beantwoord

Trein van route veranderen nadat de deuren al zijn gesloten?

• 17 oktober 2019
  • 6 reacties
  • 181 Bekeken

Hoi,

Vandaag (17 oktober) heb ik de trein gepakt van 8:17 vanaf Leiden Centraal (treinstel nummer 7625). Deze trein heeft door problemen tussen Hoofddorp en Schiphol 25 minuten stil gestaan op Leiden Centraal. De deuren werden gesloten, we zijn stapvoets tot het eind van het perron gereden, en weer gestopt. Na ongeveer 5 minuten met de deuren gesloten te hebben gewacht, kregen we via de omroep te horen (godzijdank was deze een keer te verstaan) dat de trein niet via Schiphol en Amsterdam Zuid naar Leeuwarden zou gaan. We werden omgeleid via Haarlem en Amsterdam Centraal.

Nu is de vraag die ik heb: waarom vertellen jullie dit pas aan de reizigers als de deuren van de trein al dicht en vergrendeld zijn, men niet meer kan uitstappen en dus onvermijdelijk via een andere route reist (en mogelijk dus ook zijn bestemming wordt overgeslagen)?

Als ik dit eerder had geweten (lees: voor het sluiten van de deuren) dan was ik uitgestapt aangezien ik naar Schiphol/Amsterdam Zuid op weg was (om daar over te stappen).

icon

Beste antwoord door Loes 17 oktober 2019, 09:26

Er zijn momenten dat het treinpersoneel dit pas te horen krijgt, nadat niets meer kan. Als ik het zo lees, stonden jullie langs een perron, maar stond de gehele trein langs het perron. Als dat niet het geval geweest is, dan kan ik de actie deels begrijpen. Zo vaak krojgen wij geen omleidingsroute toegewezen. 

Als je gebruik maakt van de Hogesnelheidslijn, gebeurd dit wel, als de Hogesnelheidslijn eruit ligt door bv een gestrande of defecte trein. Gisteren nog meegemaakt. Verschil in dit geval is dat we onze normale stopstations aandoen, maar dat we fikse vertraging kunnen oplopen. Als we met vertrek bezig zijn en we krijgen zoiets te horen, roep ik pas na vertrek om. Gaan we stopstations missen, kijk ik met de machinist wat nog kan en beslissen dan verder. 

Bekijk origineel

6 reacties

@AbbeyRoad 

Ik ben te onbekend in Leiden, dus vandaar dat ik het algemeen hield.

Reputatie 7
Badge

Vreemd dat het personeel de deuren niet heeft geopend nadat bekend werd dat de route anders zou worden. Optrekken van de B naar de A zijde te Leiden kan alleen met een reizigerstrein na overleg en toestemming van de Treindienstleider @Loes .

Doet een trein dit toch dan kom je voor het volgende sein tot stilstaand, maar je staat dan nog geheel langs het perron. Immers @Lilitheygeeft aan dat de trein langs het perron weer stopte, en dus niet op een middenspoor kwam zonder perron.

Dan aangeven dat de trein via een andere route gaat rijden en dan vertrekken zonder de deuren open te doen is verre van klantvriendelijk.

Om het even in perspectief te zetten, uw trein van 8.:17 is van alle treinen die normaal via Schiphol rijden de enige nog wel reed, juist vanwege deze andere route. Alle andere treinen zijn tot nu toe komen te vervallen. 

Zou u de mogelijkheid gehad hebben om op Leiden uit te stappen en zodoende een andere trein naar Schiphol te nemen, dan had u daar zeer waarschijnlijk nog steeds gestaan.

Om het beeld even duidelijk te schetsen, hieronder het overzicht van alle IC's en sprinters via Schiphol. 

Duidelijk. Echter, op Leiden had ik ook nog de mogelijkheid om via Utrecht Centraal naar eindbestemming Hilversum te reizen. Die is mij met deze actie ook ontnomen.

Begrijpelijk als het echt niet anders kon. Het is en blijft wel een rare situatie. Ook waarom besloten is om niet te stoppen op stations waar we passeerden (Amsterdam Centraal bijvoorbeeld, terwijl er bij de stop op Sloterdijk op de CTA stond aangegeven dat we naar Amsterdam Centraal zouden gaan...).

We zijn op Sloterdijk gestopt, en daar de mededeling gekregen dat we op Weesp zouden stoppen voor overstappers. Helaas ging Weesp aan ons voorbij, we werden over een binnenspoor geleid. De eerst volgende stop was daarna Almere Poort, met - volgens de omroep - een deel van de trein buiten het perron (DDZ-12)...

(Grote) vertraging is één ding, niet eens weten op welke stations er wordt gestopt en ook de verkeerde informatie op de borden is een tweede.

Reputatie 7
Badge +3

Om het even in perspectief te zetten, uw trein van 8.:17 is van alle treinen die normaal via Schiphol rijden de enige nog wel reed, juist vanwege deze andere route. Alle andere treinen zijn tot nu toe komen te vervallen. 

Zou u de mogelijkheid gehad hebben om op Leiden uit te stappen en zodoende een andere trein naar Schiphol te nemen, dan had u daar zeer waarschijnlijk nog steeds gestaan. 

Om het beeld even duidelijk te schetsen, hieronder het overzicht van alle IC's en sprinters via Schiphol. 

Er zijn momenten dat het treinpersoneel dit pas te horen krijgt, nadat niets meer kan. Als ik het zo lees, stonden jullie langs een perron, maar stond de gehele trein langs het perron. Als dat niet het geval geweest is, dan kan ik de actie deels begrijpen. Zo vaak krojgen wij geen omleidingsroute toegewezen. 

Als je gebruik maakt van de Hogesnelheidslijn, gebeurd dit wel, als de Hogesnelheidslijn eruit ligt door bv een gestrande of defecte trein. Gisteren nog meegemaakt. Verschil in dit geval is dat we onze normale stopstations aandoen, maar dat we fikse vertraging kunnen oplopen. Als we met vertrek bezig zijn en we krijgen zoiets te horen, roep ik pas na vertrek om. Gaan we stopstations missen, kijk ik met de machinist wat nog kan en beslissen dan verder. 

Reageer