beantwoord

Trein vergrendelen met passagiers.

• 9 maart 2014
  • 7 reacties
  • 616 Bekeken

Gisteravond was ik voornemens de trein om kwart voor 9 richting Den Haag pakken, vanuit beginstation Enschede.
Ik zat met mijn partner zeker 10 minuten voor vertrek al gewoon in de trein, langzaam loopt het wagon vol met meer mensen.
Vervolgens word gewoon op 1 minuut voor vertrek nog even omgeroepen dat we met zijn allen naar een ander treinstel moeten, dit tot fustratie van ondertekende en zo'n beetje de rest van het wagon.
Mijn vriendin was op dit punt namelijk al bezig haar tassen te hersorteren dus er stonden overal en nergens "persoonlijke eigendommen", je weet wel dat type dat we bij vertrek niet moeten vergeten.
Enkele seconden later gaat gewoon het licht uit in de de wagon en ongeveer een halve minuut later (wij zijn omdat alles weer ingepakt moet worden dus nog niet buiten) gaan gewoon de deuren dicht en worden deze vergrendeld(!). Wij waren dus niet snel genoeg. Tegen de tijd dat de machinist ons kwam bevrijden was de trein natuurlijk weg, direct een half uur vertraging op een traject die al een omleiding bevat in verband met werkzaamheden tussen Den Haag en Gouda.

Vraag is dus a: waarom word er 1 minuut van te voren nog een treinstelwissel gedaan zonder dat er vervolgens ook gewoon op iedereen gewacht word die uit dat treinstel moet komen, en misschien nog belangrijker b: waarom worden treinstellen vergrendeld zonder dat men nagaat of er nog mensen in zitten?

Groet,

Kevin
icon

Beste antwoord door Anonymous 9 maart 2014, 16:06

Hoi Kevin,

Het is natuurlijk lastig om van hieruit na te gaan wat nou precies de oorzaak is geweest van het feit dat dat treinstel waarin jij zat op het laatste moment niet is vertrokken en je moest overstappen in een ander treinstel.

Dat komt overigens wel vaker voor; ik heb het althans ook wel eens een enkele keer meegemaakt.

De gang van zaken in de praktijk is dat zodra de machinist op de trein arriveert (doorgaans enkele minuten voor vertrek) hij alle systemen test en controleert en bijv. ook een remproef doet.

Ook al heeft zelfs diezelfde machinist diezelfde trein kort daarvoor probleemloos naar Enschede gereden, dan nog schrijven de veiligheidsvoorschriften voor dat hij/zij die hele controleprocedure doorloopt.

Dat gebeurt dus kort voor vertrek.

Mocht de machinist bij die controle een onregelmatigheid ontdekken, dan kan hij/zij - afhankelijk van de aard van de storingsmelding en al dan niet in overleg met de verkeersleiding - beslissen om deze trein uit veiligheidsoverwegingen niet te rijden.

En zo zou het dus kunnen zijn dat een enkele minuut voor vertrek de passagiers in dat treinstel via de boordomroep verzocht worden over te stappen in een ander treinstel.

Zodra de conducteur van dat wel rijdende treinstel geen passagiers meer uit het achterblijvende treinstel ziet komen, zal hij een vertrekbevel geven, waarop die "alternatieve" trein zal vertrekken.

Om te voorkomen dat passagiers ten onrecht en/of bij vergissing alsnog in het achterblijvende treinstel stappen, zullen - zodra geen mensen meer uitstappen - de deuren (ook weer uit veiligheidsoverwegingen - worden gesloten.

Let wel: die waarnemingen vinden allemaal plaats vanaf het perron. Daar kun je immers zien of er nog reizigers uitstappen uit dat achterblijvende treinstel. Een hele trein doorlopen om te zien of er nog passagiers zijn achtergebleven is bijna ondoenlijk en zou als gevolg gehad kunnen hebben dat het wel rijdende treinstel met nog meer vertraging zou zijn vertrokken, wat dan weer van invloed had kunnen zijn op de treinenloop en aansluitingen elders (sneeuwbaleffect).

Dat de conducteur van het wel - als alternatief - rijdende treinstel op overstappende passagiers heeft gewacht zou je kunnen afleiden uit het feit dat die trein toch met enige vertraging uit Enschede is vertrokken. Uit dat latere vertrek zou je in alle redelijkheid kunnen afleiden dat de conducteur van die trein daadwerkelijk ook heeft gewacht tot hij/zij geen passagiers meer uit de uitgevallen trein zag stappen.

Wat een geluk dat de machinist van dat niet vertrekkende treinstel niet via de cabinedeur de trein heeft verlaten, maar ervoor koos om door te trein te lopen en zo jullie ontdekte en alsnog kon bevrijden.

Je moet er niet aan denken dat je nacht in een trein op een emplacement of in een werkplaats had moeten doorbrengen.

