beantwoord

Trein vertrekt te vroeg

• 16 november 2017
  • 44 reacties
  • 1118 Bekeken

Ik zat zonet te wachten op station Heemstede Aerdenhout op de sprinter naar Leiden. Die hoorde om 20.59 te komen. De sprinter de andere kant op, richting Haarlem heeft dezelfde vertrektijd. Die sprinter kwam om 20.55 al aanrijden en vertrok om 20.57. Dat lijkt mij toch niet de bedoeling?
icon

Beste antwoord door Denice NS 16 november 2017, 21:16

Ik sluit me hierin volledig bij Thom aan. Een trein hoort zeker niet 2 minuten voor de officiële vertrektijd te vertrekken. Jammer genoeg komt het toch voor en zijn er, zoals Thom ook aangeeft, meerdere topics over op het forum. Ik zal intern een registratie maken dat de trein van 20.59 uur van Heemsteede-Aerdenhout naar Haarlem 2 minuten te vroeg is vertrokken. Zo kunnen wij goed in kaart brengen hoe frequent dit voorkomt en of er trajecten zijn die eruit springen (en waar we dus extra aandacht aan dienen te besteden).
Bekijk origineel

44 reacties

Reputatie 7
Badge +4
We lezen er wel meer over op het forum. Een trein hoort niet eerder te vertrekken dan op de vertrektijd. Een reiziger loopt dan buiten zijn toedoen vertraging op, die ook nog eens lastig terug te vragen is. Het is slordig en behoort niet voor te komen.
Ik sluit me hierin volledig bij Thom aan. Een trein hoort zeker niet 2 minuten voor de officiële vertrektijd te vertrekken. Jammer genoeg komt het toch voor en zijn er, zoals Thom ook aangeeft, meerdere topics over op het forum. Ik zal intern een registratie maken dat de trein van 20.59 uur van Heemsteede-Aerdenhout naar Haarlem 2 minuten te vroeg is vertrokken. Zo kunnen wij goed in kaart brengen hoe frequent dit voorkomt en of er trajecten zijn die eruit springen (en waar we dus extra aandacht aan dienen te besteden).
Reputatie 3
Eigenlijk zouden verkeersleiders (of de software) die het v(ertrek)licht op veilig zetten, niet alleen naar de veiligheid kijken, maar ook naar het tijdstip daarvoor. Dan kunnen treinen niet meer te vroeg vertrekken.

Er is al eerder geopperd dat de betreffende afdeling eens een terugkoppeling zou moeten geven, bv door aan te geven welke maatregelen er worden genomen.
Reputatie 7
Badge
Station Heemstede A ligt aan een zgn vrije baan. Daar staan de vertrekseinen standaard op groen. Dus moet de HC opletten en leren stationsklok kijken.
Eigenlijk zouden verkeersleiders (of de software) die het v(ertrek)licht op veilig zetten, niet alleen naar de veiligheid kijken, maar ook naar het tijdstip daarvoor. Dan kunnen treinen niet meer te vroeg vertrekken.

Prima idee wat mij betreft.

Bij de RET moet de klok op 0 staan, anders mogen metro's of bussen niet vertrekken. Daar zou je ook aan kunnen denken bij machinisten, een soort aftelklok, waarbij er een sanctie volgt als er een afwijking wordt geconstateerd.
Reputatie 6
Badge
RET Rijdt altijd perfect stipt. Lijkt wel een Japans bedrijf.
Reputatie 7
Badge
Ik vind ze bij de RET erg onvriendelijk.
Ik moet nu (toevallig) even terug denken aan een aantal jaren terug. Ik was toen toevallig even in Rotterdam en wou met de tram gaan. Ik wist er alleen niet veel van af en wou instappen en aan de tram bestuurder vragen hoe/en of ik een kaartje kon kopen, en of ik dat bij hem ook kon kopen.
Ik had 1 voet binnen de deur maar de bestuurder deed de deur al dicht (waarbij ik vlug nog even mijn ene voet terug kon trekken) en reed zo voor mij neus weg zonder blikken of blozen.
Reputatie 6
Badge
Ja, dat is dan ook niet de bedoeling he, vragen stellen aan de bestuurder. Dat staat heel duidelijk op stikkers en borden aangegeven. Weet je dat voor de volgende keer 😃
Reputatie 6
Treinen die op tijd vertrekken lijken haast een uitzondering te worden: óf vertraagd maar even zo vaak ook te vroeg.

Het wachten is op de omroepberichten dat "de Intercity van 12.34 naar Amsterdam Centraal is al om 12:31 vertrokken. En: "de Intercity van 13.04 naar Amsterdam Centraal vertrekt vandaag geheel volgens dienstregeling, op de juiste tijd en van het juiste spoor.
Reputatie 6

Aangezien NS voor metro-exploitant gaat spelen lijkt het me helemaal geen gek idee dat ze bij de RET gaan kijken hoe de zaken daar geregeld zijn. En de vertrekprocedure eens onder de loupe nemen, want dat malle gefluit bij vertrek is - als je het mij vraagt - nog een overblijfsel uit de 19de eeuw, uit de begintijd van den spoorweg toen er nog geen electronisch deurfluiten, seinen en vertreklichten bestonden en rookwolken, stoompluimen en duisternis het zicht van de machinist beperkten.
Reputatie 7
Ik zal het nog sterker vertellen, Heemstede heeft geen vertreklicht of sein bedoeld voor de HC. De instructie is letterlijk vertrekken op vertrektijd. Dit is omdat het sein heel ver weg staat en dus voor de machinist is.
Lees dit eens. ;):D
Reputatie 1

Aangezien NS voor metro-exploitant gaat spelen lijkt het me helemaal geen gek idee dat ze bij de RET gaan kijken hoe de zaken daar geregeld zijn.

