beantwoord

Valt dit onder een vouwfiets?!

  • 13 May 2024
  • 47 reacties
  • 1169 Bekeken

Hoi, 

Vanmorgen zag ik iemand uitstappen tijdens de spits met de volgende fatbike "vouwfiets".

Een gemiddelde normale fiets is vele malen kleiner. En ja hij kon gevouwen worden, maar neemt dan nog steeds enorm veel ruimte in beslag. 

Wellicht tijd om de regels rondom de term "vouwfiets" mee in de spits aan te passen? 

Ging om het volgende model:

https://www.fatbikeskopen.nl/products/engwe-ep-2-pro-vouwfiets-oranje

 

Gr Sander 

icon

Beste antwoord door Tochjo 13 May 2024, 07:44

Bekijk origineel

47 reacties

Badge +3

NS heeft in maart een adviesaanvraag naar het LOCOV (Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer) gestuurd waarin zij aangeven voornemens te zijn de voorwaarden om de vouwfiets gratis mee te nemen in de trein aan te passen door een maximale afmeting toe te voegen, namelijk een afmeting van 86 centimeter (lengte), 45 centimeter (breedte) en 80 centimeter (hoogte).

Het LOCOV heeft hierop geadviseerd een hoogte van 116 centimeter toe te staan, omdat de meeste e-steps en steps minder breed en lang zijn dan vouwfietsen, maar wel hoger, en die mits ingeklapt wel onder de banken van de trein passen.

Het is nu wachten op het besluit van NS.

Reputatie 7
Badge

In dit verband is het van belang aan te geven dat NS al wat meebewogen heeft met belangenorganisaties. Het oorspronkelijke voorstel van NS was maximaal 85cm*45cm*80cm. Die 85cm is 86cm geworden nadat de Fietsersbond had aangedragen dat dit de maat van een populaire vouwfiets is.

Reputatie 6

Prima idee natuurlijk, maar zou dan iedere conducteur een oprolbare cm mee krijgen in zijn/ haar uitrusting. Immers een verschil van 80 of 86 centimeter is met het blote oog nooit in te schatten.

En bij 46 cm breedte, wordt de fiets dan verwijderd uit de trein....…

Regel zijn prima, nu het handhaven nog.

Reputatie 7
Badge +3

Op dit moment valt die fiets nog onder vouwfiets en mag opgevouwen in de spits mee.

Reputatie 7

Valt er eigenlijk wat aan te vouwen ? De koopopties zijn ‘in doos’ of ‘gemonteerd’. Klinkt niet echt als iets dat (opnieuw) op te vouwen is.

Ik.vrees dat dit met fietsen in allerlei maten en soorten een oeverloze discussie gaat worden. 

Reputatie 7
Badge +3

Valt er eigenlijk wat aan te vouwen ? De koopopties zijn ‘in doos’ of ‘gemonteerd’. Klinkt niet echt als iets dat (opnieuw) op te vouwen is.

 

Met slechts enkele eenvoudige handelingen kan de fiets tot een compact formaat worden opgevouwen, waardoor hij moeiteloos kan worden opgeborgen in kleine ruimtes of kan worden meegenomen in het openbaar vervoer.

Reputatie 7
Badge +3

Prima idee natuurlijk, maar zou dan iedere conducteur een oprolbare cm mee krijgen in zijn/ haar uitrusting. Immers een verschil van 80 of 86 centimeter is met het blote oog nooit in te schatten.

Er geldt al een maximum afmeting voor gewone bagage van 85 cm lengte/breedte/hoogte. Zonder meetlint/rolmaat zal een conducteur dat nu ook al met het blote oog moeten inschatten. Dan moet 86 cm toch ook lukken?

 

Reputatie 6

Er geldt al een maximum afmeting voor gewone bagage van 85 cm lengte/breedte/hoogte. Zonder meetlint/rolmaat zal een conducteur dat nu ook al met het blote oog moeten inschatten. Dan moet 86 cm toch ook lukken?

Die conducteurs moeten dan een bijzondere gave bezitten. Dat ze met een soort van timmermansoog precies 85 of 86 of 87 cm als maat kunnen inschatten.

Reputatie 7
Badge +3

Dat moeten ze dan nu toch ook al met de maximum afmeting van 85 cm voor bagage? Een centimetertje meer voor een fiets maakt dan niet echt verschil. En al zou een vouwfiets een keer 87 cm hoog zijn is het toch ook niet gelijk een ramp?

Reputatie 6

 

Dat moeten ze dan nu toch ook al.....

Maar hoe doen ze dat dan ?

Mijn wat groot uitgevallen ouderwetse vouwfiets is 91 cm hoog, je zou het niet zeggen met het blote oog, het lijkt net 84 cm

Dit soort regels werken dus niet, waar op de cm moet worden bepaald of iets mee kan of mag.

Gewoon helemaal geen fietsen mee in de spits, heb je ook geen gezeur en geen ruzie. 

Reputatie 7
Badge +3

 

Dat moeten ze dan nu toch ook al.....

Maar hoe doen ze dat dan ?

Joh, geen idee. Vraag het eens aan een HC. 

Het maakt niet uit hoe er gehandhaafd wordt. De regels zijn duidelijk en een ieder dient zich daar aan te houden.

