beantwoord

vanwege medische redenen geen mondkapje

• 27 mei 2020
  • 75 reacties
  • 9328 Bekeken

Toon eerste bericht

75 reacties

Badge +3

@Henk_NL

Doet me denken aan: https://community.ns.nl/in-de-trein-11/voet-op-de-bank-in-trein-ivm-blessure-16779 

Haha, en alle andere voorbeelden van vroeger. Wat zal @Sivan NS blij zijn dat ze zich niet in de huidige discussies meer hoeft te mengen (mocht ze daar al zin in hebben)… :sweat_smile:

Maar voor @JosseV (en anderen) dus als tip:

De Wet personenvervoer 2000, artikel 72, juncto Besluit personenvervoer 2000, artikel 52, lid 2 biedt NS de ruimte om toestemming te verlenen. Dat kan ook bestaan uit het feit dat een boa die het constateert vanuit zijn kennis en vakmanschap besluit geen boete te geven. Als iemand al een proces-verbaal zou krijgen, kan hij dit ook altijd nog aanvechten bij het CJIB.

(BMJ) British Medical Journal: “..laboratory-confirmed virus were significantly higher in the cloth masks group.. Penetration of cloth masks by particles was almost 97%.. This study is the first RCT of cloth masks, and the results caution against the use of cloth masks.. Moisture retention, reuse of cloth masks and poor filtration may result in increased risk of infection.

(NEJM) New England Journal of Medicine: PMID: 25903751 “We know that wearing a mask outside health care facilities offers little, if any, protection from infection.”

Reputatie 3

Zogenaamd slim genoeg om onderzoeken te quoten maar vervolgens te dom om verder te lezen dan de eerste twee regels.

Het onderzoek van de BMJ vergelijkt de effectiviteit van stoffen maskers ten opzichte van chirurgische mondmaskers, maar de auteurs geven ook aan dat welke vorm van masker dan ook nog altijd beter is dan géén masker.

Van het NEJM zal ik ook maar gewoon quoten:

We understand that some people are citing our Perspective article (published on April 1 at NEJM.org)1 as support for discrediting widespread masking. In truth, the intent of our article was to push for more masking, not less. It is apparent that many people with SARS-CoV-2 infection are asymptomatic or presymptomatic yet highly contagious and that these people account for a substantial fraction of all transmissions.2,3 Universal masking helps to prevent such people from spreading virus-laden secretions, whether they recognize that they are infected or not.4

We did state in the article that “wearing a mask outside health care facilities offers little, if any, protection from infection,” but as the rest of the paragraph makes clear, we intended this statement to apply to passing encounters in public spaces, not sustained interactions within closed environments. A growing body of research shows that the risk of SARS-CoV-2 transmission is strongly correlated with the duration and intensity of contact: the risk of transmission among household members can be as high as 40%, whereas the risk of transmission from less intense and less sustained encounters is below 5%.5-7 This finding is also borne out by recent research associating mask wearing with less transmission of SARS-CoV-2, particularly in closed settings.8 We therefore strongly support the calls of public health agencies for all people to wear masks when circumstances compel them to be within 6 ft of others for sustained periods.

Ik ben vanwege medische redenen niet in staat om mondkapjes te dragen maar, wel afhankelijk van het openbaar vervoer. Mijn arts mag in deze kwestie geen verklaring opmaken aangezien het een landelijke verordening betreft. 

Wat nu? 

Ik zit in dezelfde situatie, al ben ik wel in staat er een te dragen, maar langer dan 10 minuten is lastig. Gelukkig duurt mijn treinreis maar een kwartier, die laatste vijf minuten zijn wel zwaar en daarna moet ik nog een minuut of 10 bijkomen op het eerste bankje wat ik tegenkom. Ik hoop dat het niet meer hoeft in september als hopelijk het hoger onderwijs weer opent, want dan zit ik behoorlijk langer in de trein. 

