beantwoord

Undercover conducteurs?

• 14 maart 2017
  • 22 reacties
  • 1072 Bekeken

Eerder vanavond werd ik gecontroleerd door conducteurs in burger. Ze konden zich wel legitimeren, dus ik geloofde wel hun goede bedoelingen en liet daarop mijn vervoerbewijs zien, maar ik had dit nog niet eerder meegemaakt.
Is dit nieuw?
icon

Beste antwoord door Loes 14 maart 2017, 19:50

Dat zijn idd de enige die acties in burger doen en dat gebeurd steeds vaker. Bij twijfel blijf om legitimatie van de betreffende conducteur, controleur vragen.
Bekijk origineel

22 reacties

Reputatie 3
Nee, dit is S&V-personeel als het goed is, die doen de onverwachte controles en ook wel eens in burgerkleding. Zelf op de Valleilijn heb ik dat ook weleens, twintigers die dan opeens een OV-chipkaartscanner uit hun achterzak toveren.
Dat zijn idd de enige die acties in burger doen en dat gebeurd steeds vaker. Bij twijfel blijf om legitimatie van de betreffende conducteur, controleur vragen.
Reputatie 2
Vanmiddag werd in de sprinter tussen Beverwijk en Heemskerk door de conducteur omgeroepen dat er controle in burger zou plaatsvinden. Wat voor nut heeft het in burger zijn als het alsnog wordt omgeroepen?

Ik heb ze overigens zelf niet gezien.
Reputatie 7
Badge +3
In Duitsland zijn controleurs (dus niet conducteurs) altijd in burger.
Reputatie 6
Badge
@FlyingHollander is er verteld wie het precies is? Zo nee, dan is het nog steeds spannend voor zwartrijders.
Reputatie 2
@landrsthrn Heb ik niet kunnen verstaan. Omroep haperde enorm.
Reputatie 7
Wordt omgeroepen om mensen te waarschuwen, de zwartrijders stappen vaak niet in als ze V&S zichtbaar zien, maar zitten dan al in de val. Ook weten ze idd niet wie het is.
Reputatie 2
Je waarschuwt door omroepen toch juist zwartrijders? Op een lang intercity stuk zit je inderdaad in de val. Maar in bijvoorbeeld een sprinter kan je binnen een paar minuten uitstappen. Zoals ik al zei: ik was de trein al uit voordat ze langskwamen. Een zwartrijder doet dat ook als die het risico niet wil nemen en stapt vervolgens in de volgende weer in.
Reputatie 7
Badge +3
Inderdaad te dwaas om los te lopen dat dat wordt omgeroepen.
Reputatie 6
Inderdaad te dwaas om los te lopen dat dat wordt omgeroepen.

Is dat zo ? Die burgercontroleurs kunnen toch maar een paar zwartrijders per keer aanpakken. Inmiddels heeft de rest het dan sowieso door en die is dan weg.
Het is dus niet zeker, dat het aantal gepakte zwartrijders ineens de hoogte ingaat, als er niet wordt omgeroepen. Daarentegen stelt het wel de gewone passagiers gerust.
Reputatie 6
Badge
Bij de RET komen ze plots op het laatste moment binnen direct wanneer de deur dicht gaat en dan zijn alle zwartrijders direct de sjaak. Dat systeem moeten ze eens testen bij NS, het is zeer effectief.
Wij roepen bij burgeracties op zwartrijden pas om als de trein vertrokken is, dus niemand kan dan meer weg. Meestal zijn ze met veel man om de hele trein schoon te vegen. Mochten ze op problemen stuiten halen ze het soms niet.
Maar waarom wordt er dan alsnog omgeroepen? Dat gebeurt bij een normale controle toch ook niet?
Reputatie 7
Omdat het geen mensen in uniform betreft kan er verwarring ontstaan waarom die om je kaartje vraagt. Zoals hierboven aangegeven willen ze zo snel mogelijk heel de trein gecontroleerd hebben tussen 2 stations zodat niemand de dans ontspringt. Mensen worden dus geïnformeerd van te voren, waardoor heel het proces sneller gaat en ze niet bij iedereen hoeven te uit te leggen waarom ze komen controleren in burger.
Reputatie 7
Badge +3
Omdat het geen mensen in uniform betreft kan er verwarring ontstaan waarom die om je kaartje vraagt.
In Duitsland wordt heel vaak in burger gecontroleerd en dat geeft helemaal geen verwarring.
Reputatie 7
@Tamzin zijn ze het waarschijnlijk meer gewend. Ik ben voor meer burger acties. Controle, of gewoon meerijden voor overtredingen oid.
Reputatie 2
De hele trein controleren is onmogelijk in 3 minuten. Je redt dan misschien 1 coupé. In burger én omroepen heb je dus niets aan op veel sprinter trajecten, zoals bv de Kennemerlijn.
Reputatie 7
Burgeracties zijn vaak met agenten en een man of 6 tot 10. De conducteur roept dan om. En of dat dat lukt 😉
Reputatie 7
Badge
De hele trein controleren is onmogelijk in 3 minuten. Je redt dan misschien 1 coupé. In burger én omroepen heb je dus niets aan op veel sprinter trajecten, zoals bv de Kennemerlijn.
Ik heb geregeld een stop&go actie gezien op Almere, dat gaat min of meer op dezelfde manier. Binnen 2 minuten een VIRM 6 schoongeveegd. Het kan wel degelijk.
Reputatie 6
Badge
Jullie gebruiken de begrippen ''onmogelijk'' en ''hele trein'' verkeerd. Er zijn vele factoren die een rol spelen bij hoe snel een trein gecontroleerd is, zoals de lengte, aantal reizigers en eventuele tegenwerkers.
Burgeracties zijn vaak met agenten en een man of 6 tot 10. De conducteur roept dan om. En of dat dat lukt ;)
In elk geval was er bij de door mij beschreven reis geen omroep.
En of er wel of geen omroep is, bij controle in burger zal ik altijd om legitimatie vragen (zoals Loes ook al aangaf).
Reputatie 7
Dat is je goed recht. Nu moet ik wel zeggen, zodra ze beginnen met controleren hangen ze meestal gelijk hun ketting met BOA insigne zichtbaar om, dus zijn ze al iets herkenbaarder. Een toezichthouder mag je bij controle altijd om zijn legitimatiebewijs vragen.

Reageer