beantwoord

Trein tot stilstand; vlucht gemist

• 10 januari 2015
  • 18 reacties
  • 2264 Bekeken

Hallo,

13 december hebben wij een springer voor onze trein gehad. Daardoor kwam de trein tot stilstand en moesten wij met bussen vervolgens naar schiphol. Door alle vertraging heb ik mijn vlucht gemist.
(Ondanks ik ook nog ruim 2 uur extra van tevoren ben gaan reizen!) Heb een nieuwe vlucht moeten boeken van meer dan 400 euro op schiphol.

Ik heb begrepen dat de NS gevolgschade niet vergoed....?
Bij wie kan ik dan terecht om een compensatie/vergoeding te verkrijgen? Alleen de reisverzekering??
icon

Beste antwoord door Inge NS 10 januari 2015, 14:15

Welkom op het forum Spyx!

Wat balen dat je door deze aanrijding je vlucht hebt gemist en daardoor een nieuwe vlucht hebt moeten boeken. Voor gevolgschade zijn wij zijn op grond van de wet en onze eigen algemene voorwaarden inderdaad niet aansprakelijk. Je zou natuurlijk een poging kunnen wagen door het indienen van een compensatieverzoek bij onze schriftelijke klantenservice, maar de kans is - hoe spijtig ook gezien de situatie - klein dat je verzoek wordt toegewezen.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum In de trein. Daar komt je vraag het beste tot zijn recht.
Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 6
In elk geval niet bij NS. U bent er immers zelf voor verantwoordelijk dat u op tijd van huis vertrekt.
Het kan altijd voorkomen dat uw reis wat langer duurt door oorzaken die buiten de verantwoordelijkheid en schuld van NS liggen.
Of uw reisverzekering de schade vergoedt durf ik niet te zeggen, daarvoor kunt u beter contact opnemen met uw reisverzekering.
Voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten... Als u voortaan een iets duurdere vlucht boekt, dan krijgt u van de luchtvaartmaatschappij wél de mogelijkheid om op een latere vlucht geboekt te worden met minder extra kosten.
Dat klopt. Meer dan Geld Terug Bij Vertraging zit er niet in. Openbaar-vervoerbedrijven zijn namelijk op grond van artikel 8:108 van het burgerlijk wetboek uitgesloten van elke aansprakelijkheid voor gevolgschade van vertraging en vergoeden dus ten hoogste het vervoerbewijs:
Artikel 108 De vervoerder is niet aansprakelijk voor schade die is veroorzaakt door vertraging, door welke oorzaak dan ook vóór, tijdens of na het vervoer opgetreden, dan wel is veroorzaakt door welke afwijking van de dienstregeling dan ook.

Bij wie kan ik dan terecht om een compensatie/vergoeding te verkrijgen? Alleen de reisverzekering??
Wie zegt dát u een vergoeding kunt krijgen? Als de treinreis deel uitmaakte van een georganiseerde reis, zoals een pakket dat een reisbureau aanbiedt, kunt u daar wellicht aankloppen. Verder kunt u er inderdaad de voorwaarden van uw reisverzekering op naslaan.
Welkom op het forum Spyx!

Wat balen dat je door deze aanrijding je vlucht hebt gemist en daardoor een nieuwe vlucht hebt moeten boeken. Voor gevolgschade zijn wij zijn op grond van de wet en onze eigen algemene voorwaarden inderdaad niet aansprakelijk. Je zou natuurlijk een poging kunnen wagen door het indienen van een compensatieverzoek bij onze schriftelijke klantenservice, maar de kans is - hoe spijtig ook gezien de situatie - klein dat je verzoek wordt toegewezen.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum In de trein. Daar komt je vraag het beste tot zijn recht.
Reputatie 1
Badge
het omgekeerde komt overigens toch veel vaker voor, omdat die airplanes veel vaker vertraagd zijn. Als je dan een vaste boeking/reserving voor zo'n dure sneltrein hebt (pardon, Hispeed heet dat), en je mist die, dan vergoedt die airline ook helemaal niks.
En als je toch de auto had verkozen en in een lange file terechtkomt bij Uithoorn, omdat een vrachtwagen was omgevallen?
Voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten... Als u voortaan een iets duurdere vlucht boekt, dan krijgt u van de luchtvaartmaatschappij wél de mogelijkheid om op een latere vlucht geboekt te worden met minder extra kosten.

De 1e vlucht was niet duur, iets boven de 100. De spoed-vlucht heeft 400 euro gekost. (met een omweg)
In elk geval niet bij NS. U bent er immers zelf voor verantwoordelijk dat u op tijd van huis vertrekt.
Het kan altijd voorkomen dat uw reis wat langer duurt door oorzaken die buiten de verantwoordelijkheid en schuld van NS liggen.
Of uw reisverzekering de schade vergoedt durf ik niet te zeggen, daarvoor kunt u beter contact opnemen met uw reisverzekering.

