beantwoord

vanwege medische redenen geen mondkapje

• 27 mei 2020
  • 75 reacties
  • 9333 Bekeken

Ik ben vanwege medische redenen niet in staat om mondkapjes te dragen maar, wel afhankelijk van het openbaar vervoer. Mijn arts mag in deze kwestie geen verklaring opmaken aangezien het een landelijke verordening betreft. 

Wat nu? 

icon

Beste antwoord door MoDe 27 mei 2020, 18:01

Het dragen van mondkapjes in het OV is vanaf 1 juni 2020 verplicht. Er zijn geen uitzonderingen mogelijk.

Als u om medische redenen geen mondkapje mag/kan dragen is het de vraag of het OV in deze tijd veilig genoeg voor u is. Medereizigers zullen als u geen mondkapje draagt niet altijd even veilig zijn.

Geen mondkapje is niet met het OV reizen, u zult dus op zoek moeten gaan naar ander vervoer of thuisblijven.

Bekijk origineel

75 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben vanwege medische redenen niet in staat om mondkapjes te dragen maar, wel afhankelijk van het openbaar vervoer. Mijn arts mag in deze kwestie geen verklaring opmaken aangezien het een landelijke verordening betreft. 

Wat nu? 

Uw arts kan natuurlijk altijd een verklaring opmaken, de landelijke verordening verbiedt dat helemaal niet. Als uw arts dat wel beweert hebt u zich wat op de mouw laten spelden.

Voor de trein hebt u weinig aan zo'n verklaring. Zonder mondkapje kunt u niet met de trein mee want u bent dan een groot gezondheidsrisico voor anderen. Dus zult u moeten uitwijken naar ander vervoer of moeten thuisblijven.

De verklaring van de arts is uiteraard wel nuttig om bijv. als bewijs te dienen voor uw werkgever dat u niet met de trein naar uw werk kan komen.

Reputatie 6

Er zijn geen uitzonderingen dus blijft over alternatief vervoer. Wellicht dat dit met de werkgever besproken kan worden. 

Reputatie 7
Badge +3

Het dragen van mondkapjes in het OV is vanaf 1 juni 2020 verplicht. Er zijn geen uitzonderingen mogelijk.

Als u om medische redenen geen mondkapje mag/kan dragen is het de vraag of het OV in deze tijd veilig genoeg voor u is. Medereizigers zullen als u geen mondkapje draagt niet altijd even veilig zijn.

Geen mondkapje is niet met het OV reizen, u zult dus op zoek moeten gaan naar ander vervoer of thuisblijven.

Reputatie 3

Ik ben benieuwd hoeveel reizigers daadwerkelijk een mondkapje gaan dragen.

Ik neem aan dat Conducteurs ook deze verplichting hebben? Ik zie het niet gebeuren.

Recent opgedane ervaring in het buitenland leert me dat het inderdaad niet gaat gebeuren. Maakt u zich geen zorgen, topic starter, de realiteit zal een stuk milder zijn dan de botte antwoorden die sommige mensen hier geven.

Badge +3

Ik neem aan dat Conducteurs ook deze verplichting hebben? Ik zie het niet gebeuren.

Conducteurs hebben inderdaad die verplichting, en dat zullen dan chirurgische maskers zijn (à la tandartsen)? Althans, voor taxi en bussen geldt dat.

De passagiers dragen dan op zijn minst een niet-medisch masker/kapje, als 1,5 meter afstand niet mogelijk is (en in het ov is dat meestal zo).

Reputatie 7
Badge +3

Dan zal het snel uit de hand lopen met de kans dat het hele OV plat gaat. Dan hebben degenen die onwillig zijn hun zin.

Reputatie 7
Badge +3

Recent opgedane ervaring in het buitenland leert me dat het inderdaad niet gaat gebeuren. Maakt u zich geen zorgen, topic starter, de realiteit zal een stuk milder zijn dan de botte antwoorden die sommige mensen hier geven.

Dat jij perse wil dat het fout gaat is nu wel duidelijk.

Het enige wat ik wil is dat niemand onnodig gedwongen wordt om aan deze bewezen onzin mee te doen. We zijn een vrij land waar dit soort praktijken niet nodig worden bevonden. Feitelijk is het niets meer dan een hype met wat morele paniek er tegenaan geplakt en ik betaal met plezier vijf boetes zolang ik maar als mens in mijn waarde word gelaten.

Badge

Het enige wat ik wil is dat niemand onnodig gedwongen wordt om aan deze bewezen onzin mee te doen. We zijn een vrij land waar dit soort praktijken niet nodig worden bevonden. Feitelijk is het niets meer dan een hype met wat morele paniek er tegenaan geplakt en ik betaal met plezier vijf boetes zolang ik maar als mens in mijn waarde word gelaten.

