beantwoord

Tussenstop Zwolle

• 22 oktober 2016
  • 18 reacties
  • 323 Bekeken

Waarom maakt de intercity van Den Haag naar Leeuwarden een tussenstop van 8 minuten in Zwolle? Is dat echt nodig?
icon

Beste antwoord door Sneltram 22 oktober 2016, 11:40

Klopt. Dat komt door alle aansluitingen die in Zwolle moeten worden geboden en de beperkte infrastructuur.

Richting Groningen, Leeuwarden en Emmen moeten alle treinen over hetzelfde spoor. Er moet telkens 3 minuten tussen elke trein zitten. Groningen mag als eerste weg, 3 minuten later Emmen en weer 3 minuten later Leeuwarden. Tel daar 2 minuten overstaptijd bij op en het resultaat is 3 + 3 + 2 = 8 minuten wachten.
Bekijk origineel

18 reacties

Dit is nodig om aansluiting te bieden op andere treinen. Ook komt dit door de beperkte infrastructuur rondom Zwolle en tussen Zwolle en Herfte. Ondanks het wachten op Zwolle hoop ik dat u een fijne reis heeft!
Reputatie 5
Badge
Klopt. Dat komt door alle aansluitingen die in Zwolle moeten worden geboden en de beperkte infrastructuur.

Richting Groningen, Leeuwarden en Emmen moeten alle treinen over hetzelfde spoor. Er moet telkens 3 minuten tussen elke trein zitten. Groningen mag als eerste weg, 3 minuten later Emmen en weer 3 minuten later Leeuwarden. Tel daar 2 minuten overstaptijd bij op en het resultaat is 3 + 3 + 2 = 8 minuten wachten.
Reputatie 5
Badge
Als toevoeging: in de nieuwe dienstregeling mag Leeuwarden voor Emmen, waardoor de wachttijd terug gaat naar 5 minuten.
Reputatie 7
Badge +4
Vanaf Rotterdam is de wachttijd zelfs elf minuten. Goed nieuws Sneltram, dan wordt het acht minuten voor Leeuwarden vanuit Rotterdam, naar ik hoop. Het is allemaal wel verklaarbaar maar nergens is de wachttijd van een doorgaande trein zo lang, bij mijn weten.

Er zijn toch mooie verbeteringen in de nieuwe dienstregeling.
Reputatie 5
Badge
De eerste nachttrein van Utrecht (vertrek iets van 1 uur) naar Rotterdam staat volgens mij bijna 20 minuten stil in Amsterdam vanwege het onderhoudsrooster van ProRail.
Reputatie 1
Waarom maakt de intercity van Den Haag naar Leeuwarden een tussenstop van 8 minuten in Zwolle? Is dat echt nodig?

zit je net ook in de trein van zwolle naar leeuwarden van 11:53? zo ja, ik ook 😛
@Johnny2014
Ik zat er van Schiphol tot Zwolle in 🙂
Reputatie 7
Badge +4
Ik vraag me dan wel af waarom er dan geen snel werk van wordt gemaakt de infrastructuur tussen Zwolle en Herfte te verbeteren. Er is met de verbouw van Zwolle veel overhoop gehaald met en een mooi resultaat. Het zou nog mooier zijn met het belendende stukje.
Reputatie 4
Badge
Dat project moet volgens mij binnenkort beginnen:
https://www.prorail.nl/projecten/zwolle/nieuws/spooruitbreiding-zwolle-herfte-naar-nieuwe-fase
Reputatie 7
Badge +4
Dit is al heel mooi, ik mis alleen de datum van aanvang en wanneer het klaar is maar als het in de steigers staat, hoor je me verder niet ;-)

