beantwoord

Treinreis plannen

• 11 november 2020
  • 34 reacties
  • 762 Bekeken

Sinds de uitbraak van COVID-19, maak ik stukken minder gebruik van de trein. Die enkele keer dat ik dan met de trein reis, laad ik het 1e klasse reizen op mijn OV-kaart bij de kaartautomaat, terwijl ik een 2e klasse Voordeel-uren abonnement heb. Dit omdat ik dan alle keus heb om op een 'veilige' 1,5 meter afstand van mijn mede reiziger kan zitten, daar het meerendeel toch 2e klasse rijdt. Daarom zal ik mijn treinreizen hoogst waarschijnlijk niet van tevoren aanmelden. Meestal doe ik een stedentrip, en weet op voorhand zelden wat mijn uiteindelijke reisdoel wordt.

icon

Beste antwoord door Erryt NS 11 november 2020, 10:29

Hallo ksmh06 en welkom bij de NS Community,

Fijn dat onze Treinwijzer je aandacht heeft gekregen. Je bent niet verplicht om mee te doen, maar het zal ons wel ontzettend helpen om de veiligheid van iedereen te kunnen waarborgen. Je kan tot 1 minuut voor de geplande vertrektijd van de trein je reis nog aanmelden. Via onze website kan je meer informatie hierover vinden.

Bekijk origineel

34 reacties

In de 1e plaats hoeft u uw treinreis niet aan te melden. Ook is er geen verbod om met de trein te reizen.

Reputatie 7
Badge +3

In de 1e plaats hoeft u uw treinreis niet aan te melden. Ook is er geen verbod om met de trein te reizen.

De NS wil nu dat iedereen de treinreis aanmeldt via een app om drukte te verspreiden en in de hoop meer reizigers te trekken.

Reputatie 7

De NS wil nu dat iedereen de treinreis aanmeldt via een app om drukte te verspreiden en in de hoop meer reizigers te trekken.

Het is geen verplichting, maar alleen een vraag om dat te doen. Ik begin er niet aan. Ik reis bijna iedere dag op heel wisselende momenten en weet zelden precies op welk tijdstip ik terugreis. Vaak is dat later op de avond ivm mijn werk. Daarnaast mis ik regelmatig overstappen of heb treinuitval. Op mijn meest gereisde trajecten (vrijwel altijd buiten de Randstad) is het ook nog altijd heel stil. Letterlijk een handvol mensen. En later op de avond vrijwel niemand. Er is dan vaak meer personeel te zien dan reizigers.

Sorry, Dit is nog onzinniger dan de reizen naar Zandvoort aanmelden. Misschien kan NS beter zijn tijd, energie in andere zaken steken. Lijkt mij een stuk zinniger. 

Hallo ksmh06 en welkom bij de NS Community,

Fijn dat onze Treinwijzer je aandacht heeft gekregen. Je bent niet verplicht om mee te doen, maar het zal ons wel ontzettend helpen om de veiligheid van iedereen te kunnen waarborgen. Je kan tot 1 minuut voor de geplande vertrektijd van de trein je reis nog aanmelden. Via onze website kan je meer informatie hierover vinden.

Mag ik vragen waarom je dit onzinnig vindt? Ik denk dat we een goede stap zetten door deze service aan te bieden.

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben het in dit geval eens met de opbouwende kritiek van Rover: https://www.rover.nl/nieuws/50-corona/1752-rover-registratiesysteem-ns-moet-vrijwillig-blijven

Een citaat: “De NS-app is al enige jaren voorzien van een druktemelder. Rover juicht verbeteringen in de druktemelder toe maar zou graag zien dat er wordt gekozen voor een methode die geen extra handelingen vraagt van de reiziger. Door bijvoorbeeld met sensoren metingen uit te voeren van het aantal reizigers dat de treindeuren passeert, zou een betrouwbaarder drukte-indicatie ontstaan dan bij een aanmeldservice.”

Verder zou NS op basis van in- en uitcheckgegevens een schat aan reisgegevens moeten hebben op basis waarvan drukte veel beter voorspeld kan worden dan met een vrijwillige registratie.

Reputatie 7
Badge +3

Mag ik vragen waarom je dit onzinnig vindt? Ik denk dat we een goede stap zetten door deze service aan te bieden.

Met meer controle/handhaving zou ik het wel weer aandurven om met de trein te reizen. Tot op heden heeft NS voor ouderen en kwetsbaren niets gedaan om hen veilig te kunnen laten reizen. Registratie zal voor die groep echt niets veranderen.

Registratie heeft voor de reiziger geen enkele meerwaarde, dat is wel gebleken uit de Zandvoort-registratie en fietsregistratie. 

