beantwoord

Trein Zwolle - Den Haag 7:47 rijdt te vroeg weg

• 2 juni 2017
  • 9 reacties
  • 235 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties
Door vertraagde trein uit Roosendaal stond ik 7:46 voor de al dichte deur van de trein Zwolle - Den Haag. Dus op tijd, ook volgens de klok op het bord! Toch rijdt de trein weg. Ik snap dat treinen op tijd vertrekken maar dit is al te gortig. Erg teleurstellend NS. Ik hoor graag waarom dit is gebeurd.
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 2 juni 2017, 11:16

Welkom op het NS Serviceforum Bas. De IC naar Den Haag vertrekt inderdaad om 07.47, maar dat betekent dat in de minuut .46-.47 de deuren al gesloten worden zodat de trein ook echt om .47 kan (gaan) rijden. Dit mag echter pas vanaf een halve minuut voor vertrek. Als ik het goed begrijp ik deze trein net iets te vroeg vertrokken. Vanuit de overheid krijgen we strenge eisen mee en we moeten er echt alles aan doen om niet te laat te vertrekken. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat we daardoor geforceerd te vroeg vertrekken. Ik kan me je teleurstelling voorstellen, maar er weinig aan doen. Wel ga ik intern hier melding van maken zodat we kunnen onderzoeken of de trein daadwerkelijk te vroeg vertrokken is en we gaan hierover ook regelmatig in gesprek met treinpersoneel. Hopelijk komt dit niet vaker voor en verlopen je treinreizen meestal gewoon volgens planning.
Bekijk origineel

9 reacties

Welkom op het NS Serviceforum Bas. De IC naar Den Haag vertrekt inderdaad om 07.47, maar dat betekent dat in de minuut .46-.47 de deuren al gesloten worden zodat de trein ook echt om .47 kan (gaan) rijden. Dit mag echter pas vanaf een halve minuut voor vertrek. Als ik het goed begrijp ik deze trein net iets te vroeg vertrokken. Vanuit de overheid krijgen we strenge eisen mee en we moeten er echt alles aan doen om niet te laat te vertrekken. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat we daardoor geforceerd te vroeg vertrekken. Ik kan me je teleurstelling voorstellen, maar er weinig aan doen. Wel ga ik intern hier melding van maken zodat we kunnen onderzoeken of de trein daadwerkelijk te vroeg vertrokken is en we gaan hierover ook regelmatig in gesprek met treinpersoneel. Hopelijk komt dit niet vaker voor en verlopen je treinreizen meestal gewoon volgens planning.
Reputatie 7
Veel vroeger kan je in Zwolle ook niet weg, omdat daar het sein pas veilig komt op zijn vroegst 50 seconden voor vertrek.
Badge +3
Ondanks alle smoesjes van NS blijft het natuurlijk te vroeg vertrekken. De vertrektijd behoort de uiterste instaptijd te zijn en niet een loterijtijd.
Reputatie 2
Ondanks alle smoesjes van NS blijft het natuurlijk te vroeg vertrekken. De vertrektijd behoort de uiterste instaptijd te zijn en niet een loterijtijd.

Sorry als ik hier een beetje offtopic ga, maar wil toch even op iMark reageren:

Het vertrekproces is een punt waar jij vaker op terug komt (wat uiteraard ook mag), maar ik merk dat ik er soms een beetje een vervelende nasmaak van krijg als ik jouw berichten over dit onderwerp de laatste maanden lees. Ik ga hier even mijn mening over plaatsen, zodat ik het in ieder geval even 'kwijt' ben.

Ik wil even een quote plaatsen uit het HC-handboek. Dit handboek is voor ons als HC's leidend en er wordt van ons verwacht dat we onze werkzaamheden uitvoeren zoals in het handboek wordt beschreven:
"U start het vertrekproces zodanig tijdig dat de trein op de vertrektijd kan gaan rijden."

Vrij vertaald betekend dit dat het vertrekproces al voor de vertrektijd opgestart dient te worden, dit omdat de trein in beweging dient te komen OP de vertrektijd. Meestal komt dit er op neer dat we zo'n 20 seconden voor vertrektijd het vertrekproces al opstarten, waarbij o.a. het sluiten van de deuren bij hoort.

