beantwoord

trillende dubbeldekkers

• 3 december 2020
  • 23 reacties
  • 816 Bekeken

Reputatie 3

Ik las op NOS teletekst dat NS een aantal DDZ dubbeldekkers uit de dienstregeling wil halen omdat ze zouden ‘trillen’. Is dat iets nieuws? Deze treinstellen rijden toch al weer een aantal jaren op het spoor en ik vind het een beetje vreemd dat dat trillen nu ineens een probleem zou zijn. Ik vind de treinen zelf eigenlijk best fijn rijden, veel fijner dan de VIRM-dubbeldekkers. Ik heb nog nooit last gehad van trillingen ofzo.

icon

Beste antwoord door Erryt NS 3 december 2020, 18:31

Het is nog niet duidelijk of deze voorgoed uit de dienstregeling worden gehaald. Er zal nog een onderzoek komen om uit te zoeken wat er nu precies aan de hand is.

Bekijk origineel

23 reacties

Het is nog niet duidelijk of deze voorgoed uit de dienstregeling worden gehaald. Er zal nog een onderzoek komen om uit te zoeken wat er nu precies aan de hand is.

Reputatie 7
Badge +3

Juist omdat de treinen al vele jaren op het spoor rijden kan er het één en ander aan mankementen ontstaan. Volgens het bericht heeft NS personeel de trillingen gevoeld. Blijkbaar waren die trillingen dusdanig anders dan normaal dat het personeel het niet goed vond voelen en wordt het nu onderzocht. 

Het kan zijn dat je nog een DDZ ziet rijden, maar dat is dan alleen om deze treinen ergens naar toe te brengen. Dit zal op veilige aangepaste snelheid gebeuren.

Reputatie 3

Ik hoop wel dat ze terug komen, want ik zit er graag in.

Ik kan hier ook weinig toevoegen, want ik.heb weinig dienst gedraaid de laatste tijd op DDZ en op die paar keer heb ik niets geks gevoeld. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik zal de DDZ niet missen na ettelijke keren (bijna) mijn hoofd gestoten te hebben. Industrieel ontwerp uit het jaar nul. Verder wel een interessante trein met het aparte motorrijtuig.

Ik heb uit de berichtgeving net kunnen opmaken of de problemen bij het motorrijtuig zijn geweest.

Badge +3

Ik lees wel berichten/gesprekken van reizigers die het inderdaad ook gemerkt hebben.. 

Heb de laatste tijd ook een paar ritten meegemaakt - Dat de trein zich begon te gedragen als een vibrator - Dat je gewoon op je stoel zit en het behoorlijk voelt trillen - Ik ben allang blij dat ze dat oncomfortabele mat uit dienst hebben gehaald - En ik ben al blij dat het nu gebeurt - Nu er minder reizigers zijn

Zal eens vragen of dat bij stilstand is (motorrijtuig) of onder het rijden.

Vooral als ik mijn voeten plat op de vloer zette

Edit: Op teletekst staat

Personeel klaagt over trillingen bij hoge snelheid.

Ik weet verder niet wat het onderzoek naar voren heeft gebracht, dus daar kan ik niks zinnigs over zeggen. Wellicht dat gebleken is dat het issue toch mogelijk problemen zou kunnen geven en dat nu uit voorzorg alles aan de kant is gezet tot er nader onderzoek is gedaan naar de effecten op (de langere) termijn.

Maar voor definitief antwoord zullen we het onderzoek af moeten wachten.

Reputatie 6

Wat me opvalt in de berichten is dat er alleen over trillende treinen gesproken wordt en verder niet. Maar dat de Volkskrant als enige ook een verband legt met de ontsporing van een DDZ bij Voorburg vorig jaar.

Reputatie 7
Badge +3

Dat heb ik vanochtend ook gelezen. Maar uit de berichtgeving kan ik dus niet opmaken of het om het motorrijtuig ging of niet. Wat me ook opviel is dat de DDZ die op 2 januari bij Voorburg ontspoorde op dat moment 24 km/u reed.

Nog even verder gekeken. Het was het geen motorrijtuig dat ontspoord was: https://www.spoorpro.nl/materieel/2020/01/02/reizigerstrein-ontspoord-tussen-den-haag-en-voorburg/

Reputatie 6

Dat trillen is mij wel eerder opgevallen. Ben benieuwd wat het onderzoek gaat uitwijzen.

h

Badge

Wat me opvalt in de berichten is dat er alleen over trillende treinen gesproken wordt en verder niet. Maar dat de Volkskrant als enige ook een verband legt met de ontsporing van een DDZ bij Voorburg vorig jaar.

De ontsporing vorig jaar had een heel andere oorzaak, dat is niet door trillingen gekomen maar door een defect/beschadigd remsysteem welke 1 van de wielen ernstig beschadigd had.

Dat staat geheel los hiervan. Het gaat er nu om dat er op hoge snelheid oncomfortabele trillingen in de trein zijn geconstateerd waar nu verder onderzoek naar wordt gedaan en preventief is nu de hele vloot DDZ uit de dienst genomen.