Als u wel een mondkapje kan dragen, maar niet lang, dan kunt u misschien dicht bij de deur gaan zitten en bij elke stop uitstappen, een paar happen lucht nemen en weer naar binnen. Dat is de enige oplossing die ik zelf zie, mocht ik langere treinreizen moeten maken in de toekomst. Of de hele reis op het toilet zitten, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. Het zijn absurde oplossingen, maar een andere keus hebben sommige mensen niet. 

Als u helemaal geen mondkapje kunt dragen, dan zijn de andere reacties op deze vraag helaas de enige oplossing. Alternatief vervoer. Hopelijk valt dit te regelen voor u. 

Veel sterkte. 

Ik raak compleet in paniek van die dingen. Tot spugen aan toe. Ik reis nu het meeste in de wc. Ik probeer nu zsm mij rijbewijs te halen, maar reizen is nu een complete hel

Reputatie 7
Badge +4

Het is een gesloten ruimte en anderhalve meter afstand houden is nagenoeg onmogelijk, vandaar de aanvullende maatregel van het dragen van een mondkapje. Als mensen geen mondkapje dragen, beperken ze de vrijheid van andere reizigers die dan niet meer durven - en terecht.

Als mensen geen mondkapje willen of kunnen dragen dan betekent dat veel mensen niet kunnen reizen met het openbaar vervoer. Het is een maatregel die het reizen van ouderen en kwetsbaren mogelijk maakt en dat alleen al is al reden genoeg mee te werken. Los daarvan schrijft de wet het u voor, en daar heeft iedereen zich aan te houden. 

Geen conducteur kan anderhalve meter afstand houden en de meeste reizigers kunnen dat ook niet.

Het is kiezen of delen. Niemand vind het dragen van een mondkapje prettig, maar het kan niet anders. Ook u heeft zich, net als wij allemaal, aan de wet te houden. Een wet legt een beperking op, maar beschermt ook.

Onnodig corona krijgen kan ook helse vormen aannemen bij kwetsbare groepen, en die hel is nog onaangenamer dan de uwe.

Reputatie 5

Voor mensen met ademhalings problemen kan een sport masker vaak een oplossing zijn, Het filteroppervlak is veel groter en er zitten 1 of 2 uitadem ventielen op. Omdat ze speciaal voor sporters ontwikkeld zijn is er vrijwel geen belemmering bij het ademen. Ze hebben uitwasbare filters die 3 mnd meegaan Maskers kosten met filter ongeveer € 10, vervangings filter € 5

Badge

Veel mensen kunnen een voorbeeld nemen aan deze peuter:

Peuter geeft goede voorbeeld mondkapje dragen

Wat een peuter al kan, daar schrijven Nederlandse volwassenen als zijnde compleet onmogelijk hele topics over vol...

Reputatie 7
Badge +3

Sommige mensen dragen een masker geheel verkeerd.  :rofl::rofl:

Reputatie 1

Het houdt een keer op

Het moet niet nog gekker worden

Eerst al uit de 1e Klas gezet worden/nu weer die schijnveiligheid

Sorry maar het houdt een keer op!

Werderom geen vriendelijke groet

Ik snap niet waarom jij uit de 1ste klas bent gezet maar dan zal je daar geen vervoersbewijs voor hebben gehad.

Dan mondkapjes is in heel Europa verplicht in het OV buiten Nederland zelfs in stations dat hoeft in Nederland dan nog niet.

In Duitsland geen mondkapje op in station of trein is boete van 500 euro dus ja de prijs in Nederland is laag ik vind veel te laag want geen mondkapje op in ov zet maar gelijk aan zware mishandeling met de dood tot gevolg.

Dus weet niet wat jij zo hebt tegen regels maar heel Europa zitten ze met mondkapjes 

Reputatie 7
Badge +3

Ik snap niet waarom jij uit de 1ste klas bent gezet maar dan zal je daar geen vervoersbewijs voor hebben gehad.

Dat is nogal een aanname. In het begin van de Corona-crisis sloten veel/een aantal conducteurs de 1e klas in de trein af, om zo voor zichzelf een veilige werkomgeving te creëren. Reizigers met geldig 1e-klas vervoersbewijs werden gewoon weggestuurd.

geen mondkapje op in ov zet maar gelijk aan zware mishandeling met de dood tot gevolg.

