Upgrade naar eerste klas keuzedag

• 8 juli 2019
  • 24 reacties
  • 520 Bekeken

Ik vind het nogal dubbel: als je - zoals gisteren tussen Utrecht en Arnhem - niet eens kunt staan in de 2e klas, dan heb je behoefte aan n al dan niet gratis upgrade. Helaas kan dat alleen vooraf, terwijl je dan niet weet dat het dan zo absurd druk wordt,
Voor mij reden om zo min mogelijk met de trein te reizen, NS is hier veel te star in! Zoek een oplossing voor dit steeds frequenter voorkomende probleem !!!

24 reacties

Goedenavond Troy2020 en welkom bij de NS Community!

Ik mis de context van je bericht een beetje, wat is er precies gebeurd? Welk probleem ervaar je?
Reputatie 7
Badge +3
Het was zo druk in de trein dat Troy2020 graag de keuzedag had opgewaardeerd naar 1e klas, maar dat kan niet meer als je al in de trein bent.
Reputatie 7
Badge +3
Het fundamentele probleem is dat NS categorisch blijft weigeren om in het weekend voldoende materieel in te zetten.

Onderweg upgraden zal er niet komen, dat wordt één gigantische fraude.
Reputatie 7
Badge +3
Het fundamentele probleem is dat NS categorisch blijft weigeren om in het weekend voldoende materieel in te zetten.
+1

Onderweg upgraden zal er niet komen, dat wordt één gigantische fraude.

Toch kan dat nu met Flex ook binnen 15 minuten. De oplossing is en blijft veel controleren. Ook al moeten ze dan nog stiekem snel upgraden, dan betalen ze in elk geval wel voor de 1e klas. En na een kwartier kunnen gewoon boetes uitgeschreven worden.
Reputatie 7
Badge +3
@mrfreeze
Misschien is het handiger als NS gewoon voldoende materieel inzet
Reputatie 7
Badge +4
Wat kan is van te voren uw kaart upgraden naar de eerste klas, meer smaken zijn er niet. Met een keuzedag is dat ook niet al te duur.

In de trein upgraden is niet mogelijk, en ik vraag me af of die optie verstandig zou zijn. Veel eersteklasreizigers betalen er van te voren altijd al voor. Die worden dan weggedrukt bij volle treinen, en om dat te voorkomen is de eersteklaskaart voor velen nu net voor bedoeld. Het meest voor de hand ligt dat u van te voren een kaartje voor de eerste of tweede klas kiest. Dat is ook de normale gang van zaken. U kunt ook eersteklas keuzedagen nemen.

Het bewust inzetten van te korte treinen uit kostenoverwegingen is natuurlijk gewoon minachting voor de reiziger, ook al wordt het efficiënt genoemd. Een zitplaats voor het overgrote deel van de reizigers moet de norm zijn en niet hoever kunnen we gaan zonder dat de reizigers echt in opstand komen.

In het weekend moet zeker iedereen kunnen zitten. Het materieel is er.
Elke staanplaats in het weekend, is een schande voor NS.
Reputatie 7
Badge +3
@mrfreeze
Misschien is het handiger als NS gewoon voldoende materieel inzet

Preaching to the choir 😉
Reputatie 6
Al die goedkope actiekaartjes afschaffen van bv het Kruitvat, Voordeelwinkel, Hema of hoe het ook allemaal mag heten.
Verder stoppen met de keuzedagen, moet je eens zien hoe rustig het weer is in de trein.

Veel weekendreizigers reizen voor amper iets, maar klagen steen en been.
Voor kaartjes welke amper iets opleveren gaat NS echt geen extra materieel inzetten, dat kost bakken met geld.
Reputatie 7
Badge +3
Al die goedkope actiekaartjes afschaffen van bv het Kruitvat, Voordeelwinkel, Hema of hoe het ook allemaal mag heten.
Verder stoppen met de keuzedagen, moet je eens zien hoe rustig het weer is in de trein.

Veel weekendreizigers reizen voor amper iets, maar klagen steen en been.
Voor kaartjes welke amper iets opleveren gaat NS echt geen extra materieel inzetten, dat kost bakken met geld.

Dan kun je beter de OV-studentenkaart afschaffen. Die levert NS per persoon €3 per dag op.

Bakken met geld voor de inzet van langere treinen is nogal overdreven. Dat gaat pas spelen als er extra conducteurs nodig zijn. Een VIRM6 in plaats van een VIRM4 of een Flirt4 in plaats van een Flirt3 kost nauwelijks extra geld.
Reputatie 7
Badge +4
Het lijkt me beter de niet-betalende reiziger af te schaffen. 😉 Dat levert inmiddels heel veel ruimte op, en ze dragen zelfs nog niet eens de genoemde drie euro per dag bij. Meer dan de helft van de agressie en ellende in de trein wordt door de parasieten veroorzaakt, dus het is alleen maar winst voor alle partijen.

