Vanaf december 2016 rijden er 130 treinen per dag over het HSL-spoor


  • Anonymous
  • 0 reacties
Hieronder vind je het aantal geplande verbindingen,
dat vanaf december 20160 rijdt over het HSL-spoor:
Op de Hoge Snelheids Lijn (HSL) gaan 130 treinen per dag rijden

14x per dag Thalys Amsterdam - Brussel - Parijs/Lille
02x per dag Eurostar Amsterdam - Brussel - Londen
32x per dag IC Amsterdam - Breda
32x per dag IC Amsterdam - Rotterdam
32x per dag IC Den Haag - Eindhoven
16x per dag IC Amsterdam - Den Haag - Breda - Brussel
16x per dag Stoptrein Roosendaal - Antwerpen


51 reacties

@Robert B:
- St. Pancras naar de Kanaaltunnel - 300
- Kanaaltunnel - 160
- Kanaaltunnel naar Brussel - 300
- Brussel naar Antwerpen - max 160, vaak trager
- Antwerpen naar Rotterdam - 300
- Rotterdam naar Schiphol - 300
- Schiphol naar Amsterdam - 130 tot Riekerpolder Aansluiting, daarna 100/80 naar Amsterdam
Reputatie 7
@Robert

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/bf/High_Speed_Railroad_Map_of_Europe.svg
Badge +3
De Eurostar e320 kan overal de baanvaksnelheid rijden. Op de HSL Zuid (Nederland en België) is dat 300 km/u evenals op de HSL tussen Brussel en Londen. In de Kanaaltunnel is de maximumsnelheid 160km/u.
Het gaat er om wat voor de consument beter is. Ik zit wekelijks in de Beneluxtrein. Meinfernbus is een succesvolle busverbinding maar niet te vergelijken met de Beneluxtrein.

Qua prijs is de bus een geduchte concurrente van de trein tussen Amsterdam en Brussel
Koop ik voor morgen een kaartje, dan betaal ik met de trein €42 en bij de bus (vanaf) €8
Daarnaast rijdt de bus er minder dan 3 uur over. De trein doet er ruim 3 uur over.
Ik wacht nog steeds op mijn directe verbinding Helmond-Dordrecht, die decennia lang 1 uur n ca. 10 minuten kostte... Maakt me niet uit met welke trein...
Reputatie 7
Badge +4
Het is wel te hopen dat de treinen tussen Nederland en Brussel volgens het principe van de Beneluxtreinen blijven rijden: Elk uur instappen in welke trein dan ook, normale kaartjes die in Nederland en Belgie geldig zijn en verder hooguit een soort toeslag a la ICDirect.

Hopelijk wordt het geen loterijtrein met treinbinding. Het verkeer tussen Nederland en België is daar niet bij gebaat. Mensen die dat willen, kunnen met de Thalys. Maak er een Beneluxtrein met een toeslag van.
Reputatie 7
Badge +4
Ik vind het veel erger dat ik al consument blijf zitten met vooraf moeten boeken en dan in Brussel maar hopen dat ik op tijd klaar ben om de trein die ik geboekt heb te kunnen nemen
Ik vind het wel erg dat ik niet van te voren weet wat een reis kost of niet, dit systeem werkt met wisselende tarieven.

En zijn de tarieven van Thalys, die met dit systeem werken, laag te noemen? Ik dacht het niet. Als ik van Rotterdam naar Amsterdam reis, weet ik precies wat ik kwijt ben en ik kan heen en terug wanneer ik wil, er is alleen een snelheidstoeslag van 2,30.
Wil ik dat niet betalen dan kan ik kiezen voor een reguliere verbinding. Zo te zien is er geen echt alternatief voor de Benelux Plus. We hebben gezien wat er gebeurde met de Fyra: hoge tarieven, treinbinding en de zeer succesvolle Beneluxtrein opgeheven. Gunstig voor de consument? Nou, niet als je kon rekenen.

Het gaat er om wat voor de consument beter is. Ik zit wekelijks in de Beneluxtrein. Meinfernbus is een succesvolle busverbinding maar niet te vergelijken met de Beneluxtrein.

Deze trein werkt zeer goed in het verkeer tussen Nederland en Belgie. Je kunt gaan en komen wanneer je wil en het is volgens eerlijke en voorspelbare tarieven. als de Beneluxplus zo werkt, eventueel met een niet te hoge snelheidtoeslag zou dat mooi zijn.

Het is natuurlijk een ramp geweest met de Fyra maar toen het project letterlijk en figuurlijk uit elkaar rammelde en de Beneluxtrein terug kwam, was ik blij. Brussel bereiken was haast onbetaalbaar geworden en je werd er toe gedwongen want de stoptrein van Roosendaal naar Antwerpen was geen alternatief, en was veel te vol.

