Trein te vol....prijs omhoog

  • 29 december 2018
  • 6 reacties
  • 341 Bekeken

Reputatie 5
Als dit de toekomst is..... "Volgens NS-directeur Luiten moesten weekendkaartjes duurder worden, omdat de trein in de weekenden vaak te vol zat." …… Dit gaat over de trein naar Belgie ….. de prijzen van de kaartjes zijn zo een 20% omhoog gegaan.
Zouden ze dat ook in de spits gaan doen omdat de treinen te vol zitten.….?
Is het goedkoper om minder mensen in de spits te vervoeren die veel meer betalen dan om te investeren in meer treinen?
De prijzen van de NS zijn niet te volgen..... De bus rijdt over de weg naast de spoorlijn... 1 station met de trein € 2,30 met de bus 0,95.... 3 stations trein € 2,30 bus € 1,26 ….. Als er niet een paar huizen tussen de weg en het spoor zouden staan kon je de hele weg naar elkaar wuiven....

Wat mij ook opviel is dat als je per trein Alkmaar - Zaandam reist er (in elk geval op 9292) 3 verschillende prijzen gegeven worden. Intercity € 5,90 met een via Wormerveer € 7,20 en geef je via Uitgeest aan € 6,90.
Waar o waar komt dat prijsverschil vandaan? De trein maakt geen omweg! Of is dit al het begin van de prijsverhoging om volle treinen te voorkomen?
In de NS planner is voor de via routes "geen prijs bekend"

6 reacties

Reputatie 5
Er is inderdaad een andere prijsopbouw. Op korte afstanden is de bus goedkoper, op de lange afstanden is de trein (veel) goedkoper.

De treinkaartjes naar België is weer een heel ander verhaal. Deze is qua prijsmodel inderdaad niet vergelijkbaar met het normale gang van zaken binnen Nederland.
Reputatie 5
Er is inderdaad een andere prijsopbouw. Op korte afstanden is de bus goedkoper, op de lange afstanden is de trein (veel) goedkoper.

De treinkaartjes naar België is weer een heel ander verhaal. Deze is qua prijsmodel inderdaad niet vergelijkbaar met het normale gang van zaken binnen Nederland.


Dat de prijsopbouw voor Nederlandse reizen anders is weet ik maar de reden voor de prijsverhoging naar Belgie vond ik nog al vreemd...
Ook vond ik de prijsverschillen die 9292 geeft voor een zelfde reis over het zelfde spoor nogal vreemd, nog vreemder dat de NS zelf de prijs niet weet.
Hoewel de reisplanners het zelfde resultaat zouden moeten geven, het snelste en goedkoopste traject doet de NS planner dat soms niet. De zelfde reis kan vaak goedkoper en sneller via 9292. Wormerveer - Alphen a/d Rijn kan volgens 9292 in 1 uur 20 min voor € 9,14 of € 10,97 en volgens de NS planner duurt het 1 uur 26 min en kost het € 12,90. Je moet als consument dus ook bij het OV met de planners goochelen om zowel snel als voordelig te reizen.
Reputatie 5
Wat mij ook opviel is dat als je per trein Alkmaar - Zaandam reist er (in elk geval op 9292) 3 verschillende prijzen gegeven worden. Intercity € 5,90 met een via Wormerveer € 7,20 en geef je via Uitgeest aan € 6,90.
Waar o waar komt dat prijsverschil vandaan? De trein maakt geen omweg! Of is dit al het begin van de prijsverhoging om volle treinen te voorkomen?
In de NS planner is voor de via routes "geen prijs bekend"


9292 neemt bij een "via" station aan dat je daar langer verblijft en geeft de (gesommeerde) prijs voor twee enkele reizen. Voor het trajectdeel Womerveer-Zaandam komt dat hoger uit, omdat daar het minimumtarief geldt.
De NS-Reisplanner geeft nooit prijzen voor reizen met een "via" station.
Reputatie 5
Hoewel de reisplanners het zelfde resultaat zouden moeten geven, het snelste en goedkoopste traject doet de NS planner dat soms niet. De zelfde reis kan vaak goedkoper en sneller via 9292.

De NS-Reisplanner geeft standaard een advies en een prijs voor een reis met de trein. Maar als je een (straat)adres invoert (of bijvoorbeeld Wormerveer, station), dan krijg je ook reizen met stads- en streekvervoer, met de bijbehorende reistijden en prijzen.
Reputatie 5
De reden dat de NS reisplanner moeite heeft in dit specifieke geval, is dat de NS reisplanner niet zoveel ondersteuning aanbiedt voor het reizen met een via-station. Het hangt er bovendien maar net vanaf hoe lang de overstap is en met welk kaartje precies. Ik vind het beter om in dat geval geen prijs weer te geven, dan, zoals 9292, een wellicht verkeerde prijs weer te geven.

Je mag de reis Alkmaar - Zaandam gewoon met een sprinter maken, en Wormerveer ligt gewoon op dat traject. Een tussenstop daar maken is dus gewoon toegestaan met een kaartje Alkmaar - Zaandam.

Het hangt wel net af welk kaartje je gebruikt en hoe lang je overstap is. Met een ov-chipkaart op saldo en een tussenstop van meer dan 35 minuten ben je duurder uit dan met een eenmalig kaartje/e-ticket/tussenstop van minder dan 35 minuten. Want als je een lange tussenstop hebt met een ov-chipkaart op saldo, dan wordt het tweede deel van de reis als nieuwe reis gezien (met een e-ticket niet).
Er is inderdaad een andere prijsopbouw. Op korte afstanden is de bus goedkoper, op de lange afstanden is de trein (veel) goedkoper.

wat versta jij onder korte afstanden?? Den helder- Hoorn (ongeveer 55 km) (zonder ov kaart) bus 135 met Streek ver kaart E6,04 met de trein E9,60 (plus evt nog E1,00 toeslag voor een automaatkaartje)

Reageer