Treinmaterieel op Nederlandse spoornet

  • 19 juli 2020
  • 0 reacties
  • 109 Bekeken

Reputatie 4

Op het Nederlandse spoornet zie je  steeds meer een overgang van oudere treinmaterieel naar nieuwe treinen. Op de nevenlijnen werden de NS treinen met Plan V/DM 90 al overgenomen door nieuwe vervoerders zoals Arriva, Keolis, Breng, Connexxion met nieuwe treinmaterieel. Waardoor de treinreizigers in de nieuwe treinen over het modernste comfort beschikken met displays, stekkers, aansluitingen voor USB. 

De NS treinen plan V, plan T zijn inmiddels al verdwenen. En vervangen door SLT, NS Stadler Flirt en de instromende SNG. De SGM treinmaterieel is steeds minder op het Nederlandse spoornet. En het zal slechts een kwestie van tijd zijn voordat het treinmaterieel geheel verdwenen is op het Nederlandse spoornet. 

De NS locomotieven serie 1600 waren in passagiersdienst al verdwenen. Weet niet hoeveel serie 1600 locomotieven nog bij andere goederenvervoerders zijn. Maar het zal een heel klein aantal zijn. De serie 1700 verdwijnt ook steeds meer omdat het de DD - AR rijtuigen niet meer hoeft te trekken/duwen. En tussen Amsterdam - Bad Bentheim zal het nog een aantal jaren blijven rijden totdat de Talgotrein Berlijn - Bad Bentheim/Amsterdam het overneemt. Het is nog niet bekend wanneer die Talgotrein tussen Berlijn - Amsterdam gaat rijden. 2023 zal wel niet gehaald worden. Dat jaartal werd eerst genoemd. 

En op de HSL Zuid zie je nu de Thalys, Eurostar en Traxx + ICR (Intercity Direct) rijden. Maar vanaf 2021/2022 zal de ICNG gefaseerd instromen en geleidelijk aan de Traxx + ICR gaan vervangen. Waardoor de ICR steeds meer verdwijnt op het spoornet. En de gehuurde Traxx locomotieven teruggegeven kunnen worden aan de verhuurders. 

En als alles doorgaat zal de ICNG de ICM-M deels of geheel gaan vervangen. Maar dat hangt sterk vanaf wat de plannen van NS zijn met de nieuwe dubbeldeksintercity die in ieder geval de 20 zesdelige en 30 vierdelige DDZ zeker gaat vervangen. De dubbeldeksintercity zal niet op de HSL gaan rijden. Dus zal het op de klassieke spoorlijnen in de toekomst een mix worden van enkeldekstreinen (ICNG) en dubbeldeksintercity. Net als nu het geval is met ICM- M en V-IRM-M/DDZ. De eerste nieuwe dubbeldeksintercity werd verwacht voor 2027. Maar die bericht was in een periode dat Covid- 19 niet was uitgebroken. 

Daar komt bij dat ETCS wordt uitgerold. ICM-M en DDZ zal zoal niet voorzien worden van ETCS. Over V-IRM-M zijn de meningen nog steeds verdeeld. Zoals het er naar uitziet zal de V-IRM-M wel van ETCS voorzien worden. Zien welke fabrikant daar V-IRM-M ETCS voor levert nu Bombardier wordt overgenomen door Alstom. 

SLT kan worden aangepast met ETCS. NS Stadler Flirt is voorbereid op inbouw van ETCS. SNG en ICNG hebben standaard ETCS in de treinen. ICNG heeft zoal de modernste variant van ETCS met ETCS level 2 Baseline 3.0. 

De volgende treinen rijden in 2025: 

  • Eurostar (Amsterdam - Londen)
  • Thalys (Amsterdam - Parijs/Marne la Vallee Chessy) 
  • ICNG (HSL + klassieke spoorlijnen)
  • Sprinter SLT, SNG, NS Stadler Flirt
  • V-IRM-M
  • ICM-M
  • DDZ

Talgotrein Berlijn - Amsterdam is afwachten wanneer het gaat rijden. De ICM-M zal dan geleidelijk aan vervangen worden door ICNG. Evenals DDZ. Maar het is afwachten wanneer de eerste DD-IC op het Nederlandse spoornet zal rijden. De nieuwe NS treinen zullen in ieder geval gelijkvloerse instap hebben waardoor (minder) valide treinreizigers eenvoudig kunnen instappen. En de nieuwe treinen zullen sneller rijden op het gewone klassieke spoornet als ATB v.v. vervangen wordt door ETCS. Maar dat is een lange termijn project.   


0 reacties

Geen reactie

Reageer