beantwoord

Type Sprinter

Omdat ik vaak mijn driewielfiets meeneem, heb ik een voorkeur voor reizen met een Sprinter. Het nieuwe model wel te verstaan, want ik krijg mijn fiets niet in het oude model. In het nieuwe model fiets je hem er eenvoudig in en uit. Nu kan je bijna overal per Sprinter komen, maar de reisplanner houdt geen rekening met een voorkeur voor treintypes. Wat moet ik doen om de reisplanner daar wel rekening mee te laten houden?
icon

Beste antwoord door Ramon NS 5 maart 2014, 17:48

Dag Willem, welkom op ons forum. Het is via de Reisplanner inderdaad niet mogelijk om te zoeken op treintype. De tip van Thomas is inderdaad erg goed. Op de website www.ovtijden.com is het mogelijk per reis te zoeken welk type materieel er wordt ingezet. Groet, Ramon
Bekijk origineel

17 reacties

De nieuwe Sprinter (SLT) heeft een balkon voor het meenemen van een fiets (buiten de spits) in de tweede en vijfde (6-delige trein) wagon.

In de oude Sprinter, de SGM, de voorzijde en achterzijde (naast de cabine) van de trein biedt ruimte voor een fiets.

De treintype die is ingezet op uw route, blijft hetzelfde voor minimaal einde van de diesntregeling 2014. Met welke sprinter reist u? Ik kan voor uw vinden welke Sprinter-soort is ingezet op uw traject 🙂
Omdat ik vaak mijn driewielfiets meeneem, heb ik een voorkeur voor reizen met een Sprinter. Het nieuwe model wel te verstaan, want ik krijg mijn fiets niet in het oude model. In het nieuwe model fiets je hem er eenvoudig in en uit. Nu kan je bijna overal per Sprinter komen, maar de reisplanner houdt geen rekening met een voorkeur voor treintypes. Wat moet ik doen om de reisplanner daar wel rekening mee te laten houden?

Beste Willem,

De afdeling planning van NS plant in principe ruim tevoren welk treinmaterieel waar ingezet gaat worden.
Hoewel deze jaarplanning in principe leidend is, kan daar door allerlei omstandigheden van af worden geweken.
Op het traject bij mij voor de deur rijdt het oude model Sprinter (SGMm). Maar zo af en toe zie ik toch ook een nieuw model (SLT) voorbij komen en zelfs een enkele keer een hele oude gele Mat'64 (die met die bolle neus, apekop genaamd).
Kortom, al staat er standaard bepaald materieel ingepland, er kan toch altijd nog een ander type doorheen "fietsen".
Op dit filmpje kunt u overigens zien hoe zo'n planning tot stand komt.

Het nieuwe type Sprinter (SLT) is het enige treintype waar de vloer (en dus de instap) van de trein vrijwel overeen komt met de hoogte van het perron. Deze SLT's rijden in principe als stoptrein en niet als Intercity.
Bij alle andere treintypes is er altijd sprake van een hoogteverschil dat met behulp van een brug overbrugd kan worden.
Daarvoor kunt u hulp inroepen van NS personeel.
Voor informatie hierover kunt u het best deze pagina raadplegen.

Vriendelijke groet,
Hans

Beste Willem,

De afdeling planning van NS plant in principe ruim tevoren welk treinmaterieel waar ingezet gaat worden.
Hoewel deze jaarplanning in principe leidend is, kan daar door allerlei omstandigheden van af worden geweken.
Op dit filmpje kunt u zien hoe e.e.a. tot stand komt.

Heet nieuwe type Sprinter (SLT) is het enige treintype waar de vloer (en dus de instap) van de trein vrijwel overeen komt met de hoogte van het perron. Deze SLT's rijden in principe als stoptrein en niet als Intercity.
Bij alle andere treintypes is er altijd sprake van een hoogteverschil dat met behulp van een brug overbrugd kan worden.
Daarvoor kunt u hulp inroepen van NS personeel.
Voor informatie hierover kunt u het best deze pagina raadplegen.

