Tunnel delft verslechtering

• 9 March 2015
  • 7 reacties
  • 499 Bekeken

Nu al twee werkdagen achter elkaar problemen voor de spoortunnel bij Delft, traject Den Haag HS - Schiedam Centrum. Dit was altijd een prima verbinding met een keer of twee per jaar problemen. Nu in een paar dagen 2x raak.

Waarom heeft de NS deze verbinding zo vernacheld? Jullie kunnen toch vantevoren bedenken dat twee sporen hier niet werkt?

Informatievoorziening ook ondermaats, conducteur kan niet met intercom omgaan en op internet geen melding van vertraging.

7 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Ik weet niet of vandaag de tunnel het euvel was (aangegeven is een sein- en overwegstoring tussen Den Haag HS en Rotterdam Centraal), maar de informatievoorziening in Delft was vandaag zeker ondermaats.

Zelf stond ik te wachten op de IC naar Amsterdam van 17.19. Voor de trein ervoor, de sprinter naar Den Haag Centraal van 17.15 werd aangegeven dat deze zo'n 5 minuten vertraging had, wat gelijk gevolgen heeft voor de IC van 17.19. Maar zo om 17.20 verdween opeens de sprinter van 17.15 van de schermen op het perron en werd vervangen door de IC van 17.19, de sprinter van 17.15 kwam daaronder te staan (met nog steeds +5). Mooi dacht ik, dan komt dus eerst de IC.
Kort daarna kwam er een trein aangereden, maar verrassing, dat was de sprinter naar Den Haag terwijl het scherm nog steeds als eerstvolgende trein aangaf de IC naar Amsterdam. Vervolgens blijft die sprinter veel langer op het station staan dan anders, en zag ik al de lichten van de IC naar Amsterdam die net voor het begin van het perron stil bleef staan in de tunnel (die kan/mag natuurlijk niet verder zolang er nog een andere trein staat). Na 5 lange minuten rijdt eindelijk de sprinter weg (die intussen dus 10 minuten vertraging heeft) en kan de IC kort erna verder doorrijden naar het perron. Op het moment dat de IC binnen komt rijden, verspringen de schermen op het perron en geven nu aan als eerstvolgende trein de sprinter van 17.15 naar Den Haag, die dus net daarvoor weg was gereden.

Nu zijn een SLT sprinter en een VIRM dubbeldekker wel heel makkelijk van elkaar te onderscheiden, maar ik kan me voorstellen dat wanneer iets dergelijks gebeurt met de IC naar Amsterdam (of Lelystad) en de IC naar Den Haag Centraal (regelmatig een DDZ) dat een incidentele reiziger of toerist dan mogelijk in een verkeerde trein stapt op basis van de schermen op het perron.
Jullie kunnen toch vantevoren bedenken dat twee sporen hier niet werkt?
Het derde spoor van station Delft werd in praktijk al niet meer gebruikt, alleen af en toe om het roest eraf te rijden. Het leverde met tweesporigheid rondom Delft al geen voordeel meer op om treinen in Delft te laten inhalen in plaats van in Rijswijk.

De storing van vandaag bestond uit overwegen die dicht bleven, buiten de tunnel dus. Die moeten dan traag genaderd worden in verband met wegverkeer dat tussen de spoorbomen door gaat slalommen, wat een file op het spoor veroorzaakt. Tegelijkertijd werkten de digitale schermen met reisinformatie niet goed.
Reputatie 4
Badge
Jullie kunnen toch vantevoren bedenken dat twee sporen hier niet werkt?

De reden om een tunnel aan te gaan leggen is om uiteindelijk 4 sporen beschikbaar te hebben. Op de plek waar het viaduct nu staat zullen nog 2 tunnelbuizen worden aangelegd. Het project om het traject Rijswijk naar Delft Zuid uit te breiden tot 4 sporen is in de planningsfase. Zie http://www.platformparticipatie.nl/projecten/alle-projecten/projectenlijst/spooruitbreiding-rijswijk-delft-zuid/.
...Het project om het traject Rijswijk naar Delft Zuid uit te breiden tot 4 sporen is in de planningsfase....

Aah dus dat is "the big picture" :)
Hoop werk aan de winkel nog...
@pe_pe: er waren in ieder geval 3 aanlegplaatsen aan de perrons die alle drie gebruikt werden toch? Achterste spoor voor de stoptreinen vanuit den haag centraal.

Of ik heb dat toevallig alleen meegemaakt bij een vertraging waarbij ik op Delft strandde.
Normaal gesproken werd voor alle treinen uit de richting Den Haag één spoor gebruikt. Bij stremmingen kon dat extra perron inderdaad wel nuttig gebruikt worden om treinen te keren.
Badge
Het derde perron van het oude station werd alleen gebruikt voor keren (als treinen door een storing niet verder reden dan Delft) of als er een defecte trein stond op station Delft. Het werd zo goed als nooit gebruikt om een trein in te halen o.i.d.

Het is inderdaad wel vervelend dat er al veel storingen geweest zijn in de buurt van het nieuwe station. 'Toevallig' had ik er zowel gisteren als afgelopen vrijdag last van. Volgens de info die we in de trein kregen, was de overweg net vóór de tunnel (aan de kant van Rijswijk) de boosdoener. Die overweg moest stapvoets worden genaderd... Hopelijk is het nu wél goed opgelost?

Reageer