beantwoord

Uitschuifplank SNG

• 2 August 2021
  • 6 reacties
  • 184 Bekeken

Reputatie 2
  • Intercity
  • 14 reacties

Het valt mij op dat bij nagenoeg elke SNG een heleboel uitschuifplanken maximaal tot de helft uitschuiven, met nog een redelijk gat tussen trein en perron tot gevolg. Sommige planken functioneren wel goed.

Vanmiddag zag ik iemand daardoor bijna onderuit gaan toen degene met een rollator de trein in wilde en de voorwielen om klapten in het aanwezige gat. Zag het gebeuren en kon nog net de jas vastpakken om vallen te voorkomen.

Heb geen lijstje met treinnummers, maar nagenoeg elke trein die ik 2x per dag heb op het traject tussen Apeldoorn en Enschede zie ik het.

Leuk als zoiets in een trein wordt gemonteerd om de mobiliteit van de reizigers te vergroten, maar besteed dan als NS wel aandacht aan het functioneren en het onderhoud ervan!

Wordt hier frequent op gelet? Ik neem aan dat treinen vaak genoeg worden nagekeken en/of onderhoud krijgen (lees vaker dan jaarlijks of zo).

icon

Beste antwoord door Loes 2 August 2021, 21:19

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Of misschien dat tredes die maar tot de helft gaan goedkoper zijn, of minder storingsgevoelig. Of gewoon heel simpel bedacht dat waar het niet nodig is voor fietsen en rolstoelen (of andere hulpmiddelen) ze er dan ook niet hoeven te zijn. Het gaat er volgens mij vooral om dat wieltjes van rolstoelen, scootmobielen, rollators niet tussen de trede en perronrand komen en reizigers die deze hulpmiddelen gebruiken zullen dan ook bij de deur met een rolstoellogo instappen.

Bij de SLT stellen waar een toilet is ingebouwd zijn er ook alleen bij rolstoel en fietscoupé tredes ingebouwd die tot de perronrand komen, niet bij de andere deuren.

Badge +3

Kan hooguit bedenken dat als je een trede maar half uit hoeft te schuiven de deuren wat sneller open gaan?

@BVW 

Durf ik niet te zeggen. Sinds de Flirt zijn we gewend dat alle treeplanken tot het perron komen, maar waarom de meesten tot de helft durf ik niet te zeggen. Ms dat iemand anders dat weet.

Reputatie 2

De SNG heeft maar 2 uitschuiftredes, die geheel tot de perronrand komen, dat is bij de deur waar het fietsbalkon zich bevindt en de deur voor de minder valide reizigersplaats. Alle andere deuren komt de trede maar een stukje uit.

De Flirt daarintegen is anders, daar komt elke treeplank tot aan de perronrand. 

De omgebouwde SLT heeft maar 1 deur met een uitschuiftrede tot aan het perron. Dat is waar de minder validen plek zich bevindt.

Ah vandaar, by design dus.

Enig idee waarom dat zo is? Ik snap wel dat het vooral gedaan is waar het 100% nodig is, maar minder mobiele mensen stappen toch niet altijd daar in waar de plank geheel uitgeschoven is aangezien je niet van tevoren weet waar dat is en er soms ook de tijd niet meer in om daar naartoe te schuifelen.

Maar dank voor je antwoord, is in ieder geval niet elke SNG deels defect. :)

De SNG heeft maar 2 uitschuiftredes, die geheel tot de perronrand komen, dat is bij de deur waar het fietsbalkon zich bevindt en de deur voor de minder valide reizigersplaats. Alle andere deuren komt de trede maar een stukje uit.

De Flirt daarintegen is anders, daar komt elke treeplank tot aan de perronrand. 

De omgebouwde SLT heeft maar 1 deur met een uitschuiftrede tot aan het perron. Dat is waar de minder validen plek zich bevindt.

We besteden hier uiteraard aandacht aan. In hoeverre dat het geval is kan ik helaas niet achterhalen. Aangezien personeel hiermee werkt zal bij elk puntje een melding worden gemaakt. Veiligheid hebben we hoog in ons vaandel staan.

Reageer