Treinverkeer Amsterdam ligt plat. | NS Community

Treinverkeer Amsterdam ligt plat.


*reacties verwijderd door moderator.


183 reacties

Reputatie 7
Badge +3

 

​​​​​​@Momo  Ik had al een keuze gemaakt nadat de eerste herstart niet goed ging, dan kun je er al bijna vanuit gaan dat het een lang verhaal gaat worden en de eindtijd geen garantie is. Trieste blijft dat er de dag erna van alles kan maar op het moment zelf door het management niet thuis gegeven wordt qua voorzieningen voor de gestrande reizigers.  Vraag me echt af of het top management van de NS en Prorail op dit soort momenten in crisis beraad bij elkaar komen, ik denk zelf van niet en dat die het de volgende dag in de ochtend meeting wel bespreken.

 

Ja, ik zou ook er eerder naar een alternatieve oplossing gekeken hebben (waarschijnlijk een optie via Haarlem waarmee ik nog in Leiden had kunnen komen), maar dat komt ook door diverse ervaringen die jij en ik en diverse andere forumleden hebben met betrekking tot treinreizen en de informatievoorziening,. Al is dat voor mij wat lastiger zonder smartfoon om de juiste informatie te verkrijgen.

Maar er was wel sprake van een concert met veel bezoekers wat pas om 23:00 uur afgelopen was en dan heb je een hele meute mensen ineens laat op de avond die naar huis wil. Als je dan nog iets anders anders wil regelen loop je wel tegen wat beperkingen op. Er waren al concertbezoekers die (op zich slim) eerder van het concert weg gingen omdat ze dachten dat ze daarmee wel thuis konden komen met de trein, maar hierdoor dus én het laatste deel van het concert gemist hebben én nog steeds niet met de trein konden reizen. En mijn ervaring is dat ik tijdens een concert wel aan andere dingen denk dan aan de terugreis. Al zou dat wellicht anders zijn wanneer de problemen al speelden tijdens de heenreis. 

Wat ook speelt is dat er mensen bij zijn die weten hoe de regels normaal bij NS zijn wat betreft taxi's en het vergoeden ervan of zelf al ervaring hebben dat de kosten niet vergoed werden bij een eerdere storing, die willen (of kunnen) niet €100 of meer uitgeven aan een taxi die ze vervolgens niet vergoed krijgen. Als er die avond laat al was aangegeven dat NS zelf niets kon regelen qua bussen of taxi's maar dat reizigers wel zelf geregelde taxi's zou vergoeden, dan hadden er misschien wel meer mensen of eerder gebruik van gemaakt. Maar ik moet zeggen dat het aantal mensen wat de nacht door heeft gebracht in de Ziggo Dome nog mee vond vallen gezien het aantal concert bezoeker, heel veel hebben dus wel iets kunnen regelen, of het nu taxi's waren of dat ze opgehaald werden of met iemand mee konden rijden. 

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +1

Dat van dat 4 uur om op te starten kan misschien wel kloppen. Maar toen na de eerste keer opstarten het weer fout ging had Prorail natuurlijk wel gelijk de uitwijklocatie moeten opstarten en niet weer opnieuw gaan proberen om het alleen in Amsterdam te fixen. Rikus heeft dat ook in zijn column aangegeven,

http://voorbeterov.nl/GOEDEMAANDAGMORGEN

Maar we zijn het toch wel allemaal eens dat een back-up locatie opstarten wat 4 uur duurt gewoon veel te lang duurt voor kritieke infra zoals het spoor.

Wat zou het worden als een herstart of uitwijk van de Luchtverkeersleiding in Nederland 4 uur zou duren.

Ik ben geen techneut nog ICT-er dus ik zou het echt niet weten. Maar een pinstoring bij een bank duurt tegenwoordig ook zo maar uren dus ja. Zo als ik elders las of misschien ook wel hier ergens er zijn veel te veel ict-ers die met deelprojectjes bezig zijn en er zijn er maar weinig die het hele proces nog snappen.

 

Overigens de reizigers naar Groningen vanuit de Arena krijgen er ook nog een leuke verrassing bij vanavond want vanaf 24.00 uur rijden er geen treinen meer tussen Assen en Groningen. trein van 22.28 uur ga je waarschijnlijk niet redden en als je dus naar Groningen moet wordt het erg laat. (langere reistijd minimaal een half uur). Ik hoop maar dat er meer dan één bus staat te wachten.

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben geen techneut nog ICT-er dus ik zou het echt niet weten. Maar een pinstoring bij een bank duurt tegenwoordig ook zo maar uren dus ja. Zo als ik elders las of misschien ook wel hier ergens er zijn veel te veel ict-ers die met deelprojectjes bezig zijn en er zijn er maar weinig die het hele proces nog snappen.

Mijn broer werkt op de ICT afdeling bij een bank die regelmatig storingen heeft, afgelopen vrijdag nog. In het verleden was dat bij het kernteam voor internetbankieren daar en heeft hij in die hoedanigheid menige storing mee gemaakt en mede verholpen. Nu is het meer opgedeeld en zit hij in een ander team wat een ander deel van het internetbankieren beheert, hij zit dus niet meer bjj het team wat het eerste wordt opgepiept als er een storing is in de internetbankieren omgeving. Bij een zeer langdurige storing enige tijd geleden waarbij het huidige kernteam de storing niet kon verhelpen, niets zagen in hun deel wat het zou kunnen veroorzaken, zijn hij en andere leden van het oude kernteam in hun deel gaan kijken omdat het intussen allemaal toch wel heel duurde. In hun deel zagen ze wel iets wat niet zo hoorde maar wat in principe niet de oorzaak zou moeten zijn, maar dit toch verder bekeken en doorgespeeld aan het andere team. Uiteindelijk bleek iets in het ene deel een reactie te geven in het andere deel waardoor de boel vastliep. Maar doordat de boel opgesplitst is kon het ene team niet zien wat er in het deel van het andere team gebeurde. En het andere team (waar mijn broer nu dus inzit) wist niet dat het het in hun deel zat en waren ook niet opgeroepen. Als de boel niet opgesplitst zou zijn, was de oorzaak waarschijnlijk sneller gevonden omdat dan alles onder het zelfde team zou vallen. 

