beantwoord

Utrecht - Eindhoven v.v. elke 10-minuten, waarom?

  • 24 januari 2017
  • 9 reacties
  • 384 Bekeken

Reputatie 1
Hallo,

Even een vraag, de NS is bezig met het invoeren van een 10 minuten dienst die m.i.v. de volgende Dienstregeling in moet gaan.
Waarom zou er vanaf Utrecht naar Eindhoven en v.v. elke 10 minuten een trein moeten? Elk kwartier is prima toch?
Waarom wordt er dan bijvoorbeeld niet gekeken naar een kwartiers verbinding van Utrecht-Zwolle v.v.?
icon

Beste antwoord door iMark 24 januari 2017, 18:20

Er zijn in de spoorsector managers die dromen over 'spoorboekloos reizen'. De grens daarvoor schijnt bij iedere 10 minuten een trein te liggen. Wanneer je op het perron komt en je hebt net een trein gemist, hoef je nooit langer dan een kleine 10 minuten te wachten. Volgens mij is het achterliggende idee om met Utrecht - Eindhoven te beginnen en dit idee daarna uit te rollen over de gehele Randstad.
Op het baanvak Utrecht - Eindhoven is veel nieuwe infrastructuur aangelegd en NS wil daar vaker op rijden.

Zonder grote infrastructurele maatregelen kan er niet vaker gereden worden tussen Utrecht en Zwolle. De IC's en de Sprinters zitten elkaar te veel in de weg.

Op zich is spoorboekloos reizen natuurlijk wel een aantrekkelijke gedachte. Je ziet dat bij metroverbindingen. Wanneer er om de paar minuten een trein rijdt, ga je niet van te voren de dienstregeling raadplegen. Het effect bij NS is natuurlijk maar gering omdat veel reizigers overstappen en alsnog de hele reis willen plannen.
Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Er zijn in de spoorsector managers die dromen over 'spoorboekloos reizen'. De grens daarvoor schijnt bij iedere 10 minuten een trein te liggen. Wanneer je op het perron komt en je hebt net een trein gemist, hoef je nooit langer dan een kleine 10 minuten te wachten. Volgens mij is het achterliggende idee om met Utrecht - Eindhoven te beginnen en dit idee daarna uit te rollen over de gehele Randstad.
Op het baanvak Utrecht - Eindhoven is veel nieuwe infrastructuur aangelegd en NS wil daar vaker op rijden.

Zonder grote infrastructurele maatregelen kan er niet vaker gereden worden tussen Utrecht en Zwolle. De IC's en de Sprinters zitten elkaar te veel in de weg.

Op zich is spoorboekloos reizen natuurlijk wel een aantrekkelijke gedachte. Je ziet dat bij metroverbindingen. Wanneer er om de paar minuten een trein rijdt, ga je niet van te voren de dienstregeling raadplegen. Het effect bij NS is natuurlijk maar gering omdat veel reizigers overstappen en alsnog de hele reis willen plannen.
Reputatie 7
Badge +3
Er zijn in de spoorsector managers die dromen over 'spoorboekloos reizen'.
Ook een hoop forum-moderatoren denk ik, zou een hoop discussies over te vroeg/te laat vertrokken treinen schelen 😃
Reputatie 1
Er zijn in de spoorsector managers die dromen over 'spoorboekloos reizen'. De grens daarvoor schijnt bij iedere 10 minuten een trein te liggen. Wanneer je op het perron komt en je hebt net een trein gemist, hoef je nooit langer dan een kleine 10 minuten te wachten. Volgens mij is het achterliggende idee om met Utrecht - Eindhoven te beginnen en dit idee daarna uit te rollen over de gehele Randstad.
Op het baanvak Utrecht - Eindhoven is veel nieuwe infrastructuur aangelegd en NS wil daar vaker op rijden.

Zonder grote infrastructurele maatregelen kan er niet vaker gereden worden tussen Utrecht en Zwolle. De IC's en de Sprinters zitten elkaar te veel in de weg.