Je mag hier uiteraard een mening over hebben, wat zeg ik, wellicht zijn er ook nog genoeg punten waar wij ons als NS-zijnde hier in kunnen en wellicht moeten verbeteren. Wellicht is het zelfs goed om op een aantal punten ons handboek te wijzigen. Als er iets fout gaat mag je de vinger ook best op de zere plek leggen. Waar ik alleen een beetje een vervelende nasmaak bij krijg is dat jij regelmatig zegt dat de HC's, op het gebied van het vertrekproces, hun werk niet goed doen, niet goed geïnstrueerd zijn en zelfs "zeer ernstig berispt moeten worden" als wij de vertrekprocedure voor vertrektijd starten. Vooral die laatste opmerking heb ik me aan gestoord.

Ik snap best dat je het er niet mee eens bent en wilt dat wij het op een andere manier doen, maar hou er alsjeblieft mee op met insinueren dat de HC's het vertrekproces op een juiste manier weigeren te doen als we juist volgens ons handboek te werk gaan. Ik neem mijn werk zéér serieus en doe elke dag m'n stinkende best om zoveel mogelijk iedereen met een tevreden gevoel naar hun volgende bestemming te brengen.

Dit soort opmerkingen voelt bij mij soms een beetje als een schop na. En dat vind ik jammer, want op dit onderwerp na vind ik jouw reacties op dit forum juist héél positief en kom je juist met veel interessante informatie!

Excuses overigens aan Bas24, want ik kan me voorstellen dat deze reactie helemaal niets toevoegd aan zijn vraagstuk.
Badge +3
Blijkbaar wordt weer eens slecht gelezen. Het gaat mij erom dat Hc's verkeerd geïnstrueerd zijn door hun baas. Hierdoor zitten de reizigers met loterijtijden opgescheept.
In sommige gevallen wordt dan ook nog eens de instructie verkeerd uitgevoerd waardoor treinen nog vroeger dan toegestaan vertrekken. Er wordt gesleuteld op het vertreksein zonder op de vertrektijd te letten.

NS heeft deze chaos veroorzaakt en dient deze weer op te lossen. Alle relevante suggesties zijn al gedaan. Maar het staat of valt met het wijzigen van de instructie.
Zonder me in de discussie te willen mengen over vertrektijden, deze trein is vandaag tussen 07.46.59 en 07.47.09 snelheid gaan maken en dus weggereden.
Reputatie 7
Perfect dus.
Als je met treintjes speelt is het perfect, als je een dienstverlener bent, is het beter om de deuren pas te sluiten op de tijd die je naar de reizigers als vertrektijd communiceert. Die reiziger mag er namelijk vanuit gaan dat hij tot die tijd kan instappen. Niet meer kunnen instappen, is voor de reiziger vertrokken. Ook de gebruikte overstaptijden in de planner zijn daar trouwens nog steeds op gebaseerd.
En dan kun je nog steeds op tijd vertrekken, want dan heb je nog 59 seconden de tijd voor de klok weer verspringt. De dienstregeling wordt nu eenmaal niet in seconden, maar in minuten vastgesteld.

Hoeveel seconden je voor vertrektijd nog in kunt stappen is nu een complete loterij geworden. Bij drukte langs de trein lopen op zoek naar een wat rustiger deel is niet meer aan te raden, want elk moment kunnen de deuren sluiten.

En was NS nu maar consequent hierin. Maar bij de voor de klant veel belangrijker aankomsttijd, wordt een trein die minuten te laat is nog steeds als op tijd gezien, ook al worden alle aansluitingen gemist.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de punctualiteitscijfers zouden zijn als bij aankomst gerekend wordt dat een trein alleen op tijd is als hij in de eerste seconde van de tijd volgens dienstregeling aan het perron is gestopt. Ik vrees een vrij dramatisch beeld.
Badge +3
Zolang de uiterste instaptijd afwijkt van de vertrektijd blijven het loterijtijden.

Ik ben het geheel met hb-ngn eens dat aankomstpunctualiteit veel belangrijker is voor reizigers. Misschien moet NS zich weer eens gaan afvragen voor wie al die treinen eigenlijk gereden worden. Het huidige systeem lijkt meer op een geslaagde operatie waarbij de patiënt is overleden. En geen NS-er die het wil begrijpen. Dat is misschien nog wel het grootste probleem.

Reageer