beantwoord

Uitgecheckt tijdens overstap en te veel afgeschreven

• 11 september 2017
  • 13 reacties
  • 337 Bekeken

Beste medewerker,

Zondagnacht (10-09) heb ik in Tiel ingecheckt om 00:53 maar ik ben vervolgens in de verkeerde trein gestapt, namelijk naar Arnhem Centraal. Ik had de trein naar Utrecht Centraal moeten hebben. Uiteindelijk bleek dit niet zo erg te zijn, want er ging vanaf Arnhem nog een trein naar Utrecht. Omdat er een kwartier tijd zat tussen de overstap, heb ik uit automatisme uitgecheckt, waardoor er voor de rit Tiel-Arnhem €16,30 is afgeschreven. Dit is niet alleen onterecht betaald geld, het is ook te veel. Volgens 9292 kost de rit Tiel-Arnhem vol tarief €9,24. Dit betekent dat ik hoe dan ook €7,06 te veel heb betaald. Als ik niet had uitgecheckt tussen de overstap door, had ik alleen de prijs voor Tiel-Utrecht Centraal betaald (€7,40). Nu heb ik hierover twee vragen:

1. Is er er een restitutie mogelijk van het bedrag voor de reis van Tiel-Arnhem, aangezien dit een onnodige uitcheck tijdens overstappen betreft?
2. Indien dit niet mogelijk is, is er dan een restitutie mogelijk van het te veel betaalde geld voor de rit Tiel-Arnhem?

Ik heb al contact opgenomen met jullie klantenservice, maar kreeg hierop een antwoord dat mij niet verder hielp. Vervolgens telefonisch contact opgenomen, maar ook hier werd mijn probleem niet goed begrepen. Het betreft immers een onnodige uitcheck (tijdens overstappen), en geen gemiste uitcheck. Graag hoop ik via deze weg beter geholpen te worden.

Met vriendelijke groet
icon

Beste antwoord door Robert B 11 september 2017, 20:16

Welkom op het forum, Nina!

Tiel - Arnhem is Arriva, dus daarvoor moet je bij hen zijn.
Waarschijnlijk is er €10 extra betaald omdat je ingecheckt bent bij NS en ook een incheck bij Arriva gemist hebt.

Is lastig inderdaad, maar komt wel goed met wat moeite.

Een deel kan je zelf recht zetten via www.uitcheckgemist.nl, vul dan Tiel - Tiel in (gemiste uitcheck NS, niet gereisd) en dan bij Arriva navragen wat te doen voor niet inchecken bij hen in Tiel. Kan ook via Twitter.
Bekijk origineel

13 reacties

Badge +3
Welkom op het forum, Nina!

Tiel - Arnhem is Arriva, dus daarvoor moet je bij hen zijn.
Waarschijnlijk is er €10 extra betaald omdat je ingecheckt bent bij NS en ook een incheck bij Arriva gemist hebt.

Is lastig inderdaad, maar komt wel goed met wat moeite.

Een deel kan je zelf recht zetten via www.uitcheckgemist.nl, vul dan Tiel - Tiel in (gemiste uitcheck NS, niet gereisd) en dan bij Arriva navragen wat te doen voor niet inchecken bij hen in Tiel. Kan ook via Twitter.
Reputatie 7
Badge +3
Ik vermoed dat je in Tiel bij NS hebt ingecheckt en zwart gereisd hebt met Arriva.

Als je dan in Arnhem uitcheckt brengt NS je de rit Tiel-Utrecht-Arnhem in rekening.

Of restitutie in dit geval mogelijk is maar zeer de vraag omdat je wel degelijk een eind hebt omgereisd en je die extra kilometers wel moet betalen.
Badge +3
Oh ja [/i]Tamzin[/i] dat kan zomaar het geval zijn. Kijk even in je reishistorie (kan ook via een Mijn OV-chip account waar het precies mis gegaan is.

Dan helpt NS of Arriva je wel verder.
Reputatie 7
Badge +3
Als Nina heeft gedaan wat ik hierboven vermoed zal er weinig aan te doen zijn.

