treinen tekort 1ste klas verboden

• 30 maart 2020
  • 25 reacties
  • 916 Bekeken

Reputatie 2

Beste heren en dames.

mijn echtgenote die in de zorge werkt moest vanmorgen weer naar haar werk. Te weten de trein van 10:31 Almere parkwijk. De trein is zo kort dat hij wederom bomvol was. Ook weigeren de conducteurs dat mensen al hebben ze een vervoer bewijs voor de eerste klas niet daar mogen zitten. Iets wat onbegrijpelijk is. Normaal zitten ze in de lege cabine van de machinist. Een vriendelijk toch dringend verzoek om iets langere treinen te gebruiken.!!!

anders is de NS niet de alleen de grootste vervoerder maar ook de grootste Corona verspreider van Nederland. Hoop op een reactie.

25 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Er zijn inderdaad al meerdere meldingen geweest van (te) volle treinen op dit traject. Helaas wordt er op sommige tijden nog steeds het kortst mogelijke materiaal ingezet, zoals bij de genoemde trein van 10.31 uur. Hopelijk worden de treinen snel verlengd.

https://treinposities.nl/ritinfo/20200330/14630

Beste harmdejager, welkom bij de NS Community. 

Het is inderdaad niet de bedoeling dat treinen nu zo vol zitten dat het niet voldoet aan de veiligheidseisen. Ik geef je melding dan ook graag door aan de regievoerder. 

Op welk traject heeft ze gereisd? Almere Parkwijk richting Amsterdam Centraal? 

Reputatie 7
Badge

Dit is echt zo onacceptabel. En ja zo raken mensen wel snel besmet.

Reputatie 2

Inderdaad de trein van 10:31 naar Amsterdam Centraal.

Inderdaad onacceptabel! 

Ook de reactie vanMr Freeze dat het bekend is. Zal het op Facebook zetten en gelijk in de mail naar de Krant. Ns weet van zijn probleem maar kan het niet oplossen.

Zie ook dit topic van afgelopen vrijdag

https://community.ns.nl/in-de-trein-11/drukke-en-propvolle-trein-op-traject-schiphol-almere-64470

Reputatie 2

Pingpong, Hartelijk dank voor je reactie.

Heb ook deze via de whatsap aan de telegraaf doorgegeven.

Roep op om meer mensen dit te doen.

Reputatie 7
Badge

Inderdaad de trein van 10:31 naar Amsterdam Centraal.

Inderdaad onacceptabel! 

Ook de reactie vanMr Freeze dat het bekend is. Zal het op Facebook zetten en gelijk in de mail naar de Krant. Ns weet van zijn probleem maar kan het niet oplossen.

Ja erg he. En maar naar de reizigers blijven wijzen. Maar zelf ook een stukje verantwoordelijkheid nemen als bedrijf. Nee hoor.

Reputatie 7
Badge +3

Beste heren en dames.

mijn echtgenote die in de zorge werkt moest vanmorgen weer naar haar werk. Te weten de trein van 10:31 Almere parkwijk. De trein is zo kort dat hij wederom bomvol was. Ook weigeren de conducteurs dat mensen al hebben ze een vervoer bewijs voor de eerste klas niet daar mogen zitten. Iets wat onbegrijpelijk is. Normaal zitten ze in de lege cabine van de machinist. Een vriendelijk toch dringend verzoek om iets langere treinen te gebruiken.!!!

anders is de NS niet de alleen de grootste vervoerder maar ook de grootste Corona verspreider van Nederland. Hoop op een reactie.

Uw echtgenoot mag als zij in bezit is van een 1e klas plaatsbewijs gewoon in de 1e klas zitten. Met een 2e klas plaatsbewijs is het niet toegestaan om in de 1e klas te gaan zitten, behalve als het dienstdoende treinpersoneel daar expliciet toestemming voor geeft.

De NS vraagt om de trein niet te gebruiken voor niet-noodzakelijke reizen. Als de trein van 10.31 uur op dit traject dagelijks vol is, kun je er vanuit gaan dat deze voor noodzakelijke reizen gebruikt wordt. Iedere keer melden bij voorkeur via Social media heeft het probleem werd en kan er actie opgenomen worden. Twitter is de snelste manier om iets te melden.

Wanneer alleen deze trein te druk is, zou uw vrouw een trein eerder of later kunnen nemen. Is dat misschien een optie voor even?

Ik heb jouw bericht doorgezet, zodat mijn collega's dit mee kunnen nemen in de planning. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben nog wel benieuwd naar dat 1e-klas verhaal. Mocht uw vrouw met een 1e-klas vervoersbewijs niet plaatsnemen in de 1e klas, omdat de conducteur daar zat?

Ik ben nog wel benieuwd naar dat 1e-klas verhaal. Mocht uw vrouw met een 1e-klas vervoersbewijs niet plaatsnemen in de 1e klas, omdat de conducteur daar zat?

Dat is inderdaad een goede,  laat je dat nog weten, harmdejager? Dat is iets dat niet zou moeten, en dit wil ik dan ook zeker intern aankaarten.

Inmiddels heb ik een reactie ontvangen en mijn collega's zijn ermee bezig om die trein te verlengen naar een SLT6. Of dit nu daadwerkelijk door gevoerd wordt, durf ik niet te zeggen, maar ik wilde toch terugkoppelen in dit topic dat er aan wordt gewerkt. 

