beantwoord

vanwege medische redenen geen mondkapje

Ik ben vanwege medische redenen niet in staat om mondkapjes te dragen maar, wel afhankelijk van het openbaar vervoer. Mijn arts mag in deze kwestie geen verklaring opmaken aangezien het een landelijke verordening betreft. 

Wat nu? 

icon

Beste antwoord door MoDe 27 May 2020, 18:01

Bekijk origineel

160 reacties

Reputatie 6

Het zit anders in elkaar. Het OV valt onder de Wet Personenvervoer en de noodwet heeft dit geregeld via huisregels. In die wet is ook een Besluit Personenvervoer wat overtredingen aangeeft, waaronder het rookverbod, voeten op de bank en onder meer het verstoren van de orde, rust, veiligheid en/of goede bedrijfsgang. De mondkapplicht is in onze huisregels opgenomen en valt daarom in de wet Personenvervoer Artikel 72, besluit 52. Daarom kunnen wij, BOA domein IV openbaar vervoer al sinds 1 juni bekeuren voor de mondkapplicht en de gemeentes nog niet, dat moet nog geregeld worden. Onze huisregels geven 1 optie om onder de huisregels uit te komen en dat is wanneer de vervoerder hier toestemming voor verleend. Dat gaat met de medische uitzondering niet gebeuren, want een toestemming verlenen voor iets doet een vervoerder niet zomaar.

Verder verstoord het de orde, rust, veiligheid en goede bedrijfsgang. In het OV kan je gewoonweg geen 1,5 meter afstand houden en als er reizigers dan geen mondkapje dragen, dan kan dat alles verstoren. 

De vervoerders zullen strenger blijven dan de wet zelf, aangezien het slecht geregeld is. Leuk dat je een medische vrijstelling kan downloaden, dat had het ministerie zelf moeten inrichten, controleren en uitzonderingen maken, dan was het een heel ander verhaal, wat ook na te trekken is. Het is niet alleen NS die zich zo opsteld, alle vervoerders staan er zo in overigens.

Waar vindt een reiziger deze huisregels (in de zin van de wet)? Mijn aanname dat dat de AVR is, is blijkbaar onjuist, want daar staat dit niet in.

Badge +3

Er is niets/weinig mis met Argos en andere instellingen, wat ik postte was ironisch/sarcastich bedoeld.

Totdat ze ‘vrij te downloaden’ pasjes online gaan zetten voor mensen die blijkbaar enorme moeite hebben met regels en (nood)wetten en die niet wensen te volgen?

De ‘wappies’ dus (als jij ja zegt dan zeg ik nee!).

Mijn advies gaat niet verder dan “doe maar iets want dat is beter dan niets!” Heb er dagelijks mee te maken (taxi) en voel me soms ook een kleuterjuf. Dus kapje op zoals altijd en anders haal ik je begeleider erbij.

Maak dus zelf maar iets dat prettig voelt en geaccepteerd wordt in het ov, dan zit je goed :rolling_eyes:

Reputatie 5

@Robert B Wat is er mis met Argos? Voer voor de wappies? 1 december zijn we reeds gepasseerd. Had jij het ook niet handig gevonden als er vooraf duidelijkheid was voor iedereen? Scheelt namelijk een hoop discussie achteraf. 

voer voor de wappies!

Het gaat over busvervoer en we eindigen met, wat precies ? Of leef ik nou echt onder een steen ?

Badge +3

Openbaar vervoer als proeftuin

Tuurlijk doet men dat Argos voor iedereen. Sluit je er bij aan of word lid!

Wat betekent dit voor U?

Als u tussen Zwolle en Meppel (of tussen Roermond en Sittard) verplicht naast iemand moest zitten in een treinvervangende bus… dan kunt u bij (gezondheids)klachten de reis alsnog aanmelden bij Treinwijzer

Oh nee dat werkt niet. Maar bij een mogelijke besmetting gaan wij (organisaties en derde partijen) zelf wel contactonderzoek doen voor wie er verder in die trein zat of stond…

Reputatie 7
Badge +3

Ik zie het probleem eigenlijk niet zo.

