beantwoord

Treinen te kort in weekend

• 12 februari 2017
  • 12 reacties
  • 509 Bekeken

Het is druk in de trein in de spits, logisch want iedereen gaat tegelijk naar werk en school. Maar waarom zijn treinen de laatste tijd ook in het weekend structureel te kort op tijden dat dit niet nodig is? Vanmiddag (zondag 12 maart) reden er slechts 3 bakken ICM in de intercity van Amersfoort richting Enschede, vertrek 14:52. Dit was ook zo gepland volgens de reisplanner. Alle gangpaden stonden helemaal vol met reizigers. Melden in de druktemelder heeft geen zin; er staat dan dat er te weinig meldingen zijn gedaan omdat er alleen in het weekend wordt gemeld. (Ik heb het tegen beter weten in wel gemeld) Dit is geen incident, maar komt op alle trajecten rond de lijnen Zwolle/Deventer - Amersfoort - Amsterdam/Utrecht voor in het weekend.

Waarom, juist in het weekend verwacht je toch dat iedereen kan zitten? Nu past soms zelfs niet iedereen in de trein. Nee, er was geen storing. Nee, het ligt niet aan het materieeltekort want in een ochtendspits rijdt er veel meer materieel. Nee, personeel is ook geen probleem want 1 conducteur mag 7 bakken ICM meenemen. Nee, het is geen incident gezien de meldingen op dit forum.

NS, als je meer tevreden reizigers wil vervoeren plan dan niet alles zo krap mogelijk. Op deze manier worden veel reizigers afgeschrikt, en dat is zonde toch?
icon

Beste antwoord door Erryt NS 13 februari 2017, 10:06

Spijtig dat je aangeeft dat het melden van de druktemelder geen zin heeft. De trein die namelijk een uur later gaat om 15:52 (1755) is wel in behandeling en we onderzoeken de mogelijkheid om deze te verlengen. Meer informatie daarover kan je vinden in onze wekelijkse analyse.
Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +4
https://forum.ns.nl/de-trein-11/structureel-veeel-korte-trein-naar-enschede-32226
Spijtig dat je aangeeft dat het melden van de druktemelder geen zin heeft. De trein die namelijk een uur later gaat om 15:52 (1755) is wel in behandeling en we onderzoeken de mogelijkheid om deze te verlengen. Meer informatie daarover kan je vinden in onze wekelijkse analyse.
Reputatie 7
Badge +3
@Erryt NS
Het probleem is dat NS niet in staat is om op een redelijke termijn bij te sturen. Er worden slechts 6x per jaar wijzigingen doorgevoerd en de sluitingsdatum voor zulke wijzigingen ligt dan ook nog twee maanden van te voren. Bijsturingen als gevolg van klachten over de nieuwe dienstregeling zijn daarom niet meegenomen in de wijzigingen van februari maar moeten wachten tot begin april. Dat is dus op zijn vroegst 4 maanden nadat problemen door de reizigers werden gemeld. Anders gezegd de dienstregeling- en materieelplanning is veel te bureaucratisch en inflexibel.
@Erryt, ik zie bij mijn trein staan: "Het aantal meldingen voor deze trein was te laag om in aanmerking te komen voor onderzoek. Voor zover wij nu kunnen nagaan gaat het waarschijnlijk om incident(en). Laat het ons vooral weten wanneer u uw trein nogmaals als te druk ervaart." Te zien is dat afgelopen weekend er ook flink meldingen waren, eerder kan niet ingezien worden. Dit is dus precies wat ik bedoel; omdat die trein alleen in het weekend gemeld wordt komt hij niet automatisch in de overzichtjes. Nogmaals, zonder storingen stond het hele gangpad vol met reizigers. Die trein moet echt verlengd worden, net zoals een aantal andere treinen in het weekend.

