Vanaf december 2016 rijden er 130 treinen per dag over het HSL-spoor


  • Anonymous
  • 0 reacties
Hieronder vind je het aantal geplande verbindingen,
dat vanaf december 20160 rijdt over het HSL-spoor:
Op de Hoge Snelheids Lijn (HSL) gaan 130 treinen per dag rijden

14x per dag Thalys Amsterdam - Brussel - Parijs/Lille
02x per dag Eurostar Amsterdam - Brussel - Londen
32x per dag IC Amsterdam - Breda
32x per dag IC Amsterdam - Rotterdam
32x per dag IC Den Haag - Eindhoven
16x per dag IC Amsterdam - Den Haag - Breda - Brussel
16x per dag Stoptrein Roosendaal - Antwerpen


51 reacties

Reputatie 4
Badge
Dank.

Goed dat die peperdure lijn, die onbegrijpelijkerwijs niet langs de A4 is aangelegd, beter benut wordt.
Maar, gaan die treinen ook echt met hoge snelheid rijden?

De stoptrein Roosendaal-Antwerpen hoort overigens niet in dit rijtje niet thuis (maar is ook niet meegeteld, anders kom je op 144; het zijn er wel geteld geen 130 maar 128).

Ik ben wel benieuwd wat dit voor consequentie heeft voor de prijs van de IC-Brussel.

En ik ben heel benieuwd hoe het instappen in de Eurostar in Nederland gaat gebeuren. Komen er afgegrendelde perrons met eigen incheck, zoals in Brussel, Lille en Parijs met verplichte incheck 30 minuten voor vertrek?
Nou ja, die gaan er op termijn ook wel komen voor Thalys, na wat er vrijdag gebeurd is.
John de Jong schreef:

En ik ben heel benieuwd hoe het instappen in de Eurostar in Nederland gaat gebeuren. Komen er afgegrendelde perrons met eigen incheck, zoals in Brussel, Lille en Parijs met verplichte incheck 30 minuten voor vertrek?



Nee, dat wordt allemaal uitstappen in Brussel Zuid, dan allemaal door de controle en weer instappen. Het zal dan ook weinig meerwaarde hebben ten opzichte van overstappen van Thalys naar Eurostar.
Reputatie 4
Badge
Ha, ha en dan noemen ze dat een rechtstreekse trein en dat klopt dan ook nog... de trein is nog steeds rechtstreeks, alleen niet voor de reizigers en hun bagage.
Daar ben je trouwens wel even mee bezig. Max. 750 personen uitstappen, controleren en instappen. Voor je het weet ben je een uurtje verder.

Je vraagt je af waarom deze verbinding wordt aangeboden, gezien het enorme aanbod aan goedkope vliegverbindingen met talrijke luchthavens overal in Engeland.
Ik vermoed dat naar Engeland vliegen sneller en goedkoper blijft, want goedkoop is de Eurostar ook niet.
Reputatie 4
Badge
Het vreemde is dat er voor de IC Amsterdam-Brussel geen zicht is op sneller materiaal. De eerste bestelling van het IC next generation materiaal zal niet geschikt zijn om naar België te kunnen rijden. Met de huidige Traxx locomotieven kan hoogstens 160/140 gereden worden, terwijl er toch wel wat tijdwinst geboekt kan worden als er 200 tussen Breda en Antwerpen gereden kan worden.
Het gaat NS er alleen maar om dat er geen concurrent op de HSL rijdt. Reistijd interesseert ze geen %^&.
Reputatie 7
Badge +3
kamcon schreef:

Het vreemde is dat er voor de IC Amsterdam-Brussel geen zicht is op sneller materiaal. De eerste bestelling van het IC next generation materiaal zal niet geschikt zijn om naar België te kunnen rijden. Met de huidige Traxx locomotieven kan hoogstens 160/140 gereden worden, terwijl er toch wel wat tijdwinst geboekt kan worden als er 200 tussen Breda en Antwerpen gereden kan worden.


Op de eerste plaats is er geen geld om op korte termijn nieuw IC-materieel aan te schaffen. Alle geld gaat voorlopig naar nieuwe sprinters aangezien daar een flink tekort aan materieel is en sommige van de huidige sprintertreinen die buiten de Randstad rijden al 50 jaar oud zijn. De tweede reden is dat het huidige ICR-materieel nog niet aan vervanging toe is.
Reputatie 7
Badge +4
Het is wel te hopen dat de treinen tussen Nederland en Brussel volgens het principe van de Beneluxtreinen blijven rijden: Elk uur instappen in welke trein dan ook, normale kaartjes die in Nederland en Belgie geldig zijn en verder hooguit een soort toeslag a la ICDirect.

