Trein wacht op reizigers die volgens reisplanner geen eens overstap hebben.

• 21 februari 2018
  • 74 reacties
  • 1938 Bekeken

Reputatie 4
Vandaag 21-02 en gisteren 20-02 gebeurde het volgende:

Ritnummer 12250, vertrektijd 17.33 van spoor 4b van Roosendaal naar Vlissingen komt op tijd aan in Roosendaal maar vertrekt 3 minuten te laat, aangezien hij passagiers laat instappen die juist om 17.33 aankomen op spoor 3a vanuit de richting Breda, en hierdoor wordt de trein van 17.33 erg druk. In de reisplanner staat namelijk helemaal niet dat als je uit de richting Breda je overstap hebt op deze trein van 17.33. Reizigers uit de richting Breda hebben wel overstap op de intercity van 17.37 met ritnummer 2250.

Gisteren riep de conducteur of machinist om dat er gewacht werd op reizigers uit de richting Breda. Vind dit erg vreemd

Het is namelijk niet de bedoeling dat de trein van 17.33 gaat wachten op de reizigers uit de richting Breda, want deze kunnen ook om 17.37 met de trein. Graag zie ik dat de NS weer op tijd vertrekt en reizigers beter spreidt over de treinen.

74 reacties

Reputatie 7
Badge
zucht
Badge +3
Mjah, dat zijn de snelle spits intercity's naar Vlissingen (:33) gevolgd door de (:37) stop-intercity's.

Overigens is dat dezelfde trein (uit Amsterdam), die gesplitst wordt in Roosendaal.

Als die ruimte er is wel zo handig voor mensen die snel naar Bergen op Zoom, Goes of Middelburg of Vlissingen willen. Overigens was het maar 2 minuten.. https://www.ovtijden.com/avtdag/RSD

Maar ik denk dat het eerder te maken heeft met de vorige https://www.ovtijden.com/arnu/rl/2248/2018-02-21T17:06:00+0100 uit Amsterdam die dus met +16 aankwam in Roosendaal, en dus NIET gewacht heeft op de aansluiting uit Breda.

Kan gebeuren, zucht inderdaad maar dan maakt die 2 minuten extra ook niet uit! Per saldo is er dus een hele trein uitgevallen, dus kan het inderdaad druk zijn ineens, toch :?
Begrijpelijk dat dit vervelend kan zijn, johnnyvtz1990, maar zoals Robert B al aangeeft kan dit juist te maken hebben met de reizigersaanvoer/spreiding te maken hebben in dit geval.
Reputatie 5
Mooi dat NS eindelijk eens wacht op reizigers. Die 2 minuten vertraging haal je met gemak wel weer in.
Reputatie 5
Alleen niet erg consequent ... normaliter wordt er vuil gekeken naar mensen die aan komen hollen en het schema in de war dreigen te gooien. Ongeacht de omstandigheden.
Niet te snel oordelen. Misschien heeft dit schema twee minuten speling. Winst voor iedereen in dat geval.

In de meeste gevallen kan niet gewacht worden om het zgn. olievlek-effect te voorkomen. Het zou alleen inconsequent zijn als je onder gelijke omstandigheden verschillend handelt. Maar wij "simpele" reizigers kunnen dat helemaal niet beoordelen.
Reputatie 5
Het olievlekeffect is in de meeste gevallen puur een mythe. Op een traject waar 8 treinen per uur in beide richtingen rijdt met ook nog een goederenspoor is het geen probleem als een stoptrein 5 minuutjes vertraging heeft. De rest rijdt er gewoon achteraan en op een gegeven moment is die vertraging wel weg.
Je hebt de wijsheid in pacht MarkM93. Of in ieder geval pretendeer je dat.
Of zou het kunnen zijn dat de vertraging op "een traject" inderdaad op een gegeven moment "wel weg" is, maar zich ondertussen heeft verplaatst naar andere trajecten? Of komt er misschien geen grote olievlek omdat de NS tegenwoordig beter handelt, d.w.z. vertragingen zoveel mogelijk lokaal houdt?
Reputatie 5
In mijn voorbeeld zijn er weinig tot geen gevolgen voor andere treinen.
Reputatie 4
Begrijpelijk dat dit vervelend kan zijn, johnnyvtz1990, maar zoals Robert B al aangeeft kan dit juist te maken hebben met de reizigersaanvoer/spreiding te maken hebben in dit geval.

Het gebeurde vandaag weer.
Deuren waren al gesloten maar de hoofdconducteur deed deze weer open om reizigers te laten instappen.
Ik hoorde zelfs de machinist er vandaag over klagen tegen de hoofdconducteur via zijn portofoon.
Machinist zij tegen de hoofdconducteur dat de trein uit Breda geen aansluiting geeft op de intercity met vertrektijd 17.33 uit Roosendaal.
Machinist zij tegen de hoofdconducteur dat dit al de hele week zo gaat en ergerde zich er ook aan net als mij. Trein was natuurlijk weer later op mijn bestemming.
Reputatie 4
Ik hoop dat de NS mijn melding serieus neemt als zelfs een machinist hierover klaagt.
Reputatie 3
@johnnyvtz1990
Klopt helemaal, ik zit doordeweeks ook bijna dagelijks in deze trein. In beide gevallen gaf de conducteur het vertreksignaal en sloot de deuren en werden weer ontgrendeld zodat alle overstappers van de IC uit de richting Breda nog konden instappen. Ik heb hiervan melding gemaakt bij NS en de klacht wordt intern doorgestuurd. Als het nogmaals voorkomt moest ik er weer melding van maken. Reizigers vanuit de richting Breda zijn aangewezen op de stoptrein naar Vlissingen van 17.37 uur.
Reputatie 3
@MarkM93
Dus niet, afgelopen woensdag was de vertrektijd in Middelburg +5 en donderdag +4.
@johnnyvtz1990
Klopt helemaal, ik zit doordeweeks ook bijna dagelijks in deze trein. In beide gevallen gaf de conducteur het vertreksignaal en sloot de deuren en werden weer ontgrendeld zodat alle overstappers van de IC uit de richting Breda nog konden instappen. Ik heb hiervan melding gemaakt bij NS en de klacht wordt intern doorgestuurd. Als het nogmaals voorkomt moest ik er weer melding van maken. Reizigers vanuit de richting Breda zijn aangewezen op de stoptrein naar Vlissingen van 17.37 uur.

