Trein wacht op reizigers die volgens reisplanner geen eens overstap hebben.

Toon eerste bericht

74 reacties

Reputatie 1
Wat er ook gebeurt is dat reizigers van de IC vanuit Breda snel overstappen op de trein van 17.33 uur naar Vlissingen, niet in de gaten hebben dat het de intercity is, er in Krabbendijke of Kruiningen-Yerseke uit moeten en vervolgens via Goes terug moeten reizen.
Reputatie 3

1 HC kan wat losbandig zijn, maar conducteurs doen dat niet zomaar. Dan is er instructie. De reden kan zijn dat deze IC niet vol zit en de andere er na wel. De conducteur beslist; niet de machinist. Je kunt pas klagen als de vertraging op eindbestemming > 3 min. is.

Machinist was anders afgelopen donderdag aan het klagen waarom de conducteur de mensen in liet stappen. Die instructie kwam niet van hem.
Reputatie 5
Badge +1
Ik heb een reactie ontvangen johnnyvtz1990. Het komt inderdaad af en toe voor dat deze trein wacht op overstappers, terwijl dit eigenlijk niet de bedoeling is. Ik heb dit bij de verantwoordelijke afdeling aangekaart, dit is opgemerkt en wordt opgepakt. Ik hoop dat je het effect hiervan binnenkort ook zal merken.
Als je onbekend bent op een station of juist zeer bekend en je bent gewend dat er een overstap is normaal, blijft dat verwachtingspatroon, terwijl dat in deze situatie niet zo mag zijn. Ik kan situaties schetsen waarom ik bv wel zou wachten, maar dat scenario past iig niet in deze situatie.
Reputatie 3
Miriam NS schreef:

Ik heb een reactie ontvangen johnnyvtz1990. Het komt inderdaad af en toe voor dat deze trein wacht op overstappers, terwijl dit eigenlijk niet de bedoeling is. Ik heb dit bij de verantwoordelijke afdeling aangekaart, dit is opgemerkt en wordt opgepakt. Ik hoop dat je het effect hiervan binnenkort ook zal merken.

Effect was vandaag niet te merken. Conducteur wachtte weer op overstappers. Wat is dit voor een onbenullige actie.

Het betrof ritnummer 12250, vertrektijd 17.33 uit Roosendaal.
Vertrok 2 minuten te laat uit Roosendaal en Bergen op Zoom

Mijn aanbeveling is dan ook om ritnummer 12250 om 17.32 te laten vertrekken.
Ik heb je bevindingen en aanbeveling doorgespeeld, johnnyvtz1990. Ik weet niet of er een terugkoppeling zal volgen.
Reputatie 7
Badge
johnnyvtz1990 schreef:

Wat is dit voor een onbenullige actie.

medemensen kunnen fouten maken, medemensen doen niet altijd wat jij of ik wil, maar de betiteling ''onbenullige actie vind ik niet passen.
Reputatie 5
Badge
Wat is eigenlijk het probleem, dat die spitsintercity 2 minuten later vertrekt. Voor de reizigers uit Brabant is toch juist fijn, die zijn dan -ook- eerder thuis. Wat is het nadeel voor de reizigers uit Rotterdam? Er worden toch geen aansluitingen gemist? Gaat het om de willekeur?

Het geluid, dat de spitsintercity dan vol wordt, lijkt mij juist positief. Hoe voller die is, des te groter de kans, dat 'ie blijft bestaan! Die paar minuten worden in principe toch weer ingehaald?
Reputatie 3
Raymond123 schreef:

Wat is eigenlijk het probleem, dat die spitsintercity 2 minuten later vertrekt. Voor de reizigers uit Brabant is toch juist fijn, die zijn dan -ook- eerder thuis. Wat is het nadeel voor de reizigers uit Rotterdam? Er worden toch geen aansluitingen gemist? Gaat het om de willekeur?

Het geluid, dat de spitsintercity dan vol wordt, lijkt mij juist positief. Hoe voller die is, des te groter de kans, dat 'ie blijft bestaan! Die paar minuten worden in principe toch weer ingehaald?

Jij hebt nooit van spreiding gehoord. Ik neem juist de spits intercity omdat deze rustiger is. Daarnaast geeft de spits intercity in de ochtend Zeeland uit ook geen aansluiting op de aansluitende intercity naar Breda.
Reputatie 3
Erryt NS schreef:

Ik heb je bevindingen en aanbeveling doorgespeeld, johnnyvtz1990. Ik weet niet of er een terugkoppeling zal volgen.

Collega Miriam heeft een tijd terug wel een terugkoppeling ontvangen.
Reputatie 7
Badge +3
Okee.. trein wacht op overstappers dus, en heeft daardoor vertraging?

Als je daardoor iets mist, je obverstap naar de bus in Bergen op Zoom of zo (waar je dan vervolgens een uur moet wachten op de volgende) dan heb je een punt.