Idee: maak onderscheid tussen meldingen op weekenddagen en weekdagen en maak dan een overzicht.
Reputatie 7
Badge +3
@Erryt, ik zie bij mijn trein staan: "Het aantal meldingen voor deze trein was te laag om in aanmerking te komen voor onderzoek. Voor zover wij nu kunnen nagaan gaat het waarschijnlijk om incident(en). Laat het ons vooral weten wanneer u uw trein nogmaals als te druk ervaart." Te zien is dat afgelopen weekend er ook flink meldingen waren, eerder kan niet ingezien worden. Dit is dus precies wat ik bedoel; omdat die trein alleen in het weekend gemeld wordt komt hij niet automatisch in de overzichtjes. Nogmaals, zonder storingen stond het hele gangpad vol met reizigers. Die trein moet echt verlengd worden, net zoals een aantal andere treinen in het weekend.

Idee: maak onderscheid tussen meldingen op weekenddagen en weekdagen en maak dan een overzicht.

Sowieso is het onhandig dat de analyse alleen per individuele trein gebeurt en niet ook per traject. Als op een bepaald traject systematisch te krap wordt begroot zijn de meldingen versnipperd over veel treinen en blijft iedere individuele trein wellicht onder het minimale aantal meldingen voor onderzoek.

Of er een onderscheid wordt gemaakt tussen ma-vr, za en zo weet ik, maar dat zou ik wel verwachten aangezien het reizigersaanbod dan totaal verschillend is.
Het gaat weer helemaal mis dit weekend. Vanavond nam ik de intercity Utrecht - Enschede van 21:36 uit Utrecht. Volle gangpaden en in Amersfoort bleven reizigers zelfs achter op het perron. Het is zomervakantie, mensen gaan een dagje uit en 's avonds weer naar huis. Daarbij komen reizigers die omreizen tussen zuidoost en noordoost Nederland, vanwege de werkzaamheden Dieren - Zutphen. Waarom wordt er dan slechts 3 bakken ICM ingezet? NS, jullie weten toch al lang dat het druk is in het weekend? Jullie beloofden in april zelfs dat iedereen zou kunnen zitten in het weekend (https://www.ovpro.nl/trein/2017/04/12/ns-neemt-maatregelen-tegen-te-drukke-weekendtreinen/), maar nu kunnen veel reizigers niet eens mee.

Zie ook het meest recente lijstje van volletreinen.nl op dit moment:

30 juli 2017 Intercity (NS) 1779 Amersfoort > Apeldoorn
29 juli 2017 Intercity (NS) 1677 Amersfoort > Enschede
29 juli 2017 Intercity (NS) 1677 Amersfoort > Enschede
29 juli 2017 Intercity (NS) 1775 Utrecht Centraal > Enschede
29 juli 2017 Intercity (NS) 571 Utrecht Centraal > Groningen
29 juli 2017 Intercity (NS) 1767 Amersfoort > Enschede
29 juli 2017 Intercity (NS) 738 Zwolle > Den Haag Centraal
29 juli 2017 Intercity (NS) 738 Zwolle > Amsterdam Zuid

Lijkt me duidelijk er iets goed misgaat op de noord-oost intercity's.
Reputatie 7
Badge +3
Het is gewoon schandalig wat NS op deze trajecten heeft geflikt. Ik reis zelf tussen Amersfoort en Utrecht alleen nog maar met de sprinter, om af en toe nog 's te kunnen zitten. En ik reis nooit in de spits!
En dan staat die Van Boxtel op tv doodleuk te verkondigen dat mensen 's wat meer buiten de spits moeten reizen. Heeft-ie het zelf al 's geprobeerd? NS moet zich kapot schamen over deze situatie. En ze kunnen het gewoon oplossen, het materieel is gewoon aanwezig in de avonden en weekenden.