Vriendelijke groet,
Hans

Bij materieelgebrek kunnen wel SLT's rijden op Intercity diensten, indien beschikbaar 🙂 maar dit gebeurt vrijwel uitsluiten in de spits, waar het menemen van fiets is niet toegestaan. 😕

Bij materieelgebrek kunnen wel SLT's rijden op Intercity diensten, indien beschikbaar 🙂 maar dit gebeurt vrijwel uitsluiten in de spits, waar het menemen van fiets is niet toegestaan. :/

In mijn reactie gaf ik ook al aan dat er door omstandigheden altijd van de standaard materieel inzet kan worden afgeweken.
Enige tijd geleden zag ik hier (waar in principe SGMm rijdt) plotsklaps een ICM4 als stoptrein voorbij komen.
Het is maar net of en zo ja welk materieel er bij uitval e.d. beschikbaar is.
Op deze website kun je min of meer realtime NS materiaal-inzetten bekijken: http://ovtijden.com/avtdag/LLS/live
Dag Willem, welkom op ons forum. Het is via de Reisplanner inderdaad niet mogelijk om te zoeken op treintype. De tip van Thomas is inderdaad erg goed. Op de website www.ovtijden.com is het mogelijk per reis te zoeken welk type materieel er wordt ingezet. Groet, Ramon
Thomas, ik ben geen ingenieur, dus zie niet zo gauw hoe die site werkt. Ik moet zaterdagmorgen per Sprinter van Amsterdam CS naar Oosterbeek bij Arnhem. Ik weet al dat ik in Amsterdam de Sprinter naar Rotterdam kan nemen en dan in Breukelen moet overstappen op de Sprinter naar Rhenen. Die verlaat ik op station Maarn. Op dat station zou een Sprinter moeten stoppen die ook in Oosterbeek stopt. Maar alle reisplanners willen me eerst met een Intercity naar Arnhem laten reizen en vandaar pas per Sprinter terug naar Oosterbeek. Toch weet ik zeker dat er ook een Sprinter van Maarn naar Oosterbeek gaat. Maar waarom geven die reisplanners dat niet aan?
Thomas, ik ben geen ingenieur, dus zie niet zo gauw hoe die site werkt. Ik moet zaterdagmorgen per Sprinter van Amsterdam CS naar Oosterbeek bij Arnhem. Ik weet al dat ik in Amsterdam de Sprinter naar Rotterdam kan nemen en dan in Breukelen moet overstappen op de Sprinter naar Rhenen. Die verlaat ik op station Maarn. Op dat station zou een Sprinter moeten stoppen die ook in Oosterbeek stopt. Maar alle reisplanners willen me eerst met een Intercity naar Arnhem laten reizen en vandaar pas per Sprinter terug naar Oosterbeek. Toch weet ik zeker dat er ook een Sprinter van Maarn naar Oosterbeek gaat. Maar waarom geven die reisplanners dat niet aan?

Beste Willem,

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Er rijden geen sprinters tussen Maarn en Oosterbeek.
De Sprinters van Breukelen naar Rhenen stoppen ook nog in Driebergen-Zeist en buigen na Maarn af naar Rhenen.
Je zou dus tot Driebergen-Zeist kunnen reizen; daar is de laatste overstapmogelijkheid richting Arnhem/Oosterbeek.
Op het traject Breukelen - Driebergen (Maarn) rijden in principe Sprinters van het type SLT, dus met gelijkvloerse instap.
De Sprinter die in Oosterbeek stopt rijdt uitsluitend tussen Ede-Wageningen en Arnhem. In het algemeen rijden daar 2 types treinen, n.l. de SGMm (het oude type Sprinter) en Mat'64 (die oude gele treinen met die bolle neus). Beide types hebben een hoge instap.

En om Veenendaal-De Klomp (het enig overgebleven station tussen Driebergen-Zeist en Ede-Wageningen) te bedienen is het natuurlijk zinloos daarvoor speciaal een stoptrein of Sprinter te laten rijden, als er al 4x per uur een Intercity langs zoeft. NS heeft dat opgelost door daar 2x per uur een Intercity te laten stoppen. Scheel (onnodige) inzet van treinstellen en vooral ook van treinpersoneel.

Vandaar ook dat jij overal maar voor het gedeelte Driebergen-Zeist - Ede-Wageningen - Arnhem die Intercities voorbij ziet komen.

Misschien dat je wat kortere trajecten moet ingeven in de reisplanner.
Als je bijv. ziet dat je van Utrecht naar Arnhem met een IC zou moeten, zou je ook kunnen bekijken wat er bijv. rijdt op het stukje van Utrecht naar het eerstvolgende station waar die Intercity stopt (bijvoorbeeld Driebergen). Dan komen er ook andere mogelijkheden, al dan niet met Sprinters, tevoorschijn.
Laat ik het zo benoemen: Eerst "grof" kijken wat de verbindingsmogelijkheden zijn, en op basis daarvan naderhand "fijnmaziger" gaan werken.

