu weer niet te traceren, net als de vorige keer........?
Reputatie 7
Badge +3
Dat steeds niet stoppen in Rosmalen begint erg irritant te worden. Wat gaat NS hier aan doen?
Dat steeds niet stoppen in Rosmalen begint erg irritant te worden. Wat gaat NS hier aan doen?

Ik zal navraag doen.
Weer een gevalletje "vergeten"? Of een niet werkend stopsein? Of een machinist die met zijn telefoon bezig was? Of is het nu weer niet te traceren, net als de vorige keer........?

Om een ingewikkeld technisch verhaal kort te maken: het sein bij het perron in Rosmalen is geen 'stopsein', maar gewoon een regulier bloksein. Het seinbeeld (dus of het sein groen, geel of rood toont) zegt niets over of de trein op het station dient te stoppen.

Dat een stop niet te traceren is heeft te maken met de manier waarop treinen gedetecteerd worden: met analoge relais en loops in het spoor. De treindeinstleider kan niet tot op de seconde nauwkeurig zien hoe hard een trein rijdt en of deze wel of niet een stop van een paar seconden gemaakt heeft. En daarom kunnen we het achteraf ook niet zo goed terugzien.

Je zou denken: dan voeren we toch GPS in? Zou leuk zijn, maar GPS is ook niet nauwkeurig op de meter, en werkt bovendien niet stabiel genoeg bij bewegende objecten als treinen (denk aan tunnels e.d.).
Reputatie 7
Badge +3
Ja en? Men kan de conducteur vragen of er wel of niet gestopt is. Of liegt die om de machinist uit de wond te houden?
Reputatie 7
Of liegt die om de machinist uit de wond te houden?
Hoeft niet, foutje kan gebeuren en dit is geen veiligheidsincident, zo lang het sein maar groen is...
Het is wel heel erg vervelend...
Of een niet werkend stopsein?
In de herfst wil men de stop-doorschakelingen nog wel eens uitzetten om te voorkomen dat een trein die doorschiet op een geopende overweg terecht komt. In dat geval zal het sein voor een stoppende trein gewoon groen tonen.
Reputatie 6
Hoeft niet, foutje kan gebeuren en dit is geen veiligheidsincident, zo lang het sein maar groen is...
Gelukkig staan er geen mensen op het perron om in die trein te stappen...
Ownee, als het treintje maar stopt voor het rode seintje is de veiligheid gegarandeerd.

"Foutje?" "Wel heel erg vervelend"
Waarom bagatelliseert u dit zo? Er worden ca. 50 mensen geconfronteerd met weer ergens te laat arriveren buiten hun schuld om. Ziet uw bedrijf dit als een kleinigheidje? Als een reiziger bij u in de treinstapt en bij het controleren zou aangeven dat hij "vergeten" is een kaartje te kopen dat schrijft u meteen een boete uit.
Maar wat gebeurd er met een machinist die een "foutje" maakt en tientallen mensen dupeert?
Die komt er vanaf met een "foei, niet te vaak meer doen hoor"?
Volle trein en moeten staan. Ben ik op mijn traject inmiddels helaas aan gewend. Mijn abonnement is geen garantie voor een zitplaats. Ok. Vertraging? Kan gebeuren door externe zake waar NS geen invloed op heeft. Ok.
Maar een station gewoon "vergeten" en dat af doen als een "foutje dat kan gebeuren"?
Kom op zeg. Het is toch te gek voor woorden. Dit soort gedrag moet NS niet tolereren en moet consequenties hebben voor degene die de trein bestuurde. Levensgevaarlijk en onacceptabel.
Reputatie 3
Badge
Volgens ovtijden.com heeft de trein van 08.40 uit Rosmalen daar gestopt met 17 minuten (dus niet 5) minuten vertraging. Mogelijk was de trein die rond 08.45 voorbij raasde niet de betreffende trein...

Reageer