Een bijkomend probleem is dat het (nogal onwaarschijnlijke) verhaal over Arriva oncontroleerbaar is als er nergens bij Arriva is in of uitgecheckt. Volgens de reisgegevens heeft Nina gewoon een reis Tiel-Utrecht-Arnhem gemaakt.
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb nog even naar het reisschema gekeken:

1) Als je om 00.53 incheckt in Tiel is de laatste trein van Arriva (23.47) al lang vertrokken. Het verhaal dat Nina met Arriva naar Arnhem is gereisd kan dus gewoon niet kloppen.

2) Een incheck om 00.53 sluit precies aan op.de laatste trein naar Utrecht (vertrek 00.57). En die trein geeft in Utrecht weer keurig aansluiting op de laatste trein naar Arnhem.

Wellicht had Nina een latere reismogelijkheid Tiel - Arnhem ontdekt via Utrecht zonder zich te realiseren dat ze de omrit dan wel betalen moet.
Reputatie 6
Badge +2
Misschien bedoelt ze zaterdagnacht (zondagmorgen), en vertrok de Arriva-trein van 0:50 iets te laat. Het is in ieder geval gemakkelijk na te gaan of ze na omchecken in Ah in Ut heeft uitgecheckt. bijdragevandennis
Reputatie 7
Badge +3
Dat zou wel weer kunnen.
Bedankt voor jullie reacties! Ik bedoel inderdaad de nacht van zaterdag op zondag. In mijn reishistorie is te zien dat ik in Tiel heb ingecheckt bij NS om 00:53, en vervolgens heb uitgecheckt bij NS in Arnhem om 1:48. Ik heb echter wel degelijk een trein van Arriva genomen, want anders was ik wel in Utrecht (de eindbestemming) uitgestapt. Nu is de vraag hoe dit op te lossen is.. Zijn deze incheck- en uitcheck tijden voldoende om restitutie bij NS aan te vragen? Ik heb vervolgens ook nog reisgegevens van een check-in om 2:02 bij NS in Arnhem en een check-uit om 2:54 bij NS in Utrecht. Zou dit voldoende bewijs zijn dat ik niet het traject Tiel-Utrecht-Arnhem heb afgelegd?
Badge +3
Lastige situatie,

Je hebt in feite nu betaald voor Tiel - Arnhem (via Utrecht, want NS) en ook nog voor de reis terug van Arnhem naar Utrecht.

Met Arriva heb je dan verder niets te maken, want je bent niet gecontroleerd en hebt ook niet in- of uitgecheckt bij ze.

Wellicht dat je via de klantenservice de reis terug naar Utrecht (vanuit Arnhem) vergoed kan krijgen. Maar sowieso ben je duurder uit dan alleen Tiel - Utrecht (omdat je tenslotte in Arnhem geweest bent). Als ze echt coulant zijn krijg je het bedrag van een retour Utrecht - Arnhem terug.

Bel ze anders op 030 751 7511 om het nogmaals uit te leggen. Later op de avond is het meestal rustig aan de telefoon. Of wacht op een reactie van een moderator hier.
Hoi Nina! Welkom op ons Serviceforum. Om te kijken wat hierin de mogelijkheden zijn moeten we echt even in de gegevens duiken. Je kunt telefonisch contact leggen met onze Klantenservice via het nummer wat Robert aangeeft, maar ook via Facebook of Twitter. Uiteraard mag je mij ook een privébericht sturen, maar dit kan iets langer duren dan de andere kanalen. Als je besluit mij een bericht te sturen ontvang ik graag je volledige naam, adres, geboortedatum, OV-Chipkaartnummer en IBAN-rekeningnummer.
Krijg uiteindelijk het totale bedrag van €16,30 gerestitueerd, bedankt voor jullie hulp!
Reputatie 7
Bedankt voor de update Nina, fijn dat het zo opgelost is!
Badge +3
Kijk, zo kan het ook!

Keurig en volgende keer weet je ons te vinden haha 😛

Reageer