Treinen met 5G modems en stopcontacten | NS Community

Treinen met 5G modems en stopcontacten

  • 6 February 2023
  • 6 reacties
  • 283 Bekeken

Ik had begrepen dat er werk gemaakt gaat worden om sneller en beter internet aan te bieden in de trein. Wat is inmiddels de stand van zaken?

 

Ook, zijn de nieuwe treinen voorzien van echte stopcontacten? De USB stopcontacten in de VIRM zijn helaas niet usb-c en zodoende is de laadsnelheid erg langzaam. Jammer dat er niet voor USB PD gekozen is.


6 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Persoonlijk zou ik meer waarde hechten aan schone, op tijd rijdende treinen met meer zitplaats kans dan aan 5g. NS is geen provider maar een vervoerder. 

Reputatie 7
Badge +4

Als u beter en sneller Internet wilt, moet u een data-abonnement afsluiten. Wat NS aanbiedt, is een basisvoorziening voor mailen en wat surfen. Dat verandert niet. Het zou betekenen dat reizigers de kosten voor bijvoorbeeld streamen bij NS - en dus uiteindelijk bij de reizigers die alle kosten van NS moeten opbrengen - leggen, en dat is niet fair.

Of de door u gevraagde voorzieningen er zijn, hangt af van het treintype en is zeker niet overal. Ik begrijp gedachten over meer moderne en snellere systemen, maar die zijn in de treinen niet zomaar geïmplementeerd. 

NS mag best een beetje op de kosten letten. De betalende reizigers brengen de kosten uiteindelijk op en ik ga niet voor het onbeperkt  dataverbruik van vele anderen betalen. Met een abonnement weet u wat het kost en, inderdaad, niet gratis: dat geldt ook voor mijn onbeperkt abonnement met 5G.

Het werkt uitstekend in de trein, Bommel streamt wat af, maar dus wel op eigen kosten.

Gratis bestaat niet in de economie. Aan mijn meegenomen accu uit de rugzak kan ik USB-C zo aansluiten, uw probleem is dus heel erg makkelijk op te lossen. Deze eenvoudige werkwijze ligt zo voor de hand, dat ik me soms afvraag waarom dat niet gewoon vaker gedaan wordt.

Reputatie 6

5G aanbieden in de trein? Ik neem aan dat dat dan GSM-5G zou moeten zijn, lijkt me niet dat NS daarvoor even picocellen in de trein gaat maken ;-)

“5G” Wifi (wifi-5) doen ze denk ik al (802.11ac).

Als je echt lekker snel internet wilt, met de rest eens, dan gewoon een goed data-abonnement regelen.

En verder, ook die USB aansluitingen hadden ze gewoon niet moeten doen (daar waar 230 V aansluitingen zijn). Het is geen USB PD, maar het is zelfs niet eens ook maar iets meer dan de standaard 500 mA op 5 V, dus 2.5 W, daar kun je niet echt fatsoenlijk mee laden, meestal loopt je telefoon sneller leeg dan hij oplaadt. Tablets al helemaal.

Dus gewoon even je eigen snellaadblokje meenemen, dan is er niks aan de hand.

Zoals MoDe al zegt is 5G in de trein het minste waar we ons zorgen over moeten maken. De ritprijs zal dan vast ook weer stijgen, want dan heeft de NS weer een goed excuus ervoor.

Reputatie 3

apart waar men een treinenbedrijf allemaal verantwoordelijk voor houdt.…

wees blij dat we in een land wonen met prima mobiel databereik buiten de stad 😉

Reputatie 1

Haha ik ga stuk. NS kan niet eens 3G leveren, schone ritten leveren, betaalbare tickets aanbieden. Laat staan 5G. Als er 5G wifi komt, dan weten we dat de treinkaartjes 100% duurder worden en dan krijg je alsnog geen 5G in de trein, want zelfs met Odido heb ik maximaal 5 mbps soms op 5G.

Reageer