beantwoord

Uitchecken eindstation

• 19 december 2019
  • 9 reacties
  • 254 Bekeken

sinds wanneer moet je uitchecken als je op het eindstation aankomt? ookal blijf je zitten, ik moest in de tegengestelde richting terug omdat mijn vorige trein niet reed. ik raakte daarmee wel gefrustreerd, ik ben ook nog verstandelijk beperkt dus ik weet niet alles. 

icon

Beste antwoord door Tamzin 20 december 2019, 10:31

Het gaat om het volgende. Er staat me bij dat als ik op een kaartautomaat een kaartje Rotterdam Hofplein naar Rotterdam CS zou kopen, dat dat heel weinig kostte omdat ze zo vlak bij elkaar lagen. Maar je kunt er alleen komen door via Den Haag CS te reizen. Vreemde situatie toch? Of laat mijn geheugen me hier in de steek ;-)

De laatste jaren werden gewoon de kilometers via Den Haag in rekening gebracht.

Gedurende een paar jaar (jaren 80) is dat anders geweest omdat toen één keer per uur een trein van de Hofpleinlijn vanaf station Kleiweg naar CS reed en je dus Hofplein-Kleiweg-CS kon reizen.

In de jaren 60 kon het wel goedkoop maar dan mocht je niet via Den Haag reizen maar moest je het stuk Hofplein--CS lopen. Vanaf Hofplein was dat niet relevant maar bijv. wel van Rodenrijs naar Dordrecht.

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge

Hallo @JeffreyvanZutphen 

Altijd uitchecken op het eindstation, ook al ga je direct terug. Dan moet je dus eerst uit- en dan weer inchecken.

Doe je dit niet, dan reis je tegen de richting in. Bij controle krijg je dan een boete.

oei, ben blij dat ik het toch heb gedaan.

Reputatie 7
Badge +3

Uitchecken op je eindstation moet sinds de invoering van de OV-chipkaart, en natuurlijk alleen wanneer je reist met een OV-chipkaart, niet met een e-ticket omdat je daarmee niet kunt in- of uitchecken.

Was dat terugreizen in tegengestelde richting volgens een officieel reisadvies uit de reisplanner? Dan kan dat anders zijn.  

Reputatie 4

Nooit bij nagedacht maar uiteindelijk wel logisch ja. Ik ben één keer in die situatie geweest en daar kon je sowieso niet tussen de perrons heen-en-weer lopen zonder langs de poortjes te gaan, dus dat ging vanzelf goed.

nou station deurne heeft geen poortjes, wat best vreemd is voor een station waar een intercity stopt.

Badge +3

Er zijn veel meer stations waar intercity’s stoppen die geen poortjes hebben, en al helemaal niet om over te stappen tussen perrons. Tussen Utrecht en Arnhem bijvoorbeeld Driebergen-Zeist, Veenendaal De Klomp en Ede-Wageningen.

Die eerste twee zijn overigens geen intercity station maar ze stoppen er wel soms (op Veenendaal - De Klomp zelfs alleen maar intercity’s! want die hebben geen stoptreinen/sprinters).

Andere voorbeelden zijn Woerden (IC Utrecht - Leiden stopt, de rest naar Gouda raast er doorheen) en Dieren (een echt intercity station!).

Maar goed, als je terug gaat reizen (bijv. Den Bosch - Deurne en dan terug naar Eindhoven) zul je in Deurne even moeten uitchecken en weer inchecken, want anders betaal je bij uitchecken in Eindhoven alleen maar het stukje vanaf Den Bosch (incheck) naar Eindhoven (uitcheck).

Logisch dat zoiets je een boete kan opleveren op de terugweg vanuit Deurne met een incheck in Den Bosch, want misschien ben je wel helemaal naar Venlo geweest of zo.

Voor @ovshitkaart  Als je een vooraf betaald/bekend retourtje Den Bosch - Deurne hebt (zoals een e-ticket) dan is het natuurlijk geen probleem, maar poortjes en paaltjes weten dat simpelweg niet.

Reputatie 4

Ik denk dat deze vraag nu wel beantwoord is, maar ik loop al heel lang rond met de volgende vraag, die intussen al lang door de geschiedenis ingehaald is, maar ben toch benieuwd hoe dat dan geweest zou zijn.

Vroeger (intussen, tien jaar geleden?) had je de Hofpleinlijn. Den Haag CS naar Rotterdam over een boemel-lijntje. Station Hofplein was op loopafstand van Rotterdam CS, er was een verbinding tussen een stukje daarvoor en Rotterdam CS, maar die werd niet regulier gebruikt (de laatste trein van de dag alleen al ik het me goed herinner).

Het gaat om het volgende. Er staat me bij dat als ik op een kaartautomaat een kaartje Rotterdam Hofplein naar Rotterdam CS zou kopen, dat dat heel weinig kostte omdat ze zo vlak bij elkaar lagen. Maar je kunt er alleen komen door via Den Haag CS te reizen. Vreemde situatie toch? Of laat mijn geheugen me hier in de steek ;-)

Ik geloof dat het beter per voet te bereiken was destijds zoals je dat nu kan doen via de loopbrug. Of de prijs dan wel via die korte route ging durf ik je niet te zeggen.

Reputatie 7
Badge +3

De laatste jaren werden gewoon de kilometers via Den Haag in rekening gebracht.

Gedurende een paar jaar (jaren 80) is dat anders geweest omdat toen één keer per uur een trein van de Hofpleinlijn vanaf station Kleiweg naar CS reed en je dus Hofplein-Kleiweg-CS kon reizen.

In de jaren 60 kon het wel goedkoop maar dan mocht je niet via Den Haag reizen maar moest je het stuk Hofplein--CS lopen. Vanaf Hofplein was dat niet relevant maar bijv. wel van Rodenrijs naar Dordrecht.

Reageer