Reputatie 7
Badge +3

Nou, zo duidelijk zijn die regels nou ook weer niet.

Volgens de site mag de bagage niet groter dan 85 cm zijn. Volgens de voorwaarden mag dat wel, maar mag je dan wel geweigerd of eruit gegooid worden als het hinder veroorzaakt.

Een gitaar is bijvoorbeeld langer dan 85 cm. Moet de eerste conducteur nog tegenkomen die daar moeilijk over doet 🙂

Reputatie 7
Badge +1

Mijn wat groot uitgevallen ouderwetse vouwfiets is 91 cm hoog, je zou het niet zeggen met het blote oog, het lijkt net 84 cm

Dit soort regels werken dus niet, waar op de cm moet worden bepaald of iets mee kan of mag.

Mijn ervaring is dat (de meeste) conducteurs dit als richtlijn zien en zolang er geen hinder is ook niet handhaven.

Ik zie mensen soms de gekste (grote) dingen mee nemen 😅

Als de vouwfiets is opgevouwen, niet breder/hoger/dieper dan 85 cm is en geen paden, deuren en/of stoelen blokkeert, mag hij mee als handbagage.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is dus niet waar. Op dit moment gelden er nog geen maximale afmetingen aan vouwfietsen. Dat is nou juist precies wat NS in wil gaan voeren.

Reputatie 7
Badge

Nou, zo duidelijk zijn die regels nou ook weer niet.

Volgens de site mag de bagage niet groter dan 85 cm zijn. Volgens de voorwaarden mag dat wel, maar mag je dan wel geweigerd of eruit gegooid worden als het hinder veroorzaakt.

Een gitaar is bijvoorbeeld langer dan 85 cm. Moet de eerste conducteur nog tegenkomen die daar moeilijk over doet 🙂

Dat is ook nog niet helemaal wat er in de voorwaarden staat. Met bagage die hinder veroorzaakt mag je worden geweigerd en dat mag in ieder geval als die groter is dan 85cm. Met bagage groter dan 85cm mag je, volgens de voorwaarden, dus ook als het geen hinder veroorzaakt, geweigerd worden. Uiteraard is geweigerd mogen worden wel nog heel wat anders dan dat het niet (nooit) mee mag.

Reputatie 7
Badge +3

Met bagage die hinder veroorzaakt mag je worden geweigerd en dat mag in ieder geval als die groter is dan 85cm. Met bagage groter dan 85cm mag je, volgens de voorwaarden, dus ook als het geen hinder veroorzaakt, geweigerd worden.

Gaan we even letterneuken 🙂

NS kan u de toegang tot de trein weigeren of u verplichten de trein te verlaten als NS van oordeel is dat uw Hand- bagage, of het gebruik daarvan, hinder veroorzaakt of zal veroorzaken. NS mag dit in ieder geval doen als de hoogte, breedte of diepte van uw Handbagage meer dan 85 centimeter bedraagt.

Dan gaat het er om waar het woord ‘dit’ op slaat. Je kan zeggen dat ‘dit’ op de hele voorgaande zin slaat. In dat geval geldt wat ik eerder schreef. Je kunt ook beargumenteren dat ‘dit’ alleen op het weigeren of verlaten slaat, dan heb jij gelijk 😉

Nogmaals als de vouwfiets is opgevouwen, niet breder/hoger/dieper dan 85 cm is en geen paden, deuren en/of stoelen blokkeert, mag hij mee als handbagage. Duidelijker dan dit kan ik het niet verwoorden.

Reputatie 7
Badge +3

Nogmaals als de vouwfiets is opgevouwen, niet breder/hoger/dieper dan 85 cm is en geen paden, deuren en/of stoelen blokkeert, mag hij mee als handbagage. Duidelijker dan dit kan ik het niet verwoorden.

Het is hartstikke duidelijk wat je schrijft. En op dit moment hartstikke onjuist 🙂

Het staat duidelijk in de adviesaanvraag:

NS is daarom voornemens om de voorwaarden om de vouwfiets gratis mee te nemen in de trein aan te passen door een maximale afmeting toe te voegen

Dan heb ik niks gezegd. Ik ben bang dat mijn interne informatie dan niet meer actueel of correct is. Ik ga het melden!

Reputatie 6

Het maakt niet uit hoe er gehandhaafd wordt. De regels zijn duidelijk en een ieder dient zich daar aan te houden.

De regels over vouwfietsen en handbagage zijn al een "eeuwigheid" onveranderd. Daarom hoog tyd om deze eens aan te passen aan de huidige fietsen, lees de fatbikes.

Helaas leven we niet in de perfecte wereld, dus moet er gehandhaafd worden op de regels.

Een van de taken van de conducteur........

Maar hoe doe je dat, als de regels echt over centimeters gaan. Ik zou het niet weten.

 

Ik heb het ook even nagekeken, en idd voor vouwfietsen nog geen afmetingen, maar ik zou blij zijn als er duidelijkheid komt over vouwfietsen, want hoe vaak ik hoor dat de vouwfiets ingeklapt meer ruimte inneemt dan een fiets en daarom niet word ingeklapt, kan niet wachten.

Reageer