???

Reputatie 1

Ik vind het heel vreemd en heb het ook nog nooit mee gemaakt en voor mijn werk moet ik toch steeds reizen ook in corona tijd en ik reis 1ste klas een conducteur heeft de onbemande stuurhut en in een paar treinen nog een eigen hokje  maar een eerste klas afsluiten is niet toegestaan en ik zou er ook niet op in gaan als hij me weg stuurde want dat recht heeft hij niet.

En waar de vraagtekens voor hebt staan is heel duidelijk jij geen mondkapje op zo als verplicht dan ook maar goed straffe jij kan de veroorzaker zijn van dat je iemand ziek maakt wat zelfs de dood tot gevolg heeft.

En mensen die nu nog aan de revalidatie zijn na corona te hebben gehad 

Mensen gaan te makkelijk met sommige dingen om tot dat ze zelf hebben mee gemaakt 

Reputatie 7
Badge +3

Ik vind het heel vreemd en heb het ook nog nooit mee gemaakt en voor mijn werk moet ik toch steeds reizen ook in corona tijd en ik reis 1ste klas een conducteur heeft de onbemande stuurhut en in een paar treinen nog een eigen hokje  maar een eerste klas afsluiten is niet toegestaan en ik zou er ook niet op in gaan als hij me weg stuurde want dat recht heeft hij niet.

Dat jij 't niet hebt meegemaakt, betekent niet dat het niet gebeurd is. Deze community stond vol met klachten. En het was inderdaad niet toegestaan, maar het gebeurde toch. 't Zijn soms net mensen, die conducteurs :wink:

En waar de vraagtekens voor hebt staan is heel duidelijk jij geen mondkapje op zo als verplicht dan ook maar goed straffe jij kan de veroorzaker zijn van dat je iemand ziek maakt wat zelfs de dood tot gevolg heeft.

Gelukkig zit het juridisch allemaal iets anders in elkaar.

en ik zou er ook niet op in gaan als hij me weg stuurde want dat recht heeft hij niet. 

Interessante gedachtegang. Is wegsturen geen aanwijzing geven? Je kunt daar naderhand over discussiëren natuurlijk, maar op het moment zelf…

Groeten uit Duitsland overigens 😊

Badge +3

€500 in Duitsland (overal dus ook in winkels en tankstations en zo)… Hier in NL een waarschuwing of hooguit €95 in de trein… Waar het moet (en het bedrag) is nogal een verschil inderdaad.

Maar hier (Eindhoven) zijn er op straat ook al boetes van tegen de €400 uitgedeeld aan groepjes jongeren die met hun scooters buiten bij de AH zich prima vermaakten met een traytje Red Bull en zo.. 

Het zal allemaal wel, maar 1e klas reizen beschermt je *hoe dan* tegen het virus? Omdat het daar rustiger is dan 2e klas?

Dat jij je dure 1e klas plek opeist is natuurlijk terecht, die is niet gereserveerd voor een conducteur. En al helemaal niet na 1 juli (alle zitplaatsen in het ov mogen weer gebruikt worden).

Badge +3

Nog eentje dan, als kers op de appelmoes:

Als @NS_online en #ariva iedereen zonder mondkapje een boete zouden geven hebben ze het geleden verlies van de afgelopen maanden weer weggewerkt. Ik reisde met de trein van 17.27 van Alkmaar naar Venlo.meer dan 70% van de reizigers draagt geen mondkapje. Mag er een raampje open!

Raampje wordt lastig maar echt, meer dan 70%? We hadden het net over de 99,5 procent die wel braaf was!

Tja, als je met z'n vieren in een coupé zit en drie dragen er geen…...

Badge +3

Tja, als je met z'n vieren in een coupé zit en drie dragen er geen…...

Al zit je er dus in je eentje.. ontslaat je niet van de mondkapjesplicht in het gehele ov (ook treinvervangende bussen, Meppel-Zwolle schijnt dramatisch te zijn).

Dat er (logisch) niet gehandhaafd gaat worden als je alleen of (in een zeszitje) met familie of huisgenoten zit… is aan de HC.