Hopelijk wordt het geen loterijtrein met treinbinding. Het verkeer tussen Nederland en België is daar niet bij gebaat. Mensen die dat willen, kunnen met de Thalys. Maak er een Beneluxtrein met een toeslag van.
Reputatie 7
Badge +3
@Thom
Ik weet niet of dat zo'n probleem is. Bij Meinfernbus moet je voor Amsterdam-Brussel ook vooraf reserveren en die verbinding blijkt zeer succesvol te zijn. Het probleem met niet reserveren is dat je als vervoerder met een slechtere gemiddelde bezettingsgraad blijft zitten wat vervolgens voor de reiziger resulteert in hogere tarieven.
Reputatie 7
Badge +4
Ik vind het veel erger dat ik al consument blijf zitten met vooraf moeten boeken en dan in Brussel maar hopen dat ik op tijd klaar ben om de trein die ik geboekt heb te kunnen nemen
Ik vind het wel erg dat ik niet van te voren weet wat een reis kost of niet, dit systeem werkt met wisselende tarieven.

En zijn de tarieven van Thalys, die met dit systeem werken, laag te noemen? Ik dacht het niet. Als ik van Rotterdam naar Amsterdam reis, weet ik precies wat ik kwijt ben en ik kan heen en terug wanneer ik wil, er is alleen een snelheidstoeslag van 2,30.
Wil ik dat niet betalen dan kan ik kiezen voor een reguliere verbinding. Zo te zien is er geen echt alternatief voor de Benelux Plus. We hebben gezien wat er gebeurde met de Fyra: hoge tarieven, treinbinding en de zeer succesvolle Beneluxtrein opgeheven. Gunstig voor de consument? Nou, niet als je kon rekenen.

Het gaat er om wat voor de consument beter is. Ik zit wekelijks in de Beneluxtrein. Meinfernbus is een succesvolle busverbinding maar niet te vergelijken met de Beneluxtrein.

Deze trein werkt zeer goed in het verkeer tussen Nederland en Belgie. Je kunt gaan en komen wanneer je wil en het is volgens eerlijke en voorspelbare tarieven. als de Beneluxplus zo werkt, eventueel met een niet te hoge snelheidtoeslag zou dat mooi zijn.

Het is natuurlijk een ramp geweest met de Fyra maar toen het project letterlijk en figuurlijk uit elkaar rammelde en de Beneluxtrein terug kwam, was ik blij. Brussel bereiken was haast onbetaalbaar geworden en je werd er toe gedwongen want de stoptrein van Roosendaal naar Antwerpen was geen alternatief, en was veel te vol.

Het is een groot probleem voor de frequente reiziger. Noch mensen die werken noch zij die winkelen willen aan treinen gebonden zijn. Alle treinbinding is walgelijk en kan vervangen worden door zitplaatsreservering.
Reputatie 7
Badge +3
@Thom
Meinfernbus en ook IDBUS zijn voor Amsterdam-Brussel bijna een halfuur sneller dan de Benelux-trein en stukken goedkoper. Ik vrees dat NS dan ook gedwongen zal worden om de huidige Benelux-formule op wat voor manier dan ook aan te passen om concurrerend te blijven.
Toeslagen, treinbinding... Het is maar een gewone intercity! Een intercity nemen van Rotterdam naar Brussel zou net zoiets vanzelfsprekends moeten zijn als een intercity nemen van Rotterdam naar Amsterdam. We kennen in Nederland niet de mogelijkheid om voor een intercity te reserveren, dus gaat het ook niet werken als dat voor die ene intercity wel moet. Begin eerst eens met de mogelijkheid om zitplaatsen in intercity's te reserveren en ga pas als dat bevalt nadenken over het eventueel verplicht stellen ervan.
Thom schreef:

Het gaat er om wat voor de consument beter is. Ik zit wekelijks in de Beneluxtrein. Meinfernbus is een succesvolle busverbinding maar niet te vergelijken met de Beneluxtrein.