Doordat je door dit voorval minimaal een half uur later op je bestemming bent gearriveerd zou je wellicht in aanmerking kunnen komen voor de regeling Geld terug bij vertraging .

Ik teken hierbij dat je vertraging door de werkzaamheden tussen Den Haag en Gouda niet mee mag tellen, omdat die werkzaamheden tevoren bekend en aangekondigd worden.

Het gaat dus om de extra vertraging die je hebt opgelopen door die toestanden in Enschede.

Wellicht dat de moderatoren van dit Serviceforum nog precies na kunnen gaan wat de exacte oorzaak is geweest van het uit dienst nemen van het treinstel waarin jij en partner zaten en waarom er geen "veegploeg" (indien voorhanden) door die trein is gelopen om achtergebleven reizigers alsnog naar buiten te helpen en/of de conducteur van de vertrekkende, al vertraagde trein, te bewegen nog eat langer te wachten.

Vr. groet,

Hans

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge
A: Kan ik je jammer genoeg geen antwoord op geven. Normaal gesproken hoort dit gewoon bij binnenkomst van de trein te gebeuren, zeer zeker niet pas 1 minuut voor vertrek (tenzij er natuurlijk sprake is van een defect aan het betreffende treinstel, dan kan het gewoon niet anders).

B: We doen de deuren vrij snel na het omroepen dicht om te voorkomen dat er nog mensen instappen. Aangezien het het treinstel is wat het dichtste bij de hal staat, hebben mensen de neiging om daar in te stappen. Hetzelfde gebeurt op Den Haag.

Aangezien je een half uur vertraging hebt opgelopen, zou ik je adviseren om een formulier Geld terug bij vertraging in te vullen. Wel even het hele verhaal opschrijven.
Hoi Kevin,

Het is natuurlijk lastig om van hieruit na te gaan wat nou precies de oorzaak is geweest van het feit dat dat treinstel waarin jij zat op het laatste moment niet is vertrokken en je moest overstappen in een ander treinstel.
Dat komt overigens wel vaker voor; ik heb het althans ook wel eens een enkele keer meegemaakt.

De gang van zaken in de praktijk is dat zodra de machinist op de trein arriveert (doorgaans enkele minuten voor vertrek) hij alle systemen test en controleert en bijv. ook een remproef doet.
Ook al heeft zelfs diezelfde machinist diezelfde trein kort daarvoor probleemloos naar Enschede gereden, dan nog schrijven de veiligheidsvoorschriften voor dat hij/zij die hele controleprocedure doorloopt.
Dat gebeurt dus kort voor vertrek.
Mocht de machinist bij die controle een onregelmatigheid ontdekken, dan kan hij/zij - afhankelijk van de aard van de storingsmelding en al dan niet in overleg met de verkeersleiding - beslissen om deze trein uit veiligheidsoverwegingen niet te rijden.
En zo zou het dus kunnen zijn dat een enkele minuut voor vertrek de passagiers in dat treinstel via de boordomroep verzocht worden over te stappen in een ander treinstel.
Zodra de conducteur van dat wel rijdende treinstel geen passagiers meer uit het achterblijvende treinstel ziet komen, zal hij een vertrekbevel geven, waarop die "alternatieve" trein zal vertrekken.
Om te voorkomen dat passagiers ten onrecht en/of bij vergissing alsnog in het achterblijvende treinstel stappen, zullen - zodra geen mensen meer uitstappen - de deuren (ook weer uit veiligheidsoverwegingen - worden gesloten.
Let wel: die waarnemingen vinden allemaal plaats vanaf het perron. Daar kun je immers zien of er nog reizigers uitstappen uit dat achterblijvende treinstel. Een hele trein doorlopen om te zien of er nog passagiers zijn achtergebleven is bijna ondoenlijk en zou als gevolg gehad kunnen hebben dat het wel rijdende treinstel met nog meer vertraging zou zijn vertrokken, wat dan weer van invloed had kunnen zijn op de treinenloop en aansluitingen elders (sneeuwbaleffect).

Dat de conducteur van het wel - als alternatief - rijdende treinstel op overstappende passagiers heeft gewacht zou je kunnen afleiden uit het feit dat die trein toch met enige vertraging uit Enschede is vertrokken. Uit dat latere vertrek zou je in alle redelijkheid kunnen afleiden dat de conducteur van die trein daadwerkelijk ook heeft gewacht tot hij/zij geen passagiers meer uit de uitgevallen trein zag stappen.

Wat een geluk dat de machinist van dat niet vertrekkende treinstel niet via de cabinedeur de trein heeft verlaten, maar ervoor koos om door te trein te lopen en zo jullie ontdekte en alsnog kon bevrijden.
Je moet er niet aan denken dat je nacht in een trein op een emplacement of in een werkplaats had moeten doorbrengen.

