beantwoord

Treinen toeteren op spoor naar Utrecht Maliebaan

• 15 juni 2020
  • 5 reacties
  • 386 Bekeken

Goedendag,

Ik woon aan het spoor tussen Utrecht Maliebaan en Utrecht Centraal ten hoogte van de overweg tussen Tuindorp en Voordorp. De enige treinen die hier langs komen waren lange tijd alleen de treinen op weg naar het Spoorwegmuseum

Sinds enkele weken is de frequentie van treinen verhoogd - losse locomotieven, spoorinspecties, soms een goederentrein. Echter, elke trein die langs rijdt toetert ten midden van de woonwijk. S ochtends, overdag en s avonds laat. Van zo'n treintoeter zit je rechtop in je bed. Dus daarom mijn vraag - moet dat? De spoorwegovergang werkt gewoon, er lijkt niemand op het spoor te lopen ofzo en de trein rijdt al heel langzaam. Wat is hier aan de hand en wanneer houdt het op?

Ben erg benieuwd.

icon

Beste antwoord door Julian 16 juni 2020, 00:04

Als het getoeter altijd bij de overweg is, dan is er een probleem met de overweg. Dat hoeft niet te betekenen dat de overweg niet werkt, maar dat er iets aan de hand is waardoor de verkeersleiding de aanwijzing aan de machinist moet geven dat de overweg mogelijk niet goed functioneert.

Als ik een wilde gok moet doen:

Het spoor in Nederland moet elke 24 uur door een minimaal aantal wielen bereden worden om de veilige werking te garanderen. Nu de museumpendel niet rijdt zullen inderdaad eventuele werktreinen en eventuele transporten naar het spoorwegmuseum de enige treinen zijn die daar rijden, maar dat is dus niet voldoende om te garanderen dat de trein correct gedetecteerd wordt. Daarom krijgt elke trein de aanwijzing om de overweg te behandelen alsof er een storing is met mogelijk slalommend wegverkeer, dus moet er verplicht getyphoneerd worden, ongeacht het tijdstip waarop de rit plaatsvindt.

Dat is een verplichting vanuit de wet- en regelgeving voor de machinisten en de verkeersleiding, dus er valt, tot de museumtreinen weer rijden, niet aan te ontkomen. Dus om de vraag te beantwoorden: ja, dat moet.

Vanaf 29 juni moeten alle treinen, inclusief de museumtreinen, weer gaan rijden, dus ik verwacht dat het vanaf dan voorbij is. Dan rijden er dagelijks weer genoeg treinen om de juiste veilige werking te kunnen garanderen.

Bekijk origineel

5 reacties

Als het getoeter altijd bij de overweg is, dan is er een probleem met de overweg. Dat hoeft niet te betekenen dat de overweg niet werkt, maar dat er iets aan de hand is waardoor de verkeersleiding de aanwijzing aan de machinist moet geven dat de overweg mogelijk niet goed functioneert.

Het spoor in Nederland moet elke 24 uur door een minimaal aantal wielen bereden worden om de veilige werking te garanderen. Nu de museumpendel niet rijdt zullen inderdaad eventuele werktreinen en eventuele transporten naar het spoorwegmuseum de enige treinen zijn die daar rijden, maar dat is dus niet voldoende om te garanderen dat de trein correct gedetecteerd wordt. Daarom krijgt elke trein de aanwijzing om de overweg te behandelen alsof er een storing is met mogelijk slalommend wegverkeer, dus moet er verplicht getyphoneerd worden, ongeacht het tijdstip waarop de rit plaatsvindt.

Dat is een verplichting vanuit de wet- en regelgeving voor de machinisten en de verkeersleiding, dus er valt, tot de museumtreinen weer rijden, niet aan te ontkomen. Dus om de vraag te beantwoorden: ja, dat moet.

Vanaf 29 juni moeten alle treinen, inclusief de museumtreinen, weer gaan rijden, dus ik verwacht dat het vanaf dan voorbij is. Dan rijden er dagelijks weer genoeg treinen om de juiste veilige werking te kunnen garanderen.

Badge +3

Er is een of andere manifestatie in het Spoorwegmuseum, met bijzondere treinen/wagons die daar heen gesleept worden.

Treinspotters weten dat natuurlijk, dus even tyfoneren door een 1700 loc of zo is dan ‘leuk’ (overweg Biltstraat en zo).

Ik ga even het flimpje zoeken van een ICNG die op snelheid langs komt in Hoofddorp of zo, even met de frontseinen speelt (TRAXX loc als backup) en de filmer dus ook schrikt daarvan!

Gevonden! https://www.youtube.com/watch?v=JErmiZlkX-8

Edit: Spelen met frontseinen is niet mogelijk, er staan bakborden zie https://www.instagram.com/p/ByTJJe-iqUc/?igshid=1akt2gmcbl72q daarom dus knipperlichten vanuit de fotograaf/filmer gezien.

Dank voor de verklaring!

Badge +3

Speciaal konvooi dus al heel de dag, ook ‘s avonds nog (vertraagd door problemen bij Oldenzaal eerder dus).

https://twitter.com/Warte_nur_balde/status/1272656285457096704

Toevoeging van https://twitter.com/danielderuig

Dat laatste was inderdaad de reden, doordat de museumpendel niet meer rijdt roest het spoor sneller en kan het zijn dat de beveiliging niet goed meer werkt. Daarom moest er wel getyphoneerd worden, ook om 23:30...

Badge +3

De museumpendels doen het vandaag ook nog, zo te lezen:

https://twitter.com/Leendert_Bos/status/1277642186348269573

Beste @NS_online - wat is de reden dat het treintje dat tussen Utrecht CS en het @Spoorwegmuseum op en neer tuft, tegenwoordig voor elke overgang loeihard claxonneert?

Heb maar even naar dit topic verwezen :sweat_smile:

Reageer