@MJL  Als je geen mondkapje draagt zul je eerst de kans krijgen om hem wel op te doen of de trein te verlaten, verlaat je de trein niet dan kun je de nodige boetes tegemoet zien.

Maar je bent in principe al strafbaar als je hem niet draagt, dus tref je een fanatieke controleur dan heb je al meteen een boete.

En wat mij persoonlijk betreft, zodra iemand de aanwijzing van de Hc niet opvolgt dan rijdt de trein niet verder meer. Dan wachten we wel op V&S of de politie.

Ik denk dat het zeker verstandig is om in zo'n geval de politie er bij te halen. Zo'n maatregel moet eerst aan de wet getoetst worden. Het is niet voor niets dat er al meerdere keren door experts het advies is gegeven om coronaboetes absoluut niet te betalen. Het moet namelijk nog blijken of de maatregelen uberhaupt wettelijk in orde zijn.

Reputatie 3

En wat mij persoonlijk betreft, zodra iemand de aanwijzing van de Hc niet opvolgt dan rijdt de trein niet verder meer. Dan wachten we wel op V&S of de politie.

Als de HC aan me vraagt om de eerste klas te verlaten zodat hij daar kan 'niksen', dan heeft ie een probleem.

Dan haal daar maar de V&S of Politie bij. Dat is namelijk absurt! Waarom werken de HC niet gewwon. Dus kaartjes controleren !

Het wordy alleen maar versterkt door de verziekte vakbonden die alleen maar minder willen werken voor meer geld. Bah!

Badge +3

Als de HC aan me vraagt om de eerste klas te verlaten zodat hij daar kan 'niksen', dan heeft ie een probleem.

Dan haal daar maar de V&S of Politie bij.

Tot zover 100% met je eens (geen HC die het in zijn/haar hoofd haalt om dat laatste ook echt te doen trouwens, da's echt bluf volgens mij).

Met de rest niet echt eens, want een HC heeft (zeker in deze tijden maar altijd eigenlijk) de eigen keuze om vervoerbewijzen te controleren of niet.

Sta dus niet versteld als je met een fiets de trein niet in mag of eruit gedonderd wordt zonder boete. Hooguit heb je dan nog een punt met https://www.arriva.nl/consumenten/service-contact/ik-heb-een-vraag/kan-ik-bij-de-kaartautomaat-van-arriva-een-fietskaartje-kopen.htm (ook geldig bij NS hoor!)

Reputatie 7
Badge +3

Zeg dat maar tegen de familieleden die vanwege Corona geen afscheid meer konden van hun naasten.

Reputatie 7
Badge +1

En welk(e) land(en) bedoel je dan met 'buitenland'? Je kan niet alle landen over een kam scheren en stellen dat bijna niemand daar mondkapjes draagt.

Ben namelijk deze paar weken in Hong Kong waar vrijwel iedereen een mondkapje draagt (sommige plaatsen kom je zonder mondkapje niet binnen) , er nauwelijks aan social distancing wordt gedaan, er worden geen stoelen afgeplakt in het OV, er is hand gel/desinfectie middel beschikbaar in winkelcentra en restaurants. En toch zijn het aantal corona gevallen en doden de afgelopen anderhalve maand vrij stabiel gebleven.

En ook ik moet zeggen dat ik het niet altijd prettig vind om met het warme weer een mondkapje te dragen, maar het is nu eenmaal voor de gezondheid van anderen en indirect ook voor mij. 

Voor we hier twee onnodige fronten gaan vormen, iedereen is vrij om zijn mening te geven, maar sommige zaken hebben we niet in de hand. Ik als HC zou liever gisteren dan morgen me gewone werkzaamheden uitvoeren. Ik ben daar niet de enige in, maar het is een uitzonderlijke situatie, waar niemand weet hoe het nu het beste kan worden aangevlogen. 

Wat betreft de mondkapjes plicht, die komt in de Spoorwet te staan onder artikel 72, en Besluit Personenvervoer artikel 52. Ben ik blij dat ik straks hele diensten met een mondkap mag lopen? 

Nee absoluut niet, maar blijkbaar is het toch een middel waar men heil in ziet. Om nu tegen elke noodmaatregel ons te verzetten, dat lost het probleem niet op. Oplossingen die beter zijn, ik hoor ze graag, dit werkt zo niet en je krijgt zo 2 kampen. Dat is deze crisis mij niet waard, maar ik zit straks wel als kleuterjuf te werken en daar zit ik dus niet op te wachten.