Ook dit topic over een overvolle intercity van afgelopen woensdag 21 uur was van het traject Utrecht-Enschede.
Reputatie 3
Ik sluit me ook volledig aan bij de reactie die gegeven worden op het bericht van Erryt NS. Ook ik maak nog regelmatig overvolle treinen mee tussen Utrecht en Amersfoort. Sinds de dieptrieste dag met het boekenweekgeschenk is er enige verbetering voortgekomen. Verder blijft het handelen van de NS uiterst log en inefficiënt waar de reiziger inmiddels al ruim een half jaar de dupe van is.
Reputatie 7
Badge +3
Vanmorgen op zondag 8.45 uur de trein van Schiphol naar Eindhoven met 12 rijtuigen dubbeldeks materieel. Hoezo te korte treinen?
Gistermorgen naar Amersfoort gereisd vanaf Hengelo: 12 bakken ICM, veel vrije zitplaatsen, geen probleem.
Gisteravond terug vanaf Amersfoort om 20.22 naar Hengelo: 3 bakken ICM, erg veel reizigers op het perron die willen instappen. Dus alle gangpaden overvol, eerste klas vol met tweede klas reizigers, gangpaden in eerste klas overvol. Begripvolle conductrice is er ook helemaal klaar mee, meldt het veel te korte treintje steeds bij de relelante afdeling, maar het helpt gewoon niet, het is elk weekend raak, aldus de conductrice. Ik heb dit zelf nu ook al een aantal keren meegemaakt op zaterdag: ´s morgens lekker lange trein vanaf Enschede naar Schiphol, ´ s avonds 1 x ICM3 met bomvolle trein en overal staanplaatsen. Die dagjesmensen uit Twente willen ook weer fijn naar huis terugreizen!
Ben ik net thuis, zie ik gisteravond bij Nieuwsuur Rogier van Boxtel over al zijn mooie verbeterplannen in de hyperspits en de schouders van de spits (wie verzint dit soort taalgebruik?). Laat hem voor de camera maar eens uitleggen waarom in het weekend de materieelinzet zo slecht gebalanceerd is, terwijl er dan genoeg materieel beschikbaar is.
Ik zou zeggen: los eerst dit soort materieelinzet problemen even op: dat is laaghangend fruit! Maar niet in een bureaucratische NS-organisatie die niet snel kan reageren op reizigersfeedback via de App en de meldingen van het eigen personeel. Goed bezig NS!!!!
Reputatie 7
Badge +3

Ben ik net thuis, zie ik gisteravond bij Nieuwsuur Rogier van Boxtel over al zijn mooie verbeterplannen in de hyperspits en de schouders van de spits (wie verzint dit soort taalgebruik?). Laat hem voor de camera maar eens uitleggen waarom in het weekend de materieelinzet zo slecht gebalanceerd is, terwijl er dan genoeg materieel beschikbaar is.

Tja, ik heb ik eerlijk gezegd gemengde gevoelens bij Rogier van Boxtel. Mijn indruk is dat hij weinig benul heeft van wat er bij NS gebeurt en ook (zoals dat zo fraai heet) geen enkele affiniteit met spoorwegen heeft. De enige reden waarom hij is binnengehaald lijkt me het feit dat hij contacten in politiek Den Haag heeft en daar kan lobbyen, bijv. om het NS-monopolie op het HRN en op de HSL in stand te houden. Hij is een politicus en totaal geen manager.

De chaotische materieelinzet in het weekend is zonder meer een feit (bijv. overvolle treinen op de noord/oost lijnen, lege megatreinen van Schiphol naar Venlo/Heerlen) maar het is onduidelijk wie hier over gaat. Of dat centrale planning is of dat dat bepaald wordt door het management van NS Regio Noordoost is mij onduidelijk. Eerder werd bijv. duidelijk dat de gebrekkige sprinterdiensten in Oost-Brabant op zondag een gevolg zijn van dwarsliggerij van de leiding van de NS Regio Zuid.
Terecht dat je dit aankaart Wouter, ik ben het met jullie eens dat dit beter moet. Het enige wat ik op dit moment hierin kan betekenen is dit nogmaals aankaarten bij de betreffende afdeling(en). Ik zal hierin het lijstje wat je aangeeft meenemen, daarin aangeven dat dit al een tijd speelt en een link naar dit topic en de andere topics meenemen. Bedankt voor jullie feedback.

Reageer