beantwoord

Uitstap spoor

• 14 september 2019
  • 6 reacties
  • 249 Bekeken

In de trein is vaak een scherm. Het geeft aan op welk spoor ICs zullen vertrekken vlak voor aankomst bij een station, hoewel in Utrecht lang niet allemaal. Ook de tijd waarop de trein naar verwachting aan zal komen. Andere vervoerders geven aan, indien relevant, op welk spoor de trein zal aankomen maar altijd of het links dan wel rechts uitstappen is. Waarom doet NS dit niet? Of is het systeem zo beperkt dat bij een eventuele spoorwijziging dit niet op de schermen kan worden aangepast. Vertragingen worden toch wel aangegeven. Of is dat informatie van lang van tevoren?
icon

Beste antwoord door Danny NS 14 september 2019, 11:04

Hoi Kees uit Eindhoven,

Ik durf je niet te vertellen waarom NS dit (nog) niet aangeeft. Ik zal het balletje opgooien 🙂.
Bekijk origineel

6 reacties

Hoi Kees uit Eindhoven,

Ik durf je niet te vertellen waarom NS dit (nog) niet aangeeft. Ik zal het balletje opgooien 🙂.

Ha die Danny,

Blijkbaar gaat dit net zo snel als het aanpassen van de foute tekst uitgesproken bij aankomst van de lift op het perron in Naarden-Bussum. Jij kunt er natuurlijk ook niets aan doen maar die mastodont ns is blijkbaar moeilijk in beweging te krijgen.

Natuurlijk zijn er altijd veel richtingen op overstap stations maar mijn ervaring is dat er nagenoeg uitsluitend Intercity's op die borden in de trein staan. Sprinters kom je buiten andere sprinters niet tegen. Zijn die andere lijnen nietr belangrijk of moeten reizigers zich maar tot de ICs beperken?

Op maar een paar stations heb ik wel eens een mededeling op de borden op de perrons gezien dat een later vertrekkende IC eerder aankomt op het eindstation dan de eerder vertrekkende sprinter. Waarom is dit niet algemeen? Hangt het af van de regiomanager? Of vermeldt men dit liever niet op storingsgevoelige trajecten? Het lijkt erop dat ns uitgaat van vaste trajectreizigers die intussen dit soort informatie wel 'weten'.

Reputatie 5

Het laatste is wel vrijwel algemeen en soms zelfs bij 2 sprinterseries-in feite zijn er helemaal niet zoveel van dat soort gevallen-noem er dan eens wat waarbij je vindt dat het zou moeten. Het lukt niet als onderweg overgestapt moet worden-AMS-Zwolle is daarvoor een heel bekend voorbeeld (IC met Almere overstappen).

Verder zijn het vooral beperkingen in de capaciteit van het systeem-max 3 aansluitingen, max 3 dito wat anders. NS vindt ook meer en meer dat elke reiziger toch wel een smartofono heeft waar veel meer op te vinden is-en dat is dus ook zo. En kijk eerst eens wat voor onvermogen NS alleen al heeft om ICDs niet te veel te laten uitvallen en hun eigen betaalsysteem online open te houden-daarna is al het geld op voor nog meer wensen.

Vooraf aangeven welke kant uitstappen is gebeurt vrijwel alleen in DE (en zelfs daar moet men vaak dus eerst gewoon menselijk kijken welche seite es sein wird) en op metroś-waar de perronkant nog wel eens wil wisselen tussen haltes.

Daar heb je het weer. Je wordt gewoon verplicht een opgeladen smartphone bij je te hebben. Mocht je zijn vergeten zo'n stroomvreter op te laden dan zijn er nauwelijks stopcontacten om dat ding op te laden. Bij de concurentie zag ik heel wat meer stopcontacten.

Ik erger me vaak rot aan al die lui die alleen maar naar dat ding zitten te kijken. Vaak hebben ze een koptelefoon op of oortjes in en als ze dan opbellen of worden opgebeld schalt het door de coupé, vertrouwelijk of baarlijke onzin maakt niet uit. Ze schallen maar door. Zelfs in een stiltecoupé houden ze het niet rustig en kort maar kletsen aan een stuk door. Je moet uitkijken als je er voorzichtig iets van zegt geen grote bek te krijgen of te horen dat het héél belangrijk is. Ik zal wel te weinig bij de tijd zijn om de diepere achtergrond van al het geneuzel dat ik dan hoor te begrijpen.

