beantwoord

vaccinatiebewijs

Gaat de NS een vaccinatiebewijs verplicht stellen voor binnenlandse reizen? 

icon

Beste antwoord door Tamzin 5 mei 2021, 10:02

Handhaving daarvan is sowieso al onmogelijk.

Onmogelijk is het natuurlijk niet want bij evenementen en in veel buitenlanden wordt het straks ook verplicht. Het is meer de bekende Nederlandse onwil om een keer te controleren.

Bekijk origineel

35 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Nee. Er is ook geen sprake van en NS kan dat ook niet zo maar opleggen. Iedereen die vindt dat hij een noodzakelijke reis maakt, mag dat doen maar ‘noodzakelijk’ is in de praktijk een dode letter. Het is niet aannemelijk dat er treinen komen die alleen toegankelijk zijn voor gevaccineerden. Handhaving daarvan is sowieso al onmogelijk.

Het mondkapje is uiteraard wel verplicht, omdat anderhalve meter afstand in de praktijk niet altijd te realiseren is in de trein.

Reputatie 7
Badge +3

Onmogelijk is het natuurlijk niet want bij evenementen en in veel buitenlanden wordt het straks ook verplicht. Het is meer de bekende Nederlandse onwil om een keer te controleren.

Reputatie 6

Nee. Er is ook geen sprake van en NS kan dat ook niet zo maar opleggen. 

Waarom zou dat niet kunnen ?:thinking:

Reputatie 7
Badge +3

Omdat er geen wettelijke basis voor is.

Reputatie 6

Omdat er geen wettelijke basis voor is.

Nu nog niet, maar wel in aantocht.

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2021/05/04/kamerbrief-over-stand-van-zaken-vaccinatiebewijzen

Reputatie 7
Badge +3

Dan heb je de strekking van de kamerbrief totaal niet begrepen. Het gaat dan vooral om de volgende passage: 

“Binnen Nederland, als alternatief voor een testbewijs indien verplicht voor toegang tot bepaalde activiteiten en voorzieningen in Nederland (gelijkstelling).”

Het OV voor reizen binnen Nederland is al toegankelijk voor iedereen. Er hoeft dus niets gelijkgesteld te worden. Iedereen moet tot nader order een mondkapje dragen, ongeacht of je gevaccineerd bent of niet.

Reputatie 5

Je bent dus voor een tweedeling in de samenleving, zij die gevaccineerd zijn en zij die dat niet zijn? Het uitsluiten van mensen op basis van een persoonlijke keuze? -Verwijderd door monitor-

Reputatie 6

Er hoeft dus niets gelijkgesteld te worden. Iedereen moet tot nader order een mondkapje dragen, ongeacht of je gevaccineerd bent of niet.

Nog niet, maar dat zal, naar verwachting, wel mogelijk worden, indien men zou willen. En daar gaat het om.

Reputatie 7
Badge +3

-Verwijderd door moderator- Er zijn helemaal geen plannen in die richting. In de kamerbrief wordt gekeken naar mogelijkheden om bepaalde sectoren te heropenen en reizen naar het buitenland mogelijk te maken.Daar zou een vaccinatiebewijs bij kunnen helpen.

De kamerbrief heeft geen enkele relatie met de situatie in het binnenlandse OV. Dat is immers al geheel open voor iedereen. Met de kanttekening dat wordt afgeraden om niet-noodzakelijke reizen te maken. Maar dat is in de praktijk een papieren tijger.

Reputatie 6

Je bent dus voor een tweedeling in de samenleving, zij die gevaccineerd zijn en zij die dat niet zijn? 

Zou mij zo kunnen voorstellen dat het een keus zou kunnen worden tussen een vaccinatiebewijs, een testbewijs en mogelijk ook nog het mondkapje. Een driedeling dus :slight_smile:

Badge +3

Voorlopig geeft het RIVM (ministerie VWS) nog aan dat gevaccineerden zich ‘gewoon’ aan alle regels moeten houden, dus dat betekent mondkapjes en wellicht (dat wordt niet specifiek benoemd in de brief die ik heb) ook het testen voor toegang tot bepaalde evenementen of naar het buitenland mogen reizen.