Qua prijs is de bus een geduchte concurrente van de trein tussen Amsterdam en Brussel
Koop ik voor morgen een kaartje, dan betaal ik met de trein €42 en bij de bus (vanaf) €8
Daarnaast rijdt de bus er minder dan 3 uur over. De trein doet er ruim 3 uur over.
Reputatie 7
Badge +4
Laat dit soort concurrentie maar bestaan. Het zou goed zijn als NS een volledig antwoord zou geven op wat hierboven besproken is. Het maakt voor de prijs voor velen uit als je met een abonnement naar Breda-grens kunt rijden en eventueel met een Belgische optie verder. Een werkwijze zoals in de ICDirect zou mooi zijn.
Reputatie 7
Badge +4
Michiel. schreef:

Thom schreef:

Het gaat er om wat voor de consument beter is. Ik zit wekelijks in de Beneluxtrein. Meinfernbus is een succesvolle busverbinding maar niet te vergelijken met de Beneluxtrein.



Qua prijs is de bus een geduchte concurrente van de trein tussen Amsterdam en Brussel
Koop ik voor morgen een kaartje, dan betaal ik met de trein €42 en bij de bus (vanaf) €8

Daarnaast rijdt de bus er minder dan 3 uur over. De trein doet er ruim 3 uur over.




Als je alleen naar de prijs kijkt wel. Je betaalt overigens veel te veel 😉 Ik zal altijd met de trein reizen en nooit met een bus maar dat is persoonlijk. Ik benut mijn tijd in de trein en hecht aan het comfort in de eerste klas. Niet iedereen is jong en gezond.

Maar ik vind die concurrentie goed, dat voorkomt mogelijk het arrogante prijsavontuur zoals met het opheffen van de Benelux ter faveure van een dure rammelende loterijtrein met treinbinding.

Ik wil elk uur kunnen in en uitstappen wanneer mij het uitkomt tegen een voorspelbaar tarief.
Dat is een goed idee ein Benelux plus trein vanaf Brussel zuid naar Amsterdam over Breda en de HSL maar waarom niet later een Benelux trein Lille flandres of Lille Europe naar Amsterdam over Brussel over de HSL tussen Lille en Brussel met 200 km/u? Aansluitingen voor de reiziger uit Nederland of België naar Parijs, Lyon, Bordeaux, Nantes... een alternatief aan duurde Thalys.
PMontagne uit Frankrijk.
Reputatie 4
PMontagne schreef:

Dat is een goed idee ein Benelux plus trein vanaf Brussel zuid naar Amsterdam over Breda en de HSL maar waarom niet later een Benelux trein Lille flandres of Lille Europe naar Amsterdam over Brussel over de HSL tussen Lille en Brussel met 200 km/u? Aansluitingen voor de reiziger uit Nederland of België naar Parijs, Lyon, Bordeaux, Nantes... een alternatief aan duurde Thalys.


De vraag is natuurlijk of daar buiten het vakantieseizoen in de zomer wel een markt voor is. Naar plaatsen verder dan Parijs zijn de vervoersstromen buiten het seizoen erg klein en heb je ook nog de concurrentie van auto en vliegtuig (veelal goedkoper). Daarnaast gaat het buiten het seizoen vaak om gepensioneerden die voor een aantal weken naar Frankrijk gaan en dan vanwege de vele bagage en omdat ze ter plekke vervoer willen hebben sowieso met de auto gaan.
Reputatie 6
Badge +1
Gaat de Eurostar in 2017 al rijden?! Het materieel is toch nog helemaal niet klaar, laat staan getest en goedgekeurd?
Keuzereiziger schreef:

Gaat de Eurostar in 2017 al rijden?! Het materieel is toch nog helemaal niet klaar, laat staan getest en goedgekeurd?


http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/eurostar_amsterdam_-_londen_krijgt_vertraging-147307
Pe_pe schreef:

Keuzereiziger schreef:

Gaat de Eurostar in 2017 al rijden?! Het materieel is toch nog helemaal niet klaar, laat staan getest en goedgekeurd?


http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/eurostar_amsterdam_-_londen_krijgt_vertraging-147307



Update:

Eurostar-materieel maakt momenteel testritten in Nederland. Er worden voor 2017 wel paden gereserveerd, maar de planning is dat ze pas eind 2017 daadwerkelijk reizigers gaan vervoeren.

