beantwoord

uitstapvolgorde


Reputatie 2

Is er een ongeschreven regel met het uitstappen? Zoiets als wie het eerste op het balkon staat mag er als eerste uit?

icon

Beste antwoord door Thom 16 March 2022, 14:09

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 7
Badge +4

De ongeschreven regel is dat er eerst uitgestapt wordt, waarna er kan worden ingestapt. Verder niet. Het is ook praktisch. Verder gelden de beleefdheidsregels, maar er is een grote groep die niet verder komt dan het directe eigenbelang. Een blik van afkeuring kan, maar of dit het gedrag echt verbetert weet ik ook niet.

 

Codes worden door dit soort mensen niet onderschreven. Daar moeten we mee leven, vrees ik.

Reputatie 7
Badge +3

De ‘ongeschreven regel’ lijkt me dat degene die het dichtst bij de deur staat als eerste eruit mag. Maar ik vind het een beetje een vreemde vraag. Het is toch hopelijk niet nodig hier daadwerkelijk regels voor te bedenken?

Reputatie 7
Badge +3

De ongeschreven regel is dat er eerst uitgestapt wordt, waarna er kan worden ingestapt.

 

Dat is zelfs een geschreven regel :slight_smile:

En misschien ten overvloede: laat reizigers eerst uitstappen alvorens u instapt.

https://www.ns.nl/uitgelicht/fluiten-is-niet-meer-instappen/veelgestelde-vragen.html

 

Reputatie 2

Trein komt enigszins te laat op het perron, waardoor overstap moeilijk kan worden. Dan lijkt mij dat de zwaar bepakten met veel koffers de anderen in de rij voorlaten en niet als eerste gaan omdat zij al eerste op het balkon waren. 

Deze lui bleken achteraf niet eens over te hoeven stappen.

Reputatie 7
Badge +1

Nog beter zou zijn als andere reizigers de mensen met koffers (of vaak kinderwagens) even helpen met koffers eruit tillen zodat iedereen er snel uit is. We moeten toch een beetje rekening met elkaar houden in het OV. Maar helaas is het eerst uitstappen dan instappen vaak al te veel gevraagd voor mensen…

Een speciale volgorde van uitstappen op basis van overstappen en bagage lijkt me allesbehalve handig.

Als je echt snel de trein uit moet lijkt het mij verstandiger om van tevoren alvast te kijken welk balkon het rustigste is, zodat je daar sneller kunt uitstappen.

Reputatie 7
Badge

Als je er snel uit wil dan moet je gewoon als eerste bij de uitgang zijn toch? Dus als je een krappe overstap hebt dan zorg je gewoon dat je op tijd van je zitplaats gaat.

Reputatie 2

Ik stond als tweede in de rij, van geen kwaad bewust. Er werd een grote koffer voor mij gezet, omdat deze reiziger van mening was als eerste op het balkon te staan en dus als eerste eruit mocht. 

Even helpen met voldoende overstaptijd is geen probleem. Een kinderwagen eruit tillen evenmin. Zelfs met weinig overstaptijd niet.

Voor willen gaan met veel koffers en vervolgens zelf niet hoeven over te stappen is bedenkelijk. Ik zou met veel koffers de overstappers zeker voor laten gaan.

Badge +3

“Ik zie dat u een grote koffer heeft maar ik heb een krappe overstap te halen. Vindt u het goed als ik even voor ga?”

Kleine moeite toch? Deed ik bij de supermarkt ook altijd toen er nog geen zelfscan of snel/mandjeskassa was, en ik een pak melk en een brood had terwijl er iemand met een volle winkelwagen voor me stond.

Was nooit een probleem en niet meer dan logisch. Het scheelt die ander namelijk 20 seconden of zelfs helemaal niets (want die moet toch alle boodschappen nog op de band leggen) en mij een aantal minuten. Vooral als die mensen ook nog zegeltjes willen en gepast (contant) gaan betalen.

Reputatie 2

Zo zou het mooi zijn inderdaad. Helaas was ik toen al aan de kant geduwd. 

Degene dicht bij de deur stapt al eerste uit. Geen volgorde wie als eerste op het balkon staat.

Reputatie 6

Ja, de basis “ongeschreven” (geschreven, lees ik net) regels worden niet eens nageleeft, heeft dan zin om over aanvullende regels te gaan spreken?

Het stomme is dat het voor degenen die ertegenin gaan (degenen die instappen terwijl er nog niet uitgestapt is) er zo goed als niks te winnen valt, terwijl alle uitstappers onnodige vertraging oplopen. Ontzettend dom gedrag, maar wat doe je ertegen?