Zodra duidelijk wordt -en die signalen zijn er- dat iemand die gevaccineerd is niet bijdraagt aan verspreiding (door de lucht) van het virus zal er wellicht een vrijstelling/uitzondering komen voor dragen van een mondkapje - of verplicht testen in situaties waar dat nu nodig is.

Op vertoon van een vaccinatiebewijs natuurlijk, maar ik verwacht niet dat men daar in het ov op gaat controleren en gewoon zegt ‘iedereen is welkom, mét mondkapje’.

Reputatie 6

Niet onbelangrijk hierbij is de vraag hoeveel omzet men wil/moet gaan draaien.

Reputatie 7
Badge +3

Je bent dus voor een tweedeling in de samenleving, zij die gevaccineerd zijn en zij die dat niet zijn? Het uitsluiten van mensen op basis van een persoonlijke keuze? -Verwijderd door monitor-

Mensen mogen zelf weten of ze zich niet willen laten vaccineren maar dat heeft dan wel beperkingen. De maatschappij mag zich natuurlijk wel beschermen tegen mensen die bewust ziektes willen verspreiden.

Reputatie 7
Badge +3

Vooralsnog is er geen indicatie dat gevaccineerden het virus niet kunnen verspreiden. Wel is het zo dat besmette gevaccineerden nauwelijks of geen symptomen zullen vertonen. Dat maakt het risico nu juist weer iets groter dat het virus verspreid wordt door besmette gevaccineerden die niet weten dat ze besmet zijn omdat ze geen symptomen hebben.

De mondkapjesplicht in het OV zal dus nog wel even gaan duren. Juist omdat er geen 1,5 meter afstand gehouden hoeft te worden.

Uiteindelijk zal er voor allerlei evenementen een soort van toegangsbewijs komen wanneer je gevaccineerd bent, een recente negatieve coronatest hebt gehad of een doorgemaakte coronabesmetting hebt gehad.

Dat betekent natuurlik wel wat voor de registratie van zowel de vaccinaties, de negatieve testen als de doorgemaakte ziektes. Alle gegevens zullen in een database moeten worden bijgehouden en gegevens zullen gedeeld moeten worden. Er zijn nu al achterstanden bij het doorgeven van vaccinaties bij zorginstellingen en de huisartsen.

Persoonlijk raad ik iedereen aan om een geel vaccinatieboekje te kopen en dat mee te nemen naar de vaccinatie. Dan heb je altijd een registratie voor het geval er iets is misgegaan.

Reputatie 7
Badge +3

Niet onbelangrijk hierbij is de vraag hoeveel omzet men wil/moet gaan draaien.

In het kader van het algemeen belang van de infectieziektebestrijding is die vraag minder relevant.

Badge

Vooralsnog is er geen indicatie dat gevaccineerden het virus niet kunnen verspreiden. Wel is het zo dat besmette gevaccineerden nauwelijks of geen symptomen zullen vertonen.

https://www.parool.nl/wereld/nieuwe-studie-bewijst-vaccinatie-voorkomt-overdragen-coronavirus~b7cadeb1/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Probleem is dat we in Nederland weer problemen hebben met het registratie systeem waarbij je moet hopen dat jouw registratie er wel in wordt/is gezet. Daarnaast is het momenteel ook niet mogelijk is om je in de Nederlandse systemen te laten registreren als je in het buitenland gevaccineerd bent en daar bewijs van hebt.

Zodra er voldoende vaccinatie graad is kunnen weer veel meer dingen omdat de besmettingcijfers dan veel lager worden zo blijkt uit landen die verder zijn dan NL met vaccineren.  Dus de vaccin weigeraars hebben hun hernieuwde ‘vrijheid’ straks toch te danken aan de mensen die wel het vaccin nemen/hebben genomen.

Ik zie het niet gebeuren dat er controle gaat komen op een vaccinatie bewijs om met het OV te mogen reizen.

@Tamzin,  er zijn nu ook Nederlanders die weigeren zich te laten vaccineren voor andere ziektes, zijn die ooit ergens van uitgesloten omdat ze een risico vormen?  Nee want ze vormen alleen een risico voor anderen die ook niet gevaccineerd zijn.

Reputatie 7

Kunnen we ooit nog normaal zonder mondkapje in de trein en zonder test- en/of vaccinatiebewijzen om ergens binnen te komen op pad? Ik mag toch hopen van wel. Ergens in 2022 misschien? 