Ik ben vergeten te zeggen dat de trein die ik had genomen de 1e trein van de dag 's morgens. Andere optie had ik niet. Ik reis ik /altijd/ me 2 uur speling. Helaas, helaas.

Ik zal zowizo zal ik bellen met de verzekeraar, maar ik vroeg mij af of er nog ander mogelijkheden waren.
Dat klopt. Meer dan Geld Terug Bij Vertraging zit er niet in. Openbaar-vervoerbedrijven zijn namelijk op grond van artikel 8:108 van het burgerlijk wetboek uitgesloten van elke aansprakelijkheid voor gevolgschade van vertraging en vergoeden dus ten hoogste het vervoerbewijs:
Artikel 108 De vervoerder is niet aansprakelijk voor schade die is veroorzaakt door vertraging, door welke oorzaak dan ook vóór, tijdens of na het vervoer opgetreden, dan wel is veroorzaakt door welke afwijking van de dienstregeling dan ook.

Wie zegt dát u een vergoeding kunt krijgen? Als de treinreis deel uitmaakte van een georganiseerde reis, zoals een pakket dat een reisbureau aanbiedt, kunt u daar wellicht aankloppen. Verder kunt u er inderdaad de voorwaarden van uw reisverzekering op naslaan.

De reis was geen pakket; Trein reis was niet verbonden met de vliegticket. Dus u wilt zeggen dat ik hoogstwaarschijnlijk alleen een vergoeding kan krijgen als de trein + vlucht een pakket was?
De reis was geen pakket; Trein reis was niet verbonden met de vliegticket. Dus u wilt zeggen dat ik hoogstwaarschijnlijk alleen een vergoeding kan krijgen als de trein + vlucht een pakket was?
Een reisaanbieder is alleen verantwoordelijk voor de reis die hij aanbiedt. Als die reis begint op Schiphol, is vertraging op de route naar Schiphol in ieder geval niet het probleem van de reisaanbieder.
Misschien kun je de nabestaanden van de springer om een vergoeding vragen?
Reputatie 4
Badge

De 1e vlucht was niet duur, iets boven de 100. De spoed-vlucht heeft 400 euro gekost. (met een omweg)

Dat zegt dwarsligger dan ook. U heeft een goedkoop non-flex ticket gekocht voor slechts 100 euro. Met een veelal fors duurder semi- of full-flex ticket kunt u gratis of tegen geringe kosten de vlucht omboeken wanneer er iets misgaat tijdens de reis naar het vliegtuig. Maar bij regelmatig vliegen weegt constant full-flex boeken niet op tegen een zeer beperkt aantal keren duur omboeken.

Wanneer u regelmatig NS en vliegtuig combineert is het verstandig om in de gaten te houden of er een vervolg komt op de proef met vluchtverzekering van 5 euro.
Nee, dat gaat niet op die situatie kan de NS uw omgeboekte vliegticket niet vergoeden. U heeft wel de meeste kans als u een all risk (reis)verzekering heeft. Eventueel kunt u ook uw in de polis voorwaarden kijken met hoeveel tot een bepaald bedrag uw reisverzekering kan vergoeden. U kunt ook naar uw reisbureau gaan informeren hoe dat zit. De kans dat de NS vergoed is nihil.
NS weet wie de ongelukkige is, via zijn AVP kun je het bedrag claimen. Logischerwijs doet de NS zelf dit ook.
Volgens mij kan je bij NS van te voren een soort garantie kopen dat je altijd op tijd op schiphol bent in dit soort gevallen. Kost iets van 6 euro. Dan betaalt NS de taxi ipv bus.
Reputatie 1
Vermijd de NS waar mogelijk, maar zéker als je een vlucht moet halen: dan wil je je lot niet in handen van de NS leggen, daar kun je namelijk met grote regelmaat niet van op aan.
Volgens mij kan je bij NS van te voren een soort garantie kopen dat je altijd op tijd op schiphol bent in dit soort gevallen. Kost iets van 6 euro. Dan betaalt NS de taxi ipv bus.

Dat was een tijdelijk experiment.
Was? Dan was het zeker veel te duur met al die problemen bij schiphol op het spoor
Reputatie 2
Schade verhalen op de dader cq nabestaanden. Zou NS ook moeten doen. Zo'n 'springer' kost NS per keer enkele 10duizenden euro's.
Misschien heel bot, maar waarom zou NS of de reizigers moeten opdraaien voor deze kosten.

Ik ga wel met de trein. Risico van met vertraging met de auto is ook groot.

Reageer