Skip to main content

Ik vraag dit voor iemand die het slachtoffer was van zakkenrollerij. Hij wilde gisteren in de avond van Amsterdam CS naar Oss, stapte noodgedwongen zonder geld en identiteitsbewijs in de trein. Vroeg aan de conducteur een UVB, maar die zette hem gelijk uit de trein omdat hij zich niet kon legitimeren. Het lijkt erop dat de conducteurs zo zijn geïnstrueerd omdat ze het verschil niet kunnen zien tussen echte zwartrijders (die de conducteur proberen te ontlopen) en mensen die netjes om een uvb vragen. Dat is wel een probleem als je nog de laatste trein moet halen. We hebben het op een andere manier geregeld, waardoor die persoon nog naar 's-Hertogenbosch kon reizen met een latere trein, met een 5 minuten overstap in Utrecht CS, van spoor 18 naar spoor 21. Ik weet nog niet of hij die overstap nog heeft gehaald.

Moraal van het verhaal: Zorg dat je altijd een identiteitsbewijs bij je hebt op een andere plaats dan in je portemonnee!


Tenzij de conducteur op zijn strepen gaat staan en je uit de trein laat halen dan natuurlijk, dan hopelijk met een boete voor het negeren van een aanwijzing erbij. Nadeel daarvan is dat het een hoop vertraging oplevert, want de politie naar een volgend station laten komen waar ze de trein op kunnen sachten, doen ze helaas nog steeds niet.

Is mij wel eens overkomen (zakkenrollers actief in de trein zelf). Op Den Bosch bleven de deuren dicht (zonder communicatie natuurlijk). Na 20 minuten was het ‘opgelost’ en konden we verder. Maar dat is verder off-topic.


Tenzij de conducteur op zijn strepen gaat staan en je uit de trein laat halen dan natuurlijk, dan hopelijk met een boete voor het negeren van een aanwijzing erbij. Nadeel daarvan is dat het een hoop vertraging oplevert, want de politie naar een volgend station laten komen waar ze de trein op kunnen sachten, doen ze helaas nog steeds niet.


Totdat het een gevalletje politie/V&S wordt… wat sowieso het geval is als je weigert uit te stappen.

Hooguit als je een aangifte van zakkenrollen kunt tonen op de dag zelf kom je daarmee weg (een kosteloos UvB), maar dat had je dan vóór het instappen moeten communiceren met de HC.


De reiziger had natuurlijk ook gewoon in de trein kunnen blijven zitten. 

Dus inderdaad kun je je het beste niet legitimeren zodat je kennelijk geen boete kunt krijgen en slechts hoeft uit te stappen.

In combinatie met de controlekans bij NS is dat natuurlijk de perfecte manier om gratis het land door te reizen.


De reiziger had natuurlijk ook gewoon in de trein kunnen blijven zitten. 


Hartstikke vervelend voor de vriend van @wim.vogel.52 maar die conducteur handelde juist. 


Het is niet mogelijk uitstel van betaling te verlenen zonder vast te stellen aan wie je dat uitstel van betaling verleent. Helaas pakt dat in een situatie als deze vervelend uit.


....Het lijkt erop dat de conducteurs zo zijn geïnstrueerd omdat ze het verschil niet kunnen zien tussen echte zwartrijders en mensen die netjes om een uvb vragen.....

Erg vervelend dat je kennis slachtoffer is geworden van een zakkenroller.

Anderzijds heeft deze conducteur natuurlijk gewoon gehandeld als verwacht mag worden. Conducteurs krijgen elke dag vele, vele malen met reizigers welke om duizend en één reden geen vervoersbewijs hebben. Honderden smoezen en tactieken (van vriendelijk groeten bij instappen tot "een zielig slachtoffer zijn van iets" komen voorbij waarbij geen vervoersbewijs en/of legitimatie getoond kan worden. En "natuurlijk" allemaal even geloofwaardig. Vragen om een UVB zonder legitimatiebewijs is natuurlijk onmogelijk.

Bij een vliegreis lukt het ook niet zonder ticket en/of legitimatiebewijs in te stappen, waarom zou dit wel in de trein moeten kunnen @wim.vogel.52 ?


Het lijkt erop dat de conducteurs zo zijn geïnstrueerd omdat ze het verschil niet kunnen zien tussen echte zwartrijders (die de conducteur proberen te ontlopen) en mensen die netjes om een uvb vragen.

Ik denk eerder dat het 'een pot nat' is qua regelgeving. Ik denk ook dat een conducteur dan op eigen gevoel moet beslissen bij de bijzondere gevallen.


Reageer