beantwoord

Trein te lang :D

• 2 oktober 2017
  • 41 reacties
  • 2409 Bekeken

Tussen alle klachten van te korte treinen bij deze maar even een klacht over een te lange trein 😃 Trein van Rotterdam naar Groningen van vanmiddag 16:05 was te lang (13 bakken ICM i.p.v. 12 wat het maximale is wat langs het perron van Alexander past). Op zich niet zo'n groot probleem, maar dit is toch wel een beetje gevaarlijk (gelukkig had iedereen het op tijd door en konden enkele reizigers zich door het gangpad naar voren haasten):

In de trein werd niets omgeroepen bij aankomst, en reizigers werden niet naar voren gestuurd. Lijkt me toch wel fijn om in dit soort situaties te zorgen dat de conducteur achteraan bevind om te voorkomen dat mensen deze deur openen? Treinpersoneel weet toch hoe lang te maximaal mag zijn en hoe lang deze in werkelijkheid is?
icon

Beste antwoord door Iris NS 5 oktober 2017, 22:00

Oei, dat is gevaarlijk inderdaad. De machinist zou hier wel van op de hoogte moeten zijn en dit door moeten geven aan de conducteur(s) zodat het aangegeven kan worden aan de reizigers.
Bekijk origineel

41 reacties

Reputatie 7

In de trein werd niets omgeroepen bij aankomst, en reizigers werden niet naar voren gestuurd. Lijkt me toch wel fijn om in dit soort situaties te zorgen dat de conducteur achteraan bevind om te voorkomen dat mensen deze deur openen? Treinpersoneel weet toch hoe lang te maximaal mag zijn en hoe lang deze in werkelijkheid is?

In dit geval weet een machinist vaak bij binnenkomst wel of het wel of niet pas a.h.v. de bakbordjes. Een conducteur heeft geen enkel idee wat waar wel en niet past.
Perronlengte valt niet onder wegbekendheid?
Reputatie 7
Oei dat durf ik niet te zeggen. Ik weet uberhaupt niet of een machinist bezig is met perronlengte en treinlengte (buiten uiteraard de trein bij het correcte bakbordje zetten). Volgens mij is de correcte lengte voor aan de perrons de verantwoording van de planning, maar dat weet ik niet zeker..
Reputatie 6
Badge
Afgelopen maand was in de ochtend een trein de andere kant op (dus vanuit Rotterdam CS richting Utrecht) te lang. Daar kwam men in Rotterdam al achter. Werd last minute een treinstel afgekoppeld.

Overigens merk ik sinds een maand doorgaans langere treinen op, op dit traject. Dat mag ook gezegd worden. 🙂
Er rijden hier de nodige treinen die (horen te) bestaan uit vier ICM-III stellen, het komt dan ook toch wel elke maand een keer voor dat een van deze treinen door een verstoorde materieelomloop te lang (dreigt te) worden doordat er in plaats van een ICM drietje een viertje aan komt zetten.

Soms lost men dit op door een treinstel achter te laten in Rotterdam zoals hierboven beschreven, niet echt klantvriendelijk want de trein is dan een stuk korter puur omdat er één deur niet langs het perron past op één station. Een treinstel afsluiten tot Utrecht heb ik ook wel eens gezien, dan blijven de deuren van een van de treinstellen dicht. Ik heb ook wel eens meegemaakt dat men gewoon vertrok en omriep dat reizigers in het voorste stel naar achteren moesten doorlopen, de machinist reed toen een stukje door voorbij het perron. En dan heb je de keren zoals nu waarin men deed alsof men van niets wist.
Oei dat durf ik niet te zeggen. Ik weet uberhaupt niet of een machinist bezig is met perronlengte en treinlengte (buiten uiteraard de trein bij het correcte bakbordje zetten). Volgens mij is de correcte lengte voor aan de perrons de verantwoording van de planning, maar dat weet ik niet zeker..

Als een machinist en de conducteur op vaste trajecten reist weet hij dit natuurlijk wel en worden dit soort onveilige situaties voorkomen.
Sowieso zou er bij 13 bakken ICM een belletje moeten gaan rinkelen, want 12 bakken is sinds 2013 het maximale wat er gepland rijdt bij binnenlandse treinen.
Reputatie 7
Badge +3
Door de megastoring rond Utrecht zal de omloop wel door de war zijn geweest.
Reputatie 2
Kijk maar uit met dit soort berichten... straks bedenken ze zich nog dat er nooit meer gecombineerd mag worden... #steldatdetreintegrootis
Reputatie 6
Badge
Hadden ze al een tijd niet gedaan, trein kwam direct terecht in de top 5 drukste treinen. Daar heeft ns gelukkig van geleerd.
Oei, dat is gevaarlijk inderdaad. De machinist zou hier wel van op de hoogte moeten zijn en dit door moeten geven aan de conducteur(s) zodat het aangegeven kan worden aan de reizigers.
...

...
Super dat hier een foto van is!

