beantwoord

Vanaf midden december 2017 word er in de sprinters niet meer aangegeven bij welk station je bent.

• 1 februari 2018
  • 18 reacties
  • 507 Bekeken

Ik vond het altijd er prettig als je wist bij welke station je was. Zo kan je horen waar je bent. Voor mensen met dyslexie zoals ik of autisme is het heel erg prettig als het word omgeroepen.
icon

Beste antwoord door Henk_NL 1 februari 2018, 14:25

Dit is gelukkig geen opzettelijke actie geweest, maar ontstaan door een softwarefout. Op korte termijn zal er een wijziging worden uitgerold die de omroep weer herstelt 🙂
Bekijk origineel

18 reacties

Dit is gelukkig geen opzettelijke actie geweest, maar ontstaan door een softwarefout. Op korte termijn zal er een wijziging worden uitgerold die de omroep weer herstelt 🙂
Reputatie 7
Badge +3
Het wordt dan extra leuk wanneer de schermen haperen.
Vorige week bleef in een SLT het scherm hangen op “Het volgende station is Voorschoten” terwijl we intussen al bij De Vink stopten. Waren er toch een paar dames een stationnetje te ver.
Ja, vroeger waren er ook veel problemen met synchronisatie tussen treinstellen e.d.. De interface voor treinpersoneel is niet erg logisch, je moet even weten hoe het werkt.
Reputatie 7
Badge +3
Nou ja, het ging goed tot net voor Voorschoten, toen wilde het scherm niet verder.
Maar soms staan ze ook helemaal op zwart. Als je dan ook geen omroep hebt en het buiten donker is waardoor je misschien wat vaste herkenningspunten kwijt bent, kan ik me best voorstellen dat je niet goed weet bij welk station je bent, ook al reis je het regelmatig.

Laatst vergat ik zelf bijna uit te stappen, maar was toen ook iets te verdiept in mijn boek. Ook toen geen omroep om me er uit te halen.
En gister iemand die bijna een station te vroeg uitstapte, de kinderwagen stond al half op het perron toen ze uitriep "shit, dit is De Vink" en weer terug te trein in ging. :8
Terwijl omroepen bij de SLT op verschrikkelijk veel punten kan, lijkt me een kleine moeite. Gisteren zelf een HC gezien die op het balkon bij de deur op een klapstoeltje bleef zitten tijdens de rit en iedere keer even de intercom van de noodrem gebruikte, dat werkt ook als omroeppunt namelijk.
Reputatie 7
Badge
Dit is gelukkig geen opzettelijke actie geweest... :)
bestaat dan ook de mogelijkheid dat NS opzettelijk onjuist communiceert :? 😉
Reputatie 7
Die intercom is echt verschrikkelijk en in mijn tijd als HC heb ik die zoveel mogelijk vermeden. Omroep is daar erg slecht en storend. Alleen in de cabines zijn ze goed. Eigenlijk is het de bedoeling dat de machinist de tussenstations dan omroept en de HC de overstapstations.
Reputatie 7
Badge +3
Ik zit alleen in een SLT weer terug naar huis, en dan ook niet iedere dag (misschien 4 van de 5 keer), maar sinds deze softwarefout nog geen HC of machinist gehad die zelf ging omroepen.
bestaat dan ook de mogelijkheid dat NS opzettelijk onjuist communiceert :? ;)
Ja. Verkorte routes is daar een eenvoudig voorbeeld van, waarin bewust de eindbestemming van een treinserie wordt aangepast 'voor de duidelijkheid'.

Die intercom is echt verschrikkelijk en in mijn tijd als HC heb ik die zoveel mogelijk vermeden.
Het zal vast niet ideaal zijn, maar helemaal geen omroep is ook niet ideaal. Als de omroep vanuit de cabine niet altijd beschikbaar is en je machinist kan/wil for whatever reason niet omroepen, dan is de keuze tussen niks of iets in mijn optiek snel gemaakt.