Badge +3

Er zullen best mensen besmet raken (en mogelijk flink ziek worden of in het uiterste geval overlijden) door de plicht voor niet-medische mondkapjes en dan maar geen 1,5 meter.

Zie eerste weekend in DE een restaurant open en meteen 7 besmettingen inclusief de eigenaar. Op een terrasje buiten geen probleem natuurlijk, en in een goed geventileerde trein zal het ook wel los lopen als men bij minder dan 1,5 meter een mondkapje draagt en voor de rest gewoon de hygiëne maatregelen aanhoudt qua hoesten en dingen aanraken en dan vooral NIET met je vreselijk besmette vingers in je neus/mond/ogen een kwartiertje of uurtje.. 

Men beschuldigt de NS nu al van vooropgezette moord wegens de groene stickers, of als ze ook maar één iemand toelaten zonder mondkapje, of je netjes op die heilige 1,5m iets laten drinken of eten in een trein (regel/advies: hou je kapje zoveel mogelijk op en veel meer is het eigenlijk niet).

Gaat echt nergens over, zonder naar het buitenland te wijzen verder.

Voor wie om medische redenen geen mondkapje mag of kan dragen, overweeg of het dan wel verstandig is om met het ov te willen reizen want dan behoor je vast en zeker tot een risicogroep… 

Zeg dat maar tegen de familieleden die vanwege Corona geen afscheid meer konden van hun naasten.

Met die mensen heb ik niks te maken, en met hun verlies ook niet. Nogmaals: laat een mens met rust. Niemand is schuldig aan deze hele corona-situatie maar blijkbaar wordt het wel als acceptabel gezien om mensen er de schuld van te geven.

Reputatie 2

Nadat we uit de 1e Klasse zijn verwijderd nu deze onzin dus. Conclusie mondkapje is schijnveiligheid. Het werkt niet. Overal versoepeling en dan deze shit….Slaat werkelijk nergens op! Maar goed we zullen zien...Een nieuwe trend en we zullen er een slaatje uit slaan. Mondkapje a la 13,95….Doe hem op en af…

Een wedstrijd: Wie heeft   het mooiste mondkapje? En dan die boete 95 Euro; Dat is toch wel zo het belachelijkste wat ik mee maak, echt Nederland slaat helemaal door! De hele 1e Klasse heb je nu zo onderhand alleen, alhoewel het al weer drukker wordt….Ik kan mij meer drukker maken over de vele drukke stranden en parken waarin mensen zich proppen bij goed weer; maar mondkapje? RIVM zei al schijnveiligheid; overal versoepelingen en dan deze ongein; laat ons toch niet lachen;

En geen vriendelijke groet!

Reputatie 7
Badge +3

Nadat we uit de 1e Klasse zijn verwijderd nu deze onzin dus. Conclusie mondkapje is schijnveiligheid. Het werkt niet. Overal versoepeling en dan deze shit….Slaat werkelijk nergens op! Maar goed we zullen zien...Een nieuwe trend en we zullen er een slaatje uit slaan. Mondkapje a la 13,95….Doe hem op en af…

Een wedstrijd: Wie heeft   het mooiste mondkapje? En dan die boete 95 Euro; Dat is toch wel zo het belachelijkste wat ik mee maak, echt Nederland slaat helemaal door! De hele 1e Klasse heb je nu zo onderhand alleen, alhoewel het al weer drukker wordt….Ik kan mij meer drukker maken over de vele drukke stranden en parken waarin mensen zich proppen bij goed weer; maar mondkapje? RIVM zei al schijnveiligheid; overal versoepelingen en dan deze ongein; laat ons toch niet lachen;

En geen vriendelijke groet!

Het is niet verplicht om met de trein te reizen, maar als u wel met de trein wilt reizen moet u een mondkapje op. Ook als u de enige reiziger in de hele trein bent.

Dat zijn de regels.

Reputatie 2

Regels zijn er om overtreden te worden!!

Badge

En we hebben BOA's om deze overtreders te beboeten.

Reputatie 2

Worden conducteur-s ook beboet als ze 1e Klas reizigers blijven weigeren? En wegsturen...

Gewoon van de zotte! Ik hoop dat deze conducteur ook een reprimande heeft gekregen na deze gebeurtenis!!

Alsnog geen vriendelijke groet!!

Reputatie 7
Badge +3

Vanwege mensen zoals jij zal ik voorlopig niet met het OV reizen. Jij hebt gewoon geen respect voor de medemens als jij dit soort opmerkingen maakt.

Reputatie 2

Het houdt een keer op

Het moet niet nog gekker worden

Eerst al uit de 1e Klas gezet worden/nu weer die schijnveiligheid

Sorry maar het houdt een keer op!

Werderom geen vriendelijke groet

Reageer