Misschien is het handiger om via Weesp, Hilversum en Amersfoort te reizen en in Amersfoort over te stappen op de Connexxion-trein die via Barneveld naar Ede-Wageningen rijdt.
In hoeverre daar treinen rijden met een gelijkvloerse instap weet zo niet. Ik vond het eerlijk gezegd ook niet zinvol, omdat je op het laatste stukje van Ede-Wageningen naar Oosterbeek toch weer oploopt tegen die SGMm en/of Mat'64 treinen met hun hoge instap.

Het zal je inmiddels duidelijk zijn waarom de reisplanners de Sprinters van Maarn naar Oosterbeek niet aangeven : die rijden n.l. niet (meer) op dat traject. Ook het in het papieren spoorboekje heb ik ze niet kunnen vinden.

Ik hoop je toch een beetje inzicht te hebben kunnen geven en misschien alternatieven voor een verdere puzzel.

Vr.groet
Hans
Hans, bedankt voor je uitgebreide reactie. De treinen van Connexion die langs Barneveld rijden zijn met lage instap. Vanaf Ede-Wageningen rijdt er een Sprinter naar Oosterbeek. Het gaat dus om het stuk Maarn Ede-Wageningen. Ik begrijp uit jouw verhaal dat tussen die stations geen Sprinter rijdt. Dus is de enige mogelijkheid de omweg via Barneveld. Overigens, wanneer worden die oude Sprinters uit dienst genomen? Ze zijn lelijk en ik krijg mijn fiets (driewieler) er met geen mogelijkheid in.
Hans, nog ter aanvulling, als het station Oosterbeek alleen wordt aangedaan door treinen met een hoge instap, dan betekent dit dat ik mijn fiets niet kan meenemen. Dat wordt zuur.
Hans, bedankt voor je uitgebreide reactie. De treinen van Connexion die langs Barneveld rijden zijn met lage instap. Vanaf Ede-Wageningen rijdt er een Sprinter naar Oosterbeek. Het gaat dus om het stuk Maarn Ede-Wageningen. Ik begrijp uit jouw verhaal dat tussen die stations geen Sprinter rijdt. Dus is de enige mogelijkheid de omweg via Barneveld. Overigens, wanneer worden die oude Sprinters uit dienst genomen? Ze zijn lelijk en ik krijg mijn fiets (driewieler) er met geen mogelijkheid in.

Beste Willem,

Dat er tussen Maarn en Ede=Wageningen geen Sprinters rijden heb je heel goed begrepen. Tussen Maarn en Ede-Wageningen heb je alleen nog station Veenendaal-De Klomp en voor dat ene station is het niet lonend om daar speciaal een Sprinter voor te laten rijden. Kun je daar beter af en toe een Intercity een tussenstop laten maken.

Wanneer die oude (SGMm) Sprinters uit dienst genomen worden is nog niet bekend. Er zouden bij NS wel plannen zijn om nieuw SLT materieel te bestellen ter vervanging van die SGMm-tjes, maar of die order al geplaatst is weet ik niet.
Bovendien hebben treinenbouwers toch een aardige levertijd; het is geen brood dat je even bij de bakker kunt halen. Die treinen moeten speciaal gebouwd worden, waardoor er al gauw sprake is van een levertijd van een aantal jaren.

En vergeet niet dat er ook nog altijd van die ouwe gele treinen (uit de jaren 60) rondrijden. Het meeste daarvan is al gesloopt en wat er nu nog rondrijdt houd men noodgedwongen in dienst wegen tekort aan treinstellen. En die ouwe bakken zullen het eerst vervangen moeten worden.
Bovendien zijn die ouwe Sprinters nog niet zo heel lang geleden geheel gerenoveerd en die zullen we - naar ik verwacht - dus best nog wel een fiks aantal jaren op het Nederlandse spoorwegnet zien.

Over gaf ik je enkele dagen geleden al de tip dat je bij NS altijd "hulp onderweg" kunt aanvragen.
NS medewerk(st)ers bieden dan op instap, overstap en uitstap stations hulp om in of uit de trein te komen, al dan niet met gebruikmaking van hulpmiddelen zoals een brug om het hoogteverschil tussen trein en perron te overbruggen.
Voor alle zekerheid hier nog even een [url=http://www.ns.nl/reizigers/reisinformatie/informatie/reizen-met-een-functiebeperking/hulp-onderweg.html[ link [/url] naar die pagina.
Wellicht dat met wat hulp onderweg jouw reis van Amsterdam naar Oosterbeek wat aangenamer wordt.