Reputatie 7

Leuk filmpje van dat kleine Chineesje. Wij vonden zojuist nog de mondmaskertjes terug van toen ons zoontje zo klein was als dat Chineesje. Echte chirurgische (Ollands: medische) mini-mondmaskers. Met Tweety en Mickey Mouse !

Ons zoontje zou ook Youtube-waardig zijn geweest, maar andersom. Twee seconden. En dan ging dat schattige handje naar Tweety….. WRAAARGGH… en het ding lag aan flarden. Vandaar dat we nog voorraad hebben - het werkte niet.

Terug naar het onderwerp. 

Ook ik heb een medisch ‘dingetje’. Normale mensen lurken de luchtflessen van een brandweerman binnen 30 minuten op. Met training kan je dat naar 45 minuten tot zelfs 1 uur oprekken (tijdens zware arbeid). Ik heb het record: 10 minuten ! Ik ben blijkbaar een medisch wonder - aldus de arbeidsgeneesheer. Geen lekken, geen hyperventilatie. En ook geen idee waar ik al die lucht laat. Ik neem het leven gewoon met grote teugen. Maar voor de rest “geen probleem”. En ik ben niet bij de brandweer toegelaten natuurlijk.

Geen probleem. Tot nu… ik stik dus de halve broedermoord bij deze temperaturen, op de fiets. 

En dan komt heden het goede nieuws: als je overschakelt van een stoffen masker naar een ‘papieren’ masker (probeer desnoods een paar types) en af en toe stiekem Roberts advies volgt (masker af… paar teugen… masker weer op), dan voel je je toch niet of je vijf tripels naar binnen hebt geslagen. Dus probeer eens wat verschillende types, waaronder dat sportmasker, of een papieren brolmasker van bol.com. En dat lost je probleem op.

Reputatie 7
Badge +3

Echte chirurgische (Ollands: medische) mini-mondmaskers.

Tot voor deze hele Corona toestand werden die dingen hier ook gewoon als chirurgische maskers aangeduid (en nog steeds). In ieder geval waar ik werkte en waar we die dingen verkochten. En de FFP maskers vallen onder de categorie ademhalingsmasker en worden echt niet alleen in de gezondheidszorg gebruikt. Maar sinds deze maskers zo broodnodig zijn in de zorg en er een schaarste was werden het opeens medische maskers genoemd. 

en af en toe stiekem Roberts advies volgt (masker af… paar teugen… masker weer op)

En dan vinden we het hier vreemd dat conducteurs het schijnbaar allemaal best vinden, met zulk soort adviezen op het forum van hun werkgever.

Reputatie 1

en ik zou er ook niet op in gaan als hij me weg stuurde want dat recht heeft hij niet. 

Interessante gedachtegang. Is wegsturen geen aanwijzing geven? Je kunt daar naderhand over discussiëren natuurlijk, maar op het moment zelf…

is wel een aanwijzing geven maar geen waar hij het recht over heeft dus zou niet weten wat voor mogelijkheden hij daar voor heeft dus ik blijf gewoon zitten 

Groeten uit Duitsland overigens 😊

Reputatie 7

en af en toe stiekem Roberts advies volgt (masker af… paar teugen… masker weer op)

En dan vinden we het hier vreemd dat conducteurs het schijnbaar allemaal best vinden, met zulk soort adviezen op het forum van hun werkgever.

Als jij de volledige uitleg knipt en alleen citeert, dan staat dat inderdaad vreemd !

In België mogen mensen met een medisch probleem een spatscherm dragen. Opgelost.

Het doel van een gezondheidsverplichting is niet dat mensen horizontaal moeten worden afgevoerd.

In België mogen mensen met een medisch probleem een spatscherm dragen. Opgelost.

Het doel van een gezondheidsverplichting is niet dat mensen horizontaal moeten worden afgevoerd.

Prima, maar wij zijn hier in Nederland. Hier is gewoon de regel dat de reiziger een mondneuskapje draagt, en anders niet met het OV reist. Medische uitzonderingen zijn niet mogelijk.

Reageer