Ik was met mijn zoontje op de Van Gogh Experience. Mondmasker verplicht. Ik zei mijn zoon “Vincent van Gogh kon om medische redenen geen mondmasker dragen. Je weet toch waarom. he ?”

“Natuurlijk papa. Die heeft zijn oor afgesneden.”

Zelfs mijn kleine weet dat. De enige geldige medische reden om geen mondmasker te dragen is ‘het ontbreken van één of twee oren”. Ik ben er van overtuigd, dat Loes dat zelf ook kan constateren.

je hebt ook mondkapjes die je achter op het hoofd kunt vast strikken met linten.

Reputatie 5

Ik was met mijn zoontje op de Van Gogh Experience. Mondmasker verplicht. Ik zei mijn zoon “Vincent van Gogh kon om medische redenen geen mondmasker dragen. Je weet toch waarom. he ?”

Zelfs mijn kleine weet dat. De enige geldige medische reden om geen mondmasker te dragen is ‘het ontbreken van één of twee oren”. Ik ben er van overtuigd, dat Loes dat zelf ook kan constateren.

https://www.vpro.nl/argos/lees/nieuws/2020/straatvrees-door-mondkapjesplicht.html

Reputatie 7

Reputatie 5

Volgens mij heb ik ergens geschreven dat een faceshield voor deze groep reizigers gedoogd wordt. Volgens mij in mijn andere topic over het mondkapje.

Het een of het andere.

Dat is dus onderdeel van de kern van het probleem.

Het is vrij eenvoudig:

• Een reiziger komt op de website van de NS en leest dat hij op de site van de Rijksoverheid meer informatie kan lezen.
  • De reiziger klikt op de site van de Rijksoverheid en haalt daad zijn informatie. 

De reiziger klikt niet op de link die jij geeft. En de reiziger is ook niet op de hoogte van handelingsperspectieven met een ‘geheime’ inhoud.

Daarnaast is dit forum eigenlijk geen echt onderdeel van de klantenservice, wat het er niet duidelijker op maakt. 

En vat het alsjeblieft niet persoonlijk op. Ben gewoon voor duidelijkheid. Jij hebt er meer aan als het voor iedereen duidelijk is, dan ik. Denk dat het voor jou en je collega's wel prettig zou zijn.:wink:

@Robert B 

Daar heb je idd een punt.

Badge +3

Plus er is natuurlijk per 1 december (noodwet) wel e.e.a. veranderd, dus links naar oudere topics/artikelen waar eerder gesproken werd over “geen mondkapje = geen ov” zijn achterhaald.

Bij o.a. Webcare duurde het de afgelopen week ook een paar dagen voordat iedereen ‘op dezelfde lijn’ zat.

Met als absolute topper natuurlijk deze https://twitter.com/TorstenNL/status/1334957660026908672 en alles dat volgde.

Tot aan vergelijkingen met gebruik van condooms en het verlies/overdracht van bepaalde cellen.. :rofl:

Volgens mij heb ik ergens geschreven dat een faceshield voor deze groep reizigers gedoogd wordt. Volgens mij in mijn andere topic over het mondkapje.

Het een of het andere.

Reputatie 6

De andere duidelijkheid van Arriva:

“Er geldt een uitzondering voor mensen die vanwege hun beperking of ziekte geen mondkapje kunnen dragen. Het kan zowel om zichtbare, als onzichtbare beperkingen of ziektes gaan. Meer informatie hierover vind je op de website van de Rijksoverheid.”

https://www.arriva.nl/a/coronavirus/coronavirus-home/coronavirus-algemeen.htm

Reputatie 5

NS en GVB verwijzen beiden naar de Rijksoverheid. En als ik dan op de links klik LEES ik duidelijk dat uitzonderingen zijn toegestaan. 