Het had nog beter geweest als de IC vanuit Breda wel een aansluiting had op de spits IC.. Je ziet dat het met 2 minuten wachten opeens wel kan en normaal gezien kunnen ze dat er zo uitrijden..
Reputatie 4

Het had nog beter geweest als de IC vanuit Breda wel een aansluiting had op de spits IC.. Je ziet dat het met 2 minuten wachten opeens wel kan en normaal gezien kunnen ze dat er zo uitrijden..

Zoals het nu gaat vind ik het goed. De reizigers worden gespreid over de treinen.
Ja, dat is fijn. Als dit geen officiële aansluiting in de reisplanner is zouden ze dit niet moeten doen, hoe jammer het ook is. Soms zijn de conducteurs iets te vriendelijk hé 🙂
Reputatie 4
@johnnyvtz1990

Fijn dat er meer mensen die dit als probleem ervaren. Ik dacht bijna voor zeur aangezien te worden door sommige mensen op dit forum zoals klant_Jac.
Nee hoor, je bent geen zeur. Het is prettig voor de reizigers vanuit Breda, maar als het geen officiële aansluiting is dienen zij gewoon de andere trein te nemen, dus de trein van 17.36 of 18.36. En het personeel zou zeker niet moeten wachten.
Reputatie 7
Badge
... Ik dacht bijna voor zeur aangezien te worden door sommige mensen op dit forum zoals klant_Jac.
huh? Ik schreef zucht omdat het zo inconsequent is. De ene keer liegt NS ons voor dat de deuren niet meer open kunnen na vergrendeling en moet de trein vertrekken, de andere keer hoeft er kennelijk niet stipt vertrokken worden.
Reputatie 5
@MarkM93
Dus niet, afgelopen woensdag was de vertrektijd in Middelburg +5 en donderdag +4.

De stoptrein ja, de Intercity was gewoon op tijd.
De NS-app zegt zelfs dat de IC heel rustig is en de stoptrein juist heel druk. Dan is het toch prima dat de IC stopt om de reizigers meer te spreiden? Je hebt een VIRM, zitplaatsen genoeg.
Reputatie 3
De IC van 18.14 uur vanuit Middelburg richting Vlissingen had wel degelijk vertraging want ik zat er zelf in. En als er op station Roosendaal een overstaptijd is van 0 minuten van spoor 3A naar 4B snap je ook wel dat er niet gewacht hoeft te worden. Alleen als de spits-IC naar Vlissingen vertraging heeft hebben de overstappers vanuit Breda geluk dat ze nog mee kunnen.
Reputatie 4
De IC van 18.14 uur vanuit Middelburg richting Vlissingen had wel degelijk vertraging want ik zat er zelf in. En als er op station Roosendaal een overstaptijd is van 0 minuten van spoor 3A naar 4B snap je ook wel dat er niet gewacht hoeft te worden. Alleen als de spits-IC naar Vlissingen vertraging heeft hebben de overstappers vanuit Breda geluk dat ze nog mee kunnen.

Precies. Het is van de zotte dat conducteurs hierop wachten. Zelfs de machinisten klagen hierover. Ik hoop echt dat dit probleem serieus genomen wordt. Heb op dit topic nog niemand van de NS gezien die het hierover heeft gehad.
Mijn excuses johnnyvtz1990 dat er vanuit ons helemaal geen reactie is gekomen. Goed dat je dit blijft aankaarten!

Ik heb er ten eerste een melding van gemaakt in ons systeem. Daarnaast ga ik nog even proberen te achterhalen of hier een reden voor is, wellicht is dit te verklaren.
Reputatie 4
Mijn excuses johnnyvtz1990 dat er vanuit ons helemaal geen reactie is gekomen. Goed dat je dit blijft aankaarten!

Ik heb er ten eerste een melding van gemaakt in ons systeem. Daarnaast ga ik nog even proberen te achterhalen of hier een reden voor is, wellicht is dit te verklaren.

Nou die verklaring kan ik je al geven. Het zijn de conducteurs die blijven wachten, terwijl dit niet de bedoeling is. Ze maken de deuren die allang vergrendeld zijn weer opnieuw open. Tot ergernis ook van de machinist die afgelopen donderdag 22-02 om 17.33 deze trein reed. Bij hem kan dit worden nagevraagd. Er komt een hele reizigersstroom vanuit Breda maar die hebben aansluiting op het treinstel wat daarachter staat en niet op de trein van 17.33.
Reputatie 7
Badge
Nou die verklaring kan ik je al geven. Het zijn de conducteurs die blijven wachten, terwijl dit niet de bedoeling is.,1 HC kan wat losbandig zijn, maar conducteurs doen dat niet zomaar. Dan is er instructie. De reden kan zijn dat deze IC niet vol zit en de andere er na wel. De conducteur beslist; niet de machinist. Je kunt pas klagen als de vertraging op eindbestemming > 3 min. is.

Reageer