Behalve natuurlijk voor de meest gefaciliteerde zitplaatsinnemers van Nederland, onze geliefde profiteurs.

Bij deze groep is de bijdrage aan NS ook nog eens omgekeerd evenredig met de grootte van de mond, we breken de bek niet open.
Reputatie 6
Ik was er al bang voor @Thom , je vaste reactie kon ook nu niet uitblijven............
Maar heeft al je typwerk nut, betwijfel het sterk.
Reputatie 7
Badge +4
Uw vaste standaardreactie op mijn bijdragen in ieder geval niet. ;-)

Het is aan uw inzicht om wat ik schrijf met valide argumenten te ontkrachten.
Een hoop onzin reacties helaas - geen echte oplossing voor de ontstane situatie, bestaande mogelijkheden voor upgrade zijn uiteraard bekend.
Staan in de eerste klas was de enige mogelijkheid omdat de gehele tweede klas volgepropt zat, hing en stond.
Meer materieel inzetten kan de oplossing zijn - maar wanneer worden die treinen dan besteld en ingezet?
Voorlopig mijd ik de NS maar weer zoveel mogelijk..
🛣🤐
Reputatie 7
Badge +2
Een hoop onzin reacties helaas - geen echte oplossing voor de ontstane situatie, bestaande mogelijkheden voor upgrade zijn uiteraard bekend.
Staan in de eerste klas was de enige mogelijkheid omdat de gehele tweede klas volgepropt zat, hing en stond.
Meer materieel inzetten kan de oplossing zijn - maar wanneer worden die treinen dan besteld en ingezet?
🛣🤐

Ook voor staan in de 1e klas is een 1e klas kaartje nodig. U mag zich met een 2evklaskaartje niet in de 1e klas bevinden.

Voor een volgende keer zou u vooraf een upgrade kunnen kopen. Als uw keuzedagen op zijn zou u voor de nieuwe kunnen kiezen voor 1e klas keuzedagen. Iets duurder maar u heeft een grotere kans op een zitplaats.
Reputatie 3
Nogmaals, de studentenkaart kan niet zomaar afgeschaft worden. Studenten zullen moeten blijven reizen. Als ze daar extra voor moeten betalen dan moet de studiefinanciering omhoog. Kamers in studentensteden zijn schaars, dus een abonnement gaat ongeveer € 4000 per jaar kosten. Collegetijden verschuiven kan ook niet, de zalen zitten gewoonlijk van 9 tot 9 vol.

Zeker nu het draagvlak in de politiek voor het sociaal leenstelsel grotendeels ontbreekt, is het afschaffen van de studentenkaart geen optie.

• @Troy2020 Als de trein zo vol zit, hoef je niet meer bang te zijn voor controle. De conducteur kan toch niet door de mensenmassa heenkomen.
Reputatie 7
Badge +3
🛣🤐

De rangeerterreinen staan het weekend vol met ongebruikt materieel. NS wil het alleen niet inzetten
Reputatie 7
Badge +3
Nogmaals, de studentenkaart kan niet zomaar afgeschaft worden. Studenten zullen moeten blijven reizen. Als ze daar extra voor moeten betalen dan moet de studiefinanciering omhoog. Kamers in studentensteden zijn schaars, dus een abonnement gaat ongeveer € 4000 per jaar kosten. Collegetijden verschuiven kan ook niet, de zalen zitten gewoonlijk van 9 tot 9 vol.
Dat is natuurlijk niet het probleem van NS. Als de politiek de SOV-kaart wil handhaven dan moeten ze daar maar een reëele prijs voor betalen. Zo niet dan moeten studenten maar geld lenen om een treinkaart te betalen.

En van 9 tot 9 vol? Ik woon om de hoek bij Avans en daar kun je na 5 uur 's middags een kanon afschieten. En op vrijdag al na half drie.
Reputatie 7
Badge +2
@kukkie er was een tijd dat er geen SRP was en een student gewoon moest betalen voor OV. En dat terwijl een beurs er niet voor iedereen was. Geen plezierreisjes en er werd gewoon gefietst.

Minder drukte in treinen kan ook door SRP om te zetten in traject vrij.
Reputatie 7
Badge +3
Minder drukte in treinen kan ook door SRP om te zetten in traject vrij.
Dat waanidee komt steeds maar weer terug. Het is geen optie want dat vereist zoveel administratie en is zo gevoelig voor adresfraude dat het meer kost dan bespaart. Daarnaast verandert het reisgedrag in de spits daardoor niet. Je bespaart hooguit de niet voor onderwijs nodige kilometers in de stille uren (winkelen, festivals, feesten) en dat zet voor NS geen zoden aan de dijk.