@Loes Hoe kom ik als persoon via de NS site op…

Het zit anders in elkaar. Het OV valt onder de Wet Personenvervoer en de noodwet heeft dit geregeld via huisregels. In die wet is ook een Besluit Personenvervoer wat overtredingen aangeeft, waaronder het rookverbod, voeten op de bank en onder meer het verstoren van de orde, rust, veiligheid en/of goede bedrijfsgang. De mondkapplicht is in onze huisregels opgenomen en valt daarom in de wet Personenvervoer Artikel 72, besluit 52. Daarom kunnen wij, BOA domein IV openbaar vervoer al sinds 1 juni bekeuren voor de mondkapplicht en de gemeentes nog niet, dat moet nog geregeld worden. Onze huisregels geven 1 optie om onder de huisregels uit te komen en dat is wanneer de vervoerder hier toestemming voor verleend. Dat gaat met de medische uitzondering niet gebeuren, want een toestemming verlenen voor iets doet een vervoerder niet zomaar.

Verder verstoord het de orde, rust, veiligheid en goede bedrijfsgang. In het OV kan je gewoonweg geen 1,5 meter afstand houden en als er reizigers dan geen mondkapje dragen, dan kan dat alles verstoren. 

De vervoerders zullen strenger blijven dan de wet zelf, aangezien het slecht geregeld is. Leuk dat je een medische vrijstelling kan downloaden, dat had het ministerie zelf moeten inrichten, controleren en uitzonderingen maken, dan was het een heel ander verhaal, wat ook na te trekken is. Het is niet alleen NS die zich zo opsteld, alle vervoerders staan er zo in overigens.

Dat is toch volledig onduidelijk voor een normale reiziger! 

Reputatie 7
Badge +1

Uit de metro gezet

https://www.vpro.nl/argos/lees/nieuws/2020/straatvrees-door-mondkapjesplicht.html

Christine maakte een filmpje waarop te zien is hoe de vrouw op zo’n twintig centimeter afstand tegen haar staat te schreeuwen. Van de aanwezige handhavers moest ze de video wissen, maar ze kon het terughalen en heeft de beelden met Argos gedeeld. 

Zal waarschijnlijk wel in het RET handelingsperspectief staan. :thinking:

De RET is wel duidelijk in haar beleid en heeft dit ook gecommuniceerd naar de reizigers via de website:

Vanaf 21 juli is de RET overgestapt op duidelijke en consequente handhaving: reizigers zijn verplicht een mondkapje te dragen in de voertuigen en op de Fast Ferry. Doen ze dit niet, dan volgt een boete. 

En ook Arriva is bijvoorbeeld duidelijk:

Ik heb een medische aandoening en kan geen mondkapje dragen, mag ik nu wel reizen?

Het dragen van een mondkapje is verplicht. Arriva is samen met de andere vervoerders in Nederland en de Rijksoverheid in gesprek om duidelijke regels op te stellen voor reizigers die door een medische aandoening geen mondkapje kunnen dragen.

Mag ik ook reizen met een spatscherm in plaats van een mondkapje?

Nee, dat is niet toegestaan. Alleen het dragen van een mondkapje is toegestaan.

Reputatie 7
Badge +3

De vervoerders zullen strenger blijven dan de wet zelf

https://www.gvb.nl/klantenservice/nieuws/aangepaste-dienstverlening-en-dienstregeling

:thinking:

https://www.ns.nl/reisinformatie/calamiteiten/dragen-van-een-mondkapje-verplicht-in-station-en-trein.html

‘Dit is een van de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. Meer informatie over het gebruik van het mondkapje leest u hier: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/openbaar-en-dagelijks-leven/mondkapjes/verkeer-en-openbaar-vervoer

Lees ook hier niks over strengere regels. :thinking:

Voor de reiziger is dat dus echt niet duidelijk dat er ‘geheime’ handelingsperspectieven bestaan met een andere inhoud.