Dank voor je informatie.
Via de link in de reactie van kamcon kwam ik de planning van ProRail tegen: spooraanpassingen Zwolle-Herfte moeten afgerond zijn in 2021.
Reputatie 7
Badge +3
Dan nog zal de tijdwinst niet groot zijn omdat de trein uit Leeuwarden moet wachten op die uit Groningen die drie minuten later aankomt en dan moet er ook nog overgestapt worden. Korter dan 5 of 6 minuten zal de stop in Zwolle dus nooit worden. Maar dat ik zie ook niet echt als een probleem, dat was al zo toen er nog in Zwolle gekoppeld werd.
Reputatie 7
Badge +4
Of het een probleem is, daar kun je over discussiëren maar ik vind die 11 minuten wel storend lang. De drie minuten wachttijd omdat Groningen eerder vertrekt dat is terecht,wat overstaptijd ook. Vijf a zes minuten is niet onredelijk, je kunt het tot Meppel nu eenmaal niet vierbaans maken.
Reputatie 5
Badge
Een deel van het probleem zit ook aan de andere kant. De IJsselbrug moest zo goedkoop mogelijk vervangen worden. Het resultaat is een brug met 2 sporen, terwijl je met 4 sporen veel minder op elkaar hoeft te wachten. Enige oplossing zou een extra wissel zijn bij de IJsselbrug, waardoor je naast elkaar kan binnenrijden en wegrijden, maar dan 'blokkeer' je wel de tegenrichting, wat bij vertraging lastig kan zijn.
Reputatie 4
Enige oplossing zou een extra wissel zijn bij de IJsselbrug, waardoor je naast elkaar kan binnenrijden en wegrijden, maar dan 'blokkeer' je wel de tegenrichting, wat bij vertraging lastig kan zijn.
I&M wil om veiligheidsredenen niet meer dat treinen gepland links rijden.

Overigens wordt een deel van het tijdverlies veroorzaakt door de nieuwe eis dat treinen minimaal 3 minuten na elkaar mogen vertrekken en aankomen terwijl dat vroeger 2 minuten was (omdat het seinenstelsel dat toelaat). Met name bij knooppunten waar moet worden overgestapt tellen al die minuten aardig op. Die verplichte minuut extra is trouwens ook de reden waarom de treinen Almere-Utrecht nu net een minuut tekort komen en daarom voorlopig niet in Overvecht kunnen stoppen.
Reputatie 4
Of het een probleem is, daar kun je over discussiëren maar ik vind die 11 minuten wel storend lang. De drie minuten wachttijd omdat Groningen eerder vertrekt dat is terecht,wat overstaptijd ook. Vijf a zes minuten is niet onredelijk, je kunt het tot Meppel nu eenmaal niet vierbaans maken.
Als de trein uit Groningen drie minuten later binnenkomt, er twee minuten moet worden overgestapt en de trein uit Groningen dan als eerste vertrekt zit je al minimaal op 3+2+3=8 minuten. En dan is alles heel krap berekend.
Reputatie 3
Badge

Overigens wordt een deel van het tijdverlies veroorzaakt door de nieuwe eis dat treinen minimaal 3 minuten na elkaar mogen vertrekken en aankomen terwijl dat vroeger 2 minuten was (omdat het seinenstelsel dat toelaat). Met name bij knooppunten waar moet worden overgestapt tellen al die minuten aardig op. Die verplichte minuut extra is trouwens ook de reden waarom de treinen Almere-Utrecht nu net een minuut tekort komen en daarom voorlopig niet in Overvecht kunnen stoppen.

Dan is de oplossing simpel, zij het dat die niet bij NS ligt.
Maak de minimale tussentijd weer 2 minuten. En accepteer dat er dan wellicht wel eens een ongeluk gebeurt, met alle gevolgen van dien.
In het algemeen vindt een groot deel van de Nederlandse bureaucratie en ongemak zijn oorsprong in de neiging van burgers om bij elk incident te eisen dat 'de autoriteiten' onze veiligheid garanderen, en de neiging van die autoriteiten om nog aan die eisen toe te geven ook.
Reputatie 7
Badge +3
Met 2 minuten gebeurt er helemaal geen ongeluk omdat het seinenstelsel dat gewoon verhindert. Die 2 minuten eis is echt totale kolder. In Japan is het trouwens maar 1 minuut.

Reageer