Daarbij moet men wel een smartphone + internet bundel hebben om onderweg te kunnen registreren. NS doet daarbij door steeds meer online aan te bieden aan discriminatie.

Ik zie de laatste weken voorbij komen.

1. mensen die geen facturen kunnen downloaden uit MIJNNS. oplossing tot op heden: geen
  2. OV verklaring belastingdienst 2019: oplossing tot op heden: geen
  3. Verkeerde incasso weekend vrij etc.: oplossing tot op heden: geen 
  4. Ten onrechte beëindigen van abonnementen in verband met onjuiste administratie: Oplossing tot op heden geen.

Daarnaast hebben jullie al aangegeven dat jullie met de ten onrechte geïncasseerde bedragen op Gekldermalsen (foutief ingesteld paaltje) niets gaan doen.)

Kortom ik denk dat de energie bij IT beter aan bovengenoemde zaken kan worden besteed, dan aan een nieuwe registratie van reizigers. (bij mij komt dit meer over op verzamelen van Big data eerlijk gezegd)   

Je mag het interpreteren zoals je dat zelf wilt, maar het idee erachter is om de drukte te registreren en zodende een veilige treinreis aan te kunnen bieden. Spijtig dat jullie dit anders zien.

Jammer ook dat elke inhoudelijke reactie op punt 1 t-m 4 ontbreekt. Blijkbaar heel moeilijk toe te geven dat jullie momenteel veel problemen hebben.

Reizigers kunnen gewoon de facturen downloaden. Als dat niet het geval is dan kan je contact opnemen met de klantenservice en lossen wij het voor je op. Ik heb zojuist in een ander topic aangegeven dat wij bezig zijn met de problemen rondom de ov-verklaring. Punt 3 en 4 is mij niet bekend. Ik heb in meerdere topics een verklaring gegeven voor punt 1 en 2 en zal het op prijs stellen als je dat niet in meerdere topics aan blijft kaarten. Het zal niets bijdragen aan het topic zelf.

Reputatie 6

Ik heb geen app en ik ben ook niet van plan om er één op mijn telefoon te zetten. 

Reputatie 5

Volgens de communicatie van NS is registratie via Treinwijzer een manier om de reiziger de mogelijkheid te geven om zijn reisplan aan te passen als het voor zijn gevoel te druk wordt. Spreiding van de vervoersvraag dus: als je nu nog in een volle trein terecht komt, is het je eigen schuld…

Wat opvalt is dat er nergens gesproken wordt over aanpassing van het vervoersaanbod. Doet NS zelf ook nog wat aan de drukte - tussen de tweemaandelijkse wijzigingsbladen op de dienstregeling door? Wordt er op korte termijn bijgestuurd? Wordt in dagplan extra materieel gesteld of een tweede hc ingedeeld? Gebeurt dat ook op de dag zelf? Ik vrees dat de logistiek daarop niet is ingericht.

Welke ambitie heeft NS om veilig vervoer aan te bieden? Blijft het bij een tool voor de reiziger, zonder koppeling met het bedrijfsproces?

Ik denk dat we met het invoeren van de Treinwijzer een goede stap zetten. Ik denk dat we daarmee laten zien dat we genoeg ambitie hebben om veilig vervoer aan te bieden. 

Reputatie 7

Je mag het interpreteren zoals je dat zelf wilt, maar het idee erachter is om de drukte te registreren en zodende een veilige treinreis aan te kunnen bieden. Spijtig dat jullie dit anders zien.

Welke drukte? Misschien alleen tussen Amsterdam en Rotterdam. Ik heb ook geen onveilig gevoel wat betreft risico op besmetting (wel af en toe door gebrek aan controle en optreden van medewerkers waardoor de trein een beetje een vrijplaats lijkt te zijn geworden voor allerlei figuren. Volgens mij is dat ook een reden waarom sommige mensen liever wegblijven op dit moment).

Reputatie 7
Badge +3

Ambitie is in dit geval niet genoeg. Er moeten concrete maatregelen volgen. Zoals het inzetten van langere treinen wanneer er veel reizigersaanbod is.

Voor mensen die noodzakelijke reizen maken (zoals mensen die in vitale beroepen werken) is het helemaal geen optie om een trein later te reizen. Er wordt op ze gewacht op het werk.

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat we met het invoeren van de Treinwijzer een goede stap zetten. Ik denk dat we daarmee laten zien dat we genoeg ambitie hebben om veilig vervoer aan te bieden. 

Beter laat dan nooit?