Uit de metro gezet

Christine maakte een filmpje waarop te zien is hoe de vrouw op zo’n twintig centimeter afstand tegen haar staat te schreeuwen. Van de aanwezige handhavers moest ze de video wissen, maar ze kon het terughalen en heeft de beelden met Argos gedeeld. 

Het was toch al een tijdje onduidelijk...

Het heeft met uitzondering van een korte periode altijd duidelijk op de website gestaan dat er geen uitzonderingen waren. Op de website heeft kort de uitzondering voor mensen met een longziekte gestaan. Deze is er in de periode opgezet toen mensen zich gingen beroepen op uitzonderingen bedoeld voor locaties waar mondkapje een advies was, maar men op die plekken via de huisregels het mondkapje ging verplichten. Als snel is die uitzondering van de website gehaald en staat er weer gewoon dat een mondkapje verplicht is. 

Persoonlijk vind ik dat je geen uitzonderingen moet toelaten in het OV. In het OV kan men vaker niet dan wel 1,5m afstand nemen. Daarbij ben je in het OV langer in dezelfde kleine ruimte.

Ik vind het heel vervelend voor de groep die echt geen mondkapje kan dragen om medische redenen. Echter de groep die geen mondkapje wil dragen verpest het voor de groep die het niet kan dragen. En helaas zorgt de groep die geen kapje wil dragen voor een groot besmettingsrisico omdat zij ook andere Coronamaatregelen afwijzen.

Reputatie 5

https://www.gvb.nl/klantenservice/nieuws/aangepaste-dienstverlening-en-dienstregeling

https://www.ns.nl/reisinformatie/calamiteiten/dragen-van-een-mondkapje-verplicht-in-station-en-trein.html

‘Dit is een van de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. Meer informatie over het gebruik van het mondkapje leest u hier: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/openbaar-en-dagelijks-leven/mondkapjes/verkeer-en-openbaar-vervoer

Lees ook hier niks over strengere regels. :thinking:

Voor de reiziger is dat dus echt niet duidelijk dat er ‘geheime’ handelingsperspectieven bestaan met een andere inhoud.

Uit de metro gezet

Het was toch al een tijdje onduidelijk...

Ik ben niet de persoon om hier over te oordelen in de huidige situatie.

@Loes 

Dus u de NS mag mensen met een beperking discrimineren?

Reputatie 5

Reputatie 6

@Loes dat handelingsperspectief lijkt me een document voor medewerkers toch? Waar staat in voor een reiziger inzichtelijk document waar hij zich aan moet houden, dat wanneer hij onder de uitzondering van de mondkapjesplicht in de ministeriële regeling (o.b.v. de met de Tijdelijke Wet Maatregelen COVID-19 gewijzigde Wet Publieke Gezondheid) valt, hij bij NS toch een mondkapje moet dragen? En op welke grond zou een eventuele overtreding van dit beleid bestraft kunnen worden? De voornoemde ministriële regeling biedt immers expliciet géén grond voor het bestraffen van deze groep reizigers voor het niet dragen van een mondkapje.

Overigens, waar is dit beleid op gebaseerd? Is er een reden waarom het risico van het niet dragen van een mondkapje door deze groep reizigers in de trein extra riskant wordt gevonden? Of waarom het dragen van een mondkapje voor deze groep reizigers in de trein minder gevaarlijk danwel ernstig hinderlijk is? Of denkt NS het hier gewoon beter te weten dan Onze Minister van VWS en is men te eigenwijs om zich bij het landelijke beleid (dat er nu eindelijk is) aan te sluiten?

@Colorfully 

Net ook in een ander topic geschreven, dat u niet bent aangesproken heeft u geluk gehad. NS heeft ons een handelingsperspectief gegeven dat wij geen uitzonderingen maken voor medische gevallen, wij kunnen dit niet beoordelenen vragen niet om een verklaring ivm privacy. Als het mondkapje er was om jezelf te beschermen, was ik er ook minder over gevallen, maar we dragen het mondkapje om de ander te beschermen. Vandaar dat NS deze stelregel hanteert en als mijn collega's er niets van gezegd hebben, heeft u geluk gehad.

