Skip to main content

Trein volgen

StarAlliance

Hoe kan het dat sommige treinen niet live te volgen zijn, maar wel actief hun vertrektijd mededelen? Ik heb dit vaak gezien bij de IC tussen Zwolle en Amersfoort. Wel heel apart. Zowel in de NS app als op treinposities.nl werkt het niet

19 reacties

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29991 reacties
  • 24 maart 2025

Op treinposities of https://spoorkaart.mwnn.nl krijg je als het goed is wel de GPS info van de trein te zien, of in ieder geval waar die zou moeten zijn met vetraging erbij (of opgeheven of ander ritnummer).

Treinposities en de NS app (bekijk trein op kaart) zouden zelfs de huidige snelheid moeten aangeven. Bij IC direct (HSL) ontbreekt die info, maar die komen niet in Amersfoort of Zwolle, dus apart inderdaad.

Heb je een voorbeeld (screenshot)?

Zie wel dit (voor dinsdag maar het is pas maandag volgens dienstregeling)

Maar die is dus (vandaag, maandag voor treinen op de late avond) onderweg naar Amersfoort, en dan moet je dus trein 1791 zoeken? 🤔

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29991 reacties
  • 25 maart 2025

Hmm, van Den Haag Centraal naar Enschede om deze tijd? 😂

Maar goed, dat is voor morgen (dinsdag laat) ❓ 😴

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2462 reacties
  • 25 maart 2025

Sommige treinen hebben een verkeerde GPS en worden daardoor als een andere trein weergegeven. Bijvoorbeeld: trein 9406 staat in werkelijkheid stil in Vlissingen, maar volgens de kaart rijdt hij ergens in Utrecht met 60 km/u. Terwijl jij hem in Vlissingen ziet staan, lijkt hij op de kaart op een compleet andere plek te rijden!

Volgens mij is het dan ook zo dat de trein niet op de juiste plek staat op treinposities.

Ik weet niet precies hoe het zit, maar volgens mij moet de GPS gekoppeld worden en soms kan dat wel eens mis gaan.

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 1656 reacties
  • 25 maart 2025

Vaak zie je dat dan ook reizigersinfotmatie in de trein niet werkt.

• Machinist NS
  • 549 reacties
  • 25 maart 2025

Als de GPS uitvalt of defect is blijft deze vaak hangen op de 'laatst bekende' positie. Een ietwat luguber voorbeeld is treinstel 2304:

https://treinposities.nl/voertuig/ns_sng_2304

Deze trein crashte in 2020 bij Hooghalen waarbij een collega om het leven kwam. 

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2462 reacties
  • 25 maart 2025

Ik heb nog wel eens gezien dat er een GPS gekoppeld was aan een andere wel bewegende trein, die zat dus ergens in Dordrecht rond te rijden terwijl ik 'm in Middelburg voorbij zag rijden...

• 2080 reacties
  • 25 maart 2025

Wat bedoel je precies met vertrektijd mededelen? Dat de trein in de app als ‘vertrokken’ gemarkeerd wordt inclusief de punctualiteit? Dat zal niet van GPS afkomstig zijn maar op basis van een interne treinpositie service waar informatie direct vanuit de beveiliging gebruikt wordt om de positie van treinen door te geven. Zodra een trein een sein passeert zal de beveiliging dit herkennen en als dit een sein aan het einde van een perron betrof zal de reisinformatie dit kunnen interpreteren als dat de trein vertrokken is.

GPS is leuk maar is minder betrouwbaar en werkt ook niet in tunnels, bij stations als Schiphol zul je op de treinenradar nooit iets zien rijden omdat GPS daar geen ontvangst heeft.

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 1656 reacties
  • 25 maart 2025
Bemined schreef:

GPS is leuk maar is minder betrouwbaar en werkt ook niet in tunnels, bij stations als Schiphol zul je op de treinenradar nooit iets zien rijden omdat GPS daar geen ontvangst heeft.

Goh, hier heb ik nooit zo bij stilgestaan. Maar inderdaad alles blijft keurig aan de uiteinden van de tunnel staan.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2462 reacties
  • 25 maart 2025
JurgenH schreef:
Bemined schreef:

Goh, hier heb ik nooit zo bij stilgestaan. 

Echt niet? Zelfs in de tunnel bij Rotterdam Blaak zul je de treinen niet zien bewegen.