Ik reis nog wel van Eindhoven naar Naarden-Bussum. Thuis heb ik meestal nagekeken hoe laat ik moet vertrekken en hoeveel minuten overstaptijd in Utrecht. Maar dat is niet op elk moment van de dag of de dag van de week hetzelfde. Als dan weer eens de trein vlak voor Utrecht stil staat, "het spoor voor ons is nog bezet door een andere trein” weetr ik niet of ik moet gaan rennen of het erg rustig aan kan doen. Een andere reiziger vragen heeft meestal geen zin omdat die met oortjes in of koptelefoon op zo druk bezig zijn dat ze niet eens horen dat je iets vraagt.

Bij andere Nederlandse treinvervoerders heb ik het wel gehoord. Daar wordt bij het aankondigen van het station ook meteen gezegd aan welke kant (in de rijrichting) je moet uitstappen. Als ns dat ook zou doen ben ik zeker tevreden. Maar het blijft mij ontgaan waarom wel vertreksporen kunnen worden aangegeven op de schermen in de trein dit niet gemakkelijk mogelijk zou zijn voor het aankomstspoor.

Hoewel irritant, kan ik me voorstellen dat het bij internationale verbindingen wat lastiger is. Daar verbaasde ik me er wel over dat de internationale reisplanner slechts een paar minuten tijd aangaf voor overstap in Brussel-Zuid van spoor 22 of zo naar spoor 4 voor de TGV. Gelukkig was ik zo slim maar een trein eerder uit Nederland te nemen, dat mocht toen nog, anders had ik het nooit gehaald. Het was daar namelijk ook nog zoeken waar die TGVs precies vertrokken. Natuurlijk, de vaste reiziger op dit soort trajecten weet het allemaal wel maar incidenteel zo'n reis maken wordt misschien niet gewaardeerd.

Badge +3

Smaken verschillen, maar ikzelf (en vele anderen) vinden het ruim voldoende als bij aankomst alleen de belangrijkste overstappen genoemd worden, dus aansluitende sprinters in de richting van de trein en intercity’s naar andere richtingen. En vergeet uw bagage niet.

Dus “We komen zometeen aan op Eindhoven Centraal. Deze intercity gaat verder naar Weert met als eindbestemming Maastricht (of Heerlen). Voor naar Geldrop en Heeze neemt u de sprinter op spoor X op tijdstip Y. En voor de richting Venlo de IC aan de overkant van het perron over Z minuten (of die staat al klaar)”.

Op grotere stations of met vele overstaprichtingen (denk aan Utrecht en Zwolle) moet je dat natuurlijk beperken tot de belangrijkste overstappen, en dat zullen veelal intercitiy's zijn. Mensen die met een sprinter moeten weten meestal echt wel de weg.

Misschien heb iets te vroeg gereageerd. Op stations als Den Bosch en Eindhoven Centraal, zoals dfat nu ineens heet, blijken inderdaad ook sprinters op de schermen te staan en worden die vaak ook omgeroepen in de trein. Vooral in Utrecht CS is dat niet het geval, maar daar zijn dan teveel bestemmingen begrijp ik nu.

Wat ik wel irritant vind is dat er vaak bij de (automatische) omroepberichten in de sprinters meestal maar een stuk of drie stations worden genoemd, de eerstvolgende paar en het eindstation. Als er nu bijgezegd wordt met eindstation XYZ zou het veel duidelijker zijn. Ik heb al diverse keren reizigers meegemaakt, net als ik geen vaste traject reizigers, die zich afvroegen of de trein op een verder gelegen station nu wel of niet zou stoppen. Die schermen met de totale route zijn vaak niet te zien of weer eens buiten gebruik.

Over Einhoven, als we toch namen kunnen veranderen, waarom straks niet gewoon Eindhoven-Strijp? Het station ligt precies tussen Strijp-S en Strijp-T, zelfs iets dichter bij de gebouwen op Strijp-T. Of spelen hier weer commerciële belangen van Strijp-S?

Reageer