Het is een groot probleem voor de frequente reiziger. Noch mensen die werken noch zij die winkelen willen aan treinen gebonden zijn. Alle treinbinding is walgelijk en kan vervangen worden door zitplaatsreservering.
Reputatie 7
Badge +4
Laat dit soort concurrentie maar bestaan. Het zou goed zijn als NS een volledig antwoord zou geven op wat hierboven besproken is. Het maakt voor de prijs voor velen uit als je met een abonnement naar Breda-grens kunt rijden en eventueel met een Belgische optie verder. Een werkwijze zoals in de ICDirect zou mooi zijn.
Reputatie 7
Badge +4
Het gaat er om wat voor de consument beter is. Ik zit wekelijks in de Beneluxtrein. Meinfernbus is een succesvolle busverbinding maar niet te vergelijken met de Beneluxtrein.

Qua prijs is de bus een geduchte concurrente van de trein tussen Amsterdam en Brussel
Koop ik voor morgen een kaartje, dan betaal ik met de trein €42 en bij de bus (vanaf) €8

Daarnaast rijdt de bus er minder dan 3 uur over. De trein doet er ruim 3 uur over.



Als je alleen naar de prijs kijkt wel. Je betaalt overigens veel te veel 😉 Ik zal altijd met de trein reizen en nooit met een bus maar dat is persoonlijk. Ik benut mijn tijd in de trein en hecht aan het comfort in de eerste klas. Niet iedereen is jong en gezond.

Maar ik vind die concurrentie goed, dat voorkomt mogelijk het arrogante prijsavontuur zoals met het opheffen van de Benelux ter faveure van een dure rammelende loterijtrein met treinbinding.

Ik wil elk uur kunnen in en uitstappen wanneer mij het uitkomt tegen een voorspelbaar tarief.
Reputatie 3
Zekers, volgende week gaat de IC Gvc - Bd rijden, en vanaf september de Eurostar. Is alles mooi uitgekomen.
En ik ben heel benieuwd hoe het instappen in de Eurostar in Nederland gaat gebeuren. Komen er afgegrendelde perrons met eigen incheck, zoals in Brussel, Lille en Parijs met verplichte incheck 30 minuten voor vertrek?

Nee, dat wordt allemaal uitstappen in Brussel Zuid, dan allemaal door de controle en weer instappen. Het zal dan ook weinig meerwaarde hebben ten opzichte van overstappen van Thalys naar Eurostar.
Het gaat NS er alleen maar om dat er geen concurrent op de HSL rijdt. Reistijd interesseert ze geen %^&.
Toeslagen, treinbinding... Het is maar een gewone intercity! Een intercity nemen van Rotterdam naar Brussel zou net zoiets vanzelfsprekends moeten zijn als een intercity nemen van Rotterdam naar Amsterdam. We kennen in Nederland niet de mogelijkheid om voor een intercity te reserveren, dus gaat het ook niet werken als dat voor die ene intercity wel moet. Begin eerst eens met de mogelijkheid om zitplaatsen in intercity's te reserveren en ga pas als dat bevalt nadenken over het eventueel verplicht stellen ervan.
Gaat de Eurostar in 2017 al rijden?! Het materieel is toch nog helemaal niet klaar, laat staan getest en goedgekeurd?
http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/eurostar_amsterdam_-_londen_krijgt_vertraging-147307
Gaat de Eurostar in 2017 al rijden?! Het materieel is toch nog helemaal niet klaar, laat staan getest en goedgekeurd?
http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/eurostar_amsterdam_-_londen_krijgt_vertraging-147307


Update:

Eurostar-materieel maakt momenteel testritten in Nederland. Er worden voor 2017 wel paden gereserveerd, maar de planning is dat ze pas eind 2017 daadwerkelijk reizigers gaan vervoeren.

Opvallend is dat men de grenscontroles nu toch al in Nederland wil gaan uitvoeren.
Opvallend is dat men de grenscontroles nu toch al in Nederland wil gaan uitvoeren.
OV magazine weet te melden dat die grenscontroles in Nederland er toch niet komen. Ze baseren zich echter op uitspraken van NS-woordvoerder Eric Trinthamer (bekend van de onjuiste berichtgeving over 'van rit naar reis' en de dubieuze uitspraken over groepsretour-facebookgroepen), dus geen heel betrouwbare bron.
Er lijken me twee mogelijkheden qua tijdligging Den Haag HS - Rotterdam: Ofwel de trein Den Haag - Eindhoven begint 4x per dag in Rotterdam en de Den Haag-Benelux neemt het pad over, danwel rijdt de Den Haag-Benelux precies een kwartier verschoven. Ik meen dat daar een goederenpad ligt.