• 2080 reacties
  • 25 maart 2025

Bij Blaak zie je nog wel eens een trein, maar die zal dan precies onder het glazen dak staan waar blijkbaar net genoeg bereik is

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16543 reacties
  • 25 maart 2025

Bij de tunnel van station Delft idem dito. Je ziet dan op Treinposities ook geen stop bij het snelheidsverloop en de routekaart en geen doorkomsttijden. Bij het snelheidsverloop zie je hooguit rond de tijd van de stop op het station in een tunnel een dip in de snelheid omdat de trein al voor die de tunnel ingaan langzamer rijdt. Gewoon even een willekeurig voorbeeld van een trein die door alle drie de genoemde tunnels rijdt https://treinposities.nl/ritinfo/20250310/3535 

Een hele enkele keer heb ik daar de stop op station Delft wel gezien bij een rit.

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 1656 reacties
  • 25 maart 2025
Gorott schreef:

Echt niet? Zelfs in de tunnel bij Rotterdam Blaak zul je de treinen niet zien bewegen.

Nee, nooit gezien.

Maar ik let er ook niet zo op. Kijk eigenlijk nooit op de treinenradar (treinposities). Hooguit een keer om te zien waar de trein uithangt als ie niet op tijd op tijd op mijn vertrekstation is.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29991 reacties
  • 25 maart 2025
Momo schreef:

Gewoon even een willekeurig voorbeeld van een trein die door alle drie de genoemde tunnels rijdt https://treinposities.nl/ritinfo/20250310/3535 

Nog een tunnel erbij zelfs, Best maar daar rijdt een intercity in een minuut wel doorheen en de doorkomsttijd is 0 seconden (Boxtel ook trouwens, maar daar geen tunnel).

Op Utrecht C ook slecht of geen GPS bereik en dan geeft de NS app aan dat je onderweg van de poortjes naar het perron een uitcheck gemist hebt omdat je telefoon geen idee heeft waar die is, en de locatie bepaald wordt door een schatting van telefoonmasten die buiten de ‘geo-fence’ van het poortjesgebied staan.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2462 reacties
  • 25 maart 2025
JurgenH schreef:
Gorott schreef:

Nee, nooit gezien.

Maar ik let er ook niet zo op. Kijk eigenlijk nooit op de treinenradar (treinposities). Hooguit een keer om te zien waar de trein uithangt als ie niet op tijd op tijd op mijn vertrekstation is.

Ik dacht dat het basiskennis was dat dingen zoals bereik en GPS niet (optimaal) werken in een tunnel 😆.

Nou ja zo leren we nog wat nieuws hé.

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 1656 reacties
  • 25 maart 2025

Oh zo bedoel je. Nee dat GPS etc. niet werkt in tunnels wist ik natuurlijk wel.

Ik bedoelde meer, dat ik er nooit bij had stilgestaan dat treinen geen locatie geven op o.a. Schiphol. Maar meer omdat ik er nooit echt over had nagedacht. 

• 2080 reacties
  • 25 maart 2025

In de ‘tunnel’ van Barendrecht wordt het GPS signaal ook enigszins verstoord, bekijk de afgelegde route van deze treinen maar eens:

https://treinposities.nl/ritinfo/20250325/5058
https://treinposities.nl/ritinfo/20250325/5074

Henk_NL
  • 7128 reacties
  • 25 maart 2025
Gorott schreef:

Ik weet niet precies hoe het zit, maar volgens mij moet de GPS gekoppeld worden en soms kan dat wel eens mis gaan.

De GPS an sich is gekoppeld aan het materieel. Probleem hier is de koppeling van materieel aan rit (welke trein rijdt welke rit). Daar gaat inderdaad wel eens fout, en dan krijg je vreemde data qua GPS-positieservices. Over de jaren heen al veel gebeterd overigens.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29991 reacties
  • 25 maart 2025
Henk_NL schreef:

De GPS an sich is gekoppeld aan het materieel. Probleem hier is de koppeling van materieel aan rit (welke trein rijdt welke rit). Daar gaat inderdaad wel eens fout, en dan krijg je vreemde data qua GPS-positieservices. Over de jaren heen al veel gebeterd overigens.

Ging in geval van ​@Bemined om dit soort afwijkingen (Barendrecht even geen GPS dus misschien wordt dan de positie van de GSM-R mast getoond of zo?) 

Henk_NL
  • 7128 reacties
  • 26 maart 2025
Robert B schreef:

Ging in geval van ​@Bemined om dit soort afwijkingen (Barendrecht even geen GPS dus misschien wordt dan de positie van de GSM-R mast getoond of zo?) 

Bij gebrek aan GPS-dekking stopt het in principe en blijft hij vasthouden aan de laast gekende locatie, of een moeilijk te bepalen locatie met grote afwijkingen. Er lopen wel projecten (MTPS) om data uit andere bronnen te koppelen voor locatiebepaling (en meer), maar daar ‘moved’ weinig.

Mijn reactie sloeg op de eerdere discussie over TREES-koppeling (materieel aan trein).

Reageer