beantwoord

vanwege medische redenen geen mondkapje

• 27 mei 2020
  • 75 reacties
  • 4758 Bekeken

Toon eerste bericht

75 reacties

Badge

Worden conducteur-s ook beboet als ze 1e Klas reizigers blijven weigeren? En wegsturen...

Gewoon van de zotte! Ik hoop dat deze conducteur ook een reprimande heeft gekregen na deze gebeurtenis!!

Alsnog geen vriendelijke groet!!

Ooh is dat het .…

Als een ander iets doet wat niet hoort hóeft u zich ook niet meer aan de regels te houden. 

Duidelijk.

Wel met een vriendelijke groet,

Jeroen

Reputatie 2

Ik wordt hier zo vrolijk van!!

Dank!!

Reputatie 3

Voor we hier twee onnodige fronten gaan vormen, iedereen is vrij om zijn mening te geven, maar sommige zaken hebben we niet in de hand. Ik als HC zou liever gisteren dan morgen me gewone werkzaamheden uitvoeren. Ik ben daar niet de enige in, maar het is een uitzonderlijke situatie, waar niemand weet hoe het nu het beste kan worden aangevlogen. 

Wat betreft de mondkapjes plicht, die komt in de Spoorwet te staan onder artikel 72, en Besluit Personenvervoer artikel 52. Ben ik blij dat ik straks hele diensten met een mondkap mag lopen? 

Nee absoluut niet, maar blijkbaar is het toch een middel waar men heil in ziet. Om nu tegen elke noodmaatregel ons te verzetten, dat lost het probleem niet op. Oplossingen die beter zijn, ik hoor ze graag, dit werkt zo niet en je krijgt zo 2 kampen. Dat is deze crisis mij niet waard, maar ik zit straks wel als kleuterjuf te werken en daar zit ik dus niet op te wachten.

Werken als kleuterjuf is ver onder het niveau ...  ..… 😨😭

Een oplossing die beter is? Misschien een maand een complete lockdown en iedereen 10.000 euro wachtgeld? 🤔 

Reputatie 7

Voor dat geld sluit ik mezelf wel een maandje op hoor.

Ik zie dat dit topic behoorlijk is afgedwaald van de vraag van de starter van het topic. Ik wil andere gebruikers dringend verzoeken dat ze, tenzij ze een constructieve opmerking hebben, niet verder reageren op dit topic. 

Reputatie 3

Het enige wat ik wil is dat niemand onnodig gedwongen wordt om aan deze bewezen onzin mee te doen. We zijn een vrij land waar dit soort praktijken niet nodig worden bevonden. Feitelijk is het niets meer dan een hype met wat morele paniek er tegenaan geplakt en ik betaal met plezier vijf boetes zolang ik maar als mens in mijn waarde word gelaten.

Totally agree with you @MJL. Als ik ook nog lekker ga niezen in de trein, niet omdat ik Corona heb, maar last heb van hooikoorst. Wat dan?

Reputatie 7

Er zijn ook her en der bordjes te vinden bij verschillende uitbaters die menen het recht te hebben om mensen te weigeren als die niezen of hoesten. Ik geloof best dat het zin heeft, maar ondertussen vraag ik me toch af of ze een poot op hebben om te staan als je daadwerkelijk de kriebel in je keel krijgt en daarna blijkbaar verzocht wordt om te vertrekken. 

Laten we wel redelijk zijn: de regels zijn er vooral voor de mensen die het echt niet snappen. Die zijn er ook. Het gros van de bevolking kan een eigen middenweg vinden en weet echt wel hoe ze rekening met een ander moeten houden. Maar juist daarom is het zo jammer als de OV-bedrijven met dit soort onzin aan komen zetten.

Reputatie 5

Ik ben vanwege medische redenen niet in staat om mondkapjes te dragen maar, wel afhankelijk van het openbaar vervoer. Mijn arts mag in deze kwestie geen verklaring opmaken aangezien het een landelijke verordening betreft. 

Wat nu? 

Uw arts kan natuurlijk altijd een verklaring opmaken, de landelijke verordening verbiedt dat helemaal niet. Als uw arts dat wel beweert hebt u zich wat op de mouw laten spelden.

Voor de trein hebt u weinig aan zo'n verklaring. Zonder mondkapje kunt u niet met de trein mee want u bent dan een groot gezondheidsrisico voor anderen. Dus zult u moeten uitwijken naar ander vervoer of moeten thuisblijven.

De verklaring van de arts is uiteraard wel nuttig om bijv. als bewijs te dienen voor uw werkgever dat u niet met de trein naar uw werk kan komen.

Misschien een ideetje om zo een hockeymasker te gebruiken. Daar zitten voldoende “ademspleten” in, als je dan het filter er ook nog uit haalt….. eventueel voor het gezicht het filter vervangen door een stukje vitrage. Die maskers zijn berekend op hoge inspanning dus zal er heel weinig adembeperking zijn….  Is maar een idee hoor…..