Reputatie 4

De eerst klas bij die sprinters zitten bij de cabine`s en daar moet een hc en meester door lopen dan.

Reputatie 7
Badge +1

De eerst klas bij die sprinters zitten bij de cabine`s en daar moet een hc en meester door lopen dan.

En wat heeft dat er mee te maken?

Ik denk dat Karel bedoelt dat de conducteur eigenlijk elk contact met reizigers wil vermijden en dan als oplossing maar het zitten in de 1e klas verbiedt. Zou natuurlijk te zot zijn voor woorden als dit het geval is geweest. 

Reputatie 4

Bij arriva hebben ze ook eerst klas en stilte afdeling afgesloten omdat de cabine`s van hun treinen alleen binnendoor zijn te bereiken.

En als ik goed heb is dat met de ns sprinters het zelfde.

Reputatie 7
Badge +1

Bij Arriva kan ik het nog enigszins begrijpen, omdat de enige weg naar de cabine via het reizigerscompartiment is en dat geldt voor de gehele vloot.

Als dit bij NS het geval is, ben ik het eens met Pingpong dat het een beetje overdreven is. Al het materieel van NS beschikt over een buitendeur die toegang verleent tot de cabine. Als ik het goed heb kunnen alle deuren ook centraal gesloten worden vanuit de cabine, al ben ik daar niet helemaal zeker over. Contact met de reiziger kan hierdoor vermeden worden, hoewel die zin toch een beetje gek klinkt.:wink:

Ik reageer nu echt persoonlijk en op feiten.

Het gaat om het volgende, zoals ik begrijp. De 1e klas wordt geclaimd door bepaalde hoofdconducteurs, zoals ik het begrijp.

Even de feiten:

Wij hebben opdracht om onze veiligheid te waarborgen en we hebben daar de optie bij gekregen om niet de normale vertrekprocedure te volgen, maar buitenom te sleutelen. Kort gezegd, in sommige treintypes kan dat vanuit de onbemande cabine, bij een aantal doe je dat vanaf het balkon, maar stap je in via de onbemande cabine. Ik ga nu ff niet in op hoe de exacte procedure is. Wij als HC bepalen dus op basis van drukte hoe we sleutelen. Verder hebben wij de opdracht drukke treinen via verschillende kanalen te melden. 

Zelf kies ik er geregeld voor om in het reizigersgedeelte plaats te nemen, mits dit veilig kan. Soms zit ik 1e klas, soms 2e klas. Wat niet de bedoeling kan zijn dat een HC een eerste klas claimt, wij hebben altijd de onbemande cabine en als het te vol is, moet je je afvragen of je wel wil rijden. Dat is een andere discussie. 

Er zijn HC die vragen om bij de volgende deur in te stappen, ze achten dat voor zichzelf veiliger, ik houd de 1,5 meter ervoor aan. Ik vermoed dat er collega's aan het werk zijn, die extra angst hebben, ik kan daar absoluut inkomen, maar zoiets moeten we bij onze leidinggevende aangeven. 

Conclusie is dus, wij hebben geen opdracht een 1e klas voor onszelf te claimen en we moeten we op onze veilige werkafstand letten. 

Ik heb zelf nog geen problemen daarmee ondervonden en als NS een 1e klas zou laten claimen voor een HC, was dat landelijk geregeld. Dat is dus niet het geval en is verre van gewenst. Ik baal er stevig van dat het gebeurd.

@loklok8 

Een enkel stel ICM is de enige uitzondering daarop. Dat er altijd toegang is bij een onbemande cabine.

Badge

@loklok8 de deuren zijn niet bij al het materieel vanuit de cabine centraal te sluiten, SLT is er daar 1 van.

@harmdejager heeft hier niet meer op gereageerd. 

Hoe dan ook, komt het wel eens voor dat de eerste klas wordt afgesloten voor reizigers. Intern is dit bekend, en er wordt gekeken naar het beleid hierin. Zodra er meer bekend is, wordt dit intern gecommuniceerd naar de conducteurs.

Badge +3

Hier, weer eentje… https://twitter.com/hheeffer/status/1247583777855070208

Ik zit in trein Den Bosch - Dordrecht 1e klas. Wordt door 2 conductrices verzocht coupe te verlaten zij moeten daar gebruik van maken. Andere 1e klas is bevuild door passagier. Vreemd

Erg vreemd.. Ik zie dat ^RW er inmiddels mee bezig is. Zoals Rizana aan heeft gegeven wordt dit intern uitgezocht en afgehandeld.

Badge +3

Zie het.. 

Ik zat alleen in 1e klas dus ruimte zat om uit elkaar te zitten. Ik ben zonder toestanden gegaan wilde geen herrie. Later kwam ze me een kioskbon van 2,50 brengen.

Badge

Robert B, kleine nuance op je reactie op twitter, als er maar 1 treinstel is dan kan er maar 1 HC in de cabine plaatsnemen, met 2 is er geen 1,5 meter ruimte.

Maar het kan dan alsnog in de eerste klas anders opgelost worden lijkt mij met 1 reiziger.

Reageer