Als je naar rijksoverheid gaat zie je onder het kopje mensen met een beperking of chronische ziekte dat ze uitgezonderd zijn van een mondkapje! Ik heb dus ook via rijksoverheid een speciaal kaartje ervoor uitgeprint (die echt niet makelijk te vinden is dus je moet er moeite voor doen) en een verklaring is niet verplicht. Maar heb hem wel voor de zekerheid netjes van de huisarts gehad. Via NS nooit problemen dus gehad met dat kaartje die ik om mijn nek heb hangen met een keykoord en ik draag gewoon een spatscherm.

Heb een vorm van autisme en heb het twee maanden geprobeerd met een mondkapje maar het gaat gewoon niet. Mijn alternatief was het spatscherm, zodat ik toch probeer bij te dragen aan de gezondheid van anderen. Zoals eerder vermeld heb een verklaring en het moeilijk vinden rijksoverheid uitzondering kaartje. Ik moet helaas wel reizen voor werk met het OV dus het is niet anders.

Ik vind het goed dat je probeert om aan de gezondheid van anderen te denken. Voor zover ik begrepen heb, accepteert NS geen uitzonderingen. Ben jij al gecontroleerd en wat was de reactie op jouw spatscherm ( die nog minder bescherming geeft dan een niet-medisch mondkapje) en de verklaringen? RIVM heeft het alleen over longziekten.

Rijksoverheid heeft het ook over beperkingen, daar valt autisme ook ondermeer. Ze geven beide maar zoveel procent bescherming, wil gewoon niet de asociale zijn die het niet eens probeert of zijn best doet. Ik ben in verschillende ov gecontroleerd waaronder de trein. Nooit op aangesproken en als ze er naar vroegen was mijn verklaring van de huisarts voldoende. Ik probeer ook niet in de spits te reizen.

Als je naar rijksoverheid gaat zie je onder het kopje mensen met een beperking of chronische ziekte dat ze uitgezonderd zijn van een mondkapje! Ik heb dus ook via rijksoverheid een speciaal kaartje ervoor uitgeprint (die echt niet makelijk te vinden is dus je moet er moeite voor doen) en een verklaring is niet verplicht. Maar heb hem wel voor de zekerheid netjes van de huisarts gehad. Via NS nooit problemen dus gehad met dat kaartje die ik om mijn nek heb hangen met een keykoord en ik draag gewoon een spatscherm.

Heb een vorm van autisme en heb het twee maanden geprobeerd met een mondkapje maar het gaat gewoon niet. Mijn alternatief was het spatscherm, zodat ik toch probeer bij te dragen aan de gezondheid van anderen. Zoals eerder vermeld heb een verklaring en het moeilijk vinden rijksoverheid uitzondering kaartje. Ik moet helaas wel reizen voor werk met het OV dus het is niet anders.

Ik vind het goed dat je probeert om aan de gezondheid van anderen te denken. Voor zover ik begrepen heb, accepteert NS geen uitzonderingen. Ben jij al gecontroleerd en wat was de reactie op jouw spatscherm ( die nog minder bescherming geeft dan een niet-medisch mondkapje) en de verklaringen? RIVM heeft het alleen over longziekten.

Rijksoverheid heeft het ook over beperkingen, daar valt autisme ook ondermeer. Ze geven beide maar zoveel procent bescherming, wil gewoon niet de asociale zijn die het niet eens probeert of zijn best doet. Ik ben in verschillende ov gecontroleerd waaronder de trein. Nooit op aangesproken en als ze er naar vroegen was mijn verklaring van de huisarts voldoende. Ik probeer ook niet in de spits te reizen.

Reageer