Doordat je door dit voorval minimaal een half uur later op je bestemming bent gearriveerd zou je wellicht in aanmerking kunnen komen voor de regeling Geld terug bij vertraging .

Ik teken hierbij dat je vertraging door de werkzaamheden tussen Den Haag en Gouda niet mee mag tellen, omdat die werkzaamheden tevoren bekend en aangekondigd worden.
Het gaat dus om de extra vertraging die je hebt opgelopen door die toestanden in Enschede.

Wellicht dat de moderatoren van dit Serviceforum nog precies na kunnen gaan wat de exacte oorzaak is geweest van het uit dienst nemen van het treinstel waarin jij en partner zaten en waarom er geen "veegploeg" (indien voorhanden) door die trein is gelopen om achtergebleven reizigers alsnog naar buiten te helpen en/of de conducteur van de vertrekkende, al vertraagde trein, te bewegen nog eat langer te wachten.

Vr. groet,
Hans

De machinist heeft ons niet ontdekt, we trokken aandacht van mensen op het perron die er een machinist bij haalden. Als er niemand bij kwam had ik gewoon een deur of raam geforceerd, ik ga natuurlijk niet langere tijd doorbrengen in een gesloten trein om wat arbitraire schade te voorkomen, zeker niet met mijn problemen met opgesloten zitten.
Met de trein was ook niets mis want datzelfde treinstel bracht me een half uur later gewoon naar Schiphol. Die trein had dus allang afgesloten moeten zijn en het zo niet had het omroepen veel eerder plaats moeten vinden.
Geld terug bij vertraging is leuk maar ik vind het gewoon idioot dat deze sequentie van evenementen gewoon zomaar plaatsvind. Vanaf het perron kan je ons gewoon zien, maar dan moet je natuurlijk niet de verlichting uit doen. We zaten immers niet toevallig op een toilet of iets dergelijks.

Dat een trein bij een betere check eventueel meer vertraging oploopt heb ik niet echt een boodschap aan. Ik heb er geen aandeel in dat er wat mis gaat met die treinstellen of diens indeling. Je kan gewoon niet zomaar zo'n treinstel afsluiten, zeker niet binnen zo'n achterlijk kort termijn na het omroepen dat mensen het treinstel moeten verlaten.
Dit hoor ik vaker.

Zoals al is gezegd; Dit wordt gedaan zodat er geen andere passagiers meer instappen.
Al kan ik je zeggen een deur of raam inslaan zal waarschijnlijk heel moeilijk gaan. Al hebben ze tegenwoordig een veiligheidshamer in de treinen hangen.

Kan je misschien aangeven of de treinstellen gekoppeld waren in het begin?

Want het kan natuurlijk zo zijn dat ze om een bepaalde reden een bepaalde type nodig hadden voor later op die dag op een ander knooppunt. Zodoende dat alleen het voorste treinstel ri Schiphol ging.
Ik snap dat het doel is om er voor te zorgen dat er geen andere mensen meer instappen maar ik vind dat niet een vrijbrief om ook maar direct zonder enig controle die treindeuren voor zowel binnenkomende als uitgaande passagiers te blokkeren op een vage aanname dat iedereen "er wel uit zal zijn". :)
Op het moment dat ik in het betreffende treinstel stapte stond er naar mijn inzicht ├╝berhaupt geen trein voor, er zaten in de wagon waar wij plaatsnamen tevens gewoon mensen. Op de bebording stond ook niets over het instappen of wachten op andere treinstellen.
Jammer van de slechte communicatie naar de reizigers.

Waarschijnlijk zal er zoals ik al zei een treinstel nodig zijn geweest op een ander knooppunt. Er ontstaat dus een wijziging in de ''normale planning''. En daar hoort ook goede communicatie bij naar de reizigers toe.

Als je dit vaker meemaakt op dit traject, zou ik zeker een klacht indienen met de tijdstippen en datums erbij.

Ik had inmiddels gebeld naar de klantenservice van de NS welke mijn klacht registreerde en teven adviseerde de klacht schriftelijk in te dienen.
Dit zal ik dan ook doen want heb niet het idee dat er via dit forum verder nog wat gebeurd. Er worden zomaar tags toegevoegd zoals defect treinstel en een reactie gemarkeerd als antwoord. Geen van beide is mijns inziens echt sprake van. Hans gaf alleen een heldere toelichting op wat er aan de hand zou kunnen zijn op basis van wat aannames die hij moest maken omdat het niet uit mijn post naar voren kwam, niet wat er daadwerkelijk heeft plaatsgevonden. Ook heeft datzelfde treinstel me naar Schiphol gebracht nog geen half uur later. Tenzij de NS geesten in dienst heeft heb ik geen monteur gezien. 🙂

Reageer