Ik reis al sinds maart '20 niet meer met de trein. Eerst omdat de reis alleen mocht als deze noodzakelijk was, vanaf juli '20 omdat NS mij geen veilige reis kan garanderen door gebrek aan controle en handhaving. Daarnaast vond NS het nodig om jongeren spotgoedkoop te laten reizen (met welke groep begon de 2e golf?) en riep de overheid eind september op om het reizen te beperken. Lijkt mij dat de mensen die nu nog steeds niet-noodzakelijke reizen maken nu net de groep is die zich niet strikt aan de maatregelen houdt. Die groep zal dan ook hun reizen niet registreren. Veilig reizen (om besmettingen, zwartreizen, intimidatie en agressie te voorkomen) heeft meer aan controle en handhaving.

Ik heb nog 2 weken om te besluiten mijn VDU op te zeggen voor deze opnieuw verlengd wordt.

Reputatie 4

Ik denk dat de NS meer ambitie toont door zichtbaar te zijn in de trein. Dat was namelijk voor de corona vaak ook al een probleem. Zelf reis ik nog maar sporadisch met het OV en de laatste keer, zo'n twee weken terug zat de HC zonder enige bescherming gedurende zijn werkzaamheden minstens een half uur bij de MC in de cabine. Tja, zo komen we nooit tot een oplossing. Een app zal best een aanvulling zijn op de verplichte niet medische mondkapjes, maar wat betreft de ambitie van de NS?  Wat dacht je van meer zichtbaar controlerend en acterend personeel op de trein. 

Ik moest heel erg lachen toen ik de zin van Erryt as: ik denk dat we daarmee laten zien dat we genoeg ambitie hebben om veilig vervoer aan te bieden.

De reactie van `@Tijdvoor onderschrijf ik volledig. NS doet al een hele lange tijd niet aan controle en geeft daar mee aan dat het juist ….. heeft aan de reiziger.

Ik denk dat de NS meer ambitie toont door zichtbaar te zijn in de trein. Dat was namelijk voor de corona vaak ook al een probleem. Zelf reis ik nog maar sporadisch met het OV en de laatste keer, zo'n twee weken terug zat de HC zonder enige bescherming gedurende zijn werkzaamheden minstens een half uur bij de MC in de cabine. Tja, zo komen we nooit tot een oplossing. Een app zal best een aanvulling zijn op de verplichte niet medische mondkapjes, maar wat betreft de ambitie van de NS?  Wat dacht je van meer zichtbaar controlerend en acterend personeel op de trein. 

Ik ben het helemaal eens met jullie, Tijdvoor en Pingpong.

Bovendien, wat de NS hiermee doet, is een beroep doen op de “welwillende meerderheid”.

Waardoor de reizigers die overal lak aan hebben zich nog steeds ongehinderd voelen.

Pak die aso’s nou eens aan, ga nou eens massaal en accuraat controleren en beboeten, en zet je nou eens echt in voor de “welwillende meerderheid”. 

Reputatie 7
Badge +3

Helaas is het daar op dit moment de tijd niet naar. Ook treinpersoneel wil veilig kunnen werken en dat gaat het beste door ruim afstand te houden. Het is heel zuur maar wel waar.

Reputatie 7
Badge +3

Helaas is het daar op dit moment de tijd niet naar. Ook treinpersoneel wil veilig kunnen werken en dat gaat het beste door ruim afstand te houden. Het is heel zuur maar wel waar.

Laat het treinpersoneel eerst maar eens beginnen met als collega's onder elkaar afstand te houden en mondkapjes dragen op station/perron waar het een dringend advies is.

Reputatie 7
Badge +3

Ik dacht dat jij al sinds maart ‘20 niet meer met de trein gereisd had? Ga je regelmatig op het station kijken of het NS-personeel wel afstand houdt en mondkapjes draagt?

Ik heb de laatste reizen geen enkele NS-medewerker gezien die geen mondkapje droeg.

Ik dacht dat jij al sinds maart ‘20 niet meer met de trein gereisd had? Ga je regelmatig op het station kijken of het NS-personeel wel afstand houdt en mondkapjes draagt?

Ik heb de laatste reizen geen enkele NS-medewerker gezien die geen mondkapje droeg.

In de trein zelf heb ik geen personeel gezien, zonder mondkapje, maar zoals ik hierboven al aangaf heb ik het afgelopen jaar nauwelijks personeel gezien. Op perrons daarentegen heb ik genoeg personeel gezien van NS zonder mondkapje op. Op perrons was het dan ook tot op heden geen verplichting maar een dringend advies. Ik vind het dan weer wel tekenend hoe het personeel met dat dringend advies omgaat. 

Reageer