@Philned 

Ben benieuwd welk soort masker je dan bedoeld. 

Reputatie 5

@Philned

Ben benieuwd welk soort masker je dan bedoeld. 

https://www.hockeyspullen.nl/neopreen-sportmasker.html

Ben blij het gevraagd te hebben. Ziet er als masker goed uit. Bedankt voor het delen.

Reputatie 5

Ben blij het gevraagd te hebben. Ziet er als masker goed uit. Bedankt voor het delen.

IN deze tijd is het helemaal belangrijk om kennis te delen. Als je rondkijkt zie je wel eens dingen waar anderen gemak van kunnen hebben. 

Reputatie 7

Heb er voor de grap maar eentje besteld. Ik zie de lol er wel van in om verschillende dingen te proberen.

Ik ben vanwege medische redenen niet in staat om mondkapjes te dragen maar, wel afhankelijk van het openbaar vervoer. Mijn arts mag in deze kwestie geen verklaring opmaken aangezien het een landelijke verordening betreft. 

Wat nu? 

Uw arts kan natuurlijk altijd een verklaring opmaken, de landelijke verordening verbiedt dat helemaal niet. Als uw arts dat wel beweert hebt u zich wat op de mouw laten spelden.

Voor de trein hebt u weinig aan zo'n verklaring. Zonder mondkapje kunt u niet met de trein mee want u bent dan een groot gezondheidsrisico voor anderen. Dus zult u moeten uitwijken naar ander vervoer of moeten thuisblijven.

De verklaring van de arts is uiteraard wel nuttig om bijv. als bewijs te dienen voor uw werkgever dat u niet met de trein naar uw werk kan komen.

Een arts mag een dergelijke verklaring helemaal niet geven. Niet voor de ns en ook niet voor een werkgever. Beetje domme reactie dus. 

Reputatie 6
Badge

Wat nu? 

Een arts mag een dergelijke verklaring helemaal niet geven. Niet voor de ns en ook niet voor een werkgever. Beetje domme reactie dus. 

En heb je ook een bron of enige argumentatie?

Enkel iets roepen is wel makkelijk, maar heeft geen kracht. Nu komt het meer over alsof je het er niet mee eens bent.

Wat nu? 

Ik zit in dezelfde situatie, al ben ik wel in staat er een te dragen, maar langer dan 10 minuten is lastig. Gelukkig duurt mijn treinreis maar een kwartier, die laatste vijf minuten zijn wel zwaar en daarna moet ik nog een minuut of 10 bijkomen op het eerste bankje wat ik tegenkom. Ik hoop dat het niet meer hoeft in september als hopelijk het hoger onderwijs weer opent, want dan zit ik behoorlijk langer in de trein. 

Als u wel een mondkapje kan dragen, maar niet lang, dan kunt u misschien dicht bij de deur gaan zitten en bij elke stop uitstappen, een paar happen lucht nemen en weer naar binnen. Dat is de enige oplossing die ik zelf zie, mocht ik langere treinreizen moeten maken in de toekomst. Of de hele reis op het toilet zitten, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. Het zijn absurde oplossingen, maar een andere keus hebben sommige mensen niet. 

Als u helemaal geen mondkapje kunt dragen, dan zijn de andere reacties op deze vraag helaas de enige oplossing. Alternatief vervoer. Hopelijk valt dit te regelen voor u. 

Veel sterkte. 

Wat nu? 

Dus de ns zegt dat de overige passagiers dan niet veilig zijn ? 
Heel vreemd antwoord als je al overal leest en ziet dat het geen enkele bescherming bied.

De medici willen ze niet dragen omdat ze er niks aan hebben, en in het ov zou het je dan beschermen ?  puur weer een machtsmiddel om treinen en bussen te kunnen laten rijden  meer is het niet. 
Je kan ook gewoon afstand creëren, maarja dat betekent nog minder plekken   dus zetten we maar een machtsmiddel in pffffff Blij dat ik er geen gebruik van hoef te maken 

Badge +3

Zie dit nogal basic overzicht… 

Een simpel maskertje (desnoods zelfgemaakt met wat tissues er in) beschermt anderen tegen jouw gespetter. Ja maar, ik ben niet besmettelijk! Weet je dat wel zeker?

Maar andersom denkend, wat als iemand die mogelijk wel besmet is in jouw omgeving zit te spetteren omdat die geen of maar hele milde klachten heeft? Dan mag je blij zijn als diegene op minder dan 1,5 meter een maskertje/kapje draagt.

Voor die hele kleine deeltjes valt het wel mee trouwens, de ventilatie (en ontvochtiging) in treinen is voldoende om er niet te lang aan blootgesteld te worden. Bovendien gaan er op stations nogal eens deuren open en dicht.. Zelfde als supermarkt en zo eigenlijk, geen idee waarom je daar een mondkapje zou moeten dragen… (en dat hoeft dus ook niet want je bent er relatief kort en de contactmomenten met anderen zijn nog veel korter).

