treinen en wind | NS Community

treinen en wind

  • 21 February 2022
  • 5 reacties
  • 910 Bekeken

Ik had een vraagje, hoe kan het dan sprinters en intercitys hard door de wind heen kunnen rijden zonder te ontsporen? ik voel namelijk vanwege de wind wel dat de trein meer beweegt.


5 reacties

Dat komt omdat treinen behoorlijk zwaar zijn en daarom niet zo makkelijk omver zijn te blazen. Verder rijden ze op rails en daardoor kunnen ze ook niet zo makkelijk als een (vracht)auto van de weg af glijden.

Maar in de VS is het in 2013 een keer gebeurd dat een (goederen)trein tijdens een orkaan van een viaduct werd geblazen. https://m.youtube.com/watch?v=U7WfeV01A4g 

Sinds dat ongeluk hebben er jarenlang geen treinen over de HSL brug bij Moerdijk mogen rijden bij windkracht 5 of hoger. Inmiddels zijn daar windschermen aangebracht. 

Goedemiddag nina_2702 en welkom bij de NS Community!

Een super exact antwoord zal ik niet kunnen geven, maar toevallig ben ik een tijdje geleden dit filmpje tegen gekomen en ik heb het vermoeden dat dit ontwerp van de wielen er een groot onderdeel in speelt. Daarbij zal er ook voor gezorgd zijn dat treinen een laag zwaartepunt hebben, waardoor ze ook niet zo eenvoudig omvallen.

Misschien dat andere Communityleden er iets meer over kunnen vertellen! @Jeroen wellicht?

Reputatie 7
Badge +1

Treinen zijn natuurlijk wel behoorlijk qua formaat, en zullen dus ook de nodige wind vangen. Dat voel je in de trein inderdaad. Het is vooral het gewicht en het feit dat ze over spoor rijden wat maakt dat treinen niet zo snel zullen ontsporen.

Al begreep ik van een machinist op Instagram dat bij behoorlijke windstoten op de zijkant van de trein, treinen op hoge snelheden wel wat opgetild kunnen worden en mogelijk kunnen ontsporen. Om die reden zou het treinverkeer op de HSL nog wel eens worden gestaakt.

De wind heeft inderdaad vat op de treinen maar de bakken zelf zijn geveerd t.o.v. de wielstellen, hierdoor kan de bovenkant bewegen t.o.v. de wielstellen. Dit zorgt normaal voor comfort omdat het de onregelmatigheden van het spoor dempt net als de schokdempers van een auto dat doen.

Met de harde wind zorgt dat er ook voor dat de bakken kunnen bewegen terwijl de wielstellen gewoon in het spoor blijven, die wielstellen zelf zijn behoorlijk zwaar en worden niet zomaar uit het spoor getild.

Reputatie 6

Dat komt omdat treinen behoorlijk zwaar zijn en daarom niet zo makkelijk omver zijn te blazen. Verder rijden ze op rails en daardoor kunnen ze ook niet zo makkelijk als een (vracht)auto van de weg af glijden.

Maar in de VS is het in 2013 een keer gebeurd dat een (goederen)trein tijdens een orkaan van een viaduct werd geblazen. https://m.youtube.com/watch?v=U7WfeV01A4g 

Sinds dat ongeluk hebben er jarenlang geen treinen over de HSL brug bij Moerdijk mogen rijden bij windkracht 5 of hoger. Inmiddels zijn daar windschermen aangebracht. 

Vandaag werd alles weer over Dordrecht gestuurd in verband met de weersomstandigheden. Heb er de intercity naar Breda en de Thalys voorbij zien komen.

Reageer