Dan kun je beter andere beperkingen kiezen. Zoals bijv. een maximaal aantal vrije kilometers per week of een maximaal aantal vrije reizen in de spits per week. Simpel te implementeren en niet fraudegevoelig. En je pakt er de studenten mee aan die of vaak in de spits of over grote afstanden reizen.
Reputatie 6
Waarom zouden studenten niet gewoon de normale tarieven betalen of een regulier abonnement nemen als Dalvrij, wat best betaalbaar is? Als school dan soms ook nog wat meewerkt in lestijden....."Ze hebben niet veel geld, wonen is duur enz.... " Dat geldt ook voor veel niet-studenten toch? Die moeten ook zelf oplossingen of alternatieven vinden. Keuzes maken! Naar wat ik zo hoor is er vaak wel genoeg geld om te stappen en feesten, festivals te bezoeken, soms zelfs nog een autootje te hebben enz. Ik snap het niet helemaal.... Ik gun het iedereen hoor 😉, maar er kunnen vraagtekens gezet worden... Toch?
Reputatie 3
Kom maar eens bij een universiteit kijken. Voor wie wil zien hoe de collegezalen gebruikt worden: de lesroosters staan veelal online.

De politiek kan het bedrag voor de NS natuurlijk verhogen en dan de overige subsidie verminderen. Vestzak-broekzak, maar probleem opgelost. Vooral vervoerders op de kleine lijntjes zullen dat prettig vinden

Dalvrij is geen optie, omdat in de spits reizen niet te vermijden is. Het probleem is dat studenten al voltijds met hun studie en aanverwante activiteiten bezig zijn of zouden moeten zijn. Dat veel studenten kiezen voor een werkweek 20 uur naast hun studie en vereniging klopt. Ze krijgen liever een burn-out dan dat ze niet kunnen feesten. Rene74, je plant stimuleert om niet te gaan studeren en dat vindt de meerderheid in de Tweede Kamer mijns inziens terecht een groot probleem. Vooral studenten met een handicap of laagopgeleide ouders zijn daar gevoelig voor en dat leidt tot grote kansenongelijkheid. Kijk maar naar de VS of naar Engeland.

Een ander probleem is dat er te weinig kamers voor studenten zijn. Door de hoge prijzen en de lange wachtlijsten blijven velen nu thuis wonen. Als reizen geld gaat kosten, zullen de prijzen voor studentenkamers dus ook stijgen. Het omslagpunt qua financiën komt hoger te liggen. Dan moeten extra kamers bijgebouwd worden, wat ook weer geld kost.

Iets van een spitsbeperking is ook moeilijk, omdat het aantal reizen in de spits afhangt van het lesrooster. Het uitsluitend laten betalen van studenten die vaak grote afstanden reizen - en dus in afgelegen gebieden wonen - is een verdere oorzaak tot leegloop en een extra impuls voor de trek naar de steden.
Reputatie 7
Badge +2
@kukkie het verbaast mij dat volgens jou studenten wel moeten reizen, omdat er onvoldoende kamers zijn. Wonende in een studentenstad heb ik de ervaring dat juist studenten sneller aan woonruimte komen dan in die stad geboren en getogen jongeren.
De reden dat studenten nu minder massaal op kamers gaan heeft meer te maken met het afschaffen van de basisbeurs en het instand houden van het gratis SRP.
Reputatie 7
Badge +4
Natuurlijk trek je niet zo maar een blik treinen open, maar er is een tekort aan materieel en daarnaast worden treinen ook te vaak ingekort als dat materieel er wel is. Een zitplaats voor alle maar in ieder gevak voor de meeste reizigers, hoort de norm te zijn,

De bomvolle treinen zijn niet normaal en het is ook geen natuurverschijnsel. Veel asoproblemen worden ook voorkomen als meer mensen kunnen zitten.
Reputatie 6
Rene74, je plan stimuleert om niet te gaan studeren en dat vindt de meerderheid in de Tweede Kamer mijns inziens terecht een groot probleem.

Is daarvoor dan een gratisreizenkaart, die ook voor niet-studiegerelateerde reizen te gebruiken is, noodzakelijk? Wat te denken van verlaging of kwijtschelding van andere kosten? In sommige landen hoeven studenten bijv. nauwelijks of geen school/collegegeld te betalen.....
Maar we gaan teveel off-topic zo.

Reageer