Only in Zeeland.. nou ja Limboland kan er ook nog wat van met aansluitingen treinen en bussen!
Badge
In deze niet vergeten: niet alleen de spitsintercity loopt door het wachten vertraging op, maar ook de reguliere, stoppende intercity die erachter zit. En juist op de stoppende IC zijn veel busaansluitingen op de Zeeuwse lijn ingericht.
Reputatie 1
Laat ik voorop stellen dat ik het met johnnyvtz1990 eens ben dat de spits-IC van 17.33 uur vanuit Roosendaal richting Vlissingen niet hoort te wachten op de IC vanuit Breda die om 17.33 uur aankomt in Roosendaal. Er is een overstaptijd van 0 minuten van spoor 3A naar spoor 4B. Van een aansluiting is dus geen sprake. Deze reizigers zijn aangewezen op de stoptrein naar Vlissingen van 17.37 uur. Een minuut eerder vertrekken om 17.32 uur zal wellicht niet mogelijk zijn omdat de IC van Vlissingen naar Amsterdam Centraal om 17.31 uur vertrekt van spoor 4A en dus voorlangs kruist. Nu zat ik gisteren ook in deze trein en hoorde een moeilijk te verstaan omroepbericht van de conducteur dat de deuren nog niet gesloten waren omdat de remproef nog niet klaar was. Maar ik hou ook in de gaten of er niet gewacht op overstappers uit de richting Breda en als dat wel gebeurt moest ik hiervan melding maken bij NS (niet via dit forum, maar via Messenger).
Reputatie 5
Badge +1
@johnnyvtz1990 Ik heb ook de rit van 13 maart doorgespeeld naar de verantwoordelijke afdeling en ben ervan overtuigd dat zij dit weer serieus op zullen pakken. Ik verwacht hier geen terugkoppeling van, maar mocht dit wel zo zijn dan laat ik je dit uiteraard weten. Daarnaast ontvang ik graag meldingen wanneer dit weer voorkomt, dan kan ik het doorzetten.
johnnyvtz1990 schreef:

.... Het zijn de conducteurs die blijven wachten, terwijl dit niet de bedoeling is. Ze maken de deuren die allang vergrendeld zijn weer opnieuw open. Tot ergernis ook van de machinist....

Even voor de beeldvorming:
Een conducteur kan nooit de reeds vergrendelde deuren weer zelf ontgrendelen. Dat doet dus de machinist met een weloverwogen handeling. Vreemd dat hij zich dan aan zijn eigen actie ergert........ Iets klopt er dus niet in het verhaal !
Reputatie 1
@Spoor 2
Omdat het wachten op overstappers vanuit Breda in Roosendaal twee maal bij dezelfde machinist gebeurde (dat kon je duidelijk horen aan dezelfde depressieve manier waarop hij stations omroept) op 21 en 22 februari had ik ook niet het idee dat het aan de conducteur lag.
Beste Marcel, best mogelijk, maar een machinist met twee dagen achter elkaar dezelfde dienst / trein is ook zeer bijzonder te noemen. Maar het kan........

Blijft dan vreemd dat de machinist ontgrendeld, maar ook zijn beklag schijnbaar doet over het voorval.
Reputatie 1
@Spoor 2
Dat het dezelfde machinist betrof, daar twijfel ik niet aan. Het verhaal dat deze machinist klaagt over het wachten komt niet van mij en daar heb ik niets van meegekregen hoewel ik voorin de trein zat. Wat dat betreft ging het gisteren beter. Toen de IC uit Breda tegen 17.33 uur station Roosendaal binnenreed hoorde ik de machinist tegen de conducteur zeggen: "snel vertrekken".
Prima te horen Marcel. De trein wordt van ma t/m vr gereden door een machinist van dezelfde standplaats, dus misschien is personeel daar geïnformeerd.
Spoor 2 schreef:

johnnyvtz1990 schreef:

.... Het zijn de conducteurs die blijven wachten, terwijl dit niet de bedoeling is. Ze maken de deuren die allang vergrendeld zijn weer opnieuw open. Tot ergernis ook van de machinist....

Even voor de beeldvorming:
Een conducteur kan nooit de reeds vergrendelde deuren weer zelf ontgrendelen. Dat doet dus de machinist met een weloverwogen handeling. Vreemd dat hij zich dan aan zijn eigen actie ergert........ Iets klopt er dus niet in het verhaal !

Daar zullen ze ongetwijfeld dus opdracht voor gekregen om dit te doen.
Reputatie 7
Badge
MvanGelder schreef:

Daar zullen ze ongetwijfeld dus opdracht voor gekregen om dit te doen.

Dat is ook wat ik in begin al stelde. Personeel zit klem tussen druk van al zittende passagiers die in een half lege IC willen reizen, en de druk om de half-lege IC te vullen met overstappers uit Breda (want anders wordt ie als onrendabel opgeheven).

De IC 3657 uit Breda heeft daar 5 minuten wachttijd. Lijkt me beter om die stop voor deze aansluiting in te korten tot 2 minuten. Dan sluit het mooi op elkaar aan. Probleem opgelost.
Reputatie 1
@klant_Jac
Dat zal niet lukken, want de IC die om 17.27 uur vanuit Roosendaal richting Breda rijdt vertrekt vanaf het dezelfde spoor dan die vanuit Breda aankomt om 17.33 uur, namelijk 3A.
klant_Jac schreef:

Personeel zit klem tussen druk van al zittende passagiers die in een half lege IC willen reizen, en de druk om de half-lege IC te vullen met overstappers uit Breda (want anders wordt ie als onrendabel opgeheven)

Dat lijkt mij op een wat vreemde redenatie.
Alleen reizigers hebben er belang bij dat deze trein rijdt, niet het personeel lijkt mij.
Verder hebben de reizigers overigens ook geen belang bij deze trein, immers ze kunnen deze trein officieel niet halen.
Reputatie 7
Badge
Marcel Stroo schreef:

Dat zal niet lukken, want de IC die om 17.27 uur vanuit Roosendaal richting Breda rijdt vertrekt vanaf het dezelfde spoor dan die vanuit Breda aankomt om 17.33 uur, namelijk 3A.

@Marcel Stroo
tja. Is kiezen of delen.
Zelf zit ik niet zo op de minuutjes, en haal graag een onhaalbare overstap. Ik heb alleen last van conducteurs die te vroeg sluiten, en machinisten die een station overslaan.
Reputatie 7
Schuiven met de tijden gaat inderdaad niet. 3 minuten speling samen met een kruising en stilstaan voor het inrijden op een kilometer afstand van het station.. het is erg krap

Reageer