Ik weet niet of de trein naar Eindhoven wel cross-platform gaat aansluiten op de trein naar Brussel omdat je dan steeds ieder uur twee treinen Rotterdam-Breda vlak achter elkaar hebt rijden.
Ja, maar in eerste instantie lijkt het me nuttiger om Amsterdam - Breda en Den Haag - Eindhoven tussen Rotterdam en Breda in een kwartierligging te hebben. Als dat lukt, maakt het weinig uit waar die uurlijkse Benelux terecht komt: de onderlinge afstand kan dan variëren van 3 tot 7 minuten.
Iets anders: Treinreiziger.nl schrijft:

NS liet na het falen van de Fyra weten niet opnieuw te beginnen aan een avondtuur met hogesnelheidstreinen. Wel besteld NS nieuwe intercity treinen die straks 200 kilometer per uur kunnen. In de oude plannen was het echter niet de bedoeling dat die ook naar Brussel zouden gaan rijden.
Dat laatste suggereert dat besloten is dat die nieuwe intercity's toch naar België moeten kunnen rijden. Aan een kant vind ik dat zorgwekkend, gezien de ervaringen met lopende de rit aan technische specificaties sleutelen, maar aan de andere kant vind ik nergens anders een bevestiging van deze wijziging.
Reputatie 4
Badge
Dank.

Goed dat die peperdure lijn, die onbegrijpelijkerwijs niet langs de A4 is aangelegd, beter benut wordt.
Maar, gaan die treinen ook echt met hoge snelheid rijden?

De stoptrein Roosendaal-Antwerpen hoort overigens niet in dit rijtje niet thuis (maar is ook niet meegeteld, anders kom je op 144; het zijn er wel geteld geen 130 maar 128).

Ik ben wel benieuwd wat dit voor consequentie heeft voor de prijs van de IC-Brussel.

En ik ben heel benieuwd hoe het instappen in de Eurostar in Nederland gaat gebeuren. Komen er afgegrendelde perrons met eigen incheck, zoals in Brussel, Lille en Parijs met verplichte incheck 30 minuten voor vertrek?
Nou ja, die gaan er op termijn ook wel komen voor Thalys, na wat er vrijdag gebeurd is.
Reputatie 4
Badge
Ha, ha en dan noemen ze dat een rechtstreekse trein en dat klopt dan ook nog... de trein is nog steeds rechtstreeks, alleen niet voor de reizigers en hun bagage.
Daar ben je trouwens wel even mee bezig. Max. 750 personen uitstappen, controleren en instappen. Voor je het weet ben je een uurtje verder.

Je vraagt je af waarom deze verbinding wordt aangeboden, gezien het enorme aanbod aan goedkope vliegverbindingen met talrijke luchthavens overal in Engeland.
Ik vermoed dat naar Engeland vliegen sneller en goedkoper blijft, want goedkoop is de Eurostar ook niet.
Reputatie 4
Badge

[..] het feit dat te langzame treinen capaciteit vreten [..]


Langzame treinen vreten geen capaciteit. Snelle treinen vreten capaciteit, omdat ze een veel langere remweg hebben en de afstand tussen de treinen dus veel groter moet zijn.

Bij 160 km/u kan de capaciteit veel groter zijn dan bij 300 km/u. 😉

Wat ook grote invloed heeft is het acceleratievermogen en de remkracht. Dat telt in dit kikkerlandje vaak meer.
Reputatie 7
Badge +3
Het vreemde is dat er voor de IC Amsterdam-Brussel geen zicht is op sneller materiaal. De eerste bestelling van het IC next generation materiaal zal niet geschikt zijn om naar België te kunnen rijden. Met de huidige Traxx locomotieven kan hoogstens 160/140 gereden worden, terwijl er toch wel wat tijdwinst geboekt kan worden als er 200 tussen Breda en Antwerpen gereden kan worden.
Op de eerste plaats is er geen geld om op korte termijn nieuw IC-materieel aan te schaffen. Alle geld gaat voorlopig naar nieuwe sprinters aangezien daar een flink tekort aan materieel is en sommige van de huidige sprintertreinen die buiten de Randstad rijden al 50 jaar oud zijn. De tweede reden is dat het huidige ICR-materieel nog niet aan vervanging toe is.
Reputatie 7
Badge +3
@Thom
Ik weet niet of dat zo'n probleem is. Bij Meinfernbus moet je voor Amsterdam-Brussel ook vooraf reserveren en die verbinding blijkt zeer succesvol te zijn. Het probleem met niet reserveren is dat je als vervoerder met een slechtere gemiddelde bezettingsgraad blijft zitten wat vervolgens voor de reiziger resulteert in hogere tarieven.
Reputatie 7
Badge +3
@Thom
Meinfernbus en ook IDBUS zijn voor Amsterdam-Brussel bijna een halfuur sneller dan de Benelux-trein en stukken goedkoper. Ik vrees dat NS dan ook gedwongen zal worden om de huidige Benelux-formule op wat voor manier dan ook aan te passen om concurrerend te blijven.
Reputatie 7
Badge +3
Tussen Brussel en Londen is nu ook vaak de helft van de 16 wagens afgesloten.

Reageer