treinstel 9522, nieuw uiterlijk

• 8 October 2021
  • 12 reacties
  • 260 Bekeken

Reputatie 2

Had ik nu vanaf Utrecht CS de trein van 12:09 richting Den Helder…...Treinstel 9522…...Een nieuw uiterlijk in de trein;gerenoveerd…...Heel leuk Een nieuw soort trein, een nieuw begin;grappig;ik ben er blij mee!

Komen er hier meer van? Ben benieuwd hoe de nieuwe plee eruit ziet…..

12 reacties

Yes, dat is wel de bedoeling!

Reputatie 4

Ik heb hem afgelopen weken ook al een paar keer gezien, en er al een keer mee gereisd. Zeer geslaagde renovatie! Het uiterlijk staat deze trein goed 😊

Het idee was dat uiteindelijk al het te moderniseren materieel (inclusief sprinters) deze kleurstelling krijgt toch?

Badge

Voorlopig alleen de nog te reviseren series VIRM worden in deze nieuwe kleurstelling gebracht.

Reputatie 7
Badge +3

Heel leuk die renovaties. Maar het probleem van het niet-zelfstandig toegankelijk zijn voor mensen met een beperking is niet opgelost. Deze treinen blijven tot 2035 of later op het Nederlandse spoor…… Zo wordt het nooit wat met het Programma Toegankelijkheid.

Badge

Heel leuk die renovaties. Maar het probleem van het niet-zelfstandig toegankelijk zijn voor mensen met een beperking is niet opgelost. Deze treinen blijven tot 2035 of later op het Nederlandse spoor…… Zo wordt het nooit wat met het Programma Toegankelijkheid.

Had je dan liever geen renovatie gehad maar dat de NS bleef doorrijden zoals de treinen nu waren?

Simpelweg omdat dat niet lukt in de dubbeldekkers van nu zonder het hele casco ook te moeten aanpassen, treinen moeten inderdaad nog even mee om ze financieel rendabel te houden.  Daarbij is het de vraag hoe het er straks financieel voorstaat wanneer er nieuwe treinen besteld kunnen gaan worden.

Maar dit bewijst wel weer dat mensen graag zeuren en niet snel tevreden zijn.

Reputatie 7
Badge +3

De oplossing was geweest om de renovatie niet uit te voeren, het materieel versneld af te schrijven en nieuw en toegankelijk materieel te bestellen. 

Het is weer eens een opeenstapeling van verkeerde besluiten. Dat is geen zeuren maar de vaststelling van een treurigstemmende stand van zaken. NS toont zich een bedrijf dat de maatschappelijke verantwoordelijkheid niet neemt om het hele OV zelfstandig toegankelijk te maken.

Het grote gevaar is dit project naar meer smaakt en alle series VIRM gerenoveerd gaan worden. Het laatste niet-zelfstandig toegankelijke materieel stroomt door de renovaties pas in 2045 uit…..

https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=de339031-6e95-4537-b754-37fbc60cfdab&title=Belangrijkste%20toegankelijkheidsverbeteringen%20van%20NS%20van%202015%20tot%20heden.pdf

Ben ik nou zo slim of is NS zo achterlijk? 

Reputatie 6
Badge +1

Geen van beide en dat weet jij best. Eerder kwestie van alle waar naar zijn geld en wat economisch uitrekenen. Alles hep se preis

Reputatie 6

Had je dan liever geen renovatie gehad maar dat de NS bleef doorrijden zoals de treinen nu waren?

Simpelweg omdat dat niet lukt in de dubbeldekkers van nu zonder het hele casco ook te moeten aanpassen, treinen moeten inderdaad nog even mee om ze financieel rendabel te houden.  Daarbij is het de vraag hoe het er straks financieel voorstaat wanneer er nieuwe treinen besteld kunnen gaan worden.

Ik mag toch hopen dat dit een Niet Slimme uitglijder is van een individuele NS-medewerker en niet het officiële standpunt van NS  inzake de toegankelijkheid voor mensen met een beperking als gezeur te betitelen.

Badge +3

Uit die pdf (gaat over Flirt treinen):

Een rolstoeltoegankelijk toilet met onder andere voelbare aanduidingen en elektrische deurbediening met spraakondersteuning

Afgezien van de nogal verborgen knoppen (onder de wasbak) in een Flirt heeft zo’n WC nog nooit iets tegen mij gezegd.

SNG toiletten ‘praten’ volgens mij wel, en misschien de verbouwde SLT toiletten ook?

Reputatie 7
Badge +3

Er worden door NS allemaal mooie woorden gesproken over toegankelijkheid. Maar het probleem van de slechttoegankelijke VIRM’s gaat zich voortslepen tot 2045. En dan zijn er mensen die verbaasd zijn over kritiek op het beleid van NS om ongeschikte treinen te renoveren.

Bij de laatste vervolgbestelling van de VIRM’s was er al kritiek op de slechte toegankelijkheid. Dat blijft het probleem met materieelbestellingen. Een verkeerd besluit heeft zo’n 30 jaar gevolgen.

Badge

Ik mag toch hopen dat dit een Niet Slimme uitglijder is van een individuele NS-medewerker en niet het officiële standpunt van NS  inzake de toegankelijkheid voor mensen met een beperking als gezeur te betitelen.

Dit is gewoon hoe het zit, er worden treinen die 30 jaar op het spoor mee moeten gaan halverwege gerenoveerd en daarbij bestaat er geen mogelijkheid om gelijkvloerse toegang mogelijk te maken. En als je deze treinen nu dan zou willen vervangen voor treinen met gelijkvloerse instap zal er diep in de buidel getast moeten worden wat weer zorgt voor veel duurdere kaartjes. En dat willen we dan ook weer niet.

De andere optie is dan niet renoveren van deze treinstellen maar doorrijden met treinen en interieur welke inmiddels 15 jaar oud is en straks dan 30 jaar oud is, met ook de nodige kritiek die hier weer over los komt als de NS dat zou doen.  Dus ja, welke keuze er gemaakt wordt het is nooit goed, er is altijd iemand die commentaar levert en dat benoem ik dus ook zo.

De NS levert de service door te zorgen voor bruggen op de meeste stations en hulp bij het instappen voor minder valide mensen bij treinen waarbij dat nodig is.

En weet je wat nu het grootste nadeel is van gelijkvloerse instap van treinen, er is geen hulp meer voor mensen die in of uit zo'n trein willen en dan sta je opeens langs een ander perron met je trein waarbij de perronhoogte afwijkt. Juist dan sta je met iemand in of buiten je trein die er niet in kan omdat de perron hoogte niet klopt, heb ik meermalen meegemaakt.

Reputatie 7
Badge +3

Gewoon voorbijgaan aan foute beslissingen uit verleden en niet ingaan op de argumenten. 

NS had er voor kunnen kiezen om de grote renovaties te laten vervallen en de treinen eerder af te schrijven. Die investering in de renovatie had dan gebruikt kunnen worden om nieuw en wel toegankelijk materieel eerder te bestellen.

Dat er soms operationele problemen zijn met gelijkvloers materieel is heel vervelend maar irrelevant voor de discussie over de renovatie van conceptueel totaal verouderd materieel.

Reageer