beantwoord

Treinen consistent te laat

• 21 oktober 2020
  • 5 reacties
  • 280 Bekeken

Sinds maandag is de dienstregeling aangepast vanwege minder reizigers en om de dienstregeling te kunnen blijven draaien. 

Dat is op zich al waardeloos maar wel begrijpelijk, maar nu is de sprinter van Vleuten naar Utrecht (7:28) al drie dagen op rij vertraagd. Op navraag van de conducteur kwam dit doordat er een treinstel aangekoppeld moest worden in Woerden. Tot mijn verbazing zag ik dat het uit k alle eerdere treinen van vanochtend ook vertraagd waren.

Is het nu beleid geworden met vertragingen te laten rijden?

icon

Beste antwoord door Edwin 21 oktober 2020, 18:25

Dat bijplaatsen is niet in Woerden gebeurd, maar in Utrecht op de rit naar Woerden toe. Dit neemt inderdaad wat tijd in beslag en aangezien de keertijd in Woerden niet bepaald ruim bemeten is én de machinist daar ook een rembeproeving in moet zien te persen, kan ik me inderdaad voorstellen dat ie wat vertraging oploopt. 

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge

Dat bijplaatsen is niet in Woerden gebeurd, maar in Utrecht op de rit naar Woerden toe. Dit neemt inderdaad wat tijd in beslag en aangezien de keertijd in Woerden niet bepaald ruim bemeten is én de machinist daar ook een rembeproeving in moet zien te persen, kan ik me inderdaad voorstellen dat ie wat vertraging oploopt. 

Ik kan me voorstellen dat je niet op die vertraging zit te wachten, Marius. Daarom zal ik dit zeker ook melden. Of je op korte termijn verandering gaat zien, dat weet ik niet.

Kan je iets met de uitleg van Edwin?

Dat is een duidelijke uitleg inderdaad, dat was ook wat de conducteur vertelde hoewel ik het verkeerd begrepen had.

Maar dan nog kan het niet zo zijn dat de trein hierdoor vertraagd is, je hebt als ns namelijk 1 taak, de treinen op tijd laten rijden.

Als dat niet lukt doordat je een treinstel aankoppelt dan moet je dat dus gewoon niet doen.

Badge

Dat is een duidelijke uitleg inderdaad, dat was ook wat de conducteur vertelde hoewel ik het verkeerd begrepen had.

Maar dan nog kan het niet zo zijn dat de trein hierdoor vertraagd is, je hebt als ns namelijk 1 taak, de treinen op tijd laten rijden.

Als dat niet lukt doordat je een treinstel aankoppelt dan moet je dat dus gewoon niet doen.

En dan kunnen niet alle reizigers mee, en dan ??

Buiten het combineren Utrecht heeft deze trein ook nog ‘last’ van andere treinen voordat het kan keren op Woerden Molenvliet, er is op dat stuk zeer beperkte spoor capaciteit en ook dit speelt een rol in de keertijden aldaar. Op dit stuk geldt ook heel duidelijk dat als een andere trein iets vertraging heeft dat dit heel snel doorwerkt naar andere treinen.

Het combineren op Utrecht is hier maar 1 onderdeel van waar vertraging ontstaat voor deze treinserie, deze treinserie is gewoon heel strak gepland en past precies tussen andere treinseries in.

En voor ons als machinist is het belangrijkste dat alles veilig gebeurt, op tijd rijden komt daarna pas.

Reputatie 5
Badge

Vroeger (tot ongeveer een jaar geleden) was de kering in Woerden veel langer. De trein ging daar altijd weer op tijd terug naar Utrecht. Het nadeel was dat er een treinstel bijna een half uur niets stond te doen. Door de huidige opzet is er iets vaker vertraging, maar is er wel een treinstel vrijgespeeld dat elders kan worden ingezet om meer capaciteit te bieden. Gelet op de drukte vorig jaar, was dat een goed te verdedigen beslissing. Of het in de huidige Coronatijd met zo weinig reizigers nog steeds verstandig is, kun je over twisten. Wel is het zo dat je met een korte kering ook minder personeelsuren kwijt bent, dus juist met hoog ziekteverzuim door Corona kan dat een voordeel zijn. Hoe het ook zij, zoals het nu gepland is (met wat meer kans op vertraging) is een bewuste keuze om andere dingen beter te maken (capaciteit elders, minder personeelsuren).

Reageer