Hier ook een te lange trein... De trein van zojuist naar Vlissingen, op Rotterdam CS
Reputatie 7
Badge +3
Was de 2258 van 18.51?
2 x VRIM6 past inderdaad niet op spoor 6. Andere tijden dat er met 2 x 6 bakken wordt gereden vertrekt deze van spoor 4.
Reputatie 5
Badge
Op zich past het wel op spoor 6, maar dan moet je 'krom binnenkomen'. Dit betekent dat je via de wisselstraat een andere route krijgt. Je ziet op de foto dat het perron krom loopt aan het uiteinde. Als je via de andere route door wisselstraat gaat, kun je langs dit kromme gedeelte rijden en past het precies.
Badge
Die is verkeerd binnen genomen op Rotterdam CS, normaal kom je met 10 bakken al door de wissels langs het hele perron binnen en als je met 8 bakken binnen rijdt op spoor 6 rij je binnen zoals deze trein staat.

Zoals Sneltram hierboven ook al aangeeft.
Reputatie 1

Hier ook een te lange trein... De trein van zojuist naar Vlissingen, op Rotterdam CS

Ik vind dit wel een aparte situatie. Op Rotterdam staan enkel de volledig blauwe stopborden en niet de blauw/witte stopborden die aangehouden moeten worden als je als machinist binnenkomt via een wisselstraat. Als dit het resultaat is als de mcn geparkeerd heeft bij het bord '12' dan kan ik me niet voorstellen dat dit een fout van de machinist was maar dat de fout hier lag bij de treindienstleider van ProRail.
Reputatie 7
Badge
@Wes C. Addle Nergens stond gelukkig dat de machinist de schuld had aan dit voorval. En dat had hij/zij ook niet. Er was "gewoon" een verkeerde route ingesteld voor deze trein.
Ik heb zo het idee dat het bekend was, dus dat de machinist is ingelicht hierover en die zijn hoofdconducteurs heeft ingelicht. De deuren die ruim buiten het perron staan, zijn niet geopend en dat duidt erop dat het treinpersoneel de reizigers naar een veilige uitstap hebben geleid.
Reputatie 7
Badge
@Wes C. Addle : Er staat geen bord "12" op dat spoor, maar die machinist is gewoon doorgereden tot het punt waar het niet verder meer kón, namelijk het sein. Deze trein is inderdaad door de treindienstleider via een verkeerde route binnengenomen.
Badge +3
De deuren die ruim buiten het perron staan, zijn niet geopend en dat duidt erop dat het treinpersoneel de reizigers naar een veilige uitstap hebben geleid.
Dat klopt, maar ja.. de oordopjes en zo hè? Wist ik veel dat ik vooraan wél kon uitstappen las ik al ergens...

Nu wilden we uitstappen en de trein reed later 'gewoon' door!

Och ja, misschien deed de omroep het niet goed dus... of was het treinpersoneel (alweer!?) niet aanwezig om mensen even te begeleiden naar een deur die wel open was? 🤔

Die minimale aanwezigheid/zichtbaarheid heb ik eerder iets over gehoord/gelezen... 😥

Met name in de spits en met 12 bakken en zo zorg je toch voor minimaal 3 mensen continu aanwezig in de coupé's zelf? Of denk ik nu echt old school jaren '80?

Eentje mag naar buiten om te fluiten, de rest regelt de service (en 100% controle)! En nee, ik hoef geen coupon voor gratis koffie of thee bij Kiosk, met excuses voor het ongemak. Shit happens...
Als ik zo binnenkom op een station en mijn machinist meld mij dat we niet geheel aan het perron komen, dan behoor ik met de collega te zorgen dat ik naar achteren kom, reizigers informeer en meeneem naar de veilige deuren. Ook al zit je in het voorste treinstel, simpel overstappen via de cabines en naar achteren lopen en direct informeren wanneer je weet dat je in de juiste bakken bezig bent. Zo moeilijk is dat nu ook weer niet, kost alleen wel tijd.
Badge +3
Jij wel natuurlijk, twijfel ik niet aan! Dan maar +5 of meer om iedereen er uit te helpen als chef trein natuurlijk~!

Ik was er niet bij maar las nogal wat tweets van mensen die als 'perceptie' hadden dat de trein na een reguliere stop gewoon door reed (en dus niet konden uitstappen want de deuren gingen niet open, logisch).

Personeel? Niet gezien (was hun opvatting).
Reputatie 7
Badge
Al staat zo'n trein voor, achter, boven en onder in de brand, dan weten ze soms nog niet wat er aan de hand is en als je ze probeert te waarschuwen, krijg je vaak nog de reactie waar je je mee bemoeit ook.
Sommige mensen horen de woorden van een waarschuwing wel, maar begrijpen niet wat er gezegd wordt.

Dat heeft ook een beetje te maken met de overvloed aan informatie die men te verwerken krijgt.

Het meest ideale in zo'n situatie zou zijn om bij alle vier de deuren personeel te hebben wat mensen naar voor dirigeert en reizigers die elkaar helpen om naar een deur te komen die wél aan het perron staat.
Badge

Ik was er niet bij maar las nogal wat tweets van mensen die als 'perceptie' hadden dat de trein na een reguliere stop gewoon door reed (en dus niet konden uitstappen want de deuren gingen niet open, logisch).

Personeel? Niet gezien (was hun opvatting).

Deuren gingen niet open ??? De deuren worden in zijn geheel ontgrendelt per zijde van de trein dus hoezo gingen de deuren niet open ??

Een deur echt afsluiten zodat deze niet open gaat is even werk en moet bij de deur zelf gedaan worden, lijkt me niet dat dat hier gedaan is voor 5 deuren. Een deur afsluiten gebeurt alleen als de deur een defect heeft waardoor deze niet meer in gebruik kan zijn.

Reageer