Natuurlijk kan het voorkomen dat het niet lukt of niet gaat, daar zal je mij niet over horen.
Reputatie 7
Badge
sinds deze softwarefout nog geen HC of machinist gehad die zelf ging omroepen.
Dat doe je vanzelf als je je in de klant inleeft.... kennelijk verwachten wij reizigers meer van machinist en conducteur, dan beide vinden dat ze moeten doen, en verwachten wij meer van NS om treinpersoneel te instrueren en werkresultaat van werknemers te monitoren.
Mijn persoonlijke ergernis is vooral de groep die ik "ze moeten de software maar gewoon fixen ofzo" hoor roepen. Dat is wel erg gemakzuchtig.
Badge
Naar verluidt stond men een tijdje terug voor de volgende keuze: óf omroep met 'Beste reizigers' die met grote regelmaat hapert, óf omroep met 'Dames en heren' die wel nog gewoon goed functioneert. Met het oog op reizigersbelang en praktisch nut van de omroep wordt dan uiteraard gekozen voor... 😞
Reputatie 7
Badge +3
Die intercom is echt verschrikkelijk en in mijn tijd als HC heb ik die zoveel mogelijk vermeden. Omroep is daar erg slecht en storend. Alleen in de cabines zijn ze goed.
Ik heb zojuist ervaren dat die inderdaad beroerd klinkt. Kan misschien ook aan de HC zelf hebben gelegen, begin van zijn zinnen was iedere keer duidelijk maar halverwege klonk het steeds onduidelijker tot helemaal niet aan het eind van zijn zin alsof hij zich steeds verder van microfoon bevond.

En nee, hij riep niet de stations om, maar meldde even dat de trein drukker was dan normaal, alsof niemand die in de trein zat en vooral stond dit niet zelf al had geconstateerd. Tja, dat krijg je wanneer vanaf Den Haag Centraal de IC naar Leeuwarden van een paar minuten ervoor niet rijdt.
Ook even het verzoek jassen en tassen van de stoelen te halen. Dat neem ik tenminste aan, vanaf "tassen" verstond ik hem niet meer.

Bij Voorschoten iemand naast me die met een vragende en vertwijfelde blik naar buiten zat te kijken, en die gerustgesteld was toen ik hem meldde dat het Voorschoten was. Hij kon zelf niet goed naar buiten kijken vanwege de spiegelende en ook best vuile ruiten.
Bedankt voor de reactie. Fijn dat het maar tijdelijk is een dat het hopelijk snel is opgelost
De omroeppunten in de SLT hebben voor ons HC ook een gebruiksaanwijzing en dan nog geen garantie dat het duidelijk is. Toch roep ik vaak om bij die punten, anders kom ik niet tot mijn andere werkzaamheden. Ik zal toch ergens moeten zitten in een 1e klas met een krantje erbij 😉. Anders voldoe ik niet aan het beeld, ahem....
Reputatie 7
Badge +3
Intussen hoor ik weer in de SLT 's de omroep wat het volgende station is.
Het wordt alleen niet voorafgegaan door bv Goedemiddag/avond, Dames en heren of Beste reizigers.
Reputatie 5
Gelukkig maar, want dat vind ik zo onnatuurlijk en storend.

"Beste reizigers... Goedemiddag... Het volgende station is... blabla."
Ik vind het echt heel jammer dat alles nu geautomatiseerd gaat. Zeg gewoon: "Het volgende station is ..."
Of als je bij een Intercity station komt: "Het volgende station is ... Hier kunt u overstappen op intercities of regionale treinen. In rijrichting uitstappen, aan linkerzijde".

En dat zonder al die vreselijke pauzes. Op stations gaat die stem ook wel redelijk soepel, waarom is het in de treinen zo vreselijk.
Kunnen mensen echt zelf niet meer opletten? Ik reisde in de jaren '80 zelf dagelijks heen en weer met de trein en dan wist je gewoon waar je was en wanneer je moest uitstappen. Zelfs als je een keer een andere trein dan gewoonlijk nam (stoptrein in plaats van sneltrein ofzo). Zijn de reizigers tegenwoordig dan echt kleine kleuters die het alleen maar kunnen klaren als ze bij de hand worden genomen?

Reageer