Voor iemand die veel alleen reist is een vierzitsplek oncomfortabel.
Dat is natuurlijk ook een kwestie van persoonlijke voorkeur. Als de stoel naast me leeg is zit ik (alleenreizend) liever op een tweezits, maar als het drukker is dan heb ik toch de voorkeur voor een vierzits. Als er iemand vreemds naast me zit in zo’n ingesloten tweezitter vind ik dan veel ongemakkelijker/beklemmender dan bij een vierzitter.
Ria van de personeelsvereniging staat voor gezellig in de vierzitbankjes kletsen en er zijn ook mensen die graag alleen zitten. Mensen zijn verschillend en hebben verschillende behoeftes.
NS houdt daar rekening mee maar anderzijds verandert de samenleving en dan moet de trein toch nog enige tientallen jaren mee.
Overigens snap ik niet goed hoe u aan die vijftig procent komt. Ik reis altijd eerste klas en heel vaak is er maar één vierzits in de coupé
Mijn persoonlijk argument? Ik ben nogal lang, hou van de stilte kan daar mijn benen beter kwijt. De trend naar individualisering is er nadrukkelijk wel en een groot deel van de reizigers sluit zich met oortjes af. Dan gaat het meer in uw richting
Ik vind eerlijk gezegd dat u het nogal absoluut stelt. De vierzits in de treinen waar ik zit, worden altijd gebruikt en de meeste reizigers kletsen helemaal niet zo veel.
De enige vierzits die vreselijk zijn (in mijn opinie), zijn die in de SLT. Lekker de benen bij elkaar in de nek 🥰.
Voor de rest zit ik maar al te graag in een tweezitter.
De enige vierzits die vreselijk zijn (in mijn opinie), zijn die in de SLT. Lekker de benen bij elkaar in de nek 🥰.
Als je er tweezitters van maakt zullen ze qua beenruimte even krap blijven.
Als je er tweezitters van maakt zullen ze qua beenruimte even krap blijven.
Goh, maar bij een tweezitter leg je je eigen benen in je nek, en niet bij een ander.
Overigens snap ik niet goed hoe u aan die vijftig procent komt. Ik reis altijd eerste klas en heel vaak is er maar één vierzits in de coupé.
Dan reis je waarschijnlijk in een werk/stiltecoupé, daar zijn inderdaad meer tweezitjes en minder vierzitjes.
https://web.archive.org/web/20240717141916/https://hettreinenhoekje.nl/materieeltypes/VIRMm
Het interieur is vergelijkbaar met dat van de DDZ met de stoelen beneden in vis-à-vis-opstelling en boven in coachopstelling.
bij de VIRMm zitten de meeste vierzitters onder en bij de VIRM zitten de meeste vierzitters boven. Je ziet daarom ook vaak mensen eerst naar boven lopen en daarna naar beneden, omdat ze liever de tweezitters hebben
.
Vrij onhandig en heb er zeker een maand over gedaan om het goed in m'n hoofd te krijgen
.
Zie ook https://www.ns.nl/reisinformatie/voorzieningen/voorzieningen-in-de-trein.html onderaan de pagina.
Dit symbool geeft aan waar de stiltezones zich bevinden. In deze zone is het ook écht stil. De stoelen staan daarom zoveel mogelijk achter elkaar en niet tegenover elkaar. Je vindt dit symbool in alle Intercity’s op de binnenwanden van de trein. NS heeft huisregels op de balkons gehangen zodat reizigers eerder zien dat ze in een stiltezone zitten.
Werken en rustzone
Deze zone is ingericht om rustig te reizen. Hier kan de reiziger lezen, werken, slapen of zachtjes praten. De stoelen staan daarom zoveel mogelijk achter elkaar en niet tegenover elkaar. Een deel van de werken en rustzone is ook stiltezone. Je vindt dit symbool op de binnendeuren die toegang geven tot het compartiment en op de ramen van de trein.
Meet & greet zone
Deze zone is bedoeld voor ontmoetingen. Er is een open sfeer en de stoelen zijn vaker tegenover elkaar opgesteld. Er zijn ook loungebanken waar groepen bij elkaar kunnen zitten. Op deze verdieping kan en mag de reiziger praten, bellen en ontmoeten. Je vindt deze symbolen op de binnendeuren die toegang geven tot het compartiment en op de ramen van de trein.
Ik ziet liever in een 4 zits. De tweezits zijn wat mij betreft veel beklemmender.
Bwoh. In België was het voornamelijk 5-zits. Een bank voor twee en een bank voor drie. De laatste trein van die inrichting is blijkbaar net uit dienst genomen.
Ik ben het volledig met je eens. Nochtans had ik eigenlijk het idee, dat er steeds minder 4-zits komen. Waren ze vroeger niet allemaal 4-zits ?
Goh, maar bij een tweezitter leg je je eigen benen in je nek, en niet bij een ander.
Voor een beelddenker is dit (wat mij betreft) de opmerking van het jaar. Ik zie het al helemaal voor me dat iedereen in de tweezits met de benen in de nek van de persoon voor zich zit. 
Het hangt voor mij wel erg af met welk materieel ik reis of ik een 2-zits of 4-zits heb. Bij intercity's pak ik toch liever een 2-zits, sprinters zoek ik mits het rustig is in de trein liever een 4-zits op. Als we met z'n tweeën reizen ga ik (we) toch liever voor een 4-zits.