Want ook al zou je - linksom of rechtsom - met lage vloer treinen van Amsterdam naar Ede=Wageningen kunnen komen, het laatste stukje naar Oosterbeek blijft toch een bottleneck.
En van Ede-Wageningen naar Oosterbeek is dan wel geen wereldafstand, maar om dat te fietsen..... nee, lijkt mij ook niets.

Vr, groet
Hans
Hans, heb ik het mis als ik denk dat je bij het spoor werkt? Maar hoe dan ook, sinds die schuiver met Italiaanse flitstreinen van nota bene het merk Breda, die al tijdens de proefritten uit elkaar vielen, heeft de NS even nergens geld voor. Dus moeten oude treinstellen nog even blijven doorrijden. Hoe zou het komen dat de Italianen wel goede flitsauto's kunnen bouwen (Ferrari's, Alfa Romeo's en Maserati's), maar geen goede flitstreinen?
Ik weet dat je bij het spoor hulp kunt vragen, maar dan moet je afspraken maken. Nu wil ik nog wel eens te laat komen en dan staan die mensen voor niets te wachten. Ook weet ik nooit van tevoren wanneer ik weer terug ga als ik een dagje met de fiets ergens heen ga. Maar gelukkig blijken medereizigers vaak bereid de helpende hand te bieden en gebeurt het maar zelden dat een spoorwegmedewerker zijn of haar medewerking weigert. En wanneer wordt er op perron 2 van het CS te Amsterdam eens een goede lift gebouwd? Ze zijn daar al jaren aan het verbouwen, maar een goede lift waarin mijn fiets past, kan er kennelijk niet af. Dat betekent dat ik met mijn fiets geen gebruik kan maken van treinen die vanaf dat perron vertrekken. Laatst kwam ik daar aan en in geen velden of wegen een spoormedewerker te vinden. Tja, dan sta je daar moederziel alleen. Vooral als het al laat op de avond is. Maar ja, er zijn ergere dingen in het leven.
Helaas, Willem, je hebt het mis.
Ik werk niet bij het spoor en heb daar ook nooit gewerkt.
Ik maar er wel regelmatig gebruik van en heb wel enkele kennissen die bij NS (en andere openbaar vervoerbedrijven) werken.
Op die manier ervaar ik (net zoals jij) wat reizen per trein inhoudt, maar hoor ik ook van "insiders"wel eens het een en ander.
En omdat ik nogal nieuwsgierig van aard ben, zit ik ook nog wel eens op internet uit te pluizen.

En die kennis en ervaring probeer ik op dit forum met anderen - voor zover mogelijk - te delen.

Maar dat betekent ook dat ook ik soms geen antwoord heb of weet te vinden op vragen, zoals bijv. die lieft op perron 2 van Amsterdam Centraal.
Ik kom bijv. regelmatig op het splinternieuwe Rotterdam Centraal met hele nieuwe liften naar elk perron. Hoewel ik denk dat bijv, een brancard (dus waarschijnlijk ook jouw fiets) wel in zo'n lift zou passen, zou ik dat niet eens weten. Ik hoop maar dat het past. Volgende keer als ik er ben maar eens een rolmaat meenemen en opmeten, haha.

Fijn te horen dat je zo veel mogelijk "self supporting" wilt zijn.
En hoewel je eigenlijk niet meer zou verwachten, blijken er in deze krankzinnige wereld toch altijd weer mensen bereid om anderen te helpen.

Fijne weekend en mooie tochtjes verder.