Ik denk weleens terug aan die volle treinen met hoestende en snotterig mensen opeengepakt in de herfst en winter. Het was een gegeven dat je besmet en verkouden kon worden of griep oplopen. In deze tijd kan je je zo'n houding niet meer voorstellen.

Badge

@Rene74   Inmiddels zijn er in Amerika al staten waar alle corona maatregelen nagenoeg geheel zijn/worden afgebouwd en waar de mensen de draad weer oppakken van voor Corona. Enige ellende is dat we dan straks weer allemaal verkouden zijn in de winter, ik vind het wel lekker een winter zonder verkoudheid :D

Reputatie 7
Badge +3

Tegelijkertijd is de vaccinatiebereidheid in de VS dermate laag dat groepsimmuniteit niet bereikt gaat worden. Verschillende staten kunnen dan de maatregelen afschalen wat ze willen, de pandemie komt daarmee niet ten einde.

@Rene74 Als iedereen met verkoudheidsklachten in de winter een mondkapje draagt zal de verspreiding van verkoudheid en griep veel minder zijn. In landen als China en Japan weten ze al generaties dat dat effectief is.

Die mensen sluiten zichzelf uit. Voor een aantal landen in b.v. Azië moest je altijd al je vaccinatieboekje meenemen op reis. Het uitsluiten van mensen op basis van een persoonlijke keuze is natuurlijk heel normaal; als je b.v. gevaarlijke bagage wilt vervoeren dan ben je ook niet welkom in de trein ;)

Badge +3

Na het vaccineren krijg je de de keuze om dat (met nogal wat persoonlijke gegevens zoals je BSN, NAW, geboortedatum, vaccin batch) door te laten geven aan het RIVM. Daar mag je nee tegen zeggen, want de prik krijg je toch of heb je dan al, en het vaccinatiebewijs ook.

Het is geen paspoort/vrijbriefje, want zo’n kaartje kan iedereen wel invullen… Morgen mijn tweede prik overigens (in het ziekenhuis, blijkbaar behoor ik tot een risicogroep zonder dat te weten!?).

Kan me goed voorstellen dat mensen die zich niet (willen of kunnen) laten vaccineren zich zorgen maken of ze nog ergens welkom zijn, maar binnen het ov in Nederland hoef je je daar natuurlijk geen zorgen over te maken. Dan zou het wel erg Big Brother worden…

Mondkapje op en gaan dus! En de noodzaak van een reis mag je zelf bepalen… 

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt inderdaad weigeren om je vaccinatiegegevens te delen met het RIVM. Dat heeft wel consequenties die onder ogen moeten worden gezien. Zo zul je niet via DigID je vaccinatiegegevens kunnen inzien en zul je ook niet de vaccinatiegegevens kunnen gebruiken voorhet in ontwikkeling zijnde coronapaspoort.

Badge +3

Het zou wat zijn als ik zou solliciteren bij een werkgever.

… dat die dan mag vragen of ik wel of niet gevaccineerd ben?

Bijv. 8 passagiers/deelnemers in een mini taxibusje voor een rit van 3 uur (die ik netjes geweigerd heb voor morgen).

Reputatie 7
Badge +3

Als het aan mij zou liggen graag negatief testbewijs of vaccinatiebewijs voor OV. Ik stel mijn (noodzakelijke) reis alweer een tijdje uit, omdat men het niet zo nauw neemt met mondkapjesplicht, noodzakelijk reizen en drukte mijden. 

Mensen die tegen zijn: veel kwetsbaren kunnen al ruim een jaar niet normaal deelnemen aan de maatschappij.

Badge

@MoDe   De keus blijft voor ieder persoonlijk een afweging natuurlijk, maar gevaccineerd is je risico veel beperkter op Covid en zeker met Pfizer of Moderna gezien de resultaten van onderzoeken in Israel en Amerika naar de werking en besmettingskans na vaccinatie met deze vaccins.  Al wordt daar wel keurig de opgegeven interval aangehouden van de vaccins.

De keuze is dus aan jou zelf of je straks wel of niet weer van alles gaat ondernemen ondanks dat niet iedereen gevaccineerd zal zijn die je tegen gaat komen.

Reageer