Op zich is spoorboekloos reizen natuurlijk wel een aantrekkelijke gedachte. Je ziet dat bij metroverbindingen. Wanneer er om de paar minuten een trein rijdt, ga je niet van te voren de dienstregeling raadplegen. Het effect bij NS is natuurlijk maar gering omdat veel reizigers overstappen en alsnog de hele reis willen plannen.

Duidelijk antwoord, wanneer gaan ze dit ook doen voor de treinen naar Rotterdam / Den haag?;)
Btw, werk jij bij NSR Dagplan?
Reputatie 7
Badge +3

Waarom wordt er dan bijvoorbeeld niet gekeken naar een kwartiers verbinding van Utrecht-Zwolle v.v.?

Utrecht-Eindhoven is toch wel een stukje drukker dan Utrecht-Zwolle. Maar ook op Utrecht-Eindhoven is het niet nodig gezien het aantal reizigers.
Reputatie 1

Waarom wordt er dan bijvoorbeeld niet gekeken naar een kwartiers verbinding van Utrecht-Zwolle v.v.?

Utrecht-Eindhoven is toch wel een stukje drukker dan Utrecht-Zwolle.

Mee eens, maar vanaf Zwolle heb je hele goede overstapmogelijkheden naar het Noorden maar ook Emmen etc.
Reputatie 7
Badge +3
Er zijn in de spoorsector managers die dromen over 'spoorboekloos reizen'.
Ook een hoop forum-moderatoren denk ik, zou een hoop discussies over te vroeg/te laat vertrokken treinen schelen :D

Ook dat is een misvatting :D
Wanneer je op één baanvak om de 10 minuten gaat rijden, moet je nog steeds aansluiten op baanvakken waar maar iedere 30 minuten gereden wordt.

NS maakt het zich veel moeilijker dan nodig. Meestal begint het onbegrip met anders gaan gebruiken van begrippen waarvan de betekenis toch tamelijk voor de hand ligt, zoals het begrip 'vertrektijd'. Bij NS denken ze tegenwoordig dat dat precies 1 seconde is. Waarschijnlijk zijn er een paar homemoten van NS in Japan geweest. Daar meten ze punctualiteit wel op de seconde. Dat gaat in Nederland niet werken en omdat ze bij NS denken dat het wel moet werken gooien ze daarom nu maar de deuren te vroeg dicht en zeggen ze tegen het personeel dat ze precies op de seconde dat de minuut verspringt met de trein moeten gaan rijden. Dat ze daardoor mensen op het perron laten staan die nota bene voor de vertrektijd het perron opkwamen, doet niet ter zake. Operatie op tijd rijden geslaagd, patiënt overleden.
Reputatie 7
Badge +3
Over de vertrekprocedure zijn we het helemaal met elkaar eens, iMark. Alleen NS nog 'even' overtuigen ...
Maar is niet helemaal het onderwerp van dit topic 🙂
Reputatie 3
PHS is gewoon een prestigeproject, voor de reizigers biedt het niet veel voordelen. Zolang NS zijn zaakjes niet op orde heeft, is het zeker niet in staat om straks 14 treinen per uur op Ut - Gdm te laten rijden (IC 6, SP 6 tot Htnc in spits, 2 cargo's). Ben zelf daarom ook een tegenstander van PHS. Daarnaast help je alle aansluitingen om zeep, omdat Nederland op een kwartierdienst is gebouwd. Zolang slechts een deel 10' is, heb je daar dus weinig aan wat betreft aansluitingen.
Reputatie 7
Badge +3
Over de vertrekprocedure zijn we het helemaal met elkaar eens, iMark. Alleen NS nog 'even' overtuigen ...
Maar is niet helemaal het onderwerp van dit topic :)

Het heeft er zijdelings mee te maken wanneer we het over punctualiteit hebben.

Reageer