In de media werd later aangegeven dat de storing het gevolg was van interne systemen die niet meer goed met elkaar communiceerden.

Badge +3

Maar we zijn het toch wel allemaal eens dat een back-up locatie opstarten wat 4 uur duurt gewoon veel te lang duurt voor kritieke infra zoals het spoor.

Wat zou het worden als een herstart of uitwijk van de Luchtverkeersleiding in Nederland 4 uur zou duren.

Begreep dat die back-up locatie nogal flexibel gebruikt kan worden (voor oefeningen e.d.) en dus eerst ingericht/geconfigureerd moest worden als ‘kopie’ van de TDL post in Amsterdam.

Maar ja, dat zou in deze tijden geen 4 uur hoeven duren lijkt me, want het zullen geen losse pc’s zijn die allemaal eerst voorzien moeten worden van een backup/image… en dan nog 🙄

Dat gezegd hebbende, een compleet gecrashte (niet eens zo ingewikkelde) Enterprise Exchange omgeving ‘even klonen’ kostte een jaar of 15 geleden wel gewoon een dag, met het op de juiste manier routeren van het dataverkeer als grootste uitdaging.

En de NS (Flex) webshop updaten dus een dag of vier… maar dat is prima op zich, want want ze bij OV-chipkaart onlangs in een weekend gedaan hebben 😥

Maar we zijn het toch wel allemaal eens dat een back-up locatie opstarten wat 4 uur duurt gewoon veel te lang duurt voor kritieke infra zoals het spoor.

Wat zou het worden als een herstart of uitwijk van de Luchtverkeersleiding in Nederland 4 uur zou duren.

Begreep dat die back-up locatie nogal flexibel gebruikt kan worden (voor oefeningen e.d.) en dus eerst ingericht/geconfigureerd moest worden als ‘kopie’ van de TDL post in Amsterdam.

Maar ja, dat zou in deze tijden geen 4 uur hoeven duren lijkt me, want het zullen geen losse pc’s zijn die allemaal eerst voorzien moeten worden van een backup/image… en dan nog 🙄

Dat gezegd hebbende, een compleet gecrashte (niet eens zo ingewikkelde) Enterprise Exchange omgeving ‘even klonen’ kostte een jaar of 15 geleden wel gewoon een dag, met het op de juiste manier routeren van het dataverkeer als grootste uitdaging.

En de NS (Flex) webshop updaten dus een dag of vier… maar dat is prima op zich, want want ze bij OV-chipkaart onlangs in een weekend gedaan hebben 😥


Dat klopt, de back-up locatie wordt normaliter gebruikt als simulatoromgeving voor de opleidingen tot treindienstleider en treinverkeersleider, maar kan ook gebruikt worden als back-up om de taken van een andere verkeersleidingspost over te nemen.

Overigens denk ik niet dat het zozeer om het configureren van de verschillende werkplekken gaat, maar dat de meeste tijd in het laten propageren van configuratiewijzigingen in de infrastructuur van ProRail zit. al werk ik niet op de IT afdeling en weet ik het daarom niet zeker. Op werkplekniveau is het in ieder geval op alle verkeersleidingsposten eenvoudig mogelijk om mee te kijken met alle andere “werkplekken” (stukken spoor die door één treindienstleider bediend worden) van alle verkeersleidingsposten in Nederland. het is alleen niet zomaar mogelijk om infrastructuur te bedienen dat onder een andere verkeersleidingspost valt.

Zo is er ook ongeveer 5 uur nodig om aankomende vrijdag op zaterdagnacht de verkeersleidingspost in Amsterdam te heractiveren nu de oorzaak van de storing gevonden en opgelost is. En ik heb het vermoeden dat die werkplekken niet opnieuw geconfigureerd hoeven te worden.

 

 

Er hangt idd nogal wat omheen, vergeet niet dat het niet alleen een paar computers zijn, maar ook alle randapparatuur. Telefoons provisionen, et cetera.

Ben wel even benieuwd, inmiddels weten we dat het een hardware defect was en dat het onderdeel dat zelf niet wilde prijsgeven.

Maar wat leert Prorail hier nu van voor de toekomst. Na vele storingen op de VL posten in het verleden waardoor grote delen van het treinverkeer stil kwam te liggen zouden er back-ups komen.

Inmiddels weten we dat de huidige back-ups niet voldoen aan wat de reizigers in deze tijden verwachten, want 4 uur om een back-up systeem op te starten is gewoon heel erg lang.

Iemand al een rapport gezien van Prorail met de verbeter punten?  Of blijft dat rapport uit en zitten de reizigers volgende keer weer in dezelfde ellende?

Reputatie 7
Badge

Iemand al een rapport gezien van Prorail met de verbeter punten?  Of blijft dat rapport uit en zitten de reizigers volgende keer weer in dezelfde ellende?

Dat niet, maar wel een kamerverslag waarin de minister zei dat dat rapport er zou gaan komen, en dat ze dat ook even af wilde wachten voor ze eventueel extern van alles zou gaan overwegen zoals sommige kamerpeden toen al wilden.

Reageer