Hans
Hans, bedankt voor je reacties. Als bij de bouw van liften de eis is dat er een brancard in moet kunnen, dan is perron 2 van het CS in Amsterdam ernstig in gebreke. Er is daar wel een lift, maar die is veel te klein. Alle nieuwe liften zijn ruimer, waarschijnlijk vanwege die brancard-eis. Daardoor kan mijn driewieler (een Easy Rider van Van Raam) er ook in. Gelukkig maar, anders zou ik nu ergens op een perron met mijn handen in mijn haar staan, want geen kant op kunnen. Helaas, ik denk dat er voor morgen niets anders opzit dan zonder fiets op stap te gaan. Bedankt, opa Spoor.
Omdat ik vanwege het boemeltje tussen Ede-Wageningen en Oosterbeek, dan wel tussen Arnhem en Oosterbeek -wat hetzelfde treintje is- had besloten dan maar zonder fiets te gaan, bleek afgelopen zaterdag dat mijn fiets best in dat boemeltje had gekund. De reden dat ik mijn driewieler niet in een oud type Sprinter krijg is dat er midden achter de deur een paal staat. De fiets omhoog tillen en in die beweging ook nog om die paal heen, lukt mij niet. Achter de deuren van dat boemeltje staan ook palen, maar niet in het deel dat voor fietsen en rolstoelen bestemd is. Dus even twee treetjes omhoog en doorschuiven die hap. Dat moet lukken. De volgende keer neem ik dus een Sprinter van het nieuwe type naar Ede-Wageningen en stap daar over op het boemeltje naar Oosterbeek. Voor deze les heb ik afgelopen zaterdag lesgeld betaald.
De Valleilijn wordt bereden door een trein met gelijkvloerse instap. De trein heeft ook een coupé voor fietsers en rolstoelen. Het materieel lijkt op de nieuwe Sprinters van NS, maar dan met een iets ander koetswerk. Het is een leuk lijntje. Om met de fiets naar Oosterbeek te gaan, de Hof van Eden begint pal achter het Koetshuis, het pastoraal diaconaal centrum van de PKN, kan ik vanuit Amsterdam dus zowel over Utrecht als over Amersfoort. Goed om te weten als ProRail het spoor weer eens helemaal overhoop gooit.
Hallo Willem,

Ik moet eerlijk zeggen dat ik voor het schrijven van deze reactie de vorige 15 bijdragen niet opnieuw heb gelezen.
Ik meen mij heel duidelijk te herinneren dat jij in het begin het probleem aanvoerde van treinen waar je moeite had om jouw fiets in te krijgen, en dat dat bij de nieuwe SPrinters (SLT) wel ging.
Je meende toen vanuit jouw woonplaats met uitsluitend het nieuwe type Sprinter naar Oosterbeek te kunnen reizen, door o.a. in Maarn over te stappen.
Ik heb je toen diverse malen aangegeven dat er tussen Maarn en Ede-Wageningen geen Sprinters tijden, doch uitsluitend Intercities en je als alternatief een reis via Hilversum/Amserfoort/Barneveld naar Ede-Wageningen voorgesteld. Waarbij ik je weer heb gewezen op het feit dat tussen Ede-Wageningen en Oosterbeek/Arnhem diezelfde oude Sprinters (of zelfs nog ouder materieel) met hoge instap rijden; treinen waarvan jij in het begin al zei dat je daar jouw fiets niet in kon krijgen.

Prettig om te lezen dat jouw treinreis afgelopen zaterdag ook meteen een soort ontdekkingstocht is geweest en dat je achteraf vindt dat je leergeld hebt betaald.
Jammer dat je aanvankelijk de indruk wekte dat je jouw fiets niet vanwege de hoge instap in de trein kon krijgen, terwijl je nu schrijft dat het niet zozeer het hoogteverschil is, maar een paal die in de weg staat.
Want treintypes die aanvankelijk voor jou onmogelijk waren komen nu gewoon wel in aanmerking.

Excuses dat ik door een verkeerde indruk van jouw (on)mogelijkheden bij mijn diverse adviezen ven uitgegaan van het hoogteverschil, terwijl je nu zelf tot de conclusie bent gekomen dat dat op zich geen enkel probleem is.
Zo hebben we allebei weer wat van elkaar geleerd.

Gr.
Hans (geen NS)

Hans, iemand die zo zijn best doet als jij hebt gedaan, hoeft van mij geen excuses aan te bieden. Dat die paal in de weg staat realiseerde ik mij toen ik de deur van het fietscompartiment van dat boemeltje zag. Daar stond geen paal achter. Bij de nieuwe Sprinters ook niet en ook niet bij de trein van de Valleilijn. Het probleem is meer de combinatie van twee hindernissen tegelijk. Een verhoogde vloer en een paal in de weg. Misschien dat de NS de paal achter de deur van het fietscompartiment in de oude Sprinters kan verplaatsen. Dat zou een boel schelen. En plaats dan meteen een goede lift op het 2de perron in Amsterdam CS. Een lift die aan de brancard-eis voldoet. Kan mijn driewieler er ook in. Jij hebt connecties bij NS. Zou je dat willen doorgeven? Alvast bedankt.

Reageer