upgrade 1e klas | NS Community
beantwoord

upgrade 1e klas

  • 22 May 2022
  • 6 reacties
  • 1169 Bekeken

Hi! Om drukte te voorkomen heb ik vandaag mijn 2e klas abonnement ge upgrade naar de 1e klas. Nu zit ik in de trein van Eindhoven naar Utrecht en door drukte mogen passagiers van de tweede klas ook in de eerste klas zitten... nu is het in de 1e klas treinstel ook kei druk is. Kan ik hiervoor mijn geld terug krijgen? 

icon

Beste antwoord door Thom 22 May 2022, 11:50

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Nee, dat is niet mogelijk. Strikt genomen koopt u een vervoersbewijs voor de eerste klas, en u heeft zelfs geen recht op een zitplaats. Als de conducteur van te voren toestemming gegeven heeft, en alleen dan, is het ook rechtmatig in de eerste klas te zitten met een tweedeklas kaartje.

Normaal is eerste klas reizen verder alleen gepermitteerd met een eerste klas vervoersbewijs en geldt geen enkel verhaal om zich daar op te kunnen houden zonder te betalen.

Jammer, maar helaas. Ik zou rijk worden als ik compensatie zou krijgen voor elke medepassagier zonder geldig kaartje in de eerste klas, 😉. Dat het in strijd is met uw rechtsgevoel snap ik, daar heb ik, en hebben vele anderen met mij, ook regelmatig last van.

Hahaha, jaa idd. Werkt soms een beetje gek. Dank u wel voor het antwoord! 

Voor onze keuzereis maken wij graag gebruik van de upgrade . Op het station Lichtenvoorde-Groenlo is resent een arriva-automaat geplaatst. Dit weekend kregen we het niet voor elkaar. We kregen als optie gebruik te maken van de 2e klas. En  niet de optie 6 Euro bij te betalen. Deden wij iets fout of ligt dat aan de arriva-automaat ?

Reputatie 7
Badge

Ik denk aan de automaat. 

Reputatie 7
Badge +3

Voor onze keuzereis maken wij graag gebruik van de upgrade . Op het station Lichtenvoorde-Groenlo is resent een arriva-automaat geplaatst. Dit weekend kregen we het niet voor elkaar. We kregen als optie gebruik te maken van de 2e klas. En  niet de optie 6 Euro bij te betalen. Deden wij iets fout of ligt dat aan de arriva-automaat ?

Er staat geen NS automaat? Arriva heeft in de noordelijke provincies de 1e klas afgeschaft. Misschien bieden ze geen 1e klas upgrade meer aan in deze automaat?

Reputatie 5

Er staat geen NS-automaat in Lievelde, en dit station ligt toch ook echt in de provincie Gelderland. Het ontbreken van de 1e klas optie zal niets te maken hebben met het afschaffen van 1e klas in het noorden, de Arriva treinen in Gelderland hebben allen wel 1e klas. Omgekeerd bieden de Arriva kaartautomaten in het noorden ook gewoon een klassewissel aan, immers reizigers reizen vaak verder met NS.

 

In dit geval blijft het gissen, kaart het vooral aan bij Arriva.

Reageer