Tijdens een treinreis waar 1,5 meter vaak geen optie is wil je niet dat iemand die langere tijd naast of tegenover je zit jou zomaar kan besmetten, dus een mondkapje/masker draagt en liefst volgens de regels dus goed aansluitend en niet alleen op de mond).

En die persoon naast of tegenover je denkt daar hopelijk niet anders over. Dus dan allebei maar een kapje.

Reputatie 7
Badge +3

Wat nu? 

Dus de ns zegt dat de overige passagiers dan niet veilig zijn ? 
Heel vreemd antwoord als je al overal leest en ziet dat het geen enkele bescherming bied.

De medici willen ze niet dragen omdat ze er niks aan hebben, en in het ov zou het je dan beschermen ?  puur weer een machtsmiddel om treinen en bussen te kunnen laten rijden  meer is het niet. 
Je kan ook gewoon afstand creëren, maarja dat betekent nog minder plekken   dus zetten we maar een machtsmiddel in pffffff Blij dat ik er geen gebruik van hoef te maken 

Je bedoelt dat je geen gebruik van het OV hoeft te maken? Waarom reageer je dan?

Overigens wel interessant, in het VK heeft men een vergelijkbare verplichting vanavond aangekondigd, maar daar wel met een uitzonderingsclausule

https://www.bbc.co.uk/news/uk-52927089

“Very young children, disabled people and those with breathing difficulties would be exempt, he said.”

Ben benieuwd hoe men dat praktisch wil gaan organiseren.

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt je afvragen of mensen met ademhalingsproblemen niet beter het gehele OV kunnen mijden omdat ze hoogstwaarschijnlijk tot de risicogroep behoren. Maar misschien kan het als je een doktersattest kunt laten zien bij controle. Zoiets zal het in het VK wel worden. Hoewel je met de chaotische regering daar er niet op gerekend hoeft te worden dat het voorstel praktisch uitvoerbaar is.

Badge +3

“Very young children, disabled people and those with breathing difficulties would be exempt, he said.”

Ben benieuwd hoe men dat praktisch wil gaan organiseren.

Tot 13 jaar is die verplichting in NL er al niet, maar mensen met ademhalingsproblemen zullen dan een verklaring/ontheffing nodig hebben? Las dat (huis)artsen die al niet willen geven…

Nou ja dan maak je als je ademhalingsproblemen hebt toch gewoon zelf een maskertje van een t-shirt of zo (instructies op overheidssites!), of koopt er eentje waar je eigenlijk 3 velletjes tissue of keukenpapier als filter in dient te stoppen, maar gebruikt dan maar één velletje?

Niemand die dat gaat controleren… praktische waarde nul dus waarom zou je dat willen gaan ‘organiseren’?

Ik zou mij inderdaad ook kunnen inbeelden dat het, als men het al praktisch gaat handhaven, het een constructie wordt waarbij een verklaring moet worden overhandigd (of met een verklaring een apart pasjes o.i.d. kan worden gehaald). Maar ik laat mij graag verrassen, ben erg benieuwd wat de praktijk gaat worden.

Badge +3

Maar ik laat mij graag verrassen, ben erg benieuwd wat de praktijk gaat worden.

De praktijk (1,5 meter) zal totale anarchie worden vermoed ik.. op den duur.

Zojuist ook weer https://twitter.com/pappaloos/status/1268651411514015745

Hoi weet iemand hoe het nou zit met studenten en reizen in de spits ?? Mag dit wel of niet ? @NS_online

Terechte vraag, antwoord van NS niet echt handig. Er is niets verboden, maar ja een student leest dat natuurlijk al gauw als “mooi, gaan met die banaan..”

Er mag van alles, maar wat is nu het belangrijkst? De noodzaak om te reizen, het mondkapje, de 1,5 meter of je kids en fiets mee in het ov… Zullen voor alles wel uitzonderingen nodig worden dan.

Studenten met praktijkonderwijs of een machinisten-examen, zware astma dus kan geen mondkapje dragen, kilometers fietsen om te mantelzorgen (en nee geen ov-fiets want dat wil ik niet of is er niet en een vouwfiets is te duur of te zwaar)… 15 juni fietsvakantie dus die moeten mee!

Of nee, die fiets wil ik voor station-werk gebruiken om de bussen te ontlasten en dus eenmalig naar bijv. Nijmegen brengen… maar het ding is te duur en riskant om daar zomaar te stallen dus moet ook weer mee terug naar huis…

Etcetera.

Reputatie 3

@Henk_NL 

Doet me denken aan: https://community.ns.nl/in-de-trein-11/voet-op-de-bank-in-trein-ivm-blessure-16779 

Reageer