Reputatie 7
Badge +3

Trekduwtreinen (wat dit in feite zijn) hebben wel vaker last van trillingen als de locomotief/motorwagen achterop loopt. Soortgelijke klachten waren er in Duitsland ook bij de IC2 en de Twindex, de software van de locomotief/motorwagen is daar toen uiteindelijk voor aangepast.  

De combinatie met natte c.q. wat gladde sporen in het najaar zou de oorzaak kunnen dat het nu bij DDZ veel merkbaarder is. Maar even het resultaat afwachten. 

Reputatie 6

@Jeroen 

Ik geloof je direct, ik was alleen enigzins verbaasd over het artikel in de Volkskrant omdat ook de kop suggestief naar de ontsporing wees een combinatie die door de andere media helemaal niet gemaakt werd en alleen het trillen genoemd werd.

Trekduwtreinen (wat dit in feite zijn) hebben wel vaker last van trillingen als de locomotief/motorwagen achterop loopt. Soortgelijke klachten waren er in Duitsland ook bij de IC2 en de Twindex, de software van de locomotief/motorwagen is daar toen uiteindelijk voor aangepast.  

De combinatie met natte c.q. wat gladde sporen in het najaar zou de oorzaak kunnen dat het nu bij DDZ veel merkbaarder is. Maar even het resultaat afwachten. 

Ik kan meteen al zeggen dat dit iets volstrekt anders is dan het probleem dat optreed bij de DDZ.

Ook de problemen met de Duitse IC2 zijn van andere aard.

Reputatie 7
Badge +3

Hierdoor naast het gewoon geplande ICM veel sprinter materieel in de IC Leiden - Utrecht. Gister nog wel wat VIRM naast SGM en SLT, vandaag geen VIRM, wel SNG.

Reputatie 7
Badge +3

Ik kan meteen al zeggen dat dit iets volstrekt anders is dan het probleem dat optreed bij de DDZ.

Gisteren schreef je nog: “Ik weet verder niet wat het onderzoek naar voren heeft gebracht, dus daar kan ik niks zinnigs over zeggen.” :thinking:

Gisteren schreef je nog: “Ik weet verder niet wat het onderzoek naar voren heeft gebracht, dus daar kan ik niks zinnigs over zeggen.” :thinking:

Daar is toch weinig tegenstrijdigs aan? Ik weet waar het probleem zit, maar ik weet niet wat het onderzoek naar voren heeft gebracht waardoor het nu als mogelijk problematisch wordt beschouwd. Of het werkelijk problematisch is zal het vervolgonderzoek uit moeten wijzen. Het kan net zo goed zijn dat uit dat onderzoek blijkt dat het vervelend is, maar verder geen invloed heeft op de veiligheid van de treinen en de DDZ-treinen dus gewoon weer ingezet kunnen gaan worden.
Zoals ik al in mijn vorige bericht schreef gaat het in ieder geval niet om de dingen die Tamzin schreef.

Reputatie 7
Badge +3

Iemand enig idee hoe het inmiddels met het DDZ onderzoek staat?

Reputatie 6
Badge

Ik denk dat je beter nieuws.ns.nl moet afwachten.

Voor zover ik begrepen heb (uit Op de Rails; NVBS) staat DDZ ook aan de kant omdat er al vanwege de lockdown al minder treinen rijden, en er mogelijk ook op onderhoud bespaard kan worden.

Reputatie 7
Badge

Voor zover ik begrepen heb (uit Op de Rails; NVBS) staat DDZ ook aan de kant omdat er al vanwege de lockdown al minder treinen rijden, en er mogelijk ook op onderhoud bespaard kan worden.

Die bewering lijkt me niet helemaal kloppen. Ook een stilstaande trein heeft gewoon onderhoud nodig. Sterker nog: Als ze te lang stil staan, moeten er zgn ‘conditioneringsritten’ mee gereden worden. Ook die kosten geld.

Reputatie 6
Badge

Die bewering lijkt me niet helemaal kloppen. Ook een stilstaande trein heeft gewoon onderhoud nodig. Sterker nog: Als ze te lang stil staan, moeten er zgn ‘conditioneringsritten’ mee gereden worden. Ook die kosten geld.

Klopt, maar volgens mij is er is wel minder controle nodig, omdat ze toch veel stilstaan.
Dus er kan toch worden bespaard.

Badge

Klopt, maar volgens mij is er is wel minder controle nodig, omdat ze toch veel stilstaan.
Dus er kan toch worden bespaard.

Nee, want het is nu zelfs meer werk.  De DDZ treinstellen worden nu door de monteurs dagelijks even aangezet zeker met het koude en vochtige weer om te voorkomen dat de treinstellen teveel vocht in de installaties krijgen met storingen tot gevolg.  Dus treinstellen staan dan bedrijfsklaar en worden dan na iets van een uur weer uitgezet.

Daarnaast zijn de controles gewoon verplicht omdat ook de monteur niet weer wanneer zo’n treinstel voor een conditierit er uit gaat. Alle normale controles worden nu dus ook gedaan door de monteurs.

Daarnaast zijn die monteurs toch aanwezig, of ze nu de DDZ treinstellen wel of niet controleren. Dus waar zie jij die bezuiniging ?

Reageer