De RET heeft in hun ATB systeem ook een vertrekverbod signaal ingebouwd, om aan de bestuurder aan te geven dat hij nog niet mag vertrekken. Nu is de bestuurder bij de metro ook degene die de deuren sluit, dus de NS zou dit iets anders moeten inrichten; een goede methode zou het aanpassen van de software voor de witte vertreklampen op de perrons zijn, die aan de conducteur aangeven dat de vertrekprocedure mag worden gestart. Uiteraard gekoppeld met een instructie dat de conducteur ook altijd de vertrektijd moet vergelijken met de klok op het perron vóórdat er gefloten wordt.

Het vertrekverbod is een extra signaal dat gebruikt kan worden in plaats van een groen signaal om aan te geven dat de rijweg veilig is maar de metro toch niet mag vertrekken. Dit wordt meestal gebruikt indien de metro te vroeg is.
Reputatie 7
Badge +3
@Sjoerd85
Dure elektronische systemen omdat conducteurs niet klok kunnen (of willen) kijken?
Badge +3
Het enige wat werkt: vertrektijd = uiterste instaptijd.
Verder het personeel instrueren dat ze een aanzegging tot ontslag krijgen wanneer ze zich niet aan deze instructie houden. NS heeft deze waanzin zelf veroorzaakt door de vertrekprocedure te wijzigen zodat de vertrekprocedure al begonnen wordt voordat de vertrektijd is aangebroken. Blijkbaar kan het personeel deze verantwoordelijkheid niet aan.

Kan NS eens aangeven wat er concreet aan maatregelen gaat worden genomen om het steeds terugkerende probleem van de vroeg vertrekkende treinen aan te pakken? Liefst zonder een standaardverhaal over het drukke spoorwegnet wat toch niemand gelooft.
Reputatie 6
Badge
@Tamzin, dat kan zomaar waar zijn.
Reputatie 7
Badge +3
@iMark
Volledig mee eens.
Reputatie 5
Kan NS eens aangeven wat er concreet aan maatregelen gaat worden genomen om het steeds terugkerende probleem van de vroeg vertrekkende treinen aan te pakken? Liefst zonder een standaardverhaal over het drukke spoorwegnet wat toch niemand gelooft.

*sarcasme*
Nee dat kan niet, want dan krijg je sneeuwbaleffecten die zomaar kunnen veranderen in 10-15 minuten vertraging voor achterop rijdende treinen! Door het drukke spoorwegennet volgen de treinen elkaar naadloos op en is het ten zeerste onmogelijk om de 20 seconden opgedane vertraging in te halen!

Nee van de zotte. We kunnen hier wel lang over napraten, maar het lijkt alsof de NS deze kwestie niet wil doorzetten naar het bestuur.
Reputatie 6
Badge
NS Zou hier een boete van een paar miljoen voor moeten krijgen. Maar dan zal NS de abonnementen wel weer met 3% verhogen zoals bij elk kwartaal dat de winst niet stijgt.
Badge +3
Toch denk ik dat we niet moeten opgeven en bij iedere melding over te vroeg vertrokken treinen consequent alle argumenten oplepelen waarom NS de problemen van de te vroeg vertrekkende treinen zelf veroorzaakt heeft door de vertrekprocedure te wijzigen. Desnoods staat het hele forum dan maar vol met berichten over dit onderwerp. Het is er belangrijk en ergerniswekkend genoeg voor.

Hier een geheugensteuntje voor NS:
Vertrektijd = Uiterste instaptijd

Dat kan dan perfect samengaan met: Fluiten is niet meer instappen. Duidelijk voor iedereen, zowel het personeel als de reizigers.

Weg met de loterijtijden van NS!
Reputatie 6
Badge
Laten we NS aanklagen voor minderjarigen tot gokken dwingen met haar ''loterijtijden'' :D

Nee grapje, hoe verzin ik het toch.
Reputatie 7
Badge +3

Dat kan dan perfect samengaan met: Fluiten is niet meer instappen. Duidelijk voor iedereen, zowel het personeel als de reizigers.

OK, dan poster campagne op stations en mailing naar klanten “Fluiten = niet meer instappen” en een poster campagne in de verblijven en berichten naar HC’s en machinisten “Nog geen vertrektijd = niet fluiten” 😛
Reputatie 5
Makkelijker kunnen we het niet maken, wel leuker.

#paintskills
Reputatie 6
Badge
Haha, leuke edit! Kan ik erg waarderen. Krijgt van mij ook een +1!

Reageer