Reputatie 7
Badge +4

Het heet verhuftering. Dat ‘ik’ ook passen als ‘wij’ in de samenleving kan zijn, dringt niet door. Terwijl het zo ongelooflijk veel prettiger leeft voor iedereen.

 

Het forum staat vol met deze mensen helaas. Een soort vulgair existentialisme, waarbij iedere bemoeienis die het eigenbelang aantast ongeveer het ergste is wat je je kunt voorstellen - en als een excuus voor agressie  wordt gezien.

 

Reputatie 6

Ja en als het dan nog iets zou opleveren, maar dat is vaak absoluut niet het geval. Het is een loose-loose situatie.

Badge +3

Ja en als het dan nog iets zou opleveren, maar dat is vaak absoluut niet het geval. Het is een loose-loose situatie.

Als het om snel instappen gaat (zitplaats bemachtigen bij drukte) dan doe ik dat altijd bij een 1e klas coupé. Dan ben je vaak sneller in de 2e klas dan degenen die zich door uitstappers heen naar binnen willen wurmen.

Reputatie 7
Badge +1

Ja en als het dan nog iets zou opleveren, maar dat is vaak absoluut niet het geval. Het is een loose-loose situatie.

Het doet mij een beetje denken aan mensen die binnen de bebouwde kom ver boven de 50km/u gaan rijden en iedereen inhalen. Om vervolgens bij de stoplichten weer naast diegene te staan die ze net ingehaald hebben.

Zelfde soort gedrag zie je op heel veel plekken terug helaas…

Reputatie 6

Ja precies dat. Ik word bijna continu ingehaald omdat ik weiger vol gas te gaan als ik over 200 meter toch weer moet remmen. En dan staan we gezellig weer met z’n allen voor het rode stoplicht. Zonde van de brandstof, zonde van je geld, zonde van het milieu en zonde van het onnodige risico dat is genomen.

Badge +3

Het heet verhuftering. Dat ‘ik’ ook passen als ‘wij’ in de samenleving kan zijn, dringt niet door. Terwijl het zo ongelooflijk veel prettiger leeft voor iedereen

Op Twitter is er een campagne #vergeetonsniet van reizigers die na 25 maart graag nog met een mondkapje willen reizen, en redelijk ‘boos zijn’ op de NS omdat ze de 1e klas of stiltecoupés niet willen bombarderen/reserveren tot ‘veilige ruimte’ voor kwetsbare reizigers.

https://twitter.com/maartenhagg/status/1503998559351414786

Dus daar moet iedereen (ineens, nog steeds of omdat het daar een regel is) een mondkapje dragen?

Laat me niet lachen.. :rofl: En wat zou de (wettelijke) boete zijn als je daar gaat zitten eten, drinken, hoesten of niezen zonder FFP kapje of dat onding op je kin?

En waar blijven de fietscoupés (of rijtuigen) in de zomer dan? De kans daarop is groter… :sleeping:

De tweet die riep om kapjescoupés heeft wel al meer dan 2k likes… dat zal dan wel een ‘influencer’ zijn, met ‘schaapachtige volgers’ (ja dat willen wij allemaal ook!)

 

Reputatie 2

Het heet verhuftering. Dat ‘ik’ ook passen als ‘wij’ in de samenleving kan zijn, dringt niet door. Terwijl het zo ongelooflijk veel prettiger leeft voor iedereen

Op Twitter is er een campagne #vergeetonsniet van reizigers die na 25 maart graag nog met een mondkapje willen reizen, en redelijk ‘boos zijn’ op de NS omdat ze de 1e klas of stiltecoupés niet willen bombarderen/reserveren tot ‘veilige ruimte’ voor kwetsbare reizigers.

https://twitter.com/maartenhagg/status/1503998559351414786

Dus daar moet iedereen (ineens, nog steeds of omdat het daar een regel is) een mondkapje dragen?

Laat me niet lachen.. :rofl: En wat zou de (wettelijke) boete zijn als je daar gaat zitten eten, drinken, hoesten of niezen zonder FFP kapje of dat onding op je kin?

En waar blijven de fietscoupés (of rijtuigen) in de zomer dan? De kans daarop is groter… :sleeping:

De tweet die riep om kapjescoupés heeft wel al meer dan 2k likes… dat zal dan wel een ‘influencer’ zijn, met ‘schaapachtige volgers’ (ja dat willen wij allemaal ook!)

 

Als ik op Twitter kijk slaat het niet echt aan. Blijkbaar is er geen behoefte aan een mondkapjescoupe.

Reageer