Opvallend is dat men de grenscontroles nu toch al in Nederland wil gaan uitvoeren.
Badge +3
Bedankt voor de update.
Ik ben wel benieuwd hoe ze denken de paspoortcontroles en de bagagescans op de Nederlandse stations te gaan afhandelen voor die paar treinen per dag. Misschien kunnen ze iets regelen met tijdelijke afzettingen, zoals in Marne-la-Vallée-Chessy. Een complete steriele vertrekzone als in Brussel Zuid zie ik niet gebouwd worden in Amsterdam Centraal, Schiphol en Rotterdam Centraal.
Maar alles beter dan iedereen de trein uit laten gaan, paspoorten controleren en vervolgens iedereen weer laten instappen. Dat levert zo een vertraging op van dertig minuten. Als het niet meer is.

Verder zag ik in het filmpje de Eurostar 320 voorbij komen met 16 rijtuigen. Het zal nog niet meevallen om die treinen vol te krijgen.....
Reputatie 7
Badge +3
Tussen Brussel en Londen is nu ook vaak de helft van de 16 wagens afgesloten.
Pe_pe schreef:

Opvallend is dat men de grenscontroles nu toch al in Nederland wil gaan uitvoeren.


OV magazine weet te melden dat die grenscontroles in Nederland er toch niet komen. Ze baseren zich echter op uitspraken van NS-woordvoerder Eric Trinthamer (bekend van de onjuiste berichtgeving over 'van rit naar reis' en de dubieuze uitspraken over groepsretour-facebookgroepen), dus geen heel betrouwbare bron.
Reputatie 4
Badge
In de kabinetsreactie op de parlementaire enquête fyra is beschreven wat de volgens het kabinet gewenste wijzigingen zijn.

Zie: https://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ministerie-van-infrastructuur-en-milieu/documenten/kamerstukken/2016/04/29/kabinetsreactie-parlementaire-enquete-fyra

Dan kom je op de volgende treinseries uit voor 2018:

1. Amsterdam - Rotterdam - Breda (32x)
2. Amsterdam - Rotterdam (20x)
3. Amsterdam - Rotterdam - Breda - Antwerpen - Brussel (12x)
4. Den Haag - Rotterdam - Breda - Eindhoven (32x)
5. Den Haag - Rotterdam - Breda - Antwerpen - Brussel (4x)
6. Thalys [Amsterdam - Rotterdam - Antwerpen - Brussel en eventueel verder naar Parijs of Lille] (14x)
7. Eurostar [Amsterdam - Rotterdam? - Antwerpen??? - Brussel en verder naar London] (2x)

De combinatie van 1, 2 en 3 zal samen een kwartier dienstregeling kunnen vormen tussen Amsterdam en Rotterdam.

Wat me onduidelijk is hoe de trein uit/naar Den Haag die naar Brussel gaat ten opzichte van de trein Den Haag - Eindhoven komt te liggen. De bedoeling is volgens mij dat Den Haag - Eindhoven in Rotterdam een cross-platform overstap met Amsterdam - Rotterdam (- Brussel) krijgt. Als daar Den Haag - Brussel als derde trein bij komt, kan dat niet meer. Bovendien zullen dan de treinen Den Haag - Brussel en Den Haag - Eindhoven tussen Den Haag en Breda vlak achter elkaar rijden. Voor het traject Den Haag - Rotterdam geeft dat natuurlijk weinig meerwaarde.
Reputatie 4
Ik weet niet of de trein naar Eindhoven wel cross-platform gaat aansluiten op de trein naar Brussel omdat je dan steeds ieder uur twee treinen Rotterdam-Breda vlak achter elkaar hebt rijden.
Reputatie 4
Badge
Dat kan kloppen. In de bijlage van de brief naar het locov staat:
NS biedt goede aansluitingen in Breda en Rotterdam tussen de Intercity’s ‘s-Hertogenbosch – Breda, de Intercity’s (direct) over de HSL tussen Breda en Rotterdam en de Intercity direct tussen Rotterdam en Amsterdam. Hierdoor ontstaan nieuwe snelle kwartierdiensten. [...] Ook reizigers van Breda naar Schiphol kunnen elk kwartier reizen: twee keer per uur rechtstreeks, twee keer per uur met een overstap in Rotterdam.

Dat lijkt me in ieder geval een overstap van hooguit een paar minuten. Het lijkt me logisch dat deze aansluiting een cross-platform gaat worden. Als dat in 2018 gehandhaafd blijft heb je aan de ene kant Amsterdam - Rotterdam (- Brussel) en aan de andere kant Den Haag - Eindhoven. Die zullen inderdaad tussen Rotterdam en Breda vlak achter elkaar rijden, maar op zich lijkt me dat wel mogelijk.

Reageer