Bwoh. In België was het voornamelijk 5-zits. Een bank voor twee en een bank voor drie. De laatste trein van die inrichting is blijkbaar net uit dienst genomen.
De Breaks en varkensneuzen zijn nog in dienst. Ik noem die banken overigens een 1,5+2,5-opstelling.
Als ik recreatief op pad ga is een vierzitje (vis-a-vis) wel leuk, ook al wordt er vaak weinig gesproken want alles wat er op een telefoon gebeurt is natuurlijk vele malen belangrijjker 
Wil ik ‘werken’ (laptop op klein tafeltje of op schoot) dan een ‘tweezitje’ en bij voorkeur dus in die werken/stiltezone, of 1e klas.
Iemand naast me (ik zet mijn tas dan wel pontificaal op de stoel naast me om aan te geven dat ik het liever niet heb) is prima. Geen voetje-vrijen… 
Als ik recreatief op pad ga is een vierzitje (vis-a-vis) wel leuk, ook al wordt er vaak weinig gesproken want alles wat er op een telefoon gebeurt is natuurlijk vele malen belangrijjker 
Ik staar gewoon de diepte in, opzich ook geinig.
Lekker je hoofd leeg maken of nadenken over willekeurig problemen.
Ik wil niet praten!!!
Dit symbool geeft aan waar de stiltezones zich bevinden. In deze zone is het ook écht stil. De stoelen staan daarom zoveel mogelijk achter elkaar en niet tegenover elkaar. Je vindt dit symbool in alle Intercity’s op de binnenwanden van de trein. NS heeft huisregels op de balkons gehangen zodat reizigers eerder zien dat ze in een stiltezone zitten.
Werken en rustzone
Deze zone is ingericht om rustig te reizen. Hier kan de reiziger lezen, werken, slapen of zachtjes praten. De stoelen staan daarom zoveel mogelijk achter elkaar en niet tegenover elkaar. Een deel van de werken en rustzone is ook stiltezone. Je vindt dit symbool op de binnendeuren die toegang geven tot het compartiment en op de ramen van de trein.
Meet & greet zone
Deze zone is bedoeld voor ontmoetingen. Er is een open sfeer en de stoelen zijn vaker tegenover elkaar opgesteld. Er zijn ook loungebanken waar groepen bij elkaar kunnen zitten. Op deze verdieping kan en mag de reiziger praten, bellen en ontmoeten. Je vindt deze symbolen op de binnendeuren die toegang geven tot het compartiment en op de ramen van de trein.
Leuk bedacht allemaal vanachter een tekentafel. In de praktijk gaat iedereen zitten waar maar plaats is en houdt zich niet aan wat je wel/niet geacht wordt in die “zone” te doen. Resultaat: niet ingeloste verwachtingen en irritatie…..
De plaatsing van de stoelen helpt er mijns inziens niet aan mee te realiseren wat beoogd werd.
Vooral Werken en Rustzone + Meet & Greet zone zijn verwarrend. Er zijn maar weinig reizigers die dit allemaal precies (willen) weten.
Vooral Werken en Rustzone + Meet & Greet zone zijn verwarrend.
Die eerste naam is ook ongrammaticaal, of op zijn minst vreemd: “Rustzone en werken” zou hetzelfde moeten betekenen maar ik heb zo mijn twijfels of dat zo bedoeld is.
Leuk bedacht allemaal vanachter een tekentafel. In de praktijk gaat iedereen zitten waar maar plaats is en houdt zich niet aan wat je wel/niet geacht wordt in die “zone” te doen. Resultaat: niet ingeloste verwachtingen en irritatie…..
De plaatsing van de stoelen helpt er mijns inziens niet aan mee te realiseren wat beoogd werd.
Vooral Werken en Rustzone + Meet & Greet zone zijn verwarrend. Er zijn maar weinig reizigers die dit allemaal precies (willen) weten.
Je hebt gelijk, de opstelling van stoelen is vaak in strijd met wat de bedoeling is. Met als gevolg geen stilte in de 'stiltezone' en geen gezelligheid in de 'ontmoetingszone'.
Vooral Werken en Rustzone + Meet & Greet zone zijn verwarrend.
Die eerste naam is ook ongrammaticaal, of op zijn minst vreemd
Off-topic: Klopt, elementen van een opsomming moet grammaticaal dezelfde constructies zijn. Je kunt geen opsomming maken van naamwoordelijke en werkwoordelijke elementen door elkaar. Hier had iets als 'werk- en rustzone' moeten staan.
Vandaag zag ik in een sprinter een voor-argument voor 4-zitters. Je kunt zo fijn je voeten (met schoenen aan) op de stoel tegenover je leggen. Blijkbaar houden veel mensen daarvan, want het duurde even voor ik schone stoelen had gevonden in een 4-zitter.
Mensen die slecht ter been zijn zullen in een sprinter sneller kiezen voor een 4-zitter. Deze zitten vlak bij de deur en voor een 2-zitter moet er soms een opstapje genomen worden.
Mensen die slecht ter been zijn zullen in een sprinter sneller kiezen voor een 4-zitter. Deze zitten vlak bij de deur en voor een 2-zitter moet er soms een opstapje genomen worden.
De eerste twee rijen stoelen na de ingang zijn tweezitters in de SNG, en in de buurt van de ingang heb je zelfs inklapstoeltjes in de SLT.
Het verschilt dus echt per trein welke stoelen het dichtste bij zijn.